Antton Rintala

norm. pienkoneen moottori.. -kysymys

42 viestiä aiheessa

Lentokoneissa ei ole boxer-moottoreita, vaan jos ihan tarkkoja ollaan niin 180asteen v-moottori. Siinä kun on joka pytyllä oma kiertokanki omalla kampuran kaulalla.

Boxerissä ne vastakkaiset ovat samalla kaulalla.

Boxerissa on pytyt vastakkain, lekomoottoreissa limittäin

 

Piti ihan kaivaa kirjahyllystä polttomoottorialan gurun Jorma Pitkäsen toimittama moniste "Polttomoottoritekniikan perusteet - yleiset perusteet ja sylinterin päämittojen määrääminen". Siellä on mainittu moottorien rakennemuodoista seuraavaa:

 

-Laakamoottori: sylinterit samassa tasossa kahdessa rivissä. Joka sylinterillä on oma kampi.

-V-moottori: Sylinterien keskiviivat ovat kahdessa tasossa, jotka muodostavat kulman keskenään. Vastakkaiset sylinterit vaikuttavat samaan kampeen.

 

Näin ollen nämä tavallisimmat lentokoneenmoottorit eivät ole 180 asteen V-moottoreita, vaan laakamoottoreita. Jostakin syystä Pitkänen ei käytä opuksessaan bokserimoottori-nimitystä. Laakamoottoria esittävässä piirroksessa on kuitenkin esitetty kampijärjestely, jossa vastapäisillä sylintereillä on kummallakin oma kampensa, ja männät liikkuvat samanaikaisesti ylös ja alas. Tällöin on toisen sylinterin työtahdin aikana vastapäisessä sylinterissä imutahti päällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jos piirrät kaksi viivaa ,jotka lähtevät samasta pisteestä vastakkaisiin suuntiin,

niin siihen syntyy 180 asteen kulma.

 

Ei  mikään "laakaviiva" .

 

On nuo painetut oppikirjatkin täynnä virheitä, koska niitä ei enää pysty revisioimaan omistajan hyllyssä.

 

Siis kuten sanoit tuossa, boxer moottorissa on vastakkaisten sylintereiden kiertokanget samalla kampiakselin kaulalla.

 

Lekomoottoreissa ne on jokainen omalla kaulallaan

ja pytyt ovat limittäin ( laakatasossa ;D) vaakatasossa paremminkin.

Silti näitä lekomoottoreita kutsutaan boxer-moottoreiksi, koska pytyt ovat vastakkaisella puolilla. O-opposite.

Näyttää siltä, mitä enemmän näistä keskustelee, sitä enemmän on "oikeita" mielipiteitä.

Näyttää myös , että jokainen tutkija antaa jollekin  oman nimensä.

 

 

edit:joutavat  heittoni poistettu

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis kuten sanoit tuossa, boxer moottorissa on vastakkaisten sylintereiden kiertokanget samalla kampiakselin kaulalla.

 

En ole sanonut missään niin.

 

leikkaus sanomastasi:

" -V-moottori: Sylinterien keskiviivat ovat kahdessa tasossa, jotka muodostavat kulman keskenään. Vastakkaiset sylinterit vaikuttavat samaan kampeen."

Ettei sulla nyt vaan mennyt Boxerit ja V-moottorit sekasin.

 

Lainaus on suoraan Jorma Pitkäsen kirjasta, joten minulla ne eivät ole menneet sekaisin. On tosin totta, että painetuissa oppikirjoissakin voi olla virheitä, mutta en usko, että tähän olisi jäänyt noinkin karkeaa virhettä. Kirjan tekijä sattuu olemaan TKK:n polttomoottoritekniikan pitkäaikainen, nyt jo eläkkeellä oleva professori, joten uskon hänen kyllä tietävän, mistä puhuu. Omissa tiedoissani sitä vastoin voi hyvinkin olla puutteellisuuksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sikäli kun noita pannuja joskus on tullut ropailtua, vinkkelikasissa vastakkaisten pyttyjen kanget pultattiin samalle kaulalle, boxerissa taas kukin omalleen. Mallin vuoksi:

 

Maailmankaikkeuden yleisimmän V8-moottorin kampiakseli (Chevrolet Small Block):

 

[ attachment removed ]

 

Maailmankaikkeuden yleisimmän boxermoottorin kampiakseli (Volkswagen):

 

[ attachment removed ]

 

Maailmankaikkeuden yleisimmän lentokonemäntämoottorin kampiakseli (Lycoming):

 

[ attachment removed ]

 

 

Näistä voinee kukin tehdä omia johtopäätöksiään...  ;)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Contin ahdin ahtaa enempi. Yliahdettu.

 

Minähän en näistä sinänsä tiedä paljon mitään mutta lieneeköhän asia ihan noinkaan? Continentalin TSIO-520 -moottori jollaisella olen lentänyt tarjoaa ahtopainetta yli suurimman sallitun rajan, joka lentämässäni lentokoneessa taisi olla 36,5 elohopeatuumaa. Sitä, että paljonko sitä ahtopainetta sitten tulisi en tiedä.

 

Sen sijaan Lycoming TIO-540 -moottori jollaista myös olen käyttänyt tarjoaa lentoonlähdössä vipu eteen työnnettynä jotakin 42 tuuman luokkaa ahtopainetta.

 

Sitä minä en tiedä kumpi sitten pystyy isomman ahtopaineen tuottamaan mutta tuossa Continental-moottorilla varustetussa lentskarissa sitä kaikkea ei ainakaan saa käyttää.

 

/Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tässä taas tuntee ittensä niin perustyhmäksi  :-[

Anteeksi, että taas avasin näppiksenikään ::)

 

Elä vaivu synkkyyteen. Keep up the good work  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osui ja uppos  ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Tiernapoju pisti vitsin  ;D

 

Kumpi meistä oli tiernapoika ? :D Sori vaan mutta rupee naurattaa kun 13 vuotias puhuu koneenrakentamisesta

 

1. Mistä budjetti ? (ei saa edes käydä töissä)

2. Mistä taito (13 vuotiaalla ei mitään koulutuksia)

3. Mistä tila, materiaali yms ..

 

Joten, suosittelisin että hommaat nyt ihan rauhassa ne PPL:t ensiksi (johon on 4 vuotta) ja sitten harkitset teetkö, ostatko tai vuokraatko...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kumpi meistä oli tiernapoika ?

 

 

btw. olis varmaan hyvä käyttää lainausta siitä viestistä mihin vastaat... Kun ainakin minä tuon ekan viestisi luin niin, että olisit Jaskan viestiin vastannut .. jota et kait tehnyt  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kumpi meistä oli tiernapoika ? :D Sori vaan mutta rupee naurattaa kun 13 vuotias puhuu koneenrakentamisesta

 

Vaikka menikin lainaukset sekaisin sun muuta, kyllä tällaiset kommentit saisi muutenkin jäädä sanomatta. Siitä lienee ilmeisen kauan kun kirjoittaja itse oli 13-vuotias poika ja innoissaan ilmailusta? Haloo?

 

Tottakai ne unelmat on aluksi "mahdottomia" koska kokemusta puuttuu, mutta tuo on aika hölmöä ampua toisen intoa alas tuolla tavalla. Kyllä siihen realismia ja järkeä tulee vuosien mittaan jos se saa elää rauhassa. Aika moni pitkän linjan ilmailija on syntynyt nimenomaan siitä pikkupojan innosta ja ideasta.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka menikin lainaukset sekaisin sun muuta, kyllä tällaiset kommentit saisi muutenkin jäädä sanomatta. Siitä lienee ilmeisen kauan kun kirjoittaja itse oli 13-vuotias poika ja innoissaan ilmailusta? Haloo?

 

Tottakai ne unelmat on aluksi "mahdottomia" koska kokemusta puuttuu, mutta tuo on aika hölmöä ampua toisen intoa alas tuolla tavalla. Aika moni pitkän linjan ilmailija on syntynyt nimenomaan siitä pikkupojan innosta ja ideasta.

 

Liityn Tuomaksen kanssa samaan kuoroon. Tiernapoika hävetköön, etenkin jos alkuperäinen kirjoittaja vielä ymmärtää niinkin tärkeän asian kuin sen että unelmia pitää olla, iästä riippumatta  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo mutta kuitenkin, 13 vuotias ei kuitenkaan kykene vielä sitä tekemään, Pointtini oli se että kannattaa ensiksi nyt hommata ne PPL:ät ja miettiä uudestaan ja vertailla mikä on järkevintä kaikin puolin, Ja kysymys Anttonille: Aattelitkos itse rakentaa vai kenties jostain sarjasta ? :o

Btw, Laita kuvia pienoismallista.. Ois kiva nähä mihin pysty ja minkälainen se tulee olemaan .. Hieno homma tollanen jos nyt jotenkin saat sen onnistumaan .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo mutta kuitenkin, 13 vuotias ei kuitenkaan kykene vielä sitä tekemään, Pointtini oli se että kannattaa ensiksi nyt hommata ne PPL:ät ja miettiä uudestaan ja vertailla mikä on järkevintä kaikin puolin, Ja kysymys Anttonille: Aattelitkos itse rakentaa vai kenties jostain sarjasta ? :o

Btw, Laita kuvia pienoismallista.. Ois kiva nähä mihin pysty ja minkälainen se tulee olemaan .. Hieno homma tollanen jos nyt jotenkin saat sen onnistumaan .

 

Pitää muistaa kuitenkin, että monet jotka rakentavat oman koneensa ei edes omista PPL:llää.

Ja toisten unelmien ruttaus on mun mielestä oman mielen köyhyyttä. Eli anna kaikkien kukkien kukkia just niinku ne meinaa. Ei se oo susta kiinni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ruttaa unelmia, sanoin vaan. No jokainen elää tavallaan ja mitäpä siinä jos rahaa löytyy, ei ole halvinta huvia 13 vuotiaalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään