Kirjoitettu Heinäkuu 27, 2006 Eihän tässä kohta enään uskalla mennä malmille kun aina on extempore lentoreissu. No eipä se haittaa Lennolla oli myös yks ensikertalainen cessnailija. Pistähän Tomi kuvia Tällä kertaa suunnattiin Nummelaan kolmen koneen voimin. [ attachment removed ] Pakollinen kalansilmä ohjaamokuva [ attachment removed ] Tuomas vetää käden lippaan ja ilmoittautuu ylipäällikölle [ attachment removed ] Sotaratsut rivissä [ attachment removed ] Epämääräinen joukko selät kuvaajaan päin [ attachment removed ] Nokka kohti malmia ja päästiin asiaan. 8) [ attachment removed ] [ attachment removed ] [ attachment removed ] [ attachment removed ] [ attachment removed ] Onko nuo niitä geomerkkejä mistä keväällä oli täällä juttua? (Älkää tulko kysymään mistä nuo löytyy) [ attachment removed ] Pitkäsääri on laskeutunut [ attachment removed ] Tango Liman etupenkkiläiset. Kiitokset Markolle. Oli hyvä ja tasainen kyyti. [ attachment removed ] Tunnustaako kukaan palstalaisista että on kerjäämässä kyytiin? [ attachment removed ] (Kaveri asettaa kameraa minitripodille) Ens kerralla pitää yrittää saada potkuriin vähän vauhtia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 27, 2006 Ei paha 8) Pikkuisen on jotain outoa värisävyissä, mutta kun en osaa oikein taas sanoa, että mitä. Olisko sitten parissa kuvassa vähän sitä Nikonin vihreää ja toisissa outoa kliinisen punaista. Tiedä sitten, mistä johtuu... Tai jos sittenkin kuitenkin yritän arvata. Olet yrittänyt säätää kyljet valkoisiksi? Ilta-auringon keltaisessa valossa tulos voisi olla juuri tuollaista... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 27, 2006 mykistävä setti ... viileä meininki marko Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 27, 2006 Ei paha 8) Pikkuisen on jotain outoa värisävyissä, mutta kun en osaa oikein taas sanoa, että mitä. Olisko sitten parissa kuvassa vähän sitä Nikonin vihreää ja toisissa outoa kliinisen punaista. Tiedä sitten, mistä johtuu... Tai jos sittenkin kuitenkin yritän arvata. Olet yrittänyt säätää kyljet valkoisiksi? Ilta-auringon keltaisessa valossa tulos voisi olla juuri tuollaista... Joo tosiaan sävyt hieman heittelee kuvien välillä. Valkoiseksi nuo kyljet olis saanut aika helposti, mutta yritin säilyttää tuota illan väriä mukana. Osassa se onnistu paremmin ja ainakin yhdessä meni punainen yli. Tarvis hieroa lisää. [seliseli]Tango liman "puhdas" lasi ei tehnyt hyvää sävyille. [/seliseli] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 27, 2006 Tuomas vetää käden lippaan ja ilmoittautuu ylipäällikölle [ attachment removed / expired ] Eiks tää oo ny vähän Elvistelyä, het ko'n vähä prameempi rauta (tahi kuttaperkka) alla HS Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 27, 2006 Eiks tää oo ny vähän Elvistelyä, het ko'n vähä prameempi rauta (tahi kuttaperkka) alla HS Hehe ;-) Tosiasiassahan tuossa moottoria jäähdytellessä oli pidettävä kättä suoraan edessä matalalla olevaa aurinkoa vasten, jotta edes teoreettisesti pystyi varmistumaan ettei kukaan loikkaa potkuriin.. Mikko: "Nikoninvihreä" ja Cessnan ikkunapleksi taitaa olla sama sävy? Nyt pitää kyllä keksiä joku kuski seuraavalla kerralla niin pääsee itsekin kameran taakse taas - ilmakuvaamisen paradoksi //Tuomas Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 27, 2006 Eiks tää oo ny vähän elvistelyä, het ko'n vähä prameempi rauta (tahi kuttaperkka) alla Lensin muuten viime viikonloppuna pursilento-välitarkkarin oppilaalle, jolla oli komea Elvis-T-paita päällään. Eikös se, jos mikä, ole elvistelyä? Pitänee itsekin hankkia sellainen 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 28, 2006 Lennolla oli myös yks ensikertalainen cessnailija. Pistähän Tomi kuvia Jep, se oon mä . Oli erittäin miellyttävä yllätys päästä odottamatta pienkoneen kyytiin. Kiitos vaan MIK:n porukalle ja erityisesti Einamon Markolle miellyttävästä kyydistä. Laitetaan nyt muutama Nikonin vihreä täältäkin. Menomatkalla oltiin hetki CAU:n siivellä. [ attachment removed / expired ] Nummelassa laitettiin koneet muodostelmaan. [ attachment removed / expired ] Ja tässä koko kööri. [ attachment removed / expired ] Pari kuvaa FDA:sta. [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Tämä oli kivaa. Tätä täytyy saada lisää . tomppa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 28, 2006 Juu, oli kiva reissu. Hienoja kuvia! Ryhmäkuva on kyl aika mainio. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 28, 2006 Moi. Sulla siis Tuomas alkaapi tyypit olla valmiina tuohon lasikuitukoneeseen - näköjään - ehkä? TLi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 28, 2006 Moi. Sulla siis Tuomas alkaapi tyypit olla valmiina tuohon lasikuitukoneeseen - näköjään - ehkä? TLi Juu näin voisi olettaa kun ottaa huomioon että oikealla penkillä istuu hitusta vaille valmis ppl-oppilas Tarkoitus on kirjoitella tuosta hiukan kokemuksia ja fiiliksiä, minkälainen tuommoinen kuttaperkkapuikula on lentää, kun tässä ehdin. Sillä välin voin suositella tutustumaan. MIK:in jäsenille vuokrattavissa, toki jos olet teekkari, myös PIK:in kautta, luonnollisesti kun heidän koneensahan tuo on. Kiva peli kerrassaan, sauva ohjaimena on paljon luonnollisempi kuin ratti. Toki lennän Cessnallakin edelleen, ovat erilaisia koneita jotka kumpikin ovat hyviä omalla tahollaan. //T Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 29, 2006 Kiva peli kerrassaan, sauva ohjaimena on paljon luonnollisempi kuin ratti. Toki lennän Cessnallakin edelleen, ovat erilaisia koneita jotka kumpikin ovat hyviä omalla tahollaan. Makuasioita...monen muunkin olen huomannut olevan sitä mieltä, että sauva pesee ratin mennen tullen. Itse olen eri mieltä...ja ennenkuin kukaan "valittaa" lausumastani, toistan, että nämä ovat siis niitä makuasioita ja tämä sattuu olemaan se minun makuni ;-) Henkilökohtaisesti valitsen ratin koska vaan. Täsmennyksenä, ennenkuin kukaan ehdottaa että kokeilisin ennen tuomitsemista, niin olen toki lentänyt monenlaisillakin sauvoilla. (itseasiassa, jos sauvakoneen valitsisin, sidestick on tuntunut tähän mennessä kaikkein mielekkäimmältä "ratin korvikkeelta") Diamondista (taas niitä makuasioita): hienon näköinenhän kone se on (poislukien tietyt omituisuudet), mutta itse en pitänyt sellaisella lentämisestä hirvittävästi. Pääsin koelentämään Kärdlassa (oliskohan ollut vuonna 2003 vai 2004) silloista Skandinavian ensimmäistä tuollaista Thielertin dieselillä varustettua tuliterää värkkiä. Ensivaikutelma oli "muovinen" ja "ultramainen" edestakaisin käynnistyksessä täristävine/vatkaavine mittaripaneeleineen jne. Ei vaan ollut minun juttuni. t. tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 29, 2006 Ensivaikutelma oli "muovinen" ja "ultramainen" edestakaisin käynnistyksessä täristävine/vatkaavine mittaripaneeleineen jne. Ei vaan ollut minun juttuni. Kyllä se vaikutelma ultrasta karisee siinä vaiheessa jos sitä yrittää yksin kiskoa hallista ulos Mutta joo. Itse tykkään kyllä tuosta, ehkä se kokeilemasi oli joku kevytversio? Tietty nähtäväksi jää, miten hyvin kuitukone kestää kerhokäytössä. Se vaatii käyttäjille asennemuutosta jos on totuttu lentämään alumiinikoneilla jotka kestävät melkein säätä kuin säätä. Purjelentokoneitahan on kuidusta tehty vuosikaudet ja ne kestävät ihan hyvin, mutta niissä kerhoissa koneen hoidolla on aika iso rooli, ja ne pidetään puhtaana ja hallissa. (Kuten tuo FDA myös, ulkosalla en tuota kyllä säilyttäisi) Eli pesutalkoita on luvassa varmasti suhteellisen usein, mikä sinänsä ei ole huono juttu, ne on ihan hauskoja kun on kunnolla porukkaa, kuuraamisen jälkeen on hyvä käydä porukalla kuivattelemassa konetta jossain lähikentällä. //T Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 29, 2006 Tietty nähtäväksi jää, miten hyvin kuitukone kestää kerhokäytössä. No, PIKillä on kyllä yli 30-vuotinen kokemus muovisissta moottorikoneista... tosin DA ei ole experimental, joten uuden siivenkärjen laminointi aamuksi illalla kolhitun tilalle ei ole luvallista sen kanssa... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 29, 2006 Täytyy kyllä sanoa, että ratti tuntuu edelleen kotoisammalta (vaikuttaisikohan tuohon se, että on lentänyt ja opetellut lentämään Cessnoilla ), mutta muuten tuo Diamond kyllä ihastutti. Matkalennolla, kun kone on saatu trimmattua kohdilleen, on se ja sama onko siinä sylissä ratti vai sauva, kun siitä vain pidellään kiinni jollei laiteta autopilottia päälle... Ainoa, mikä tuossa sauvassa tökki, oli se, että se tahtoo olla hieman tiellä, kun sylissä pitäisi mieluusti esim. karttaa. Ruotsissa Cessanalla ja Virossa Diamondilla käyneenä melkeinpä ottaisin kuitenkin seuraavalle reissulle Diamondin alle, jos nyt olisin lähdössä ja saisin valita. Sen verta miellyttävät lento-ominaisuudet tuossa on. Suosittelen lämpimästi tyypittämään, jos vaan yhtään kiinnostaa! Ja tuohon ratti vs. sauva -keskusteluun: tosi kiva, että on molempia olemassa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 30, 2006 Jollakin sama etunimi ja sukunimi kun mulla Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 30, 2006 Jollakin sama etunimi ja sukunimi kun mulla Nähdessäni viestisi luulin, että joku tekee minusta pilaa täällä ja käärin jo hihojani, kunnes sitten luin, mitä olit kirjoittanut ja vakuutuin, että tuo on oikea nimesi. Mikäs on kaiman toinen etunimi? minä olen Tapio Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 31, 2006 Kyllä se vaikutelma ultrasta karisee siinä vaiheessa jos sitä yrittää yksin kiskoa hallista ulos Mutta joo. Itse tykkään kyllä tuosta, ehkä se kokeilemasi oli joku kevytversio? Heh. Juu, ei ollut mikään kevytversio, kyllä se tuollainen ihan samanlainen oli. Toki kone on isompi kuin ultra, painavampi kuin ultra, eikä se ole mitään sellaista kuin ultra....tuo vaikutelmani oli siis vaan käynnistyksen (ja moottorin sammutuksen yhteydessä) kun mittaripaneli helisi ja tärisi kuin laatikollinen legopalikoita hetken aikaa ;-) Kyllähän tietty valmistusmateriaali ja ulkomuodotkin voivat jollekin aiheuttaa hetken aikaa vaikutelman ultrasta, mutta sitä en siis tarkoittanu. t. tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 31, 2006 Heh. Juu, ei ollut mikään kevytversio, kyllä se tuollainen ihan samanlainen oli. Toki kone on isompi kuin ultra, painavampi kuin ultra, eikä se ole mitään sellaista kuin ultra....tuo vaikutelmani oli siis vaan käynnistyksen (ja moottorin sammutuksen yhteydessä) kun mittaripaneli helisi ja tärisi kuin laatikollinen legopalikoita hetken aikaa ;-) Joo, se on se thielertti ja alennusvaihde joka pitää aika pelottavan kuuloista mekkalaa käynnistettäessä ja sammuttaessa. Veikkaan että bensaversio tuosta ei sisällä samaa efektiä //T Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 31, 2006 Joo, se on se thielertti ja alennusvaihde joka pitää aika pelottavan kuuloista mekkalaa käynnistettäessä ja sammuttaessa. Veikkaan että bensaversio tuosta ei sisällä samaa efektiä //T Juu, näin on. Täsmennän vielä, että en tarkoittanut sitä ääntä/mekkalaa (joka sekin muistuttaa erehdyttävästi ultraa), vaan tosiaan sitä "efektiä", jonka se aiheutti muuten koneen sisätilan laitteissa jne. Esim. Diesel-Cessnassa ko. efektiä ei ole, eli Diamondi ei tuntunut kovin jämerältä siinä mielessä. En tarkoita, että se nyt jotenkin tekisi tuosta huonon, mutta itse en vaan tykännyt. Kuten sanottua, makuasioita. t. tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 31, 2006 Juu, näin on. Täsmennän vielä, että en tarkoittanut sitä ääntä/mekkalaa (joka sekin muistuttaa erehdyttävästi ultraa), vaan tosiaan sitä "efektiä", jonka se aiheutti muuten koneen sisätilan laitteissa jne. Esim. Diesel-Cessnassa ko. efektiä ei ole, eli Diamondi ei tuntunut kovin jämerältä siinä mielessä. En tarkoita, että se nyt jotenkin tekisi tuosta huonon, mutta itse en vaan tykännyt. Kuten sanottua, makuasioita. Onks sulla ny joku kompleksi että lentskarin pitää möristä matalalla äänellä ja sen pitää olla peltiä? //T Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 31, 2006 Onks sulla ny joku kompleksi että lentskarin pitää möristä matalalla äänellä ja sen pitää olla peltiä? //T Öööö...ei ;-) Tai täytyy kyllä sanoa, että möreät äänet on sata kertaa hienommat ;-) Vähän toistoa: eli siis se tärinä, ei ääni ;-) t. tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 31, 2006 Makuasioita...monen muunkin olen huomannut olevan sitä mieltä, että sauva pesee ratin mennen tullen. Itse olen eri mieltä...ja ennenkuin kukaan "valittaa" lausumastani, toistan, että nämä ovat siis niitä makuasioita ja tämä sattuu olemaan se minun makuni ;-) Henkilökohtaisesti valitsen ratin koska vaan. Täsmennyksenä, ennenkuin kukaan ehdottaa että kokeilisin ennen tuomitsemista, niin olen toki lentänyt monenlaisillakin sauvoilla. (itseasiassa, jos sauvakoneen valitsisin, sidestick on tuntunut tähän mennessä kaikkein mielekkäimmältä "ratin korvikkeelta"). t. tero En "valita", mutta siitähän lähdetään, että lentokoneessa on ohjaussauva, kannuspyörä ja tähtimoottori. yhdestä tai kahdesta voi hätätilassa tinkiä, mutta jos kaikki puuttuvat, kyseessä on mitä todennäköisimmin ameriikkalainen kauppakassi, jolla on aika vähän tekemistä Lentokoneiden kanssa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 31, 2006 Nähdessäni viestisi luulin, että joku tekee minusta pilaa täällä ja käärin jo hihojani, kunnes sitten luin, mitä olit kirjoittanut ja vakuutuin, että tuo on oikea nimesi. Mikäs on kaiman toinen etunimi? minä olen Tapio Minä olen samuli Säikähin ekana kun jollakin oli sama nimi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 31, 2006 No, PIKillä on kyllä yli 30-vuotinen kokemus muovisissta moottorikoneista... tosin DA ei ole experimental, joten uuden siivenkärjen laminointi aamuksi illalla kolhitun tilalle ei ole luvallista sen kanssa... Kyllä multa siihen vajaa viikko meni. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla