Heikki Knuutila

lentojen seuranta

7 viestiä aiheessa

On tämä nykymaailma hieno. Odottelen tässä erästä merkkihenkilöä saapuvaksi LH 3106:lla Frankfurtista ja kun sain tekstiviestin, että lento on myöhässä aloitin tutkailemaan, että koskakohan sitä kentälle sitten oikeen pitää lähteä. Juuri tällä hetkellä minulla on 3 erilaista informaatiota.

Frankfurtin lentokentä sivujen mukaan kone olisi lähtenyt sen alkuperäisn 50 minuuttia myöhässä.

Lufthansa.comin mukaan kone on ajallaan

Amadeuksen mukaan kone viivästyi lisää 40 minuuttia eikä ole vielä lähtenyt.

Pitäisiköhän laskea keskiarvo :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Katsoitko Hesan kentän sivun ?... oletan siis että kone laskeutuu sinne.

http://www.helsinki-vantaa.fi/saapuvatulkomaa

edit: siellähän se lento on listattu myöhästyneeksi, tosin uutta aikaa ei ole vielä annettu.

Joo, tuota en viitsinyt tuohon listaan laittaa koska senkään mielestä lento ei ole vielä lähtenyt.

Ihan mielenkiinnosta näitä tässä olen seuraillut kun ei ole muutakaan tekemistä. Mielenkiintoista vaan miten nuo informaatiot heittelevät noinkin paljon, joka kertoisi siitä, että tieto tulee kaikille eri paikasta. Uskoisin sen startanneen oikeasti, koska tekstiviestiin ei enää tullut vastausta.  EDIT: Tai sitten istuvat koneessa ja puhelimet on laitettu jo kiinni eikä tästä syystä myöskään näy enää lentokentän lähtevissä, koska portti on kiinni. Tiedä häntä.

Todellisuudessa minulle riittää tieto 20 minuuttia ennen, joka on aika joka kotoa kentälle kestää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä tarkkaa tietoa Amadeuksesta:

Frankfurt Int'l (FRA), Frankfurt, Germany 20:00 ESTIMATED TIME OF DEPARTURE

Frankfurt Int'l (FRA), Frankfurt, Germany 19:58 LEFT THE GATE

Frankfurt Int'l (FRA), Frankfurt, Germany 20:13 TOOK OFF

Helsinki-Vantaa (HEL), Helsinki, Finland 23:10 ESTIMATED TIME OF ARRIVAL

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Määräkentän...meillä yleensä Helsinki-Vantaan tai jonkin muun Suomalaisen kentän järjestelmät näyttävät saapumisajan lähtökentän arviotietojen (Myöhässä) tai noususuajan mukaan (Arvio) joka määrittelee arviosaapumisajan.

:thmbup: -

PS.UUS hymiö ...mmmm. paljon  käyttöä... ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Määräkentän...meillä yleensä Helsinki-Vantaan tai jonkin muun Suomalaisen kentän järjestelmät näyttävät saapumisajan lähtökentän arviotietojen (Myöhässä) tai noususuajan mukaan (Arvio) joka määrittelee arviosaapumisajan.

Osaako joku kertoa mistä nämä tiedot todellisuudessa tulevat? Itse lentokoneelta vaiko jostain muualta? Selvisi nimittäin lopulta, että kaikki mainitut järjestelmät saivat tietonsa yhdestä paikkaa (lukuunottamatta Frankfurtin lentokenttää, jonka listoilla lento merkittiin lähteneeksi kun kone poistui putkelta/standiltä).  Tämän jälkeen oli kuitenkin etulaskutelineen pyörä jouduttu vielä vaihtamaan niin, että ihmiset istuivat sen reilun puoli tuntia koneessa.

Kun lento lähti renkaan vaihdon jälkeen vihdoin matkaan niin kaikkialle pävittyivät samat tiedot samanaikaisesti. Kuitenkin ainoastaan Amadeus oli ns. koko ajan kartalla siitä mitä tapahtui, eli siellä kellonajat päivittyivät kuten todellinen tilanne oli. Kuvittelisipa vaan, että esimerkiksi Lufthansan omilla sivuilla olevan palvelun olisi hyvä tietää 1,5h myöhästymisestä ennen kuin lento on itse asiassa edes lähtenyt. Helsingissä varmasti riittää pelkkä tieto siitä, että on myöhässä ja päivitys arvioituun aikaan voi hyvin tulla silloin kun siitä on tarkempaa tietoa olemassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Osaako joku kertoa mistä nämä tiedot todellisuudessa tulevat? Itse lentokoneelta vaiko jostain muualta?

Ainakin ACARS:lla varustetuista koneista on mahdollista saada automaattisia OOOI-viestejä (Out of the gate, Off the ground, On the ground ja Into the Gate) ACARS-viestiverkon yli. En kyllä tiedä varmasti, että käytetäänkö näitä noiden aikataulutietojen muodostamiseen vai ovatko vain lentoyhtiön sisäiseen käyttöön.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään