Juuso Silfsten

Viikonloppu Amsterdamissa 22-24.7.2006 (17 kuvaa)

16 viestiä aiheessa

Tulipahan käytyä menneenä viikonloppuna tutkailemassa Schipholin liikennettä. Matka alkoi loistavasti, kun heti lähtöselvityksen jälkeen selvisi, että Blue1:n lento on peruttu, mutta onneksi Finnairin lennolle mahtui, joten ei muuta kuin liput sinne ja lähtöä odottamaan.

 

Lähtöä odotellessa Cargolux (LX-ICV) tuli sateiseen Suomeen. Tuli hieman kiire saada ottaa kamera esiin repusta, joten tällaisen kuvan sain räpsäistyä.

[ attachment removed ]

 

Lennon aikana kävin kysäisemässä onnistuisiko käydä lennon jälkeen ohjaamossa kuvaamassa ja kyllähän se lupa irtosi.

[ attachment removed ]

 

Heti kun oli matkalaukut saatu kerättyä kyytiin niin jalkaa toisen eteen ja terassille katsomaan mitä löytyisi kameran eteen. Tässä esimerkkejä miltä siellä näytti.

 

KLM A332 PH-AOB

[ attachment removed ]

 

Georgian Airlines B735 4L-TGA

[ attachment removed ]

 

Ja tässä hieman yleisnäkymää.

[ attachment removed ]

 

Sitten pitikin lähteä hotellille, joka olikin yllättäen täynnä ja edessä oli siirto toiseen hotelliin joka oli kaupungin toisella puolella eli todella kaukana lentokentästä. Eli ei muuta kuin sunnuntaita odottamaan ja iltaa viettämään kaupungille.

 

Aamulla suuntasin Kaagbaanille (06/24), se kun näytti olevan käytössä nouseville koneille.

 

Tässä pieni otos koneista, jotka sattuivat kameran muistikortille tallentumaan.

Northwestin DC-10 N224NW

[ attachment removed ]

 

El Al:in rahti B742 4X-AXK

[ attachment removed ]

 

KLM B772 PH-BQG

[ attachment removed ]

 

Nippon Cargo Airlines B742 JA8191

[ attachment removed ]

 

Ja lisää japanilaisia tällä kertaa kiilotetulla koneella liikenteessä. JAL Cargo B744 JA401J

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Air Canada B762 C-FUCL

[ attachment removed ]

 

Ja taas on kauko-itään menijöitä. China Airlines B744 B-18203

[ attachment removed ]

 

Päivän pisin kiihdytys. Privatair / KLM B737 BBJ HB-JJA

[ attachment removed ]

 

Ja perään lähti lussubussi. Cathay Pacific A343 B-HXA

[ attachment removed ]

 

Malaysia Airlines B744 9M-MPI

[ attachment removed ]

 

Kentältä pois lähdettäessä oli pakko pysähtyä kuvaamaan Singapore Airlines Cargon lähtö B744 9V-SFO.

[ attachment removed ]

 

Nämä olivat tämmöisen pikaisen muokkauksen tuloksia. Lisää kuvia saattaa tulla kunhan jaksan jossain välissä niitä muokkailla. Toivottavasti joku jaksoi katsoa loppuun asti.

 

-Juuso-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tutun näköisiä koneita tutun näköisistä maisemista! :thmbup: Millä kulkuvälineellä liikuit kentän ympäristössä? Kävitkö mäkkärin kulmilla kuvaamassa? :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Julkisilla tuli liikuttua. Busseja liikkui ihan kiitettävän tiuhaan ja tarpeeksi lähellekin. Ei sinne Kaagbaanin spottauspaikalle olisi autolla oikein mahtunutkaan sen verran oli väkeä koneita katselemassa. Etukäteissuunnitelmissa oli mennä jossain vaiheessa sinne Mäkkärin kulmille kuvailemaan, mutta ei ollut se kiitotie käytössä, joten ohi tuli vain mentyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno homma, mukava nähdä kuvia Amsterdamista - olin siellä täsmälleen samoina päivinä, menomatka vieläpä samalla Finnairin lennolla  :) Spottailuun ei ollut pahemmin aikaa, jäi ensimmäisen päivän näköalaterassikuvailuksi.

 

Joskus onnistuu myös lennon aikana...  ;)

[ attachment removed ]

 

"Pahan akseli" lähettelee koneitaan Amsterdamiin

[ attachment removed ]

 

Turkkilaisia oli paikalla pitkä rivi

[ attachment removed ]

 

Kelmin iso kone pushbackissa, mukava nähdä paljon isoja koneita kerralla

[ attachment removed ]

 

Ja sitten uusi suosikkikoneeni Avron jälkeen, hienon näköinen laitos

[ attachment removed ]

 

Tästä näkee, ettei nuo myllyt mitään pieniä ole

[ attachment removed ]

 

Tämä on selvästikin Amsterdamin (ja koko Hollannin) parhaita liikkumismuotoja, käsitettä "ylämäki" ei siellä varmastikaan tunneta

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Northwestillä kun on paljon yhteistyötä Kelmin kanssa, niin montakos lentoa niillä on päivittäin Amsterdamin kentältä ? Meneekö kymppi rikki ? Osahan lennoista on vielä itään päin ymmärtääkseni, esim. Intiaan ??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Plääh, mitenkäs pääsit ohjaamoon lennolla? (nimim. -kateellinen-) ;)

Ja eihän kukaan ole triplaseiskan myllyjä pieniksi haukkunutkaan :laugh:

-Kivoja kuvia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Julkisilla tuli liikuttua. Busseja liikkui ihan kiitettävän tiuhaan ja tarpeeksi lähellekin. Ei sinne Kaagbaanin spottauspaikalle olisi autolla oikein mahtunutkaan sen verran oli väkeä koneita katselemassa. Etukäteissuunnitelmissa oli mennä jossain vaiheessa sinne Mäkkärin kulmille kuvailemaan, mutta ei ollut se kiitotie käytössä, joten ohi tuli vain mentyä.

 

Voitko hieman valaista miten sinne spottauspaikoille pääsee julkisilla? Mistä lähtevät, ja vaikka minkänumeroinen bussi ajaa minnekin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voitko hieman valaista miten sinne spottauspaikoille pääsee julkisilla? Mistä lähtevät, ja vaikka minkänumeroinen bussi ajaa minnekin?

 

Tältä sivulta löytyy mielestäni paras kartta Schipholin spottauspaikoista ja yksinkertaiset ja tarkat ohjeetkin perille pääsemiseksi. Eli esimerkiksi tuonne Kaagbaanalle (06/24), josta suurin osa kuvista on otettu pääsee bussilla 198.

 

Muutenkin http://www.schipholspotter.com sivusto tarjoaa hyvin informaatiota Schipholissa spottailuun.

 

Tässä vielä yksi kuva Kaagbaanan varresta.

[ attachment removed / expired ]

 

-Juuso-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Juuso vinkistä, tuopa olikin hyvä saitti. :D Kun noita spottauspisteitä oli peräti 19, niin osaatko vihjaista mitkä olisivat ns. varmimpia paikkoja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Juuso vinkistä, tuopa olikin hyvä saitti. :D Kun noita spottauspisteitä oli peräti 19, niin osaatko vihjaista mitkä olisivat ns. varmimpia paikkoja?

 

Varmin paikka on siellä terminaalin katolla sijaitseva terassi, mutta kuvaamisen kannalta se on huono paikka, koska lämpöväreilyä on liikaa ja melkeinpä aina on jotain lentokoneen edessä. Mutta kiitoteistä varmaankin varmimmat ovat 06/24 (Kaagbaan) ja 18R/36L (Polderbaan).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmin paikka on siellä terminaalin katolla sijaitseva terassi, mutta kuvaamisen kannalta se on huono paikka, koska lämpöväreilyä on liikaa ja melkeinpä aina on jotain lentokoneen edessä. Mutta kiitoteistä varmaankin varmimmat ovat 06/24 (Kaagbaan) ja 18R/36L (Polderbaan).

 

Thanks! Tuolla terassilla olen useamman kerran käynytkin, mutta radan varsille ei ole koskaan ehtinyt, ja jollakin reissulla voisi korjata tuonkin asian.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla