Harri Koskinen

Uusin Airliner World- lehti ja Finnair MD11

24 viestiä aiheessa

Lontoosta Paddingtonin asemalta juuri ostamassani Airliner World -lehden elokuun numerossa (joka näyttää tulleen myyntiin tänään) on kuusisivuinen juttu Finnairin MD-11:stä ja Bangkokin lennosta.

 

http://www.airlinerworld.com/

 

Olikos siinä muuten yhtään meikäläisen kuvaa LGF:stä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikos siinä muuten yhtään meikäläisen kuvaa LGF:stä?

 

Eipä näytä olevan. LGF:stä on kaksi aukeaman kokoista ilmasta-ilmaan -kuvaa tekstin taustalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lontoosta Paddingtonin asemalta juuri ostamassani Airliner World -lehden elokuun numerossa (joka näyttää tulleen myyntiin tänään) on kuusisivuinen juttu Finnairin MD-11:stä ja Bangkokin lennosta.

 

http://www.airlinerworld.com/

 

 

Taitaa tuo numero tulla Suomen lehtipisteissä myyntiin vasta viikolla 30, korjatkaa toki jos olen hakoteillä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa tuo numero tulla Suomen lehtipisteissä myyntiin vasta viikolla 30, korjatkaa toki jos olen hakoteillä ;)

 

Tänään oli ilmestynyt ainakin Oulun Stockmannin lehtipisteeseen! Ne LGF:n kuvat näyttäs olevan simukuvia... joskin tyylikkäitä sellaisia. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Airliner World -lehden elokuun numerossa (joka näyttää tulleen myyntiin tänään) on kuusisivuinen juttu Finnairin MD-11:stä ja Bangkokin lennosta.

Mitä siinä tarkemmin on MD-11:stä? :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään oli ilmestynyt ainakin Oulun Stockmannin lehtipisteeseen!

 

 

Off topic mutta lehtipisteen sivuilla (www.lehtipiste.fi) on palvelu jonka avulla voi tarkistaa mitkä lehdet ovat minäkin päivänä menneet jakeluun myyntipisteisiin ja lisäksi voi tarkistaa lähimmän myyntipisteen josta kyseinen julkaisu löytyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin hakemassa tuon lehden Jumbosta. Aika rasvainen hinta muuten lehden irtonumerosta; 9 euroa.  :o

Mutta vaikutti hyvin tehdyltä ja asiantuntevalta julkaisulta. Täytyy lukea kotona peiton alla. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin hakemassa tuon lehden Jumbosta. Aika rasvainen hinta muuten lehden irtonumerosta; 9 euroa. :o

Mutta vaikutti hyvin tehdyltä ja asiantuntevalta julkaisulta. Täytyy lukea kotona peiton alla. :D

 

 

 

Kerrohan mammalle, että kattelet kuvia FOXy ladystä, etkä vaan lussukuvia... ;D

 

- Heikki

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika rasvainen hinta muuten lehden irtonumerosta; 9 euroa.  :o

Mutta vaikutti hyvin tehdyltä ja asiantuntevalta julkaisulta.

 

Henkilökohtaisesti pidän julkaisua alansa parhaana ja joka kuukausi tuo irtonumero tulee ostettua.

 

Tilaamalla saisi toki hieman edullisemmin mutta huhujen mukaan uusin lehti olisi käsillä myöhemmin kuin irtonumeron ostamalla. Kyllä tuossa 9 € edestä luettavaa riittää, eihän sillä summalla saa kuin vajaa kaksi tuoppia jotka on tuhottu huomattavasti paljon nopeammin kuin tuo lehti on luettu loppuun. Hinta tosin nousi juuri tänä vuonna, aiemmin muistaakseni € 8,6.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin hakemassa tuon lehden Jumbosta. Aika rasvainen hinta muuten lehden irtonumerosta; 9 euroa.  :o

Mutta vaikutti hyvin tehdyltä ja asiantuntevalta julkaisulta. Täytyy lukea kotona peiton alla. :D

 

Joku on joskus sanonut että ilmailu ei ole köyhien harrastus  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin hakemassa tuon lehden Jumbosta. Aika rasvainen hinta muuten lehden irtonumerosta; 9 euroa.  :o

Mutta vaikutti hyvin tehdyltä ja asiantuntevalta julkaisulta. Täytyy lukea kotona peiton alla. :D

Aviation shopissa hinta oli 6,50 ja vanhat numerot saa kuudella eurolla  :thmbup:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airliner Worldin AY95 -juttu oli mielenkiintoinen juttu yksityiskohtineen.

 

Pari lapsustakin oli päässyt mukaan: OH-LGE ei ole viimeinen valmistettu MD-11 vaan viimeinen valmistettu PAX-versio, Lufthansalla on viimeinen ulostullut MD-11.

Ja uusien businessluokan kuvan kuvatekstissä luki tuoleja olevan 42 mutta 36 olisi tänä päivänä oikea luku.

 

Noh, nyt lehti on jälkikasvulla aamiaispöydässä luettavana ja ihasteltavana on LGB:n muumiväritys. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aviation shopissa hinta oli 6,50 ja vanhat numerot saa kuudella eurolla  :thmbup:

 

 

+ bensa ja vaiva lähteä Vantaalta hakemaan  :thmbdn: Auki muutamana päivänä viikossa  :thmbdn:

eli ostan yhdeksällä ekellä lähimmästä Suomalaisesta maidon haku reissun yhteydessä :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

+ bensa ja vaiva lähteä Vantaalta hakemaan  :thmbdn: Auki muutamana päivänä viikossa  :thmbdn:

eli ostan yhdeksällä ekellä lähimmästä Suomalaisesta maidon haku reissun yhteydessä :thmbup:

 

mutta samalla voi käydä perheen kanssa haistelemassa Malmin ainutlattuista tunnelmaa  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  En tiedä moniko täällä olevista kyseistä lehteä lukee, itse olen lukenut sitä jo 6 vuotta joka numero on kotona. Elokuun numerossa on kunnon iso juttu "Push aprroved:Finnair from Helsinki to Bangkok", kirjoittanut vanha herra Robert Grant. Koneena OH-LGF, Captain Vainö Meskanen, copilot Antti Roysko(?!) and  relief pilot Captain Sakari Tarkki. Mukana oli myös Captain Hannu Aaltio, retired. Toimittaja on matkustanut jumpperilla EFHK-VTBD reissun ja on kuvannut paitsi itse lentoa myös Finnairin kasvavia Aasian markkinoita ja myös lyhyt esittely lentäjistä, unohtamatta M11 erinomaista rahtikapasiteettia.

  Tämän artikkelin luettuani opin tietämään myös sen että paitsi Finnairilla on ensimmäinen liikenteeseen otettu M11 OH-LGA (jonka olen tiennyt vuodesta 1990), sillä on myös viimeinen uunista ulos tullut, nimittäin OH-LGE!!  Samoin opin tämän että Venäjän ilmatilassa jalkojen sijaan korkeus ilmoitetaan metrijärjestelmällä, mistähän moinen, onko veli venäläisen tietotaito englannin kielen lisäksi hukassa myös mittajarjestelmissä??

  Artikkeli on 6 sivua pitkä, suosittelen jokaista lukemaan ja ostamaan vaikei lehteä olisikaan tilannut kotiin tai ennen ostanut.

  Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samoin opin tämän että Venäjän ilmatilassa jalkojen sijaan korkeus ilmoitetaan metrijärjestelmällä, mistähän moinen, onko veli venäläisen tietotaito englannin kielen lisäksi hukassa myös mittajarjestelmissä??

 

Ei metrijärjestelmä ole missään tapauksessa huonompi järjestelmä kuin imperial-yksiköt. Metrimaailmassa elävälle ihmiselle jopa paljon järkeenkäyvämpi. Tämä nyt johtuu vaan siitä, että USA johtavana ilmailutekniikan valtiona on pystynyt säilyttämään toisen järjestelmän ja muut ovat mukautuneet siihen. Tietotaidosta ei ole kyse vaan lähinnä vaikutusvallasta.

 

Englanninkielen taitoakaan on turha yleiseti moittia, vaikka Grant niin väittäisikin. Ainakin pilotit pesevät mennen tullen ilmailuenglannin ymmärtämisessä kinkit, sammakot, belgit ja jenkit ja ovat kaiken lisäksi ehdottomasti muita kansallisuuksia kohteliaampia.  Hanski vois nyt kommentoida kun on ilmeisesti saanut Grantin tänne houkuteltua. Älkää sitten ymmärtäkö väärin, omassa kirjahyllyssä on useampi Grantin kirjoittama puskalentokirja (kuinka ollakaan, Hanskin tuomana) ja arvostan häntä kyllä kovasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun on tehnyt mieli jo pitkään kysyä yhtä asiaa. Ongelma on vain se, että tästä on jo aikaa... ja niihin aikoihin ilmailu ei kiinnostanut minua pätkän vertaa. Nykyisin kiinnostaa, mutta asiantuntemukseni laita on... no juu.

 

Oli lennonjohtajien lakko. Radiossa haastateltiin yhtä naispuolista lennonjohtajaa ja juttu lähti sitten - ihan hyvin - sivuamaan eri maiden lentäjien toimintaa. Me kaikkihan tiedämme, kuinka kelvottomia ryssät/venäläiset ovat kaikissa asioissa. Tämä lennonjohtohenkilö laukaisi kuitenkin tähän suuntaan:

 

"Venäläiset lentäjät ovat lennonjohdon kannalta helppoja. He ovat kurinalaisia ja noudattavat ohjeita. Pahimpia ovat amerikkalaiset. Sikäläisen, (erittäin raskaan/vilkkaan liikenteen muokkaaman lentokulttuurin???) takia he "oikaisevat" proseduureissa..."

 

Varmastikaan nainen ei käyttänyt juuri näitä sanoja. Koetan vain kuvata, mitä ajatuksia se minussa silloin herätti.

 

Jouni ja muut... miltä kuulostaa? Ei olisi ensimmäinen kerta, kun olen ymmärtänyt väärin...

 

--- Jorma

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jouni ja muut... miltä kuulostaa? Ei olisi ensimmäinen kerta, kun olen ymmärtänyt väärin...

 

Kysymys on vain siitä, että ihmiset (myös tällä foorumilla) uskovat kaiken mitä sanotaan ja kun jatkuvasti toitotetaan, että venäläiset eivät osaa mitään ja jenkit kaiken, tms. ylivertaisuus propagandaa niin sehän uppoaa kansaan... Tälläkin forumilla varmasti moni osaa sanoa, että venäläiset eivät osaa ja ovat heikompia tietotaidossa, kuten esim. threadin aloittaja osasi viisastella...

Osui vaan omaan nilkkaan siinä mielessä, kun jos pyydettäisiin perustelemaan, että miksi venäläiset ovat osaamattomia, niin paljastuisi, että eihän tälläkään forumilla ihmiset (muutamia poikkeuksia lukuunottamatta) tiedä yhtään mitään venäjän ilmailusta tai sikäläisestä osaamisesta (eli tietämys on samaa kuin ns. taviksilla). Eli kysymys on yksinkertaisesti siitä, että tietämättömät ihmiset uskovat kaiken mitä sanotaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun on tehnyt mieli jo pitkään kysyä yhtä asiaa. Ongelma on vain se, että tästä on jo aikaa... ja niihin aikoihin ilmailu ei kiinnostanut minua pätkän vertaa. Nykyisin kiinnostaa, mutta asiantuntemukseni laita on... no juu.

 

Oli lennonjohtajien lakko. Radiossa haastateltiin yhtä naispuolista lennonjohtajaa ja juttu lähti sitten - ihan hyvin - sivuamaan eri maiden lentäjien toimintaa. Me kaikkihan tiedämme, kuinka kelvottomia ryssät/venäläiset ovat kaikissa asioissa. Tämä lennonjohtohenkilö laukaisi kuitenkin tähän suuntaan:

 

"Venäläiset lentäjät ovat lennonjohdon kannalta helppoja. He ovat kurinalaisia ja noudattavat ohjeita. Pahimpia ovat amerikkalaiset. Sikäläisen, (erittäin raskaan/vilkkaan liikenteen muokkaaman lentokulttuurin???) takia he "oikaisevat" proseduureissa..."

 

Varmastikaan nainen ei käyttänyt juuri näitä sanoja. Koetan vain kuvata, mitä ajatuksia se minussa silloin herätti.

 

Jouni ja muut... miltä kuulostaa? Ei olisi ensimmäinen kerta, kun olen ymmärtänyt väärin...

 

--- Jorma

 

Niin, ainakin itse joudun sanomaan näin veli venäläisistä, vaikka tunnustan että itselläni on geeneissä peritty syvä epäluulo heitä kohtaan. Ero on ehkä suurimmillaan juuri jenkkeihin verrattuna. En tiedä satavarmasti minkälaisella asenteella jenkkilentäjä keskimäärin tänne tulee, mutta siinä voi olla sellaista itäblokki-kehitysmaa -tyylistä katsantokantaa.

 

Joka tapauksessa omien kokemusten mukaan yli 50% jenkkilentäjistä joutuu selvitykset antamaan kahteen otteeseen, mikä on melko hämmästyttävää. Jopa kiinalaiset, joilla on melkoisia vaikeuksia L- ja R-kirjainten kanssa, pystyvät parempaan.

 

Kuvaisin kuitenkin jenkkien asennetta käytännössä lähinnä totaaliseksi tilannetiedottomuudeksi. Vaikka kuinka yrittäisit sanoa sanottavasi huolellisesti ja vielä tavaat reittipisteet, ei asiat tunne menevän kertaheitolla kaaliin; kaverit ovat totaalisen pihalla ympäristöstä missä lentävät. Itsekseni olen miettinyt, että vastaava tilanne olisi se, kun amerikkalainen lähtee autoilemaan Brittein saarelle ja loppujen lopuksi tilanne kulminoituisi siihen, että liikennepoliisi antaisi vakavan huomautuksen siitä täällä on sitten käytössä vasemmanpuoleinen liikenne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hauska kuulla, että Jounilla on samanmoinen käsitys jenkkipiloteista Euroopassa kuin itsellänikin. Olen ollut huomaavinani, että kun amerikkalainen kaveri aloittaa selvityksen kuittauksen sanalla "understand" ("Understand Delta 123 cleared direct to ...." tms), se tarkoittaa juuri sitä, että kaveri EI ymmärrä.  Mutta mikäänhän ei sinänsä ole hyvää taikka huonoa, meitä kaikkia riittää erilaisiin juniin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkäpä olen kertonut tämän ennenkin, mutta kerrotaan sitten uudelleen:

 

Elokuun lopulla 1971 olin palaamassa ensimäiseltä USA:n matkaltani takaisin Vantaalle Pan Amin 707:n kyydissä (charteri).

 

Istuin Vantaalle tullessa jump seatilla ohjaamossa (voi niitä aikoja...). Oli kirkas loppukesän aamupäivä ja Vantaa 707:n ohjaamosta suoraan edessä näkyvissä.

 

Miehistö ei ollut aikaisemmin käynyt Vantaalla kertaakaan. No, kippari otti esille Vantaan VFR-kartan (!), katsoi karttaa ja ulos ikkunasta ja sanoi minulle: "That doesn´t look like Helsinki-Vantaa to me".

 

Jouduin sanomaan: "Because you´re holding the map upside down"  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen ollut huomaavinani, että kun amerikkalainen kaveri aloittaa selvityksen kuittauksen sanalla "understand" ("Understand Delta 123 cleared direct to ...." tms), se tarkoittaa juuri sitä, että kaveri EI ymmärrä.

 

*reps* Juuri täsmälleen näillä sanoilla aloittavat ne, jotka PYSTYVÄT lukemaan selvityksen kerralla takasin. Muille sitten luetaan uudestaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, kyllä Jouni ja Juha ovat oikeassa, lennonjohto osaa mielestäni riittävän hyvin englantia Venäjällä normaalifraseologian puitteissa. Saattoi olla, että juttua tehtäessä kohdalle osui joku kankeakielisempi lennonjohtaja. Joskus on kohdalle sattunut, että poikkeavassa tilanteessa itsensä ymmärrettäväksi saaminen on takkuillut, mutta se on tuttua jo kotoa...  Proppikuskille muuten tuo korkealla Machin numeroiden mukaan lentäminen oli aivan uusi ulottuvuus. Jouduin korjailemaan Bobin jutussa olevia asiavirheitä useaan otteeseen, mutta aina joitakin pakkaa pitkässä jutussa jäämään. Robert S. Grant on taustaltaan monipuolinen kaveri, puskalentoa kaikenlaisilla vehkeillä ja hekoillakin, sitten pitkä ura Canadairin vesipommareilla 215/415 ja nyt hännänhuipentumana nelimoottorinen Dash 7, jolla hän lenteli Afrikassa eri maissa ja tätä nykyä Haitissa YK:n väreissä. 63-vuotiaskin saa siellä lentää kipparina. Bob on nähdäkseni suomalaisen ilmailun paras mainosmies maailmalla; juttujaan mm. lentoleireistä ja Finnairista on ollut useissa amerikkalaisissa ja kanadalaisissa ilmailulehdissä, vieläpä tsekkiläisissäkin. Siksi Finnair näyttää suhtautuvan häneen suopeasti. Käykää moikkaamassa, jos matkanne kulkee Ontariossa North Bay'hin; vastaanotto tulee olemaan positiivinen!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään