Kirjoitettu Heinäkuu 30, 2006 Jämi Vintage 2006 on Padasjoen Ilmailukerhon järjestämä tapahtuma. Lensin Jämille Hyvinkäältä moottoripurjekoneella Grob G 109b OH-740. Kuvassa myös hinauskoneena ollut OH-CEZ. [ attachment removed / expired ] "fsnordic" Hannu ja upea Ka-6E OH-892 [ attachment removed / expired ] Tämäkin kaunotar on saatu lentokuntoon. Puukoneet eivät olleet aikoinaan minkään arvoisia silloin kun lasikuitukoneet tulivat käyttöön. OH-346 [ attachment removed / expired ] Bocian OH-346 Sää hieman arveluttaa sillä..... [ attachment removed / expired ] Ukkosrintama sivuutti kentän n.3km:n päästä! [ attachment removed / expired ] Bergfalke OH-183 peruskorjattuna. Hirveän kaunis kone on yksityisomistuksessa. [ attachment removed / expired ] Bocianin perän muotoilua ja dokumentaatiota. [ attachment removed / expired ] Köysi kiinni hinauskoneeseen. OH-CEZ [ attachment removed / expired ] OH-346 valmiina. [ attachment removed / expired ] Menoksi [ attachment removed / expired ] Seuraavana on vuorossa Bergfalke OH-183 [ attachment removed / expired ] Lappeenrannan K8b OH-310 laskukiidossa. [ attachment removed / expired ] Sitten oli minun vuoroni. [ attachment removed / expired ] Kuninkaanlähde [ attachment removed / expired ] Jämi ja pilven varjot [ attachment removed / expired ] Kolme Schleiherin valmistetta. Vasemmalta K6, K7 ja K8 [ attachment removed / expired ] Starttijono [ attachment removed / expired ] Imatran Pik-5b OH-350 avomallina! [ attachment removed / expired ] Illalla lentopäivän päätteeksi rentouduttiin. Sanoiko joku että Suomen purjelentävä nuoriso on pitkäikäistä sorttia? [ attachment removed / expired ] Jämi nukkuu... [ attachment removed / expired ] No mitä piditte. Kuvat on otettu pokkarilla dokumennoinnin vuoksi. Tämä on ensimmäinen pitempi tarina jonka laitoin tänne. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 30, 2006 Jämi Vintage 2006 on Padasjoen Ilmailukerhon järjestämä tapahtuma. Lensin Jämille Hyvinkäältä moottoripurjekoneella Grob G 109b OH-740. Kuvassa myös hinauskoneena ollut OH-CEZ. Tuonne olis tarvinnut päästä, mutta hienoa että joku laittoi kuvia. Minne hyvinkään joutsenet on kadonnut? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 30, 2006 Kiitokset tunnelmallisista kuvista; kuvakertomuksesi osoittaa sen, että pokkarikameralla pärjää hyvin, jos kuvaaja osaa hakea ne "oikeat" kohteet ja hetket. Toivottavasti ensi vuonna pääsen paikalle. Ismo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 31, 2006 Kiitokset! Tuli mieleen -60 luvun alku, kun notkuttiin Hyvinkään kentän laidalla näitä katselemassa... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 31, 2006 Kiitokset! Tuli mieleen -60 luvun alku, kun notkuttiin Hyvinkään kentän laidalla näitä katselemassa... Tervetuloa vain notkumaan edelleen. Meillä on nyt taas kaksi K8-b tehokonetta lentokuntoisena, joten vanhempaakin kalustoa voi välillä nähdä vintturin perässä . Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 1, 2006 Tuossa on nyt muutamia omiani. [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Ilmakuvauslento päättyi turvesuolle kuninkaanlähteen viereen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 1, 2006 Hienoja kuvia ja hieno paikka lentää . Kävin viime viikolla tutustumassa Jämin lentokenttää. Jäi vaan yksi asia hampaan koloon kun yksi pappa sano, että opettaja istuu takana ja oppilas edessä ja mä taas veikkailin, että oppilas takana opettaja edessä koska edessä on ainoastaan radio en tiedä muista malleista... Ja sitten, että kuinka paljon maksaa purjehduslento lupakirja ja mikä on lähin paikka missä suorittaa, kun asun Helsingissä voi antaa linkin jos on nettisivut.. . EDIT: Ja se mitä papan kanssa katseltiin ja puhuttiin oli keulassa pöllön pää . Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 1, 2006 Hienoja kuvia ja hieno paikka lentää . Kävin viime viikolla tutustumassa Jämin lentokenttää. Jäi vaan yksi asia hampaan koloon kun yksi pappa sano, että opettaja istuu takana ja oppilas edessä ja mä taas veikkailin, että oppilas takana opettaja edessä koska edessä on ainoastaan radio en tiedä muista malleista... Ja sitten, että kuinka paljon maksaa purjehduslento lupakirja ja mikä on lähin paikka missä suorittaa, kun asun Helsingissä voi antaa linkin jos on nettisivut.. . EDIT: Ja se mitä papan kanssa katseltiin ja puhuttiin oli keulassa pöllön pää . Hei, SZD50-3 Puchacz on se "pöllökone", mainio puolalainen koulukone. Yksi radiohan siellä on, mutta molemmille lentäjille mikrofoni, joten kyllä sen open paikka on takana Tietoa purjelennosta ja kursseista löydät vaikkapa lähtien Ilmailuliiton sivuilta, josta löytyy myös linkkejä kerhoihin. Helsingistä käsin Nummela, Hyvinkää ja Räyskälä taitavat olla helpoimmat vaihtoehdot. Linkit noille sivuille löytyvät täältä lähtien: http://www.ilmailuliitto.fi/index.php?mid=77 t: V-M Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 3, 2006 Hienoja kuvia ja hieno paikka lentää . Kävin viime viikolla tutustumassa Jämin lentokenttää. Jäi vaan yksi asia hampaan koloon kun yksi pappa sano, että opettaja istuu takana ja oppilas edessä ja mä taas veikkailin, että oppilas takana opettaja edessä koska edessä on ainoastaan radio en tiedä muista malleista... Ja sitten, että kuinka paljon maksaa purjehduslento lupakirja ja mikä on lähin paikka missä suorittaa, kun asun Helsingissä voi antaa linkin jos on nettisivut.. . EDIT: Ja se mitä papan kanssa katseltiin ja puhuttiin oli keulassa pöllön pää . Se oppilas istuu edessä tietenkin että näkee sentään jotain, Ei radioitten laittaminen ole iso juttu vaikka en tutustumiskurssilla säätänytkään mutta pari pyöritys juttua ja testi nappi mitä tuli paineltua, molemmissa tikuissa on tangetti että fraseologiaa ei tarvitse pelätä. Eikö Räyskälä tai Nummela ole aika lähellä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 4, 2006 Se oppilas istuu edessä tietenkin että näkee sentään jotain, ... ... clipeti ... Voi olla tarpeeton lisäys, mutta jottei kenellekään jäisi väärää kuvaa, niin kyllä sieltä takapenkiltäkin näkee aivan hyvin. En minä kyllä muuten opena siellä uskaltaisi istua -vm Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 4, 2006 Se oppilas istuu edessä tietenkin että näkee sentään jotain... Pannaas ny tosikkona se oikeakin syy. Se on painopisteen hallinta. Lentokoneet on aika tarkkoja siitä, missä massakeskiö on. Opettajan penkki on suunnilleen painopisteessä. Kun kaksipaikkaista lennetään yksin, lentäjä istuu aina edessä. Sitten kun opettaja jää pois ja oppilas lentää yksin, kone kulkee melkein samalla lailla kuin aikaisemmillakin koululennoilla. Eikä oppilaan tarvitse vaihtaa istumapaikkaa. Koululennoilla oppilas käyttää radiota. Yksinlennoilla radion hallintanapit pitää olla oppilaan ulottuvilla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 7, 2006 Hienoja kuvia ja hieno paikka lentää . Kävin viime viikolla tutustumassa Jämin lentokenttää. Jäi vaan yksi asia hampaan koloon kun yksi pappa sano, että opettaja istuu takana ja oppilas edessä ja mä taas veikkailin, että oppilas takana opettaja edessä koska edessä on ainoastaan radio en tiedä muista malleista... Ota huomioon että nyt puhut siis purjelennosta. Eli siis ilmailun lajista missä lentäminen on pääasia, ja tekniset vimpaimet välttämätön paha. No, matkalennolla tietyistä vimpaimista on etua, mutta itse ymmärrän purjelennon nimenomaan lentämisenä, en vimpaimina ja hilavitkuttimina. Ja tähän samaiseen kategoriaan menee jopa radio. Sehän ei ole millään muotoa pakollinen varuste purjelentokoneessa, ja viime kesänä yhden paikallislennon lensinkin ilman radiota. Tämähän riippuu sitten täysin kentästä, eli missä ilmatilaluokassa toimitaan. Mutta purjekone lentolaitteena ei vaadi radiota. Jotenka se kumpi istuu edessä ratkeaa kyllä aivan muilla perusteilla kuin radion käytöllä. Radion käyttöpaneeli on kyllä etuohjaamossa, mutta tangentti ja mikrofoni kummassakin. Ja käyttöpaneelista en ole koskaan säätänyt muuta kuin volumea, joten eipä sekään mitenkään välttämätön ole. EDIT: Ja se mitä papan kanssa katseltiin ja puhuttiin oli keulassa pöllön pää . Joo, sehän on meidän kerhon Puchacz. Eli siis Pohjois-Satakunnan ilmailukerho. Itse lensin kurssin sillä vuonna 2003, ja viimeksi eilen kyseistä konetta ulkoilutin matkustajan kanssa. Tässä muutama kuva kesältä 2003: Minä itse lähdössä opettajan kanssa koulukeikalle. Kyseisen lento jäänyt mieleen, koska n. tunti kuvan ottohetkestä harjoiteltiin syöksykierrettä.. Ja lähtötapana tietysti vintturi. Siihen tottuu nopeasti, ja tällä hetkellä kammoan enemmän lekosta lähtöä. Mieleen myös jäänyt toteamus takapenkiltä: "Ai sä meinaat Kiinaan asti laskea". Tämä kuva siis otettu suurinpiirtein kynnykseltä... Puchaczissa on onneksi (yli)tehokkaat jarrut, ja pianhan niitä oppi käyttämään. Säästyy kirjaimellisesti hikeä aika lailla, kun ei tarvi raskasta konetta puolesta kentästä työnnellä. Tuore lupakirja taskussa oli innostus niin suuri että lentämistä jatkettiin kirjaimellisesti talven tuloon saakka. Meni vähän Off-topic, mutta kait tänne aina muutama pursikuva mahtuu.. Ja jos vähänkään kiinnostaa, niin etsi lähin kerho ja eikun sinne kentälle jututtamaan. Aika äkkiä sieltä keikan saat, ja aika moni on senjälkeen huomannut että se on menoa sitten... noin niinkuin positiivisessä mielessä -Janne Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 7, 2006 Olet oikeassa Janne, niinkuin minunkin sigusta näkyy kävin Tutustumiskurssin ja jäin koukkuun mutta rahaa tarvitaan :'( Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla