Antton Rintala

moottoroidut laskuvarjot

12 viestiä aiheessa

näin tuolla kuvien puolella tälläisestä kuvan...

 

tietääkö joku sanoa mihin luokkaan tälläinen pitää rekisteröidä (onko omaluokka vai pitääkö esim. purjelentokoneisiin tai ultriin vai meneekö laskuvarjona eikä tarvi mitään rekisteri juttuja)?

 

ja miten tälläinen saadaan ilmaan? (tiputetaanko lentokoneesta :laugh:)

 

ja sitten vielä että ohjataanko sitä varjon avulla vai käännelläänkö moottoria?

 

pystyyköhän tekemään ylösvetoja? onnistuuko matkalento? kuinkas talvella? kuinka suuri varjo (suhde painoon)?

 

mielestäni hyvin mielenkiintoinen kapistus, olisi kiva jos joku voisi kertoa noista härveleistä lisää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko kyseessä tämmöinen moottorivarjoliidin..?

 

Tuolla Juvankosken sivuilla on aika hyvin infoa aiheesta.

 

 

 

Jaaha. Minä muuten postasin tuon linkin ennen Mikkoa, joka editoi viestiään..  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaaha. Minä muuten postasin tuon linkin ennen Mikkoa, joka editoi viestiään..  ::)

 

Ai hurja ;D

 

Mutta sinun viestistäsi ei ollut tietoakaan, kun aloin lisäämään noita linkkejä. Eli minä olin kuin olinkin periaatteessa ensin ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta sinun viestistäsi ei ollut tietoakaan, kun aloin lisäämään noita linkkejä. Eli minä olin kuin olinkin periaatteessa ensin ;D

 

\o/  No hyvä on sitte, I surrender..  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ne on moottoroituja liitovarjoja/vajoliitimiä, ei laskuvarjoja ;)

 

Esim. Jukka Juvankosken sivuilta löytyy tietoa "kansankielellä puhuttuna":

 

http://www.juvankoski.com/mova/

 

http://www.juvankoski.com/movafaq/

 

no kuitenkin tiedätte mitä tarkoita ;)

 

... tässä maassa lensi moottoroitu laskuvarjo ja siitä poistui kesken lennon moottoroimaton laskuvarjo...

tuo vähän hämäsi kun en ollut tälläisistä kuullut ennen.. ^^ tuo on lainattu tuolta kuvapuolelta (http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,55626.0.html?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

eli ymmärsinkö oikein että liitovarjoilla lähdetään maasta tuulenmukana?

 

-onkos tuo laskuvarjohyppy koulutus mitenkään yhteydes tuohon liitovarjo juttuihin..

 

-saako laskuvarjolla hypätessä otta vaikka "selkään" moottorin jos haluaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

eli ymmärsinkö oikein että liitovarjoilla lähdetään maasta tuulenmukana?

 

Liitovarjolla (ilman moottoria siis) lähdetään ilmaan naruhinauksella. Näin siis Suomessa, kun ei noita vuoria hirveästi ole.

 

 

-onkos tuo laskuvarjohyppy koulutus mitenkään yhteydes tuohon liitovarjo juttuihin..

 

Ei, laskuvarjohyppykoulutuksella voit hypätä laskuvarjolla, jonka tarkoitus on hidastaa maahan putoamista. Liitovarjoiluun tarvitsee oman koulutuksensa, ja sillä vermeellä pitäisi voida killua ilmassa kauemminkin, jos vain löytää hyviä nosteita.

 

 

-saako laskuvarjolla hypätessä otta vaikka "selkään" moottorin jos haluaa?

 

En ole mistään tarkastanut, mutta voisin lyödä vetoa ettei saa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
;D Kyseessä on ns PPC (Powered ParaChute) eli varjoliidintrike! Se ei siis ole sama asia kuin "moottoroitu varjoliidin" eli reppumoottori. Tuon maahan mm Powrachuten varjoliidintrikeja, joten jos haluat lisätietoja niistä, niin soita 0400-497440 tai lähetä sähköpostia: dg-products(ät)co.inet.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

muutama korjaus käsitteisiin. lapinlahdella lentänyt paratriken siipiosa on teknisesti kuin laskuvarjo. ja ko. laitteet tunnetaan maailmalla termillä "powered parachute" siis moottoroitu laskuvarjo. tallainen sanamuoto tulee myös suomen uusiin ilmailumääräyksiin koskien ko. laitetta. moottoroitu varjoliidin (joka taas ei ole "liitovarjo") kyllä näyttää kovasti samanlaiselta. lentoonlähtötekniikkakin on samanlainen, mutta siipi on kehitelty nostovoimaa tuottavaksi. varjoliitimien kehitys lähti juuri siitä, kun englantilaiset halusivat laskeutumisen lisäksi myös lentää laskuvarjoilla. suomeenkin tuodut ensimmäiset varjoliitimet muistuttivat enemmän laskuvarjoja (liitovarjoja) kuin varjoliitimiä.

varjoliitimen saattaminen lentotilaan vaatii määrätynlaiset punosotteet, kun taas laskuvarjo muotoutuu lentotilaan vain kaasua painamalla. tältä se ainakin näytti lapinlahdella. nykymääräysten ollessa voimassa suomessa ei voi lentää paratrikeä (ainakaan kukaan suomalainen), koska kampe ei oikein sovi mihinkään kategoriaan ja siihen ei ole olemassa koulutusta. myös kansainvälisissä microlight-kilpailuissa vempeleet painivat eri sarjoissa. moottoroidulla varjoliitimellä on mahdollista startata sekä pyörillä, että jaloilta, mutta enpäs ole kuullut, että moottoroidulla laskuvarjolla startattaisiin jaloilta ::)

 

lisää lajista

 

http://www.powerchutes.com/home.htm 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minunkin piti aloittaa harrastamaan aluksi tätä varjoliitoa, mutta vanhemmat pitivät liian vaarallisena ilmailun harrastusmuotona. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minunkin piti aloittaa harrastamaan aluksi tätä varjoliitoa, mutta vanhemmat pitivät liian vaarallisena ilmailun harrastusmuotona. :P

 

Heh, aloita mielummin Base hypyillä... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään