Cathy Tiainen

Piper lentokone hylky OH-PCQ

12 viestiä aiheessa

Just tuli mieleen, että on varmaan joku sukeltajien harjoitusrasti. Lasse ehti ensin.

 

Tuossapa se erinomaisesti nähdään, mitä tarkoittaa ylipaino pienkoneessa. Ja myös se, että sitä konetta ei kannata riuhtoa pienimmällä mahdollisella irrotusnopeudella sinne ilmaan ja heti vetää siihen optimi nousunopeuteen, jos ei aivan satapakko ole. Tuossakin, jos ohjaaja olisi antanut vauhdin kiihtyä riittävästi alkunousun aikana, niin onnettomuudelta olisi ehkä voitu välttyä. Ennenvanhaan (n. 20v sitten) opetettiinkin usein, että kone ensin nostetaan "hyllylle" ihan pikku hetkeksi ja sitten kun todetaan kasvava ilmanopeus niin vedetään rakkine reippaasti taivaalle. Performance-koneet on sitten vähän eri asia.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, olin tuota mukana roudaamassa syksyllä 2003 kuormaautolla Helsingistä Puruvedelle.

Rungon suurin osa otettiin kyytiin ilmailumuseon pihalta ja muuta sälää parista eri paikasta kaupungilta. Sukeltajien harjoitusmaaliksihan tuo meni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennenvanhaan (n. 20v sitten) opetettiinkin usein, että kone ensin nostetaan "hyllylle" ihan pikku hetkeksi ja sitten kun todetaan kasvava ilmanopeus niin vedetään rakkine reippaasti taivaalle.

 

Ai näin?

 

Joo, wanha kuin mikä, mutta tämä "lussubussi"-video sopii aika hyvin tuohon kommenttiin. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos muuten linkistä, tunnen eräänlaista lukkarinrakkautta "kepekkiä" kohtaan. Se on kumminkin ensimmäinen pikkukone jossa olen ollut, ja myöhemmin sitten itsekkin sillä ajelut ja ruuvattu on lukemattomia tunteja.

 

"Kepekkihän" on saanut siipeensä aiemminkin, mm. toinen siipi ei ole sama joka oli koneessa tehtaalta tullessa. Jos en ihan väärässä ole perimätietojen kanssa niin parikin kertaa on konetta rutattu, enemmän tai vähemmän.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tää ole niitä samoja juttuja kun "Hämeenlinnan moottoritien alle upotetut autoromut" elikä hylystä on vaan pitänyt päästä eroon niin järvenpohjassa on hyvä olla????????

 

- t -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tää ole niitä samoja juttuja kun "Hämeenlinnan moottoritien alle upotetut autoromut" elikä hylystä on vaan pitänyt päästä eroon niin järvenpohjassa on hyvä olla????????

 

- t -

 

höpö höpö, siinä tapauksessa romuliikkeessä olisi saanut vielä rahaakin ko rohjakkeesta, sukeltajat sitä on vinkunut ja saaneet sitten...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai näin?

 

Joo, wanha kuin mikä, mutta tämä "lussubussi"-video sopii aika hyvin tuohon kommenttiin. ;)

 

Auts!  :laugh: Aika raakan olosesti nosti tuosta "hyllyltä" nousukulmaan - saattaa tuntua vatsan pohjalla mukavasti. Olen kuullut joskus vanhojen (ja nuorempien) lentäjä-ässien leikkivän pienemmillä koneilla tuolla samalla tavalla, ja on aiheutunut onnettomuuksiakin. Ei ole noussut tarpeeksi kun on lähtenyt kääntämään oikealle --> siiven kärki maahan ja ávot  :-\

 

Mitä tulee itse topicin aiheeseen, luettuani onnettomuustutkinnan raportin, voinpa vain todeta että suurta huolimattomuutta on ollut onnettomuudessa mukana. Rupesin raporttia lukiessani ajattelemaan vakuutusyhtiön suhtautumista onnettomuuteen? Onhan kyseessä kuitenkin ilmiselvä lentäjän moka joka onnettomuuden aiheutti.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään