Jukka Juslin

Uutisointi ja pakkolaskut

6 viestiä aiheessa

 

Terve,

 

Aloin miettimään velvoitteita / käytäntöä koskien pakkolaskutilanteita. Kyselin yhdeltä henkilöltä, joka on suorittanut pelloille moottorikoneilla kaikkiaan 8 pakkolaskua asioita. Hän sanoi, että ainoastaan yhdessä tapauksessa paikalla oli joku kutsunut poliisit ja asia päätyi lehteen.

 

Varmaankin vieläkin Suomessa sattuu vuosittain suuri määrä pakkolaskuja, jotka eivät päädy lehtiin yms. (lukuunottamatta tietenkin purjekoneiden peltolaskut, joita ei voine pakkolaskuksi sanoa) - ehkä joku pieni kylälehti tekee niistäkin jutun.

 

Turvallisuuden kannalta olisi toisaalta mielenkiintoista tietää niin että tekijän nimeä tai koneen tunnusta ei mainittaisi pakkolaskuista. Mutta tietäminenhän on kiinni esim. siitä ilmoittaako tekijä asiasta. Toisaalta pakkolaskuihin sisällytetään liikaa dramatiikkaa esim. lehdistössä. Aivan kun kone "putoaisi" moottorin sammuttua.

 

Eli tämä epävirallinen ja kuppilatiimapuoli on ilmailussa monasti ainoa keino kuulla oman henkensäkin säilyttämisen kannalta olennaista tietoa. Mitään virallisia ilmoituksia yms. ei ole tehty.

 

Kuinkahan monta pakkolaskua tänäkin vuonna on oikeasti tehty?

 

t. Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turvallisuuden kannalta olisi toisaalta mielenkiintoista tietää niin että tekijän nimeä tai koneen tunnusta ei mainittaisi pakkolaskuista. Mutta tietäminenhän on kiinni esim. siitä ilmoittaako tekijä asiasta. Toisaalta pakkolaskuihin sisällytetään liikaa dramatiikkaa esim. lehdistössä. Aivan kun kone "putoaisi" moottorin sammuttua.

 

Ilmailumääräys GEN M1-4 antaa selkeät ohjeet ilmoitusmenettelystä. Poliisille ei tarvitse ilmoittaa, mutta Ilmailuhallinto haluaa tiedon lentoturvallisuutta vaarantaneesta tapauksesta mahdollisimman pian, viimeistään 72 tunnin (3 vrk) kuluttua. Sitä en sen sijaan osaa tältä istumalta kertoa, missä tällaisiin ilmoituksiin pääsee tutustumaan. Onnettomuustutkintaraportithan ovat sitten asia erikseen.

 

Tutustu määräykseen itse, Ilmailuhallinnon etusivulta kohta "Tietopalvelu" ja sen alta "Ilmailumääräykset".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä uutisointikysymys nousee lähes aina esille, kun jotain vähän suurempaa tapahtuu. Lähinnä ihmisten, tai ehkä enemmänkin ilmailevan kansan mielessä monesti kilahtaa se tapa, jolla näistä sitten uutisoidaan. Jos kone, iso tai pieni, joutuu tekemään ennalta suunnittelemattoman laskeentumisen vaikkapa kentälle, se on aina median kielessä pakkolasku. Finnairin koneella puhkeaa startissa rengas ja se käy tekemässä kierroksen ja tulee turvallisesti laskuun, se on silti median mukaan pakkolasku. Ikäänkuin jotain kauheampaakin olisi tapahtunut... Toinen juttu, joka tulee mieleen muutaman viikon takaa, kun se Sodankylässä kanervikkoon mennyt kelluke-Ikarus pääsi lehtiin, alussa mm. Ylen nettisivuilla oli kuva OH-CSP:stä kellukkeilla, ja mikä pahinta vielä niin, että tunnus oli luettavissa. Tällainen toiminta on ainakin minun mielestäni jo edesvastuutonta. Tuollaisella toiminnalla saatetaan aiheuttaa aiheetonta surua tai paniikkia...

 

Ei ehkä ihan sitä, mitä hait takaa, mutta kun kerran puhutaan uutisoinnista, niin tulipa vaan mieleen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailumääräys GEN M1-4 antaa selkeät ohjeet ilmoitusmenettelystä. Poliisille ei tarvitse ilmoittaa, mutta Ilmailuhallinto haluaa tiedon lentoturvallisuutta vaarantaneesta tapauksesta mahdollisimman pian, viimeistään 72 tunnin (3 vrk) kuluttua. Sitä en sen sijaan osaa tältä istumalta kertoa, missä tällaisiin ilmoituksiin pääsee tutustumaan. Onnettomuustutkintaraportithan ovat sitten asia erikseen.

 

Tutustu määräykseen itse, Ilmailuhallinnon etusivulta kohta "Tietopalvelu" ja sen alta "Ilmailumääräykset".

 

Kiitos realiteetteihin palauttavasta ja yksityiskohtaisesta vastauksesta. Aloin ihmetellä asiaa, kun sain sellaisen käsityksen eräältä kokeneelta lentäjältä että useasta hänen tekemästään pakkolaskusta ei ole tehty mitään ilmoitusta. Nyt minäkin löysin GEN M1-4:n verkosta.

 

Harmillista on, että vaaratilanneilmoitukset on tehtävä postitse. Näin erään tapauksen, josta olisi melkolailla syytä tehdä ilmoitus mutta on niin laiska (hävettää) että en millään viitsisi sitä varten alkaa kirjettä väsäämään. www-lomakkeella asian voisi hoitaa. Kun mielestäni nimellä lähetetty www-lomake on ihan yhtä oikeellinen kuin sama asia paperille kirjoitettuna.

 

t. Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailumääräys GEN M1-4 antaa selkeät ohjeet ilmoitusmenettelystä. Poliisille ei tarvitse ilmoittaa, mutta Ilmailuhallinto haluaa tiedon lentoturvallisuutta vaarantaneesta tapauksesta mahdollisimman pian, viimeistään 72 tunnin (3 vrk) kuluttua.

 

Tähän täsmennettäkööm, että vaaratilanteesta ei jouduta ilmoittamaan poliisille, muuta lento-onnettomuudesta ja -vauriosta kyllä. Suosittelen tätä kuitenkin tehtäväksi, mikäli haluaa varmuuden vuoksi hälventää mahdolliset myöhemmät epäilyt sauvajuopumuksesta. Jos ei muuten, niin tuleepahan oma selkä turvattua tällä tavoin.

 

Sen perusteella mitä olen itse kuullut on näistä incidenteistä ilmoitteleminen joskus melko kitsasta; tapauksista ei kaikista ole koskaan mitään virallista viranomaisen tietoon. Tämän vuoksi onkin pohdittu anonyymin sähköisen lomakkeen tarvetta. Ilmailuliiton virallinen kanta on se, että GEN M1-4 on ainoa kanava, jonka  kautta näistä asioista ilmoitetaan. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiseikkaa, että kynnys tehdä raportti on edelleen liian korkea.

 

Lisää keskustelua aiheesta: http://www.ilmailu.org/forum/index.php?topic=547.0

 

Ilmailuliitolla olisi halua jakaa tietoa harrasteilmailuun liittyvistä tapauksista nettisivuillaan ja Ilmailuhallinto olisi valmis toimittamaankin sitä, mutta tällä hetkellä hyvät aikeet kamppailevat IH:n henkilöstöpulan kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään