Guest Rasi2

Ultra katolleen Oulunsalossa

26 viestiä aiheessa

Yksipaikkaisen ultrakevyen lentokoneen ohjaaja on loukkaantunut lievästi, kun koneen laskeutumisyritys peltoaukealle epäonnistui Oulunsalossa. Lentoliikenneonnettomuus tapahtui hieman ennen kello kymmentä Oulun eteläpuolella Pohjois-Pohjanmaalla. Onnettomuuden syystä ei tuoreeltaan ollut tietoa.

 

(MTV3)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesari näyttää olevan aikaisempaa varovaisempi lento-onnettomuustermien käytössä.

 

Vaikka kyseessä olisikin ollut todellinen PAKKOLASKU, niin Hesarin nettisivut kertovat lentäjän loukkantuneen lievästi koneen LASKUYRITYKSEN yhteydessä.

 

Siis odottavat tarkempaa tietoa tapahtumasta, ennenkuin käyttävät "pakkolasku"-termiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesari näyttää olevan aikaisempaa varovaisempi lento-onnettomuustermien käytössä.

 

Vaikka kyseessä olisikin ollut todellinen PAKKOLASKU, niin Hesarin nettisivut kertovat lentäjän loukkantuneen lievästi koneen LASKUYRITYKSEN yhteydessä.

 

Siis odottavat tarkempaa tietoa tapahtumasta, ennenkuin käyttävät "pakkolasku"-termiä.

 

Samoin teki muuten Kaleva, juttu päivitettiin (muistaakseni) uudelleen samalla termillä "laskeutumisyritys". Korjasin myös tuonne edelliseen viestiini tämän. Ehkä ohjaaja on käyttänyt kyseistä peltoa lasku- ja nousukenttänä, varmaan asian laita selviää. Odotellaan lisää infoa.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samoin teki muuten Kaleva, juttu päivitettiin (muistaakseni) uudelleen samalla termillä "laskeutumisyritys". Korjasin myös tuonne edelliseen viestiini tämän. Ehkä ohjaaja on käyttänyt kyseistä peltoa lasku- ja nousukenttänä, varmaan asian laita selviää. Odotellaan lisää infoa.

 

Olisiko STT:ltä tullut korjaava sähke kun kaikki uutispalvelut tuon korjasivat? Päivitin otsikon ja tuon alkuperäisen MTV3:n uutisen.

 

MTV3 käyttää edelleen hieman omituista otsikkoa "Pienkone putosi Oulunsalossa". Putoaminen kuullostaa aika paljon pahemmalta kuin katolleen kääntyminen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko STT:ltä tullut korjaava sähke kun kaikki uutispalvelut tuon korjasivat? Päivitin otsikon ja tuon alkuperäisen MTV3:n uutisen.

 

MTV3 käyttää edelleen hieman omituista otsikkoa "Pienkone putosi Oulunsalossa". Putoaminen kuullostaa aika paljon pahemmalta kuin katolleen kääntyminen.

 

Juuri siksi otsikko onkin noin. Raha puhuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakkolaskun syy oli polttoaineen syöttöhäiriö.

 

Mikä hienointa, niin pakkolasku sujui mallikkaasti ja mies säästyi melkeen naarmuitta.

 

Ps. Potkuri on kuvauksen jälkeen vaihtunut 3-lapaiseksi :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakkolaskun syy oli polttoaineen syöttöhäiriö.

 

Mikä hienointa, niin pakkolasku sujui mallikkaasti ja mies säästyi melkeen naarmuitta.

 

mallikkaasti selälleen ???? :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitäpäs voi jokainen kokeilla laskeutua pellolle....Siinä vaiheessa kun nokkapyörä osuu maahan, niin pyörähdys siinä käypi pakostakin... Koneen painopiste on nimittäin edessä.

 

Pakkolasku on aina "mallikas" jos ei tule ruumiita?  No...ainakin minun mielestä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Höpö höpö  ;D

Kone kaatuu selälleen vasta kun vauhti loppuu, jos kaatuu.

 

Kone pysyy paikoillaan jos vauhti on loppunut? Miksi se enään selälleen menis....

 

Kuvitellaanpas ---> kone laskeutuu kohtuu nopeudella (koneessa on 2 rengasta takana 1 edessä) maahan ja tällöin 2 takarengasta ottavat kaiken kuorman vastaan...Tämän liikkeen seurauksena keula on menossa lujaa alaspäin ja takarenkaat pompusta ylös? Väitätkö, että kone ei mene etupyörän kautta selälleen tässä kohden helposti.... Ja kun tähän lisätään vielä huono maasto  :thmbup:

 

Jokainen joka on nostanut konetta perästä, varmaan yhtyy teoriaan. (etupainoisia vekottimia)

 

http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=586860&avaakuva=1 (kuva koneesta)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvitellaanpas ---> kone laskeutuu kohtuu nopeudella (koneessa on 2 rengasta takana 1 edessä) maahan ja tällöin 2 takarengasta ottavat kaiken kuorman vastaan...Tämän liikkeen seurauksena keula on menossa lujaa alaspäin ja takarenkaat pompusta ylös? Väitätkö, että kone ei mene etupyörän kautta selälleen tässä kohden helposti.... Ja kun tähän lisätään vielä huono maasto  :thmbup:

 

Kuvittelussa on nyt aimo annos MUTUa mukana. Tuolla logiikallahan kone menisi myös ilmassa ympäri eikä tällainen laskukiidossa killuttelu olisi ollenkaan mahdollista..?

 

Eihän se normaalissakaan laskussa pomppaa noin nokkapyörälle, vaan loppuvetoa jatketaan että keula pysyy ylhäällä. Mitä muhkuraisempi alusta, sitä tiukemmin sauva pitää olla munissa laskussa.

 

Jos nyt ei kynnöspellolle laske, niin ei sen kyllä ympäri pidä mennä, ellei etufillari osu ojaan tms.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvittelussa on nyt aimo annos MUTUa mukana. Tuolla logiikallahan kone menisi myös ilmassa ympäri.

 

Eihän se normaalissakaan laskussa pomppaa noin nokkapyörälle, vaan loppuvetoa jatketaan että keula pysyy ylhäällä. Mitä muhkuraisempi alusta, sitä tiukemmin sauva pitää olla munissa laskussa.

 

Jos nyt ei kynnöspellolle laske, niin ei sen kyllä ympäri pidä mennä, ellei etufillari osu ojaan tms.

 

//Tuomas

 

 

Voipi olla näinki, mutta tässä tapauksessa liuku oli 20 metriä ja sen jälkeen nenulleen.... Tätä ei ainakaan muuksi voi muuttaa :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voipi olla näinki, mutta tässä tapauksessa liuku oli 20 metriä ja sen jälkeen nenulleen.... Tätä ei ainakaan muuksi voi muuttaa :)

 

No joo, kyllähän se sitten pysähtyykin äkkiä jos nokka maahan kuopaisee. Mutta korkeusperäsin toimii kyllä laskukiidossakin ja siksi sitä vetoa pitää antaa kaikki mahdollinen pehmeällä ja epätasaisella alustalla, että se nokkapyörä pidetään mahdollisimman kauan irti sieltä. Sehän on vain apupyörä joka auttaa konetta parkkeeratessa siihen ettei nokka osu maahan. Muuhun käyttöön se soveltuu huonosti :)

 

Toki jos se on ollut kunnon kynnöspeltoa, touhussa on vähän hankalat lähtökohdat.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No joo, kyllähän se sitten pysähtyykin äkkiä jos nokka maahan kuopaisee. Mutta korkeusperäsin toimii kyllä laskukiidossakin ja siksi sitä vetoa pitää antaa kaikki mahdollinen pehmeällä ja epätasaisella alustalla, että se nokkapyörä pidetään mahdollisimman kauan irti sieltä. Sehän on vain apupyörä joka auttaa konetta parkkeeratessa siihen ettei nokka osu maahan. Muuhun käyttöön se soveltuu huonosti :)

 

Toki jos se on ollut kunnon kynnöspeltoa, touhussa on vähän hankalat lähtökohdat.

 

//T

 

 

Kaivinkoneen myllertämää kannokkoa...kauempaa katteltuna "hyvännäköistä" maastoa :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone kaatuu selälleen vasta kun vauhti loppuu, jos kaatuu.

 

Näin on.

 

Paitsi kerran olen nähnyt koneen kääntyvän selälleen ilman että pääpyörät ottivat maahan. Kiikala, vuosi noin 1975, lentonäytös juuri alkamassa. Malmilta kiirehti joku mattimyöhäinen paikalle C150:lla. Ajoi sitten laskuun pitkällä finaalilla radalle 22. Aivan oikein, 22. No sehän ei ole mikään rata, silloin se oli kannokko. Matti huomasi tilanteen ihan pinnassa, yritti ylösvetoa. Kanto kuitenkin koukkasi nokkapyörään. Cessna kippasi komeasti, ihan tuulipussin viereen.

 

Romun luo juoksi satoja ihmisiä. No eiväthän he mitään osanneet tehdä... kaksi veristä (otsassa haava) miestä kömpi romusta, bensan haju oli vahva, molemmat tankit rikki. Ja se neuvoton yleisö - laittoi tupakaksi.

 

Ai niin taas mentiin asian sivuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mieluummin otan pakkolaskussa pikkukoneella eteen tueksi (kolmipistetuenta!) nokkapyörän kuin yhden pienen kauas taakse... Tottavie se osuu väistämättä maahan jossain vaiheessa kiitoa, mutta alustasta riippuu, jarruttaako se niin voimakkaasti, että painopiste ylittää tukipisteen. Lisäksi pienetkin kulkusuunnan muutokset aiheuttavat vielä sen, että siivenkärki osuu maahan, jolloin yksi kippaamista auttava tukipiste onkin jo nokkapyörää taaempana ja lopputulos helposti ennustettavissa varsinkin, jos vauhtia on vielä tarpeeksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jo on jappasua taas yksinkertaisen asian ympärillä... vanha totuushan lentopiireissä on, että pehmeälle alustalle laskeuduttaessa lentokone tuppaa menemään nokan kautta ympäri.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, jälkiviisaushan se on sitä parasta laatua. Mutta ihan hyvä tästäkin on taas vääntää rautalankaa, oppii uutta.

 

Hakkuuaukea kantojen kera ei kyllä kieltämättä kuulosta kauhean mukavalta alustalta.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

no joo vedän kuitenkin osittain pois tuota eilistä kommenttia... ehkä noita asioita ruotimalla (tässä tapauksessa konetyyppi, painopisteet, kiihtyvyys, massa, momentti yms.) kuitenkin me kaikki voimme jotain oppia uutta (niin ja osa täällä sitellä kävijöistä tietää valmiiksi enemmän ja osa vähemmän). Ilmailu on niin vaikea ja moniulotteinen, että tuskin kukaan meistä koskaan on ns. valmis. Tais mullaki heti virhettä olla omassa kommentissa tuolla ("....lentokone tuppaa menemään nokan.."). Niin paremminkin ehkä pienkoneet (useimmat, kannus- että nokkapyörä) ovat taipuvaisia ko. kuperkeikkaan... tuskin esim. B747 kovin helposti vastaavaa "salkovia" heittää  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään