Guest mekdahl

Karsastuksesta

15 viestiä aiheessa

Kertokaapas nyt joku tietäjä varmaa tietoa miten piilokarsastus vaikuttaa 1 luokan medicaliin? Mulla ois muuten lentokoulutus alkamassa mutta se lääkärin tarkastus on vielä edessä ja olis kiva jos joku vois sanoo varamahkoa tietoa, ettei tartteis tässä enää kiristellä kahta viikkoa tietämättömyydessä. Oireet minun piilokarsastuksesta on lähinnä silmien väsyminen pitkään lukiessa ja autossa tai junassa lukeminen ei ole kovin miellyttävää. Muuten näköni on hyvä, tarkkuus 2.0 molemmissa ja värinäkö virheetön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistäppä forumin hakuun sana "piilokarsastus". Löytyy ainakin jotain. Muitakin silmiin liittyvää keskustelua on ollut aina tietyin väliajoin. Mm. silmien laserleikkauksista ja sen vaikutuksesta lentämiseen jne...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oon mä noi piilokarsastus jutut lukenu moneen kertaan mutta kun tuntuu että on vähän epäselvää onko sillä karsastuksella väliä vai ei ja millälailla tämä karsastus vaikuttaa tuohon stereonäköön.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Lainatu ylläolevasta linsikstä:

 

[5 Heteroforiat (piilokarsastukset). Kelpoisuustodistuksen hakijalle tai haltijalle on tehtävä ilmailulääketieteen

jaosta tyydyttävän silmälääkärin tarkastus. Yhteisnäkö on tutkittava käyttäen ilmailulääketieteen

jaosta tyydyttävää menetelmää (esim. Goldmanin puna/vihreä yhteisnäkötesti).

 

Mutta mielestäni esim. SIO ei hyväksy piilokarsastusta :-\  Onnea koulutukseen :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä piilokarsastus asiasta kun on aika ajoin paljonkin keskustelua niin ajattelin nyt itse vastata kysymykseeni eilisen AMC reissun jälkeen, 1 luokan paperit tuli ja koulutus voi alkaa.

 

Jos piilokarsastus on pystysuuntaista, sitä ei hyväksytä "ollenkaan". Itselläni oli lateraalisuuntaista lähelle katsottaessa eli eksoforiaa. Prismasauvalla mitattuna karsastusta saa olla 12D, kauas katsottaessa muistaakseni jotain kuuden D:n tienoille. Nämä pätevät siis haettaessa 1 luokan medicalia ensimmäistä kertaa. Rajat ovat sen jälkeen löysemmät. Mutta esim Finnair ilmoittaa tyyppikoulutus ilmoituksessaan että lähelle karsastusta saa olla vain 9D, mutta tämähän on vain lentoyhtiön oma sääntö josta varmasti poiketaan, jos hakija muuten on ns. "täydellinen". Jospa tämä nyt hiukan selventäisi asiaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Aina tunnutaan puhuvan piilokarsastuksesta, eikä koskaan nk. "ilmikarsastuksesta" (heterotropia), ei edes tuossa linkissä taideta sanallakaan sanoa mitään siitä. Onkohan siis niin, että ilmikarsastus sallitaan kokonaan ja vain piilokarsastus on hylkäävä tekijä...? Tietoa tai edes veikkauksia kaivataan.

 

Entä oiskohan jollain noista prismadioptria -jutuista? Eli mitä 1 sellainen on 33cm ja 6m etäisyydellä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeinen karsastus on periaatteessa huonompi juttu kuin piilevä sellainen, koska piilevä tulee esiin vain esim. väsyneenä, mutta ilmeinen vaikuttaa koko ajan. Asiaa ei todellakaan ole taidettu sanoa suoraan, mutta se vaikuttaa selvästi ainakin näihin kahteen kohtaan:

 

JAR-FCL 3.220, kohta c: Jos hakijalla on merkittäviä yhteisnäön häiriöitä, hänet on arvioitava kelpaamattomaksi.

Ja kohta d: Kahtena näkeminen (diplopia) on hylkäysperuste.  :(

 

Tuo prismadioptri on piilevän (heteroforia) ja ilmeisen karsastuksen (heterotropia) mittayksikkö. Yksi prismadioptri on näköakseleiden suunnan poikkeama, joka on yhden metrin etäisyydellä yksi senttimetri. Tästä se voidaan sitten johtaa eri etäisyyksille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulle erikoislääkäri (silmälääkäri) AMCssä sanoi, että ilmikarsastus on kokonaan karsiva tekijä. Ilmeisesti tarkoittaa haettaessa medicalia ensimmäistä kertaa.  En usko, että työkokemusta omaavalta lentäjältä otetaan heti paperit pois, jos tulee iän myötä ilmikarsastus, mutta ei ole kuitenkaan kahtena näkemistä. Lääkäri sanoi myös, että pääsääntöisesti he eivät halua ottaa medicaleja pois ja lopettaa toisten ammattia. Aina pyritään katsomaan mahdollisimman asiakasmyönteisesti, mutta toisinaan tietysti on pakko lentoturvallisuuden nimissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matti, jos passaa kysyä, niin paljonko silmäsi piilokarsastivat loppujen lopuksi? Mulla todettiin hiljattain 12 dioptriaa lähelle (kauas muistaakseni 4), eli rajoilla mennään.

 

 

Yleinen kysymys kaikille asiasta tietäville: Vaikuttikohan tutkimustuloksiin se, että silmäni olivat kovin rasittuneet sattuneista syistä vähäisten yöunien vuoksi? Vai pysyykö absoluuttinen piilokarstastuksen määrä samana myös väsyneellä silmällä, mutta se vain haittaa toimintaa enemmän?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleinen kysymys kaikille asiasta tietäville: Vaikuttikohan tutkimustuloksiin se, että silmäni olivat kovin rasittuneet sattuneista syistä vähäisten yöunien vuoksi? Vai pysyykö absoluuttinen piilokarstastuksen määrä samana myös väsyneellä silmällä, mutta se vain haittaa toimintaa enemmän?

 

Teoriassa ei, käytännössä ehkä voi. Nimittäin valppaana ollessa ainakin IRL silmien fuusio on parempi kuin väsyneenä. Tämän huomaa meikäläinen piilokarsastajana siten että väsyneenä esim. tv on epätarkempi. Mutta periaatteessa esim Maddoxin (?) siivellä katsottuna kun "vapauttaa" silmänsä niin karsastus pitäisi ilmetä aina niin suurena kuin mahdollista. Tosin jotkut voivat hallita karsastuksensa määrää mielin määrin tuota testiä tehdessä, ainakin itse voin liikutella sitä nuolta siinä minkä numeron kohdalle hyvänsä tietyyn maksimiin asti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia tiedosta. Pitänee harkita, jos joku kaunis päivä jonakin vuonna kävisi jotakin optikkoa vaivaamassa asialla vielä, niin selvinnee 100%-varmasti.

 

Vaan onpa tuon kanssa reippaat 20 vuotta eletty (vai onko se synnynnäinen vai tuleeko se vasta myöhemmällä iällä?  :o), eikä ole elämää haitannut. Tuli ihan uutena asiana, että sellainen vaiva löytyy. Ilmeisestihän se vaivaavuus on kovin yksilöllistä ja rippuu pitkälti siitä, miten silmät muutoin kykenevät yhteispeliin ja kompensoimaan tuon eksoforian aiheuttaman haitan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jos tulee iän myötä ilmikarsastus, mutta ei ole kuitenkaan kahtena näkemistä. Lääkäri sanoi myös, että pääsääntöisesti he eivät halua ottaa medicaleja pois ja lopettaa toisten ammattia. Aina pyritään katsomaan mahdollisimman asiakasmyönteisesti, mutta toisinaan tietysti on pakko lentoturvallisuuden nimissä.

 

Ilmikarsastuksen syntyminen iän myötä, siis vanhemmalla iällä "kasvukauden" jälkeen lienee hyvin hyvin harvinaista :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään