Ilkka Portti

Embraerin tyyppimerkinnöistä

24 viestiä aiheessa

erj-170

 

Pilkunviilausta... Tuo ei ole ERJ-170 vaan EMB-170. Regional jet-sarjaan kuuluvat Embraerin mallit 135, 140 ja 145.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pilkunviilausta... Tuo ei ole ERJ-170 vaan EMB-170. Regional jet-sarjaan kuuluvat Embraerin mallit 135, 140 ja 145.

No ei se mitään, on sitä itsekin tullut pilkkua viilattua  ;D Ja onpahan tuokin tiedossa nyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm... vedetäänpäs hieman sanoja takaisin. Ainakin a.netin "aircraft data and history"-osiossa Embraerin 170-sarjalaiset tottelevat ERJ-lyhennettä: http://www.airliners.net/info/stats.main?id=406

 

Google löytää kaikkia kolmea vaihtoehtoa (ERJ, EMB ja E). Embraerin omilla sivuilla käytetään pelkkää "E-jets" merkintää ja joillain sivuilla on pelkkä Embraer 170... Ota tosta nyt selvää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Google löytää kaikkia kolmea vaihtoehtoa (ERJ, EMB ja E). Embraerin omilla sivuilla käytetään pelkkää "E-jets" merkintää ja joillain sivuilla on pelkkä Embraer 170... Ota tosta nyt selvää...

 

ERJ-170 on ihan oikein. Valmistaja on aiemmin käyttänyt EMB-lyhennettä, mutta nämä koneet ovat nykyisin Embraer Regional Jettejä, markkinointi-mielessä.... :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lupakirjassa lukee EMB170, eli se lienee virallinen. (kasikymppisen tyypit luki lupakirjassa DC9-80/MD88/MD90 - ota noista sitten selvää...)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa, että tämä ilmailuvalokuvatopic meni Embraerin tyyppimerkintä säätämiseksi.  :thmbup:

 

Eikös se ole hyvä, että koneen oikea tyyppimerkintä/"kirjoitusmuoto" tulee selväksi? ;) Vältytään jatkossa vastaavilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se ole hyvä, että koneen oikea tyyppimerkintä/"kirjoitusmuoto" tulee selväksi? ;) Vältytään jatkossa vastaavilta.

 

Onhan se toki hyvä asia, monta kokkia siihen tarvittiinkin.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palaanpas sen verran tuohon Emppuiluun vielä, että Ilmailuhallinnon signeeraamassa dokumentissa lukee: LEE-LEH ERJ 170-100LR sekä LEI-LEK ERJ 170-100STD. Oliskos noissa totuudensiementä  ;)

 

Pari hassua vuotta on vasta siitä, kun käytiin aina iltakahvilla ykköshallin kalliolla kattomassa 134:n lähtö. Sitä ihastuttavaa Solovjevin jyrinää muistellessa voi vaan kummastella, että mikä ykköshalli ja mikä kallio. Kahvia sentään vielä saa  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palaanpa minäkin vielä tuohon Embraerin tyyppimerkintään.

 

ERJ-170 on ihan oikein. Valmistaja on aiemmin käyttänyt EMB-lyhennettä, mutta nämä koneet ovat nykyisin Embraer Regional Jettejä, markkinointi-mielessä.... :-\

 

Täytyi muistin tueksi kaivaa hieman faktaa Embraerin sivulta (http://www.embraer.com/english/content/imprensa/press_releases_detalhe.asp?id=277):

Originally launched in June 1999 under the ERJ 170, ERJ 190-100 and ERJ 190-200 designations, the new EMBRAER 170, 190, 195 names were introduced at the October 29, 2001, roll-out ceremony of the first aircraft to signify the company’s entry into the mid-capacity jet segment.

 

Eli Embraer itse ei nykyisin käytä mitään kirjainlyhennettä vaan konetyyppi on Embraer 170. Eri asia sitten on mitä virallista tyyppilyhennettä ICAO yms. viranomaistahot siitä käyttävät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin Finnair, Finncomm ja Ilmailulaitos Finavia käyttää tälläisiä lyhenteitä Embraereista Suomessa:

Embraer 145 = ER4

Embraer 170= E70 tai E170

Embraer 190= E90 tai E190

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitähän sitten tarkoittavat perään laitettavat tarkenteet BJ, EP, ER, EU, EW, LI, LR, LU, MP, MR, RS, SA, SD, SE, SL, SR, ST, SU, XR. Osan noista osaan kyllä päätellä, mutta en läheskään kaikkia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitähän sitten tarkoittavat perään laitettavat tarkenteet BJ, EP, ER, EU, EW, LI, LR, LU, MP, MR, RS, SA, SD, SE, SL, SR, ST, SU, XR. Osan noista osaan kyllä päätellä, mutta en läheskään kaikkia.

 

Minäkin tunnistan muutaman  ;D

 

EP= ep-levy

EU= Euroopan unioni

LI= Liettua

LU= keksi

MP= moottoripyörä

MR= mister

RS= "normaalia" tehokkaampi ford escort (urbaani legenda)

SA= suomen armeija

SE= ruotsi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin Finnair, Finncomm ja Ilmailulaitos Finavia käyttää tälläisiä lyhenteitä Embraereista Suomessa:

Embraer 145 = ER4

Embraer 170= E70 tai E170

Embraer 190= E90 tai E190

 

Lentoyhtiöt ja ilmailuviestintä käyttävät kaikista koneista lyhenteitä, jotka mahtuvat 3-4 merkkiin. Johtuu ihan ao elinten käytössä olevien tietojärjestelmien jäykkyyrestä... Niillä ei sinällään ole kauheasti tekemistä "virallisten" (kaupallisten) mallimerkintöjen kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minäkin tunnistan muutaman  ;D

 

EP= ep-levy

EU= Euroopan unioni

LI= Liettua

LU= keksi

MP= moottoripyörä

MR= mister

RS= "normaalia" tehokkaampi ford escort (urbaani legenda)

SA= suomen armeija

SE= ruotsi

SU = Soviet Union, Moskovan ja Pietarin lennoille tarkoitettu versio. Näissä on isommat vessat (kaveri on Finnairilla lentoemona ja kerran oli Moskovan lennolla tullut nuorehko venakko nainen kysymään häneltä murtaen englanniksi, että "Excuse me, but where is the place that we can fuck with my husband ?" :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitähän sitten tarkoittavat perään laitettavat tarkenteet BJ, EP, ER, EU, EW, LI, LR, LU, MP, MR, RS, SA, SD, SE, SL, SR, ST, SU, XR. Osan noista osaan kyllä päätellä, mutta en läheskään kaikkia.

 

Wikipediasta (http://en.wikipedia.org/wiki/Embraer_ERJ_135) löytyy seuraavat:

 

ERJ 145ER - Extended range (slightly increased fuel capacity).

ERJ 145LR - Long Range (increased fuel capacity and upgraded engines).

ERJ 145XR - Extra Long Range (numerous improvements, including winglets for fuel efficiency, a center fuel tank, increased weight capacity, higher top speed and more powerful engines).

ERJ 145EU - Model for European market.

EMB 145SA (R-99 model A) - Airborne Early Warning model

EMB 145RS (R-99 model B) - Remote sensing model

EMB 145MP/ASW - Maritime patrol model

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoyhtiöt ja ilmailuviestintä käyttävät kaikista koneista lyhenteitä, jotka mahtuvat 3-4 merkkiin. Johtuu ihan ao elinten käytössä olevien tietojärjestelmien jäykkyyrestä... Niillä ei sinällään ole kauheasti tekemistä "virallisten" (kaupallisten) mallimerkintöjen kanssa.

 

Aivan. Nuo näyttävät lähinnä IATAn käyttämiltä merkinnöiltä. Finavia käyttää ehkä tiedotuksessa makustajille noita, mutta ammattilaiset käyttävät sitten ICAOn tyyppimerkintöjä. Jos sitä oikeaa merkintää lähtee hakemaan, niin ilma-alusrekisteri olisi paras paikka. Se pitää nykyisin aika hyvin paikkansa ja tyyppimerkinnät on kopioitu valmistajan ja valmistajamaan viranomaisten virallisista dokumenteista. Varsinkin valmistajalla on joskus yllättävän hyvät tiedot, minkä mallisia koneita valmistavat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varsinkin valmistajalla on joskus yllättävän hyvät tiedot, minkä mallisia koneita valmistavat.

 

;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

170-175-190-195-linjasta todetaan seuraavaa Wikipediassa:

 

Announced at the Paris Air Show in 1999, and entering production in 2002, the E-Jet line is a popular and fast spreading line of Regional Jets. Although commonly referred to with simply an "E" prefix, the jets are technically still Embraer Regional Jets ("ERJ"s). [1] Embraer dropped the ERJ prefix in its advertising early in production, in order to eliminate the negative image associated with current regional jets such as the CRJ.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään