Sami Virkkula

August moon where are you? (HK 2.8.)

14 viestiä aiheessa

Kaikkihan tietää mistä biisistä on kyse? No muutama kuva aiheeseen liittyen kun kenttä sattui kotimatkan varrelle. Kieltämättä valo alkoi loppua klo 22 jälkeen ja valotusajat pyöri 1/25 paikkeilla

[ attachment removed / expired ]

Kivasti keula on tarkka ja perä suttua mutta sellaista se on  ;)

Toivottavasti joku sai komeita kuvia auringonlaskusta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hienot kuvat Samilta, kuten useasti.. 3. kuva oli parhaiten mieleen, hieno pannaus :) Mädärikuvia oli ehkä pikkuisen liikaa mun mielestä.. :-\

Tänäänkin koitin n. 1/50 ajoilla kokeilla saisiko potkurin vihdoin jossain kuvassa pyörimään. Ja vaikka miten nojasin aitaa vasten ja olin liikkumatta, kuva tärähtää. Ääää!

Tuurilla sitä saattaa onnistua nekin.. kokeileppa myös hengityksen pidätystä kuvaa ottaessa, mulla ainakin toimii se :)

Nim. 1/4 ilman vakaajaa @ 128mm

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia. Ilta kuvissa on aina tunnelmaa, ainakin minun mielestä. Ja viellä, kun saa tuon kuun sovitettua kuviin, niin se on plussaa...sama laskevan auringon kanssa.  :)

Itsekkin olin EFTU:lla illalla 19.45 - 22.45 välillä. SAS:n saavuttua lähdin kotiin. Oli jo siinä loppu vaiheessa sen verran pimeää, että kuvat tärähti jatkuvasti ja ISO-arvoa sai pitää "varsin korkealla". Siinä, kun TNT lähti about kello 21.45 kuvaaminen onnistui ihan hyvin viellä (no joo silloin oli toki aurinkokin viellä ylhäällä). Mutta äkkiä se aurinko siitä sitten lähti laskuun. Ehkä tossa aamulla laitan jotain kuvia viellä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No uuuuuh tota ekaa eritoten  :P Lopuissa kuukuvissa häirää tuo keskustapainotteisuuden tuoma latteus. Niitä vois koittaa cropata kultainen leikkaus mielessään?  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hienot kuvat Samilta, kuten useasti.. 3. kuva oli parhaiten mieleen, hieno pannaus :) Mädärikuvia oli ehkä pikkuisen liikaa mun mielestä.. :-\

En oikein osannut valita mikä noista olisi paras niin laitoin kaikki  ;) Ennen pimeää koneita tuli kaikki 2kpl niin tarjonta oli aika vähäistä.

Kiitoksia helpotuksesta! ;D Tosiaan, hengitystä(kin) pidätelty kaikenmaailman rituaalien lisäksi, mutta harva kuva silti onnistuu. No, harjoittelua, harjoittelua. :)

// Aleksi

Tosiaan tuo pannaus vaatii harjoittelua. Itse teen silleen että yritän pitää etsimen keskimmäistä neliötä jossain määrätyssä paikassa (yleensä siiven ja rungon liitoksessa) enkä katso muualle kuvaan kuin sen verran että kone mahtuu kuvaan. Eihän kiväärilläkään ammuttaessa katsota muualle kuin tähtäimeen ja tauluun ;) Itsellä tuo vakaajan käyttö kaipaa vielä paljon harjoittelua että oppii kunnolla hyödyntämään.

Lopuissa kuukuvissa häirää tuo keskustapainotteisuuden tuoma latteus. Niitä vois koittaa cropata kultainen leikkaus mielessään?  ;)

Joo tosiaan vois rajailla hieman toisin. Yleensä tulee väännettyä mutta nyt sorruin helppoon.

Edit: Olispa ollut 400mm prime käytössä niin noista kuukuvista olis tullut muutakin kuin netti kamaa  :'(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
:thmbup: Hyvät on kuvat! Ja vakaa käsi! Meikäläisellä toi onnistuis vaan niin, että on kuski mukana ja sais ottaa pri huurteista raran varressa, ja eiku kuvaamaan!!! ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ai perhana, kun on nätti toi eka!  :thmbup:

Edit: Olispa ollut 400mm prime käytössä niin noista kuukuvista olis tullut muutakin kuin netti kamaa  :'(

Tai sitten ei olisi tullut edes sitä :P Liekkö olisi saanut 2.8:lla niin paljoa lyhempää valotusaikaa, että se 400mm olisi säilynyt käyttökelpoisena?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tai sitten ei olisi tullut edes sitä :P Liekkö olisi saanut 2.8:lla niin paljoa lyhempää valotusaikaa, että se 400mm olisi säilynyt käyttökelpoisena?

Tuo on totta. Sitten jos olis ollut kiitoradan päässä lähempänä niin kone ei olis mennyt kuutamon ohi jne jne

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joskus ennenkin oli tästä puhetta, mutta vakautta saa kivasti lisää hankkimalla PAINAVAN metallisen jalustan (järeä manfrotto ehkä?) tai muuten rakentamalla kameran alle noin puolen metrin tangon jonka alapäähän muutama kilo massaa. Ja kamera sen päälle jalustakierteestä kiinni. Otetaan yhdistelmän painopisteestä kiinni ja laitetaan siihen kahva.

Omassa jalustassani tuon sai kivasti kun sitä ylävarren teleskooppia avasi kämmenen leveyden verran.

Tuon idea perustuu massan hitauteen, pitkä varsi jonka ylä- (kamera) ja  alapäässä (paino) on massaa on aika hankala saada tärähtämään terävästi.

Kokeilkaa, se toimii ainakin  mun jalustallani ihan hyvin.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ai perhana, kun on nätti toi eka!  :thmbup:

Tuskinpa. Aukolla 2.8 terävyysaluetta ei tahdo riittää. Dofmaster kertoo että etäisyydellä 500 m terävyysalue on vain 428-601 m. Vähäkohinainen 3200 ISO-kamera voisi silloin olla parempi valinta  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jotkut ne osaa ottaa kuvia  :o Tuo on mielestäni paras.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla