Guest TuominenJere

Lucid unet

12 viestiä aiheessa

Jostain selittämättömästä syystä omalla kohdalla melkein jokaiset yöunet sisältää valveunta...pidemmän päälle muuten välillä rasittavaa, ei tarvisi muistaa niitä unia välttämättä. Valveunilla kun on paha tapa olla kovin muistettaviakin.

Ja siis yleensä on kyse tuosta "DILD":stä...huomaa vain yhtäkkiä että heeei, täähän on unta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joskus ~10v sitten kiinnostuin aiheesta monen lucidin näkemisen jälkeen ja luin paljon kirjoja aiheesta. Nyt kun on myöhemmin nettiaikakaudella tullut selattua tietoa aiheesta, en ole nähnyt sitten yhden yhtäkään lucidia pitkään aikaan. :thmbdn:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joskus olen yrittämällä yrittänyt nähdä, mutta ei oikein ole onnistunut... ??? Josko taas kohta kokeilisi. :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joskus olen yrittämällä yrittänyt nähdä, mutta ei oikein ole onnistunut... ??? Josko taas kohta kokeilisi. :P

Joo kantsii koittaa.  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lentäminen on kyllä tosin paljon hauskempaa ja helpompaa ilman mitään apuvälineitä. :) Ihan mielettömän hyvä fiilis tulee kun herää kunnon lentelyjen jälkeen. Toi taitaa ollakin suosituin juttu mitä lucid-unissa tehdään housut jalassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, olen minäkin lennellyt etenkin nuorempana silleen että alkuun pystyin ohjaamaan. Useimmiten ei tarvittu mitän apuvälineitä, mutta ainakin kerran oli alla laudanpätkistä kyhätty "lentokone". Korkeuden kerääminen vaati aina tahdonvoiman pinnistämistä äärimmilleen, ja oli huikea tunne kun täpärästi pääsi puhelinlankojen yli taivaalle. Jonkun ajan päästä sitten ohjaaminen kävi vaikeammaksi ja lopulta unet kääntyivät johonkin aivan muuhun, vähemmän hauskaan. Ei ole koskaan kiinnostanut yrittää mitään tekniikoita.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nosto! ...kun nyt näistä kerran oli juttua toisessa yhteydessä ;)

Olen huomannut, että tietyissä tilanteissa aamusella, jolloin REM-univaiheet ovat pisimillään, voi hivuttautua torkkumaisesta valvetilasta selkouneen (WILD= wake initiated lucid dream). Usein näihin on liittynyt iiihana olotila, jota kuvaisin sanonnalla "sunnuntaiaamu". Tällöin tuntee olevansa unelias, kiireetön ja kyseisessä nukkuma-asennossaan niin painottoman rento, että siinä voisi kellua määrättömiin  ::)

Selkounissa olen myös usein kokenut "lentämistä maavaikutuksessa" Tämä on tyypillisesti ollut hyyyyvin hiiidasta juoksua tai hypähtelyä, joissa jokainen loikka on jaksanut leijua tosi pitkään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heh, joskus luin aiheestaa tuolta höyhensaari sivulta ja siitä asti koittanut onnistua näkemään lucid-unta, mutta vielä ei onnannu. Muutama päivä sitten pääsin semmoseen unitilaan, että tajusin näkeväni unta ja ehein jo innostua, mutta jotenkin herätin itteni  ;D No meenpä tästä nukkumaan --->

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vahingossa voi nähdä lucid-unia, mutta jos niihin haluaa tietoisesti päästä niin se vaatii melko ankaraa harjoittelua. Itse en ole tietoisesti edes yrittänyt, mutta olen lukenut paljon noita lucidsivustoja ja yksi kaveri on perehtynyt asiaan paremmin ja nähnyt haluessaan noita unia jo useamman vuoden.

Unien muistamisen harjoittelu lienee ensimmäinen askel, sillä jos et muista nähneesi unta tai et muista mitä siinä tapahtui, niin et aamulla myöskään tiedä oletko nähnyt lucid-unia. Unipäiväkirjan pitäminen on ainakin omalla kohdallani auttanut muistamaan unia. Nyt kun en ole pitkään aikaan merkinnyt unia muistiin niin en kyllä muista pitkään aikaan nähneeni unia.. Seuraavaksi/samaan aikaan tulevat todellisuustestien tekeminen hereillä mahdollisimman usein (esim. kokeilet, saatko kätesi seinästä läpi. Hereillä ei onnistu ellet lyö tarpeeksi kovaa  :laugh:). Todellisuustestien tekemisestä täytyy tulla automaattinen toiminto, jotta teet sen sitten unessakin totuttuun tapaan --> huomaat olevasi unessa kun teet todellisuustestin ja lopputulos onkin erilainen kuin hereillä.

Ja siitä alkaakin sitten tietoisesti lucid-uneen siirtymisen harjoitteleminen.

Joskus vuosi sitten kun luin paljon noista ja asia oli tuoreena muistissa, näin outoja unia asiasta. Saatoin esim. unessa tehdä todellisuustestin ja huomata että jotain outoa tapahtui. En kuitenkaan osaa sanoa olenko nähnyt tavallista unta siitä, että teen todellisuustestin vai onko lucidin näkeminen sitten ollut oikeasti lähellä.

Ja vielä pieni varoituksen sanainen.. lucidithan ovat jonkinnäköistä valvetilan ja unen sekoittamista ja aivothan siinä saattaa mennä hieman hämilleen kun aletaan yhdistelemään noita seikkoja. Ainakin oma kaverini on nähnyt hallusinaatioita herättyään (liikkunut varmaan ihan heräämisen rajalla ja unet tulleet jotenkin valvetilan päälle) ja kannattaa myös tiedostaa "unihalvauksen" mahdollisuus. Unihalvauksessa lihakset ovat edelleen rentoutuneet unen jäljiltä, eli et voi liikuttaa itseäsi mutta olet hereillä. Tähän saattaa myös liittyä pelottavia hallusinaatioita. Näitä tiloja voi tosin kokea ihan tavallisestikin unen rajamailla, mutta lienevät harvinaisia. Minä olen vain herätessäni muutaman kerran tuntenut itseni niin väsyneeksi, etten ole saanut silmäluomia kuin hieman raolleen ja liikkuminen on ollut mahdotonta. Tila on kuitenkin kestänyt vain muutamia sekunteja ja olen joko antanut unen viedä mennessään tai sitten väkisin "rimpuillut" hereille. Varsin epämiellyttävä tilanne jokatapauksessa kun siinä ei voi tehdä oikein mitään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noo, unihalvaustilahan kannattaa opetella tunnistamaan, ettei suotta mene paniikkiin. Se ei kestä pitkään ja katoaa pienestäkin ulkopuolisesta ärsykkeestä. Ilkeä tunne silti, kuten muistan nuoruusaikaini nukuttavien allergialääkkeiden ajalta  :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään