Tero Lähdesmäki

Kysymys Saab 2000:n alarungon muotoilusta

11 viestiä aiheessa

Täältähän saa tunnetusti vastauksen kysmykseen kuin kysymykseen, niin pitää kopaista, jos joku tämänkin tietäisi...

 

 

Eli tänä aamuna kävin vähän katselemassa EFKU:n ympäristössä erilaisia kuvauspaikkoja, ja vaikka itse kuvista ei tullut näyttämisen veroisia, tuli tuota Saab 2000:sta tiirailtua pitkästä aikaa suoraan altapäin. Rupesi sitten noita kuvia katsellessa mietityttämään, että mikähän virka noilla Saabin rungon etuosan pohjassa olevilla, aika näkyvillä "putkilla" on? Onko kyse jostain Aeromystiikan sovelluksesta vai jostain koteloinnista? Tuntuisi kyllä, että koteloinnin voisi tehdä rungon sisäänkin...

 

Aika erikoiset vaan minusta tuollaiset, tuntuisi näin maallikkona, että voiko noilla olla mitään aerodynaamistakaan virkaa...??

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Saab 340:ssä näyttäisi olevan ihan samanlaiset "putket".

 

http://www.airliners.net/open.file/1082785/M/

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hydrauliputket menevät noiden muotosuojien sisällä.

 

 

 

Onko näin? No onhan uskottava kun sanotaan. Tuntuu erikoiselta, että tuollaisessakin laitteessa kuin lentokoneessa, jossa tietynlainen virtaviivaisuus on hyvästä, tuollaiset putket osattaisiin ruotsissakin asentaa rungon sisälle.....

 

Kyse on ilmeisesti etulaskutelineen hydrauliikasta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaipa ne putket on haluttu pois paineistetusta matkustamosta, tommosessa puikulassahan ei ole lattian alla liiemmin tilaa ja putkirikon sattuessa ei ole kivaa.

Nokkatelineelle ja nokkapyöräohjaukselle menee linjat, ja jarruventtiilille.

 

Hydisyteemit aikalailla erilaiset pikkuSaabissa ja kakstonnisessa, mm peräsimille ei mene noita ulkoisia putkia kun pikkusaabissa ei ollut hydrauliikkaa pärssiissä.

Pikkusaabissa vain sähköpumppu säiliöineen keulassa, kakstonnisessa on moottoreissa pumput ja lisäksi vielä mahan alla sähköpumput ym sälää. +Säiliöt nacelleissa ja myös mahan alla... 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Herra saabilta sano myös notta kones ei olis menny spekseistä läpi jos olis  putkiloita sisältä vedetty= koneen yhteenlaskettu palokuorma olis kasvanut liian suureksi, niinkuin kaikki valveutuneet tietää niin saapi käyttää Fluid 41 tyypin hydinestettä mikä on esimerkiksi silmillekin ulkoisesti nautittuna hyvin "pehmeä" , jos sitä verrataan Skydroliin.

 

Mistä se Jouni noita detaljeja...

 

 

Ps. ja muista varautua niihin pintteihin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Herra saabilta sano myös notta kones ei olis menny spekseistä läpi jos olis  putkiloita sisältä vedetty= koneen yhteenlaskettu palokuorma olis kasvanut liian suureksi,

 

Nojoo...tämähän on ihan järkeenkäypää...  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuossa ole kyse hydraulisysteemeistä.  Siipi on tehty todennäköisesti yhtenäisenä ja fairingit tarvitaan peittämään siipi-runko-liitosta. Runkokin halutaan pitää yhtenäisenä helpon valmistuksen ja paineistuksen takia.  Siiiven ja rungon rakennetta ei haluta sotkea keskenään.

 

Lainatakseni Jounia, muuta en osaa enää sanoa kun jahans. Putosin kärreiltä, enkä  ensimmäistä  kertaa.

 

Tekeekö karhun kaato mulle tepposet

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuossa ole kyse hydraulisysteemeistä.  Siipi on tehty todennäköisesti yhtenäisenä ja fairingit tarvitaan peittämään siipi-runko-liitosta. Runkokin halutaan pitää yhtenäisenä helpon valmistuksen ja paineistuksen takia.  Siiiven ja rungon rakennetta ei haluta sotkea keskenään.

 

Eiköhän Lasse tarkoita tässä rungossa näkyvää taaempana olevaa paksunnosta siiven ja rungon liitoksen kohdalla, eikä noita eturungon "putkia". Ne muotolevyt siiven ja rungon liitoksessa tunnetaan englanninkielisellä nimellä "fairings" eli feiringit tai fairingit vaan vapaasti käännettynä. Saadaan virtaukset paremmin hallittua, tämähän on sitä "aeromystiikkaa" vaan, eli aerodynamiikkaa... Noiden eturungon putkien tarkoitus varmaan selveni tuolla ylempänä Jounin vastauksessa, vai? (Herra Saab myöskin kuulemma kertoi niin...)

 

EDIT: Juuri saamani tekstiviesti erittäin varmasta lähteestä varmisti, että näiden eturungon "muotoputkien" sisällä kulkee hydrauliputkia. ;)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

EDIT: Juuri saamani tekstiviesti erittäin varmasta lähteestä varmisti, että näiden eturungon "muotoputkien" sisällä kulkee hydrauliputkia. ;)

 

Jukka

 

Hyvä kun asia varmeni, olisin ollut erittäin pettynyt jos kohta kahdeksan vuoden tuskailun jälkeen ne olisivatkin olleet vain harhaa... ne putket noiden pitkittäisten suojien sisällä meinaan.  ;) ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään