Pauli Hankonen

Pokkarikuvia idän ihmeiden matkustamoista ja vähän muualtakin (Monino lisätty)

48 viestiä aiheessa

Tuli eilen saavuttua kotiin kuukauden kesälomareissulta. Tämänkertaisen reissun lennot meni jokseenkin näin:

 

Finnair A320 OH-LXG HEL-SVO

Siberia Ilyushin Il-86 RA-86097 DME-OVB

Siberia Tupolev Tu-154M RA-85827 OVB-TAS

Uzbekistan Airways Avro RJ-85 UK-80003 TAS-UGC

Altyin Air Avia Antonov AN-24RV EX-014 TAS-FRU

Semeyavia Yakovlev YAK-40K UN-87208 PLX-ALA

Samara Airlines Yakovlev YAK-42D RA-42418 ALA-KUF

Samara Airlines Tupolev Tu-134A-3 RA-65105 KUF-SVO

Finnair A319 OH-LVF SVO-HEL

 

Tykitän tähän näitä kuvia joiden laatu valitettavasti huononi rajusti kun pienensin niitä 2086 resoluutiosta 800/600 kokoon MS Photoeditorilla (ainoa kuvankäsittelyohjelma joka on tällä koneella..)

 

Aloitetaan Domodedovosta jossa seisoi tämä kaunokainen, vaan ei seiso enää :(

http://www.airliners.net/discussions/general_aviation/read.main/2916776/

[ attachment removed / expired ]

 

CCCP-76464

[ attachment removed / expired ]

 

Uzbekistanissa, Kirgisiassa ja Kazakstanissa on valokuvaaminen lentokentillä kiellettyä enkä viitsinyt alkaa pilaamaan lomaani ainoastaan venäjää puhuvan miliisin kanssa. En viitsinyt ottaa kuvia noissa maissa vaikka sälä kentillä oli mitä mielenkiinoisinta.. Ja vaikka a.net onkin pullollaan kuvia Venäjältä, en tiedä saako Venäjän kentillä kuvata ja kun en kieltä puhu, niin tein päätöksen etten kuvaa koneita kuin koneen ikkunasta.. Kun vielä kantaa videokameraa mukana ja videoi koko reissun, niin sattuneesta syystä varsinaisia lentokonekuvia ei oo niin hirveästi. Enemmänkin matkustamokuvia ja siipikuvia. Toivottavsti kelpaavat.

 

Yleiskuva Domodedovosta

[ attachment removed / expired ]

 

Volga Aviaexpress YAK-42D RA-42359

[ attachment removed / expired ]

 

Ruokaa. S7 tarjoili tuhdin setin mättöä IL-86 koneessa Domodedovosta Novosibirskiin. ILWi oon muuten itäkoneiden kuningas! Kabiini esimerkiksi on hiljaisempi ja mukavampi kuin esim. DC-10 ja A300 koneissa. Uskokaa vaan. Jos ette, niin käykää kokeilemassa!

[ attachment removed / expired ]

 

Ja se kabiini. Kuvattuna koneen takaa.

[ attachment removed / expired ]

 

Novosibirskissä tuli kurkisteltu verhon takaa ohjaamoon. Paikalle tuli emäntä joka avasi verhon ja sanoi venäjäksi jotain jonka tulkitisin "herra on hyvä vaan". Painelin ohjaamoon ja sieltä ulostulevilta lentäjiltä kyselin "foto ok?". Äijät naureskelivat ja sanoivat da, big secrets ja jättivät meitin yksinään ohjaamoon :)

[ attachment removed / expired ]

 

ILWi oli Novosibirskissä klo 05.10 ja jatkolento lähti vasta klo 10.50 joten OVB:n lentoaseman kivilattia tuli muutaman tunnin ajaksi tutuksi.. (Venäläiset olivat valloittaneet kaikki tuolit.) Muutaman tunnin pilkkimisen jälkeen istuttiinkin jo Sibirin Tupolev Tu-154M koneessa joka heitti meidät Tashkentiin. Tämmöinen oli tarjoilu siinä pulkassa.

[ attachment removed / expired ]

 

TU-154M saniteettitilat.

[ attachment removed / expired ]

 

TU-154M moottori matkustamon ikkunasta vikan rivin takaa kuvattuna.

[ attachment removed / expired ]

 

TU-154M matkustamoa..

[ attachment removed / expired ]

 

Tashkentissa äkkiä tapaamaan matkatoimiston edustajaa joka toi meille liput kotimaanlennolle Tashkent-Urgench. Koska olimme saapuneet aikaisemmin Tashkentiin kuin ounastelimme (rajamuodollisuudet eivät vieneetkään kuutta tuntia), juoksimme kotimaan terminaaliin jossa vaihdoimme seuraavalle päivälle kirjoitetut liput tunnin kuluttua lähtevälle lennolle. Alkoi jännitys pääsisikö Hankosen poika Ilyushin Il-114 potrkuriturpiinin kyytiin.. Kenttäbussi veikin kohti Il-114 konetta, mutta ajoi ohi.. Ja Avrohan se sitten oli. Kotimaan tarjoilua a'la Uzbekistan Airways.

[ attachment removed / expired ]

 

Avron kannu Uzbekistanin sinisenä.

[ attachment removed / expired ]

 

Reilun viikon kuluttua olikin taas aika vaihtaa maisemaa lentäen. Pulkaksi olimme valinneet Altyin Air Avia yhtiön Antonov AN-24RV koneen joka oli aika rupisen näköinen ulkoa (ei, en kuvannut..) mutta sisältä kone oli siisti. Olivat jopa penkit vaihtaneet länsimallisiin penkkeihin. Isosta ikkunasta näkyy moottori.

[ attachment removed / expired ]

 

Altyin oli reissun ainoa yhtiö Finnairin lisäksi joka tarjosi alkoholia maksutta..

[ attachment removed / expired ]

 

Antonovin matkustamo.

[ attachment removed / expired ]

 

Kirgisiasta tuli siirryttyä bussilla Kazakstanin Almatyyn josta muutaman yön jälkeen painettiin yöjunalla Semeyhin (ent. Semipalatinsk), joka on lähellä Neuvostoliiton entistä ydinkoealuetta.

[ attachment removed / expired ]

 

Semey on muistaakseni 100 000 asukkaan yliopistokaupunki jonne majoituimme. Mutta ydinkoealueen takiahan tänne oli tultu. NL räjäytti vuosien 1949-1989 välillä n. 200 km Semeystä länteen sijaitsevalla Polygonin koealueella yli 450 ydinpommia. Pitihän sinne päästä ja niinpä jatkoimme seuraavana aamuna Semeistä pikkubussilla vielä 150 km länteen Kurchatovin kaupunkiin, joka on viimeinen paikka ennen Polygonin aluetta jonne pääsee vain lupien (ja geigermittarin) kanssa. Kurchatovissa asusteli NL:n aikaan 40 000 asukasta, mutta kun puna-armeija vetäytyi Kazakstanista jäi kaupunkiin asukkaita vain 9000. Kaupunki on nykyisellä 9000 asukkaallaan käytännössä aavekaupunki jossa suuret kerrostalot ovat tyhjillään.. Aika erikoinen mesta. Kurchatovissa ei varsinaisesti ole mitään nähtävää paitsi yksi museo johon pitää anoa kutsu. Yrityksistä huolimatta emme onnistuneet järjestämään kutsua museoon yhden päivän varoitusajalla. Kurchatovista palasimme vielä saman iltana takaisin Semeihin.

 

Seuraavana päivänä oli vuorossa lentelyä Semeistä Almatyyn. Semeiavian YAK-40K (K=rahtiovella varustettu versio) vei meidät mukavasti, mutta hitaasti Almatyyn. 850 km matka kesti Yakilla yli kaksi tuntia!!! Valitettavasti pakkasin epähuomiossa kamerani PLX-ALA välillä niin mahdottomaan paikkaan etten saanut stillikuvia koneesta, videota kylläkin. Tarjoiluna yli kahden tunnin lennolla oli muovimukillinen kuplivaa kivennäisvettä. Kaverilla on kuvia YAK-40K koneen kabiinista, täytynee laittaa tänne niitä myöhemmin.

 

Kaikki loppuu aikanaan, niin myös -tanit. Perjantai aamuna miellyttävästi klo 02.35 Samara Airlinesin YAK-42D nousi Almatyn kentältä kohti Samaraa. Väsyneenä ei tullut napattua kelvollista kabiinikuvaa.. (Kaverilla on.) Samara Airlines tarjosi tämänmallista ruokaa ALA-KUF välillä.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja pitihän vanhan lentokonesiivoojan tarkistaa Yakovlevin vessa. Oli yhtä paskanen kuin Tiger Air vuonna 1997 tai 1998 EFHK:lla. Vessan vetolaite oli myös huollon tarpeessa: Painettaessa vetonappulaa tuloksena oli liikuttavan pieni puro sinistä siemennestettä pytyn etuosassa..

[ attachment removed / expired ]

 

Yakolev YAK-42D koneen siipi decentissä Samaraan.

[ attachment removed / expired ]

 

Tihkusateisessa Samaran kaupungissa haahuilimme päivän ja opimme että Samaran kenttä ei todellakaan ole mikään city airport. Matka kentältä keskustaan kesti julkisilla noin 1h30min ja pikkubussia joutui vaihtamaan kerran matkan varrella.

 

Toiset lomailevat näin:

[ attachment removed / expired ]

 

Ja toiset näin:

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten olikin aika hypätä iltapäivälennolle Moskovaan. Koneena oli Tupolev Tu-134A-3 johon allekirjoittanut rakastui. ILWi on itäkoneiden kuningas, mutta TU3 on kuningatar! Mikään muu neukkukone ei pääse lähellekään näiden kahden laitteen tasoa. Samara Airlines Tupolev TU-134A-3.

[ attachment removed / expired ]

 

Kaunis siipi.

[ attachment removed / expired ]

 

Pikku Tupolevin vessassa istutaan puulauteilla.

[ attachment removed / expired ]

 

Valoa vessaan antaa iso kattoikkuna josta voi näpsäistä tällaisen kuvan moottorista.

[ attachment removed / expired ]

 

Kabiini.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja lämmintä ruokaakin Samara tarjoili 1h30min kestoisella lennolla.

[ attachment removed / expired ]

 

Sheremetyovo 1 terminaalin edessä seisoo Il-18. Täytyy toivoa ettei tälle käy samoin kuin Domodedovon TU-114 koneelle  >:(

[ attachment removed / expired ]

 

Moskovassa vietettiin viisi yötä ja siinä ajassa kerkesimme tehdä mm. vierailun Moninoon Venäjän ilmavoimien museoon. Päivä oli pahaksi onneksi tihkusateinen joten pihtaan vielä Moninon kuvia etsien niistä edes jotain katselukelpoista, mutta laitan niitä tänne myöhemmin.

 

Moskovasta löytyy 1:1 kokoinen malli kynttilästä jolla Yuri ammuttiin taivaalle. Hyvät naiset ja herrat: Vostok1, kantoraketti joka vei Yuri Gagarinin avaruuteen vuonna 1961.

[ attachment removed / expired ]

 

Samalla alueella joka on entinen "Neuvostoliiton kansantalouden saavutusten näyttelyalue" on myös Yakolev YAK-42 koneen proto ja yksi ensimmäisiä Tupolev Tu-154A koneita (runkonumero 5).

Tässä Yakolev YAK-42 proto.

[ attachment removed / expired ]

 

Yakovlev toiselta puolelta. Jos vertaa a.netin YAK-42D kuviin, huomaa hyvin proton ja tuotantomallin etuoven eron. Protossa ovi on alempana, aivan kuin siinä olisi integroidut portaat?

[ attachment removed / expired ]

 

Tupolev Tu-154A runkonumero 5.

[ attachment removed / expired ]

 

Lopulta piti lähteä kotiin. Moskovassa ikkunan läpi tuli sohittua tällainen kaunokainen, IL-96 Aeroflotin uusissa väreissä.

[ attachment removed / expired ]

 

Kotimatka taittui Finnairin siivillä ja laitetaan tähän viimeiseksi kuvaksi "Kaikki rojut ulkona ™"

[ attachment removed / expired ]

 

Pauli

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienot kuvat  :)

Lisää vaan.

 

 

 

tuloksena oli liikuttavan pieni puro sinistä siemennestettä pytyn etuosassa..

 

 

;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtavat kuvat. Itäkalustoa jaksaa aina katsoa.  8)

Vaikka itäkoneista pidänkin todella paljon, niin pakko sanoa, että on ne vähän kyllä rähjäisen näköisiä. Varsinkin nuo vessa kuvat olivat aika karuja...  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella tyyliikäs setti, hieno tunnelma, lisää vaan jos löytyy :thmbup:.

 

Novosibirskissä tuli kurkisteltu verhon takaa ohjaamoon. Paikalle tuli emäntä joka avasi verhon ja sanoi venäjäksi jotain jonka tulkitisin "herra on hyvä vaan". Painelin ohjaamoon ja sieltä ulostulevilta lentäjiltä kyselin "foto ok?". Äijät naureskelivat ja sanoivat da, big secrets ja jättivät meitin yksinään ohjaamoon :)

 

*reps*

 

Mielenkiintoisista vessakuvista plussaa, kun niitä niin harvoin täällä näkee  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:o Olihan settiä! Ei millään pahalla Paulia kohtaan, jokainen tyylillään, mutta mua ei kyllä saa itärajan taakse ei sitten millään hinnalla. Ja nuo koneet, en ole niin kyllästynyt elämääni, että noihin nousisin.

 

Kuvat ja tarina oli kyllä mielenkiintosia ja mulle riittää hyvin näiden kokeminen kotoa käsin. :laugh:

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Vaikka itäkoneista pidänkin todella paljon, niin pakko sanoa, että on ne vähän kyllä rähjäisen näköisiä. Varsinkin nuo vessa kuvat olivat aika karuja...  ;D

 

 

...juu kylläpitää melkomoinen nyt-heti-hätä olla että noita vessoja käyttää, huhhuh.

 

Hyvä raportti!! :o:thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

...juu kylläpitää melkomoinen nyt-heti-hätä olla että noita vessoja käyttää, huhhuh.

 

Hyvä raportti!! :o:thmbup:

 

Eihän noi lentokonevessat mitään pahoja ole..

 

Elokuvateatterin vessa Samarkandissa  ;D

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...vaikka a.net onkin pullollaan kuvia Venäjältä, en tiedä saako Venäjän kentillä kuvata ja...

 

Se vähän riippuu paikallisen miliisin sen päivän fiiliksistä.  Pietarissa on tullut käytyä kolmeen otteeseen ja kuvusta on saanut harrastaa melko rauhassa.  Tuolla syvemmällä Venäjällä on tuo Teemu käynnyt harrastamassa kuvausta sitten ihan urakalla.  Täällä on jo jotain kuvia tämän kesän kahdelta turneelta www.fap.fi/russia

 

Plattakuvat kuvattu käsittääkseni kaikki lupien kanssa, ja sitten taas moni muu ihan omalla luvalla  ;D

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ja pitihän vanhan lentokonesiivoojan tarkistaa Yakovlevin vessa. Oli yhtä paskanen kuin Tiger Air vuonna 1997 tai 1998 EFHK:lla. Vessan vetolaite oli myös huollon tarpeessa: Painettaessa vetonappulaa tuloksena oli liikuttavan pieni puro sinistä siemennestettä pytyn etuosassa..

[ attachment removed / expired ]

 

Siisti kuin sika pienenä! Tuostahan tarjoilisi ruokaakin ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohjaamokuvassa pisti silmään länsimainen "hapatus". Keskellä mittaritaulun päälle "teipattu" King KLN-90 GPS. Ei ihan PrecisionRNAV, mutta kyllä sillä Siperiasta lentokentän löytää!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohjaamokuvassa pisti silmään länsimainen "hapatus". Keskellä mittaritaulun päälle "teipattu" King KLN-90 GPS. Ei ihan PrecisionRNAV, mutta kyllä sillä Siperiasta lentokentän löytää!

 

Ottaakohan paikkatietonsa Glonaksesta GPS:n sijaan...?  ::) Ainakin laivalaitteilla voi valita muunkin kuin jenkkijärjestelmän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia...miksi et muuten kaynyt tuon moskovsassa seisovan Tu-154 sisalla?

 

Maksaa muistaakseni 20ruplaa ohjaamokaynti...

 

Itse olen talla hetkella pietarissa. Kentalla en ole jaksanut kayda kun ei ole jarkkaria mukana ainoastaan matkapokkari.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia...miksi et muuten kaynyt tuon moskovsassa seisovan Tu-154 sisalla?

 

Toki kävin, kuvia ja videotakin otin mutta en nyt vielä tähän vielä laittanut niitä kuvia. Laitan jossain vaiheessa lisää, Monionoa ja sitt vaikka tuon Tupolevin ohjaamokuvia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toki kävin, kuvia ja videotakin otin mutta en nyt vielä tähän vielä laittanut niitä kuvia. Laitan jossain vaiheessa lisää, Monionoa ja sitt vaikka tuon Tupolevin ohjaamokuvia.

 

aasia selva  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertakaikkiaan upea reportaasi "rajan takaa" ;D Harvemmin näkee itäkoneista näin perustavaa settiä. Ja vessakuvat piste i:n päällä :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen talla hetkella pietarissa. Kentalla en ole jaksanut kayda kun ei ole jarkkaria mukana ainoastaan matkapokkari.

 

Ei mitään selityksiä. Kentälle siitä katselemaan onko spottailupaikat vielä olemassa.  Muista mennä kotimaan terminaaliin. Ulkomaanpuolen voi unohtaa.  Ennen kotimaantermiaalin vasemmalta (parkkipaikalta katsottuna) puolelta sai kuvia vaikka pokkarilla.  Oikealta puoleta sai myös jotain kuvia, mutta sinne aidan vireen meneminen saattaa johtaa virkavallaan kiinnostumiseen ja sit tulee lähtö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtavaa! Todella mielenkiintoiset kuvat. Harvemminpa tällä sivustolla on tämmöistä matka-settiä nähty.

Olisi kyllä mahtavaa joskus itekkin päästä matkustamaan jollain kunnon itäkoneella.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla