Jari Tanskanen

Kuomu irtosi kesken lennon Vaasassa

20 viestiä aiheessa

Vaasan kentältä illansuussa lähteneestä Ikarus C 42 ultrakevyestä koneesta irtosi kuomu pian nousun jälkeen ja kone kääntyi takaisin lähtökentälle. Pohjanmaan pelastuslaitos ja lentoaseman palokunta varautuivat lento-onnettomuuden varalta, mutta kone laskeutui normaalisti. Pelastuslaitos sai hälytyksen klo 17.17. Kone oli matkalla Turkuun.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaasan kentältä illansuussa lähteneestä Ikarus C 42 ultrakevyestä koneesta irtosi kuomu pian nousun jälkeen ja kone kääntyi takaisin lähtökentälle. Pohjanmaan pelastuslaitos ja lentoaseman palokunta varautuivat lento-onnettomuuden varalta, mutta kone laskeutui normaalisti. Pelastuslaitos sai hälytyksen klo 17.17. Kone oli matkalla Turkuun.

 

Tuo on kyllä ihan puppua! Ikarus C42:ssa ei ole kuomua. Oiskokohan kyseessä oven irtoaminen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo on kyllä ihan puppua! Ikarus C42:ssa ei ole kuomua. Oiskokohan kyseessä oven irtoaminen?

 

Tietolähteenä edellä on ollut mm. pelastuslaitoksen päivystävä palomestari, joka paikan päältä kuultuna kertoi katossa olleen kuomun irronneen lennolla. Tällainen ennakkotieto oli myös annettu lennonjohdosta, kun pelastuslaitoksen yksiköt hälytettiin valmiuteen lentoasemalle. Myöhemmin illan aikana Kaleva ja STT ovat alkaneet kutsua irronnutta osaa kattoikkunaksi.

 

Googlettamalla löytyi muutamia kuvia myös hieman alaviistosta kuvattuna, joista voi päätellä minkälainen tähystysruutu katossa on. Kuvat eivät siis liity Vaasan tapaukseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietolähteenä edellä on ollut mm. pelastuslaitoksen päivystävä palomestari, joka paikan päältä kuultuna kertoi katossa olleen kuomun irronneen lennolla. Tällainen ennakkotieto oli myös annettu lennonjohdosta, kun pelastuslaitoksen yksiköt hälytettiin valmiuteen lentoasemalle. Myöhemmin illan aikana Kaleva ja STT ovat alkaneet kutsua irronnutta osaa kattoikkunaksi.

 

Googlettamalla löytyi muutamia kuvia myös hieman alaviistosta kuvattuna, joista voi päätellä minkälainen tähystysruutu katossa on. Kuvat eivät siis liity Vaasan tapaukseen.

Jaa, eipä tuossa linkin kuvista löytyvässä OH-U420: ole minkäänlaista kattoikkunaa...kuomusta puhumattakaan..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikaruksen kattoikkunaa voi katsella tämän foorumin osiossa ilmavalokuvat/ Ikarus kellukkeilla.

Linkittäisin jos osaisin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä olen kuullut, että kone oli Eurostar, josta löytyy kuomu.

 

Oskari.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä olen kuullut, että kone oli Eurostar, josta löytyy kuomu.

 

Oskari.

 

Siitä huolimatta se oli Icarus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On jotenkin mennyt usko Icarukseen. Milloin niistä menee telineet alta, milloin polkimien hitsaukset pettää ja ties mitä muuta hajoilee... Onkohan säästetty vähän liikaa painossa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On jotenkin mennyt usko Icarukseen. Milloin niistä menee telineet alta, milloin polkimien hitsaukset pettää ja ties mitä muuta hajoilee... Onkohan säästetty vähän liikaa painossa?

 

Toisaalta eikös ne ole yleisimpiä ultria Suomessa? Paljon tunteja, sattuu ja tapahtuu.

 

Kevyitähän noi on, rakenteeltaankin, joten on se ihan selvä etteivät ne voi kestää samaa kuin järeämmät koneet. Mutta en tiedä onko sitten muut mallit sen kestävämpiä.

 

Miten esim. Eurostar kestää muutaman tuhannen tunnin käytön? Kuinka kauan noilla ajellaan ennen kuin ovat "ikäloppuja"?

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On jotenkin mennyt usko Icarukseen. Milloin niistä menee telineet alta, milloin polkimien hitsaukset pettää ja ties mitä muuta hajoilee... Onkohan säästetty vähän liikaa painossa?

 

Kuten Tuomas totesi, ole vahva uskossasi ;)

 

Icarus on hyvä tipu :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tuossa myös mieleen se, että  siinä koneen käsikirjassa taitaa olla se maksimi sivutuulikomponentti hiukan pienempi kuin esim. mopocessnassa ihan siitä syystä että ne fillarit kestäisivät paremmin..

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tuossa myös mieleen se, että  siinä koneen käsikirjassa taitaa olla se maksimi sivutuulikomponentti hiukan pienempi kuin esim. mopocessnassa ihan siitä syystä että ne fillarit kestäisivät paremmin..

 

Voisikohan koneen keveydelläkin olla jotain vaikutusta siihen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisikohan koneen keveydelläkin olla jotain vaikutusta siihen?

 

No, rakenteiden kestävyyden ja ohjaintehon riittävyyden perusteellahan se varmaan määritellään sinne käsikirjaan. Muna vai kana, riippuu kummin päin ajattelee..

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä oli kattopleksi/ikkuna, jonka ilmeisesti "tuntemattomat tehtaan miehet" olivat vetäneet popniiteillä kiinni. Tehtaalta tullessaan Ikaruksen pleksi on liimattu kiinni.

 

Muistuttaisin tässä, että vaikka ultran kyljessä lukeekin experimental, ei siihen saa mennä tekemään tällaisiakaan muutoksia, ellei muutosta ole erikseen hyväksytetty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tuossa myös mieleen se, että  siinä koneen käsikirjassa taitaa olla se maksimi sivutuulikomponentti hiukan pienempi kuin esim. mopocessnassa ihan siitä syystä että ne fillarit kestäisivät paremmin..

 

//T

 

Ikaruksen käsikirjassa lukee sivutuulikomponentin kohdalla 30 km/h joka on ultrien parhaasta päästä. Mopocesnan komponenttia en tiedä kun en ole kyseisellä värkillä vielä päässyt lentämään...172:lla kylläkin ja muistelisin sivutuulikomponentin olevan 15 solmua eli aika lähellä Ikaruksen komponenttia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikaruksen käsikirjassa lukee sivutuulikomponentin kohdalla 30 km/h joka on ultrien parhaasta päästä. Mopocesnan komponenttia en tiedä kun en ole kyseisellä värkillä vielä päässyt lentämään...172:lla kylläkin ja muistelisin sivutuulikomponentin olevan 15 solmua eli aika lähellä Ikaruksen komponenttia.

 

Joo, mopocessnan maksimi demonstroitu sivutuulikomponentti on 12 solmua. Tuohan ei ole sinänsä maksimi sallittu, vaan  tuon verran on tyyppihyväksyntälennoilla todettu ainakin onnistuvan. Tosin on ihan terveellistä olettaa että tehtaan koelentäjä oli hiukan kovempi jätkä kuin mitä itse on..  ;D - eli aika lähellä totuuttahan tuossa liikutaan.

 

Sen toki tiedän että ei se laskuteline mopocessnassa kyllä hajoa melkein millään, kunhan ei sitä nokassa olevaa apupyörää ota kuvioihin mukaan kuin vasta radalta pois rullatessa.. :)

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään