Guest Keke

Yksityinen kenttä

24 viestiä aiheessa

Ongelmana on lähistöllä asuva henkilö jolla on oma yksityinen kiitorata pellollaan, välillä hän nousee joelta tai sitten pelloltaan, oikeastaan niitä koneita on kaksi. Pidän itse paljon ilmailusta enkä vastusta sitä, mutta välillä hirvittää kun kyseinen henkilö lentää puiden yläpuolelta koska hän on laskeutumassa kentälleen, sekä se meteli on välillä uskomatonta. Tätä on jatkunu jo monta vuotta ja alkaa vaan olemaan hieman mitta täynnä, eikä tämä johdu nyt mistään kateuduesta. Onko tämä lentotoiminta laillista? Eikö ole edes minkäänlaisia aikarajoituksia? Joskus lentelee päivät pitkät lähistöllä niin kyllä se vetää mielen hieman synkäksi.. Jos on ääntä on myös tehoa mutta mutta... nyt riitti.

 

 

-Keke

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletko keskustellut asiasta ko. henkilön kanssa ? Siitähän se on alettava, luulisin.

Suomessa on kyllä käytössä muitakin tapoja ilmaista mielipiteensä, mutten suosittele. Mikäli keskustelusta ei tule mitään, yhteys kunnan viranomaisiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole yrittäny, olet oikeassa että pitäisi jutella hänen kanssaan tuosta asiasta. Meillä on venepaikka merellä noin kilometrin päässä kyseisen henkilön kodista/kiitoradalta jonka voisin antaa hänen käyttöön. Hänellä on noin 20min matka autolla Malmille, onhan se varmasti kallista pitää konetta Malmilla, mutta jotain pitäisi keksiä.

 

 

-Keke

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin. Kyllä ilmailulainsäädännön mukaan tuo mainitsemasi toiminta on ihan laillista sinällään. ilmailumääräys OPS M1-6:"Lentotoimintaan saa käyttää maanomistajan tai haltijan suostumuksella tilapäisesti sellaisia muita maa-tai vesialueita jotka täyttävät asianomaisen ilma-aluksen lentokäsikirjassa edellytetyt ja ilmailuhallituksen antamien saavutusarvovaatimusten mukaiset vaatimukset turvalliselle lentoonlähdölle ja laskulle". Aikarajoitukseen taas pätee myös ilmailumääräykset mitkä määrittävät sellaisen käsitteen kuin yö. Esim, kesällä ei virallisesti yötä ole lainkaan joten jos on kirkas keli ja kyseisen kaverin koneessa on lentovalot voi hän lentää sillä myös silloin kun joidenkin mielestä on jo yö.

 

Missä päin suomea tämä kyseinen paikka on? Millaisella koneella hän lentää? Oletko kenties koittanut jutella/neuvotella kyseisen henkilön kanssa asiasta? Voisi auttaa enemmän kuin kuin täällä siitä valittaminen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole yrittäny, olet oikeassa että pitäisi jutella hänen kanssaan tuosta asiasta. Meillä on venepaikka merellä noin kilometrin päässä kyseisen henkilön kodista/kiitoradalta jonka voisin antaa hänen käyttöön. Hänellä on noin 20min matka autolla Malmille, onhan se varmasti kallista pitää konetta Malmilla, mutta jotain pitäisi keksiä.

 

 

-Keke

 

Hyvä. Kannataa ottaa keskusteluun mukaan pitkä pinna, mutta Huom ! Ei puukkoa eikä muitakaan teräaseita.

Toivottavasti neuvotelemalla pääsette molempia puolia tyydyttävään ratkaisuun, riitä on harvoin tuloksellista. Lisäksi riiteleminen maksaa tolkuttomasti ja rassaa molempia osapuolia. Tsemppiä.

 

Niin, lentopaikan laillisuuden saa selville luullakseni Ilmailulaitoksesta tai kunnan rakennusvalvontavirastosta. Mikäli sinne asti joudutte menemään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korjaus Jari: valitan ja valitan, kysyin neuvoja. En halua mennä sen henkilön kanssa juttusille ilman että tiedän onko minulla edes siihen perusteita. Paikka on Porvoossa, Åminsby:n kylässä. Mereltä katsottuna ekan padon vieressä, mustijoella. Kone on cessna, vesitaso. Olikohan rekkari Oh-lha tai lca, voi olla noi jonkun md 11 rekkariki, huono muisti :)

 

Oishan se mukava päästä kyytiikin, joskus aikoinaa eräs sukulaisten tutulla oli samanlainen vekotin, kävi pari kertaa mökillä moikkaamassa :) Minullakin on vekottimia jotka pitää suht kovaa ääntä (moottorikelkka), mutta yritän ajaa semmosissa paikoissa että ei kauheesti haittaisi muita ihmisiä.

 

Tässä mitään kirosanoja ja puukkoja tarvita.

 

 

-Keke

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korjaus Jari: valitan ja valitan, kysyin neuvoja. En halua mennä sen henkilön kanssa juttusille ilman että tiedän onko minulla edes siihen perusteita. Paikka on Porvoossa, Åminsby:n kylässä. Mereltä katsottuna ekan padon vieressä, mustijoella. Kone on cessna, vesitaso. Olikohan rekkari Oh-lha tai lca, voi olla noi jonkun md 11 rekkariki, huono muisti :)

 

Oishan se mukava päästä kyytiikin, joskus aikoinaa eräs sukulaisten tutulla oli samanlainen vekotin, kävi pari kertaa mökillä moikkaamassa :) Minullakin on vekottimia jotka pitää suht kovaa ääntä (moottorikelkka), mutta yritän ajaa semmosissa paikoissa että ei kauheesti haittaisi muita ihmisiä.

 

Tässä mitään kirosanoja ja puukkoja tarvita.

 

-Keke

 

Lentopaikka katsotaan pysyväksi, jos siihen on asennettu tuulipussi tai muita lentokentän kiinteään varustukseen kuuluvia rakenteita.

 

Soitin juuri kaverille, joka omistaa toisen näistä koneista ja hän mielellään keskustelisi asiasta. Koneen omistajat tietävät koneiden aiheuttaman melun vaikutuksen ja pyrkivät mahdollisuuksien mukaan välttämään sitä. Muistaakseni he molemmat kuuluvat Suomen vesi- ja suksilentoyhdistykseen http://www.vesilento.com/ (Tero T., pistäs tää linkki sivuille) ja pyrkivät noudattamaan toiminnassa "Eettisiä sääntöjä" jotka on annettu sivuilla. Näiden sääntöjen noudattamiseen on suhtauduttu erittäin suurella pieteetillä.

 

Olisiko mahdollista, että antaisit puhelinnumerosi, jotta naapurisi voi ottaa sinuun yhteyttä.

 

 

Huom! Suksikoneiden Ski-In Hauhon Ilorannassa tulevana viikonloppuna. Jäälle aurattu 900 m kiitotie pyöräkoneita varten. Tarkemmat tiedot yhdistyksen jäseniltä kiitotien kunnosta. Tapahtumaan ovat kaikki tervetulleita, eikä seuraaminen maksa mitään.

 

Ruokailu luonnollisesti maksaa, mutta kyseessä on yksi Hämeen gourmet-maailman tarkimmin varjelluista salaisuuksista. Ruoka on loistavaa ja jättää lähikaupunkien parhaimpien ravintoloiden tarjonnan varjoonsa. Kamerat autoon ja Baanalle!

 

Ilorannan yhteystiedot ja ajo-ohjeet http://www.iloranta.fi/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen vesi- ja suksilentoyhdistykseen http://www.vesilento.com/

 

Kerrankin nettisivu, josta löytyy paljon laadukkaita kuvia, ja mikä parasta niin ei jetin jettiä! Kiitos linkistä!!

 

Huom! Suksikoneiden Ski-In Hauhon Ilorannassa tulevana viikonloppuna. Jäälle aurattu 900 m kiitotie pyöräkoneita varten. Tarkemmat tiedot yhdistyksen jäseniltä kiitotien kunnosta. Tapahtumaan ovat kaikki tervetulleita, eikä seuraaminen maksa mitään.

 

Hantula, joko mennään? :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moottorikelkat ne vasta pahoja pärisijöitä on. Lentokonemoottorin ääni sopii luontoon hyvin ja matalalla lentävät lentokoneet ovat siitä kivoja, että ne näkee paremmin kuin korkealla lentävät.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tässä mitään kirosanoja ja puukkoja tarvita.

 

 

-Keke

 

Moikka. :) Joo, vitsihän tuo minun viittaus puukkoon ja puntareihin oli, vaikkei näitä meikäläisen vitsejä kaikki aina vitseiksi mielläkkään. ;D

 

Kuten Jouni Laukkasen jutusta tuossa ylempänä huomasit, hommalla on kaikki mahdollisuudet ratketa molempia puolia tyydyttävällä tavalla. Ainahan melulle jotain voi tehdä, vaikkei sitä kokonaan saakkaan pois. Neuvottelemalla voi ainakin toiselle puolelle selventää ajat jolloin melu on erityisen häiritsevää, ja paikkaa/olosuhteita mitenkään tuntematta, voi jopa olla mahdollista saada parannusta lähestymis/nousu reittejä muutamalla. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainahan melulle jotain voi tehdä, vaikkei sitä kokonaan saakkaan pois. Neuvottelemalla voi ainakin toiselle puolelle selventää ajat jolloin melu on erityisen häiritsevää, ja paikkaa/olosuhteita mitenkään tuntematta, voi jopa olla mahdollista saada parannusta lähestymis/nousu reittejä muutamalla. 8)

 

Tästä nimenomaan on kyse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ratketa molempia puolia tyydyttävällä tavalla

 

Jos vaikka saisit neuvoteltua toisen koneista itsellesi, niin sitten ainakin puolet pärinästä olisi itse aiheuttamaasi. Se varmaan lieventäisi v*tutusta. ;D

 

[vakava osuus]

Ymmärrän hyvin miten jatkuva pärinä voi ruveta hermostuttamaan, siitäkin huolimatta että olisi itse todella innostunut niistä pärisevistä laitteista. On hienoa, että forumin kautta syntyy yhteys melun aiheuttajaan ja tulee vielä suora keskustelutarjous. Toivottavasti löydätte molempia tyydyttävän ratkaisun tai mielentilan.

[/vakava osuus]

 

Kaikki yksityiset eli ei-ammattikäytössä olevat lentokoneet pitäisi itse asiassa kieltää. Ne pitävät melua ja polttavat aivan turhaan paljon polttoainetta. Hyi sentään. ;D

 

sasu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voitaisiinko yhteisesti sopia, että tällä foorumilla ei pilkata lentokoneita tai lentämistä ;). Ja Sasulle semmoista, että ammattiliikennettä tulisi päinvastoin rajoittaa että kansalaiset pääsisivät ilman rajoituksia toteuttamaan itseään ja jokamiehen oikeuksiaan taivaalla. Toisin sanoen ikävien asioiden mainitseminen samassa yhteydessä lento- tai ilmajohdannaisten sanojen kanssa verottaisi karmaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voitaisiinko yhteisesti sopia, että tällä foorumilla ei pilkata lentokoneita tai lentämistä

 

Ihan kohtuullinen toivomus. Toivottavasti kuitenkin ainakin jokunen lukija tajuaa että en olisi tällä forumilla jos vastustaisin lentämistä.

 

Kommenttini oli hirtehissävyinen, sillä tuolla tavalla ajattelee harmittavan moni ihminen.

 

Minun ampumaharrastukseeni vaikuttaa vastaava ajattelu - aseista lähtevä ääni hermostuttaa ihmisiä niin, että ampumaratoja on turkasen vaikea avata tai pitää toiminnassa. Harrastuspaikat eli ampumaradat ovat siksi todella harvassa.

 

Minä en oikeasti lennä, mutta muutama tuttuni on harrasteilmailija ja he todellakin kiroilevat sitä, miten lennonjohto rajoittaa harrastusta Etelä-Suomessa. Puoli Suomea on varattu reittiliikenteen käyttöön, vaikka maailmalla pärjätään paljon pienemmillä kontrolloiduilla vyöhykkeillä. Maakrapu kun olen niin en tarkalleen tiedä mistä on kyse, mutta ärräpäitä olen aiheesta kuullut.

 

Polttoaineen kulutuksen vastustaminen ilmenee siinä, että maksan autoni bensasta euron per litra. Jonkun mielestä autolla ajoni ei siis ole kovin tarpeellista kun polttoaineen hinnassa on niin paljon veroa.

 

Lopuksi: yritän välttää ilmailun mollaamista edes puujalkahuumorin merkeissä (jos vain suinkin maltan).

 

sasu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No hyvä että asiaan tuli selvyyttä. Niinhän se on että jos rakentavaan ja asialliseen sävyyn keskustellaan niin usein asioihin voidaan vaikuttaa niin että löytyy todellakin molempia osapuolia tyydyttävä ratkaisu. Ja tämähän pätee ihan kaikkeen. Suomi on siitä hyvä maa että täällä voidaan vielä lentää ja harrastaa kohtuu hyvin ilman turhia rajoitteita. Jospa jokainen osaltaan huolehtisi siitä että omasta harrastuksesta ei aiheudu muille tarpeetonta häiriötä/haitaa niin voimme kaikki nauttia harrastuksistamme jokaiselle sopivalla tavalla. Oli se sitten lentämistä, bongaamista tai vaikka moottorikelkalla huristelua! ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä en oikeasti lennä, mutta muutama tuttuni on harrasteilmailija ja he todellakin kiroilevat sitä, miten lennonjohto rajoittaa harrastusta Etelä-Suomessa. Puoli Suomea on varattu reittiliikenteen käyttöön, vaikka maailmalla pärjätään paljon pienemmillä kontrolloiduilla vyöhykkeillä. Maakrapu kun olen niin en tarkalleen tiedä mistä on kyse, mutta ärräpäitä olen aiheesta kuullut.

 

Hmmm... olen viimeiset pari vuotta toiminut Ilmailuliiton edunvalvojana näissä ilmatila-asioissa ja juossut myös maailmalla edusmiehenä. Et viitsis pyytää näitä kavereitas kertomaan tarkemmin missä ja milloin rajoitukset tuntuvat hankalilta. Pistäsitte vaikka meiliä osoitteeseen jouni.laukkanen@dlc.fi niin katsotaan mitä asialle vois tehdä. Viimeksi muotoiltiin tv-mytologi T. Tourulan esityksestä Nummelan ilmatilaa paremmaksi, joten asioihin voi vaikuttaa.

 

Olen tulossa vkonlopuksi Isolle Kirkolle pitämään PPL/GPL-määräysteorioita Puliukkojen IK:n kurssille, tarkemmin sanottuna Otaniemeen. Otanko sen kenttäkirjan mukaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jouni: oiskohan kyseisellä henkilöllä sähköpostia? Tai välitä tämä viesti eteenpäin. Olen tässä yrittäny miettiä jonkinlaista ratkaisua tähän.

 

Lähinnä mietin sitä että jos sen lähestymisen yrittäisi tehdä kauempaa etelästä, suuremmalla korkeudella ja aika suoralla linjalla kiitoradasta katsoen, siellä on vähemmän asutusta, mutta en tiedä miten Sköldvik tuohon vaikuttaa. Tosin asumme sen verran lähellä että koneen korkeus ei voi muutenkaan olla enää mikään kovin iso siinä vaiheessa, mutta

se ehkä voisi vähentää sitä melua sillä että pystyisi enemmän "liitää"? Ei se joka kerta haittaa, joskus sitä yli lentävää konetta ei edes huomaa, mutta joskus taas sen huomaa ku koko talo tärisee :) Sekä jos joutuu kiertää niin ottais hieman enemmän korkeutta, mutta sekin voi olla että matkustajakoneet vaikuttaa paljon tuohonkin?

 

 

Se on kyllä mukava katsoa niitä koneita kun ne on siinä pellolla/joella.

 

 

Sauli Sarre: Usko Sarren sukulainen? TenonMetalli tuttu?

 

mun maili on kpousi @ welho.com (ilman välilyöntejä)

 

 

-Keke

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jouni: oiskohan kyseisellä henkilöllä sähköpostia? Tai välitä tämä viesti eteenpäin. Olen tässä yrittäny miettiä jonkinlaista ratkaisua tähän.

 

mun maili on kpousi @ welho.com (ilman välilyöntejä)

 

 

-Keke

 

Laitan viestin kokonaisuudessaan toiselle näistä herroista ja kuten sanoin, on hän enemmän kuin halukas kuulemaan ehdotuksia. Uskon, että hän ottaa yhteyttä pian, mutta tulevana viikonlopuna hän lienee menossa Hauhon tapahtumaan.

 

Koneesta sen verran, olen lentänyt noin 500 tuntia vastaavalla, mutta hieman raskaammalla konetyypillä pyöräkoneena. Tyyppi on sen verran raskas, että periaatteessa sillä pitää tehdä laskut moottorilaskuina eli tehoja käyttäen. Kaikesta huolimatta tottunut koneen käyttäjä (kuten tässä tapauksessa) pystyy tuomaan koneen jyrkemmällä liukukulmalla ja moottori tyhjäkäynnillä. Edellytyksenä tähän on, että kone ei ole kovin raskaasti kuormattu, jolloin liukukulma täytyy säätää sopivaksi hyvissä ajoin ja moottoritehon käyttäminen on välttämättömyys.

 

Voisin melkein veikata, että lähestymislinjan muuttaminen onnistuu, mutta varmaa en voi sanoa, kun en tarkkaan tunne olosuhteita. Muistaakseni Sköldvikin päällä lentämistä ei suositella, mutta ehdotonta kieltoa ei ole, kuten on esimerkiksi ydinvoimaloiden kohdalla. Toivottavasti pääsette keskustelemaan ja saatte sovittua menetelmistä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Jouni, kyseinen henkilö otti yhteyttä, ollaan käyty asiat läpi ja asiat on nyt hyvin. Älkää ihmetelkö jos joku on liftaamassa kyseisen pellon reunalla :-X

 

 

-Keke

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään