Tumi Hämäläinen

Lupakirjojen hinnat

34 viestiä aiheessa

Paljonko maksaa tänä päivänä a) purjelentäjän lupakirja, b) ultran lupakirja c) moottorilentäjän lupakirja (onko se tämä ppl)? Riippuu tietenkin paikoista, missä käy koulunsa, mutta antakaa tulla noin-hintoja sieltä täältä.

 

Jos vielä pystytte heittämään ko. lupakirjoihin vaadittavan koulutuksen teoria- ja lentotuntimäärät, niin kiva juttu. Kyllähän ne jostain löytyvät täältä netistäkin, mutta kettu kun olen niin laiska näin alkuviikosta... ;)

 

Ai niin: paljonkos maksaa ansiolentäjän lupakirja, missä voi käydä koulua ja mitkä ovat perusvaatimukset kurssille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A) Teoriat 100-200e, lennot 1300-2000e. Hinnat taitavat sattua tuohon haarukkaan koko maassa.

 

Ilmailuliitto: "Lupakirjakurssiin kuuluu tarvittava, muutaman kymmenen tunnin teoriaopetus ja vähintään 10 lentotuntia ja 50 lentoa, joista 10 yksin."  -Muistaakseni mulla oli 44h teoriaa.  :)

 

B) Ilmailuliitto: "Teoriaa 48h, lentopuolen koulutus on minimissään 20 tuntia, ja tunnit käytetään seuraavasti:

 

-vähintään 20 lentotuntia UL-lentokoneella, joista vähintään viisi lentotuntia yksinlentoina

 

-vähintään 60 laskua UL-lentokoneella, joista vähintään kymmenen yksinlentoina ja        kymmenen laskua moottori tyhjäkäynnillä

 

-viisi lentotuntia matkalentoja, joista vähintään kolme lentotuntia koululentoina."

 

Ja tuo ultralentäjän lupakirja lentoineen maksaa 2500-5000e, huimia hintaeroja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosin ultran lupakirjaan on tulossa muutoksia ensi vuoden alusta, jolloin hinta varmaan kipuaa lähemmäs ppl:ää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, oliko kellään noin-tietoa ppl:n noin-hinnoista? Joskus männä vuosina se kai roikkui 30.000 markan hujakoilla (?).

 

Terve,

 

PPL(A) on minimissään 100h teoriaa ja 45 tuntia lentoja.

Kerhohinnat vaihtelevat n. 6 000 - 8 000 euron välillä, jossain voi mennä tuon ylikin

Kaupallisessa koulussa uskoakseni jotain 10 000 - 13 000 välillä.

 

Kaupallisessa koulussa saat ammattimaisen koulutuksen lisäksi palvelua ja asiakkaana "olet aina oikeassa" eli voit vaatia tiettyä tasoa. Kerhokoulutus on materiaaleiltaan ja opettajiltaan/opetukseltaan yhtälailla tasokasta (samat vaatimukset), mutta koulutus usein voi kestää kauemmin, et saa konetta aina kun haluaisit, eikä opettajakaan ole käytettävissä välttämättä aina. Lisäksi joutunet tekemään myös vaihtelevan määrän kerhotyötä etkä usein voi vaatia juurikaan mitään vaan sinun täytyy tyytyä siihen, että kerhohintaan saat vain kerhokoulutuksen. Kaupallisilla kun mukana on vaadittavat verot, palkat jne...ja elääkin sillä työllä pitäisi.

 

Molemmat vaihtoehdot ovat siis hyviä, jokaisen täytyy valita se itselleen parempi.

Esim. Malmilla on useita sekä kaupallisia, että ei-kaupallisia vaihtoehtoja tarjolla ja kaikista saat laadukasta koulutusta. Otappa yhteyttä vaikka Kuusiston Jaskaan (eli Skymen), niin saat viimekäden tietoa laadukkaan kaupallisen koulutuksen hinnasta, minulla kun tuo yllämainittu perustuu vain tämänhetkiseen arvioon.

 

t. tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosin ultran lupakirjaan on tulossa muutoksia ensi vuoden alusta, jolloin hinta varmaan kipuaa lähemmäs ppl:ää.

 

Paljonkos tuo muuten tulee vaikuttamaan, onko muutakin kuin mutu-tietoa? Sehän riippuu paljolti siitä, osuvatko lisävaatimukset koulutuksen suhteen teoria- vai lentopuolelle, eikö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa miettiä ihan ensin se, miten oma budjetti riittää *lentämiseen* noin yleensä. Lupakirjaa on ihan turha hankkia vain kirjahyllyyn koristeeksi, pohdi tuo asia "lupakirjan saamisen jälkeisen tilanteen" pohjalta. Ultrat ovat hiukan halvempia kuin tyyppihyväksytyt koneet, mutta niissä on usein vähemmän varustelua esim. navigoinnin ym suhteen, niissä on tiukempi painoraja joka rajoittaa mukaan saatavan polttoaineen määrää, ja ne ovat kaikki korkeintaan kaksipaikkaisia. Sinänsähän mikään noista ei välttämättä ole ongelma.

 

Tyyppihyväksytyillä taas voi esim. kolmen pilotin voimin tehdä ihan kivasti pidempiä reissuja lentämällä vuorotellen, jokainen maksaa omat tiimansa ja koko porukka pääsee kolme kertaa pidemmälle. Tällaisessa tilanteessa se hinta onkin jo edullisempi kuin ultrassa.

 

Mutta tuossa mielessä kun suhteutat sen lupakirjan osaksi sitä lentämistä muutenkin, se maksaa teoriaopetuksen lisäksi käytännössä ehkä neljäsosan enemmän kuin normaali vuokratunti koneella, mutta esim. PPL:n 45 tuntia on ihan "lentämistä" sekin, eikä mikään "harrastuksen aloituskulu" sinänsä. Se kannattaa "budjetoida" esim. vuoden ajalle, suurin osa harrastepiloteistakin varmaan lentää noin parikymmentä tuntia vuodessa tai alle. Toki poikkeuksiakin on, mutta niissä tapauksissa se kurssin hintakaan ei ole mikään ongelma jos on muutenkin varaa lentää paljon.

 

PPL:stä UPL:ään "konvertointi" on pikkujuttu, toisin päin se onkin sitten hankalaa ja vaatii käytännössä lähes koko PPL-kurssin uudelleen.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos jollain PPL:n omistavalla on tekemisen puutetta, ja koneiden tuntivuokra tuntuu rajulta, kannattaa miettiä palolentoja. Niissä ei tekeminen lopu  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos jollain PPL:n omistavalla on tekemisen puutetta, ja koneiden tuntivuokra tuntuu rajulta, kannattaa miettiä palolentoja. Niissä ei tekeminen lopu  ;)

 

Ja jännitystäkään ei ilmeisesti puutu, jos sattuu pysymään hengissä?

 

Se on varmasti mielenkiintoinen harrastus, mutta vaatinee myös paljon huolellisuutta ja tarkkuutta  joten ei välttämättä sovi joka "sunnuntailentäjälle" tavaksi saada "halpaa tiimaa".

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos jollain PPL:n omistavalla on tekemisen puutetta, ja koneiden tuntivuokra tuntuu rajulta, kannattaa miettiä palolentoja. Niissä ei tekeminen lopu  ;)

 

Mitenkäs palolentoihin muuten pääsee tähystäjäksi?

 

Kalle, minulla on Kouvolan Casotto ja Titanon polkkakone... :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jännitystäkään ei ilmeisesti puutu, jos sattuu pysymään hengissä?

 

Se on varmasti mielenkiintoinen harrastus, mutta vaatinee myös paljon huolellisuutta ja tarkkuutta  joten ei välttämättä sovi joka "sunnuntailentäjälle" tavaksi saada "halpaa tiimaa".

Miten sä jännityksen tähän liität? -Mjoo. Jotkut ovat olleet palolentäjinä, mutta eivät enää halua siihen virkaan kirveelläkään = lentoja joka päivä pariin otteseen, joskus enemmänkin. Ehkä kaikki eivät halua saada "halpaa tiimaa", vaan nauttia lentämisestä, ja tehdä siinä samalla tarkkaa ja hyödyllistä työtä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Purjelentäjän lupakirjan saa lentää vintturista huomattavasti halvemmalla! Esimerkiksi hinta Kymissä on tänävuonna 830€, sisältäen teoriat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä kerhossakin saa PPL(A):n suoritettua jopa 3 kk, jos itselle ja opelle sopii. Mutta se vaatiikin jo sitten panostusta melkein 8 h/päivä. Mutta mahdollista on. Normaalisti suoritusaika taitaa olla 6-12kk. Tuossa ajassa ei tarvitse niin aktiivisesti opiskella. Itse olen opiskellut tällä hetkellä n. 3kk ja koulutus puolessa välissä. Mulla aikataulu on ollut keskiarvona 3päivää/viikko, joko teorioita tai lentoja. Nyt olisi tarkoitus ottaa loppukiriä. :)

 

Niin, ja itse olen opiskellut teorioita samalla kun olen lentänyt koulua ja yksinlentoja. Omasta mielestäni ollut paras vaihtoehto verrattuna siihen, että teoriat olisi luettu ensin ja sitten vasta lennot, sillä minun muistillani en lentovaiheessa olisi muistanut mitään teorioista :P Ja teoriatkin sisäistää paremmin kun näkee/tuntee asiat käytännössä :thmbup:

 

Ja frozen ATPL(CPL+ATPL teoriat) maksaa Suomessa n. 88500( ;D  ;)). Lisäinfoa Salpauslennosta, Pilot Factorylta ja tietenkin SIO:sta, jossa koulutus on "melkein" ilmaista :thmbup:

 

Lentäminen on KIVAA!! 8)

 

Vili

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja frozen ATPL(CPL+ATPL teoriat) maksaa Suomessa n. 88500( ;D  ;)). Lisäinfoa Salpauslennosta, Pilot Factorylta ja tietenkin SIO:sta, jossa koulutus on "melkein" ilmaista :thmbup:

 

Tuo hinta on finncomm:n ab-initio hinta. Suoraan patrialla ATPL kurssin hinta on 84700e

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paitsi, että Patrialla on myös seuraava koulutusohjelma ja hinta:

 

Ammattilentäjän opintolinja, modulaarinen koulutus.

 

Oppilaalla ei aikaisempaa kokemusta: 68500 €, sis. PPL-lennot, CPL-lennot, IR-lennot, ME-lennot, MCC-koulutuksen, ATP D/L (=distance learning)-teorian.

 

Siis noin 20000 € halvempi tuo distance learning-teoriapohjainen vaihtoehto kuin integroitu liikennelentäjän opintolinja.

 

Kun nyt kerran myös CPL-koulutuksen hintaa tuolla aikaisemmin kysyttiin, niin tämähän olisi juurikin sellainen kurssi, ja teoriat olisivat silti ATP-teoriat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo hinta on finncomm:n ab-initio hinta. Suoraan patrialla ATPL kurssin hinta on 84700e

 

Tuota Finncommia juuri tarkoitin Sami tuolla "vink vink-silmällä"  ;)  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paitsi, että Patrialla on myös seuraava koulutusohjelma ja hinta:

 

Ammattilentäjän opintolinja, modulaarinen koulutus.

 

Oppilaalla ei aikaisempaa kokemusta: 68500 €, sis. PPL-lennot, CPL-lennot, IR-lennot, ME-lennot, MCC-koulutuksen, ATP D/L (=distance learning)-teorian.

 

Siis noin 20000 € halvempi tuo distance learning-teoriapohjainen vaihtoehto kuin integroitu liikennelentäjän opintolinja.

 

Kun nyt kerran myös CPL-koulutuksen hintaa tuolla aikaisemmin kysyttiin, niin tämähän olisi juurikin sellainen kurssi, ja teoriat olisivat silti ATP-teoriat.

 

Nyt tuli niin paljon uusia kirjainhässäköitä, että voisitko vielä laittaa noiden lyhenteiden selvitykset?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PPL - Yksityislentäjän lupakirja

CPL - Ansiolentäjän lupakirja

IR - Mittarilentokelpuutus

ME - Monimoottorikelpuutus

MCC - Ohjaamoyhteistyökoulutus

ATP D/L - Liikennelentäjän lupakirjan teoriakoulutus etäopiskeluna

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

..Niin ja sitten pitää muistaa ynnää kaikki notaari, laitoksen kokeet, uusinnat?, tarkastuslento, tarkastuslentäjän palkkio, leimaverot, oppilaslupakirja, varsinaisenlupakirjan lunastus maksut, ym. ym joista tulee melkein touhutonni lisää.  :thmbup:

 

Meinasin lentää pyllylleen Ilmailuhallinnon tiskillä kun oli ensin lypsetty joka paikasta rahat pois kirjaa varten, niin virkailija ojensi PPLäni hanskaani ja sanoi että 100€ kiitos (600mk!). Naurahdin vaan että kuinkas muutenkaan..  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jännitystäkään ei ilmeisesti puutu, jos sattuu pysymään hengissä?

 

Nyt täytyy sanoa, että oli semmoinen kommentti, jolle ei oikein voi heruttaa ymmärrystä. Varsinkaan loppuvirkkeelle. Väittäisin, että joka sieltä lähtee hakemaan elämään jännitystä, ei ole oikea mies/nainen siihen hommaan...

 

Se on varmasti mielenkiintoinen harrastus, mutta vaatinee myös paljon huolellisuutta ja tarkkuutta  joten ei välttämättä sovi joka "sunnuntailentäjälle" tavaksi saada "halpaa tiimaa".

 

Ehkäpä siksi juuri siinä onkin minimirajana 150 tuntia tiimaa, ennenkuin voi palolentoja lähteä ajamaan (taisi 140h kohdalla päästä kurssille). Kuinka paljon on sellaisia "sunnuntaipilotteja", joilla ei koskaan edes tule tuo 150h täyteen. Veikkaan, että yllättävän paljon. Anyways, siihen mennessä varmasti monelle on tullut selväksi, haluaako sitä sitten istua koneessa kuumana pomppuisena päivänä pahimmillaan kahdeksaa-yhdeksää tuntia, kun palokuntaa opastaessa palopaikalle voi sitä kieputusta kestää helposti tunnin, savun haju tunkee raitisilmaventtiilistä silmiin ja nenään ja korviin jne. Ehkä se just onkin se syy, miksi palolennoillekin on monesti jopa vaikea löytää väkeä. Kun siihen hommaan lähtee mukaan, se vaatii sitten paneutumista, niinkuin sanoitkin. Ja sama koskee myös tähtäreitä. Tiedän esim. monta palokuntalaista, jotka ovat ensialkuun hirveän innokkaasti tulossa koneeseen "istumaan", mutta eivätpä olekkaan tulossa enää seuraavalla kerralla, vaikka pyydetään. Ei se ole niin herkkua, miltä se saattaa jonkun korvaan kuulostaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt täytyy sanoa, että oli semmoinen kommentti, jolle ei oikein voi heruttaa ymmärrystä. Varsinkaan loppuvirkkeelle. Väittäisin, että joka sieltä lähtee hakemaan elämään jännitystä, ei ole oikea mies/nainen siihen hommaan...

 

Joo, tarkoitinkin sen nimenomaan päinvastoin: Se ei ole jokamiehen touhua vaan tarkkuutta ja hyvää lentotaitoa vaativaa hommaa. "Ryydyttävyytensä" lisäksi (ja kenties sen takiakin) myös riskit ovat suuremmat kuten huomattiin tuosta aiemmasta palolentokaputistakin.

 

Satiiri osoittautui taas liian vaikeaksi :)  :-\

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, tarkoitinkin sen nimenomaan päinvastoin: Se ei ole jokamiehen touhua vaan tarkkuutta ja hyvää lentotaitoa vaativaa hommaa. "Ryydyttävyytensä" lisäksi (ja kenties sen takiakin) myös riskit ovat suuremmat kuten huomattiin tuosta aiemmasta palolentokaputistakin.

 

Satiiri osoittautui taas liian vaikeaksi :)  :-\

 

//T

 

 

Muistakaa, että tuo kaputti oli palolentotoiminnassa kaikkien aikojen ensimmäinen, joka vaati uhreja (ja toiminta on ollut käynnissä ties kuinka pitkään). Koulutuksella, sitoutumisella ja oikean aineksen valinnalla tominta on sellaista, että siitä ei tule vaarallista. Kaikessa on aina omat riskinsä, matalalla lentämisessä tietysti vielä omansa. Mutta on väärin väittää, että palolentotoiminta olisi jotenkin erityisen vaarallista....se on sitä vain, jos asiaa ei tehdä kunnolla.

 

t. tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, tarkoitinkin sen nimenomaan päinvastoin: Se ei ole jokamiehen touhua vaan tarkkuutta ja hyvää lentotaitoa vaativaa hommaa. "Ryydyttävyytensä" lisäksi (ja kenties sen takiakin) myös riskit ovat suuremmat kuten huomattiin tuosta aiemmasta palolentokaputistakin.

 

Just tätä tarkoitin. Me ei voida vetää tuollaisia johtopäätöksiä, että nyt tapahtunut olisi vielä tässä vaiheessa "ryytymisen" seurausta. Ja kun tiedetään, että onnettomuudessa kuollut pilotti oli suhteellisen kokenut palolentäjä, on vaikea uskoa, että sieltä olisi puuttunut tarkkuutta ja lentotaitoa. Toisaalta onko teknisen viankaan mahdollisuutta suljettu pois? Eli tahdon vaan sanoa, että onko tässä vaiheessa mitään järkeä pistää esim. ko. kaputtia minkään "ryytymisen" piikkiin? Näillä puheilla saadaan vain pahaa aikaan... Tietty ainahan kaikki on mahdollista ja ihminen on siitä kumma eläin, että kokenutkin yksilö on taipuvainen virheille ja niitä myös sattuu. Sattuiko nyt, sitä ei tiedetä.

 

Teron viesti tuossa välissä on täyttä asiaa. Hyvällä koulutuksella, asenteella jne. voi se sunnuntaipilottikin olla palolentäjä täysin turvallisesti. Ja kyllä se sieltä esille tulee, jos esim. asennepuoli ei sitten ole kohdallaan, tai kaveri ei muuten vain ole sovelias siihen hommaan. Ainahan kaikkeen lentämiseen kuuluu riskinsä, mutta riskit pyritään tietenkin minimoimaan, sehän on selvä. Ei palolennollekkaan lähtiessä luvata äiteelle lentää hiljaa ja matalalla ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PPL ( A ) maksaa esimerkiksi Hyvinkäällä n.6000€, taitaa olla suomen edullisin:) ;D n.120-150 h teoriaa sekä 40-50 h lentoja. eikun Hyvinkäälle suorittamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään