Kirjoitettu Elokuu 8, 2006 Junkers Ju 52/3m D-CDLH Tuli missattua tämä Junnu Malmilla ADEX05 aikoihin, mutta Duxfordissa heinäkuussa tärppäsi . [ attachment removed / expired ] Yksi lentävistä Junkers Ju 52/3m:stä; D-CDLH! [ attachment removed / expired ] Tämä yksilö on pikaisen googletuksen mukaan rakennettu 1936 ( W.Nr 5489 ). [ attachment removed / expired ] Toimitettu Lufthansalle D-AQUI rekkareilla. [ attachment removed / expired ] Myyty Norjaan DNL:lle kesäkuussa 1936. [ attachment removed / expired ] "Palautettu" Lufthansalle D-AQUI:ksi Norjan sotatoimien ohessa 1940. [ attachment removed / expired ] Selvisi sotavuodet ja palautui taas Norjaan 1947 DNL:lle LN-KAP "Askeladden"-nimiseksi. Palveli vuoteen 1956, jolloin myytiin Ekvadoriin? ( Ecuator ). Rekkariksi tuli HC-ABS ja nimeksi rouvalle annettiin "Amazonas". Hylättiin lentokentälle 1963 "täysin palvelleena", koska ei ollut varaa romuttaa.... [ attachment removed / expired ] Lester Weaver niminen jenkki paikallisti koneen 1970. Kone toimitettiin USA:han ja lensi ensin N130LW:nä ja vuodesta 1975 alkaen Martin Caidinin omistamana N52JU:na. Martin Caidin on kirjoittanut ilmailukirjoja ja suomennettuna löytyypi ainakin Mitcheleistä kertova "Ruoska" ja P-38 lentäjästä kertova kirja...olikohan nyt "Kaksintaistelu" nimeltään. Mitchell-kirja on hyvä ja kertoo tosiaan "Air Apaches"-laivueen busineksistä Tyynellä Merellä toisen maailmansodan aikoihin. [ attachment removed / expired ] Ilmeisesti Martin Caidinin aikoihin BMW 132:set vaihdettiin tehokkaampiin Pratt & Whitney-myllyihin...? [ attachment removed / expired ] Lufthansa osti Junnun pois kuleksimasta edustushomiin 1984. Junnu lastattiin laivaan ja seilattiin Hampuriin. Ja jo vuodesta 1986 lähtien on Junnu kierrellyt Euroopan taivaita Lufhtansan edustuslintuna. [ attachment removed / expired ] CASA 352L/Junkers Ju 52/3m F-AZJU Ranskanmaalla Cernyssä ( La Ferte-Alais ) pitää majaansa tämä EADS:n sponsoroima Junnu. [ attachment removed / expired ] Koneen runko on alkuperäinen W.Nr.24 Saksanmaalta ja siivet ovat otettu CASA:sta n:o 103. [ attachment removed / expired ] Tämä yksilö palveli Espanjassa vuoteen 1976 rekkarilla T.2B-212. Myyty pois ja kantanut myös G-BECL rekkareita. Päätyi 1990 Ranskaan Jean-Baptiste Salis Associationin kokelmiin. EADS ( Airbus ) sponsoroi lentämistä. [ attachment removed / expired ] F-AZJU kantaa sitten AZ + JU tunnuksia . Saksalainen tunnus keulilla pitäisi olla IV/KGzbV 1:n. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 8, 2006 Loistavia kuvia ja erinomainen historiakatsaus koneisiin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 8, 2006 Loistavia kuvia ja erinomainen historiakatsaus koneisiin. Samaa mieltä! Jotenkin, tuo ns. "aaltopeltikone" kiehtoo silmää. -Kari- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 9, 2006 Kylläpäs nyt taas hemmotellaan kun on aalto alumiinia hyvissä kuvissa oikeen kaksin kappalein Caidin ( kuten olen joskus varmaan maininnutkin ) Kirjoitti koneestaan oikein oman kirjankin, "the Saga of Iron Annie". Sitä tuossa plaratessani osui silmään mielenkiintoinen seikka. W Nr 5489 tuossa koneessa kuulemma olisi siivet, takarunko ja pyrstö, kun taas keskirunko olisi W Nr 130714 "varaosakoneesta " joka olisi toista versiotakin ( -52/3mg8e vs -52/3mg2e ). Elikkä nyt vähän riippuen mistä etsii niin sama kone tulee vastaan kahdella runkonumerolla. A.net tuntee W Nr 130714 kun taas esmes Mikael Olrog listaa koneen kylmän viileästi W Nr 5489. Joka tapauksessa tämä uudelleenniputus olisi tehty DNL:n toimesta 1947. P&W R-1340 vaihtoon ei muuten kuulemma lähdetty suin päin vaan 132:ia koetettiin pitää hengissä viimeiseen saakka. Jopa siinä määrin että kakkosmoottoriksi jossain vaiheessa nostettiin R-1690-42 ( josta BMW 132 on siis lisenssivalmiste ) ja kolmesta 132:a kasattiin kaksi joten kuten toimivaa.... Joka tapauksessa kesällä -76 Bemarien tunnit olivat lopullisesti täynnä ja R-1340t nostettiin täysremontin yhteydessä paikoilleen. Luulin jo että tuo yhdessä kuvassa näkyvä Bf-108 olisi myös ollut Caidinin entinen mutta pikainen Googletus antoi ymmärtää että näin ei kait ole kuitenkaan? Lufthansan lienee W Nr 2246 siinä missä Martinilla oli Nord valmisteinen nr 88. Ai niin ja se toinen suomennettu kirja mitä poikasena tuli koirankorville plarattua oli siis "Viimeinen Kaksintaistelu" päähenkiloinään kapteeni Mitchell Ross ja yliluutnantti Shigura Tanimoto...... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla