Jouni Laukkanen

Kalsari- ja kumihousumuodin katselmus Hauholla 4.-6.8.

8 viestiä aiheessa

Pitkäaikaisimmat foorumin lukijat tietävät, että taas on se aika, jolloin näytetään mistä lentäjäpojat on todella tehty ja vedetään vesilelut esiin, kaivetaan kumiasut piiloistaan ja paljastetaan mitä siellä housuissa on. Ensimmäisenä ruudulle lävähtää saksalaista kumihousumuotia. Soloyn turpiinilla varustettu 206 vetäisi rantautuessaan fillarit alas ja parkkeerasi koneen kätevästi rantsuun. Vesi vaan sattui olemaan niin matalalla, että koneesta poistumiseen tarvittiin joko kirkkovenettä tai kumihousuja.

[ attachment removed / expired ]

 

Suomalaiset eivät ole yhtään sen huonompia. Aluksi näyttää siltä, että kaimani Kantojärvi lähetyy tapahtumaa naurettavalla asenteella. Nappaskengillä ja pitkissä housuissa. Huom! Kantojärven kädessä on keksi eikä mela.

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä hän esittelee parhaimman puolensa sekä kesän kalsarimuotia.

[ attachment removed / expired ]

 

Laitetaan tähän vielä pari kuvaa Kantojärven varustuksesta. Joskus olen hieman ihmetellyt amerikkalaisissa konerakentajien postiryhmissä käytävää keskustelua siitä millaisen asetelineen kukin asentaa koneeseensa. Höh... perinteiseen tapaan suomalaisten miesten aseet ovat kannettu housuissa, ei siihen mitään telinettä konessa tarvita.

 

Tarkoitan tietenkin puukkoa. Tässä kuitenkin kättäpidempää takapaksista.

[ attachment removed / expired ]

 

Etupaksin varustus on taas tämä. Tämä valmistetaan siten, että kaadetaan kone (Maule 7) vesitoiminnassa ympäri ja myydään se lentokonehuollon konkarille, joka pajottaa koneesta paremman kun se oli tehtaalta tullessaan.

[ attachment removed / expired ]

 

Vertailun vuoksi tyyppihyväksytyn koneen etupaksi (OH-CNW, Cessna 180)

[ attachment removed / expired ]

 

Lisää rantamuotia. MS.894 Minerva Molinon kuttaperkakellukkeilla. Takapuolella omistaja ravintoloitsija Joukanen Turuust ja etupuolella Merirosvoaluksen (engl. Buccaneer) kapteeni Saario.

[ attachment removed / expired ]

 

Tapahtuman Kinky-luonteeseen liittyy myös se, että siellä harrastetaan sidontaleikkejä. Tässä paradoksaalinen TU206 sidottu sivuttain. Lentokoneenkuljettaja Korjulaa ei tällä kertaa yleisön pyynnöstä nähdä tässä kuvassa kalsareillaan.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja tässä ruotsalainen tapa. Huomatkaa erityisesti, että koneen kestävään hanuriin luotetaan tässä hommassa.

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten vanhempaa rouvaa esille. Cessna 170 sivusta...

[ attachment removed / expired ]

 

... ja eestä (OH-CSP).

[ attachment removed / expired ]

 

Vanhat herrat tulivat rouvan kanssa hieman asittomasti pukeutuneina. Avualias aatu tarjosi auttaavaa kättään.

[ attachment removed / expired ]

 

Väliin pientä kuvaa kokonaistilanteesta.

[ attachment removed / expired ]

 

Veljekset kuin Kojootit, vanha pirkanmaalainen sanonta. OH-U222 Vesilahdelta ja OH-U224 Ylöjärveltä.

[ attachment removed / expired ]

 

Ruåtsalainen Cessna 172A, johon on laitettu Lyc. IO-360 (tehoa 200 hästkrafter, vastaa suurinpiirtein samanverran hevosvoimia), Hoffmannin vakiokierroshuiska ja amfibiokellukkeet.

[ attachment removed / expired ]

 

Palstalta tuttu lentokoneenkuljettaja Lautanala auttaa apukuskia suuntaamaan kohti rantaa. Komennot annetaan koneeseen kiinniteltyistä sukellusveneistä oikeanpuoleiselta (joo, luen juuri Rauta-arkkua) sen etukannelta seisten. Kone on Cubistisin lentolaite jolla olen koskaan lentänyt.

[ attachment removed / expired ]

 

Näille herroille mikään ilmailullinen ei ole vierasta. Purjelentoa, hinauslentoa, taitolentoa ja vesilentoa. Toinen lentää työkseen ja toinen lentää työmatkansa. Mutta kaiken yli käy se, että he ovat Diblomi-Insinöörejä. Herrat Lautanala ja Walden.

[ attachment removed / expired ]

 

Ikarus C42 kumijalon

[ attachment removed / expired ]

 

Lisää kalsarimuotia. Tarkkaavaisimmat lukijat huomaavat etualalla Ikarus C42:n pellijaloin. CZAW:n amfibiokellut näyttivät oikein fiksuilta. Kelluke pyörineen 32 kg (2x), rigi 9 kg ja nokkafillari 3,5 kg, yhteensä 76,5 kg joka on melkein kevyempi kuin Full Lotus-asennus (uudemmat painavat 85 kg).

[ attachment removed / expired ]

 

Tämä Ikarus tuli taas Ovensuusta. Taitolentäjä Tarma itsehillintää noudattaen laski koneen näinpäin veteen, eikä suinkaan selkälennossa kuten hänet on yleisimmin nähty.

[ attachment removed / expired ]

 

Mies kaukaa Jänkhältä eli katsastaja Huoviala Rovaniemeltä oli lähtenyt Corsariolla matkaan klo 5.30 aamulla ja saapui paikalle 13.30.  Ehdottomasti kaukaisin vieras. Huomatkaa, että tässä vaiheessa tennarit jo tapaavat merenpohjaan ja kone rullataan rantsuun. No, kyllä kengät täytyi ottaa pois...

[ attachment removed / expired ]

 

Lopuksi valon leikkiä rantavesissä.

[ attachment removed / expired ]

 

Ilorannan ruoka oli taas törkeän hyvää. Aurinko paistoi, mutta kuumuus oli siedettävää kun rantavedessä kahlasi enemmän tai vähemmän Aatamin asussa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienot kuvat ja hyvä stoori. Tällaisia sais näkyä enemmänkin :thmbup:

 

Tuonne piti itsekkin lähteä mutta välillä joutuu hoitamaan sosiaalisia suhteita niin jäi väliin. No ens vuonna sitten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitti Jouni kattavasta "katalogista" :)

 

Ps. Jokohan ensi vuonna saadaan oma KGB-viikonloppu ajoitettua ei-päällekkäin Splash Innin kanssa. Josko lopultakin saataisiin Mr. Laukkanen vesikoneella paikalle ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitti Jouni kattavasta "katalogista" :)

 

Ps. Jokohan ensi vuonna saadaan oma KGB-viikonloppu ajoitettua ei-päällekkäin Splash Innin kanssa. Josko lopultakin saataisiin Mr. Laukkanen vesikoneella paikalle ;)

 

Jospa sen KGB:n sijoittaisi splash-innin tai jonkun vastaavan ilmailutapahtuman yhteyteen sopivan lähelle? Vesilento olisi kyllä kesään ja grillaamiseen sopiva teema.. :)

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jospa sen KGB:n sijoittaisi splash-innin tai jonkun vastaavan ilmailutapahtuman yhteyteen sopivan lähelle? Vesilento olisi kyllä kesään ja grillaamiseen sopiva teema.. :)

 

Luulenpa, että ei tule enää kauppoja. Paikka ja aika on jo käynyt perinteeksi :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulenpa, että ei tule enää kauppoja. Paikka ja aika on jo käynyt perinteeksi :P

 

Jeps, tuo olisi sama asia kuin Tangomarkkinoiden siirto Turkuun. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps, tuo olisi sama asia kuin Tangomarkkinoiden siirto Turkuun. ;D

 

Ei haittaisi ainakaan minua yhtään jos Seinäjoen kesän väkivaltaisin festari siirretään jonnekin muualle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla