Guest PekkaK

Suihkumoottorikysymyksiä

6 viestiä aiheessa

En ole varma onko tämä oikea paikka tälle asialle, mutta en ole parempaakaan foorumia löytänyt. Eli olisi tällainen teoriakysymys, mitä eri ääniä muodostuu suihkumoottoreissa ja miten.

 

1. Tyhjäkäynnillähän suihkumoottori pitää tyypillisesti kimeää, viheltävää ääntä. Voisin kuvitella, että korkea ääni muodostuu suurilla kierroksilla pyörivässä ahtimessa tai ahtimissa. Onko näin? Vastaako äänen taajuus suoraan ahtimen roottorien kierroslukua niin, että kun kierrokset nousevat, äänen taajuuskin kasvaa samassa suhteessa?

 

2. Sitten isolla teholla moottori pitää matalaa jyrinää. Tuleeko tämä ääni enemmän palokammioista vai suihkusuuttimesta?

 

3. Joidenkin Airbusien olen huomannut pitävän selvästi pörisevää tai surisevaa ääntä koneiden noustessa n. 15 km kentältä (Keravalla). Mitkä moottorin osat mahtavat tuottaa tuota pörinää? Kaikki suihkumoottorityypit eivät sellaista ääntä pidä.

 

Voisiko joku ystävällisesti vahvistaa faktat? Googlella en löytänyt tyydyttäviä vastauksia asiaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole varma onko tämä oikea paikka tälle asialle, mutta en ole parempaakaan foorumia löytänyt.

 

 

Etkä löydäkään. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No se äänen laatu riippuu tosiaan moottorista, kierroksista ja siitä millä puolella moottoria kuuntelee. Suihkusuuttimen läpimitta mitoitetaan siten, että virtauksen nopeus sen suulla max tehoilla on 1M. Se varmaan on omiaan aiheuttamaan matalaa jyrinää.  Puhallinmoottoreissa kuuluu eteenpäin se "sirkkelin ujellus". Tämä ääni syntyy, kun fanin siiven kärjet pyörivät yliääninopeudella. Ylipäätään pikku metelöinti ei ole kovin ihme, kun ottaa huomioon, että moottorista menee sen muutaman sata kuutiota ilmaa sekunnissa läpi.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman vanhahkoa tietoa, mutta kuitenkin selitystä sille, missä suihkumoottorien eri vaiheissa melua syntyy:

 

http://www.nasa.gov/centers/glenn/about/fs03grc.html

 

Ja hieman lisää tietoa löytyy googlella, kun laitat hakusanaksi esim. hush kit, joka on yleistermi laitteistoille/modifikaatioille, joilla vanhempien moottorityyppien melua pyritään vähentämään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2. Jyrisevä ääni syntyy laajenevista pakokaasuista.

 

3. Kyseessä ei ole ainakaan mikään kaasuturbiinin ominaisääni. Saattaa johtua vaikka siitä, että moottorien pyörimisnopeudet poikkeavat hieman toisistaan. Silloin äänien interferenssi saattaa kuulostaa pörinältä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kaikille vastauksista. Erityisesti se Nasan artikkeli oli valaiseva; jotain sen suuntaista infoa olin etsinytkin. Kiitos!  :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään