Timo Hyvönen

Pienkone putosi Kiskossa

47 viestiä aiheessa

Vilkaisin ilmailukarttaa, ja sen mukaan tuon Hirsijärven eteläpään yli kulkee tosiaan sähkölinja. Lienevätkö samat merkinnät GPS-kartoissa? Paperikarttaahan on hankala lueskella tarkkaan lentäessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, paperikarttahan eli VFR-ilmailukartta on mittakaavassa 1:500000, joten siitä on mahdotonta saada tarkkaa kuvaa eikä siihen mitenkään voida painaa kuin tärkeimmät/isoimmat voimalinjat. Yhtään ns. mökkilinjaa ei taida löytyä.

 

Tässä kesämökkien luvatussa maassahan niitä sähkö- ja puhelinlinjoja menee jokien ja salmien ylitse ja saaresta toiseen jne. Entinen oma mökki oli Snappertunan/Tammisaaren saaristossa ja siellä veneillessäni havaitsin useita erittäin matalalla vedettyjä sähkölinjoja.

 

Niissä kyllä oli veneilijöitä varten varoituskyltit molemmilla rannoilla - olisikohan ihan vaatimus? - mutta ne kyltit olivat tietysti suunnattu niin, että veneilijät pystyvät ne lukemaan vedenpinnan tasolta, eikä niitäkään varoituskylttejä ilmasta käsin huomaa.

 

Tosiaan varovaisuutta peliin, jos laskeudutaan sellaiselle etenkin kapealle vesialueelle, jossa ei ole aikaisemmin käyty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katselin päivemmällä nettikarttoja tuosta alueesta ja tiestä, jonka varrelta hälytys tehtiin.

 

Järvi on melko kapea, noin 700-800 metrin levyinen useiden kilometrien matkan etelä-pohjoissuunnassa ja mökkejä/omakotitaloja on molemmin puolin rantaa.

 

Ilmeisesti katsottiin samaa paikkaa niin oletetun onnettomuuspaikan lähistölle on merkitty kaksi voimalinjaa.

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki.html?x=2466700&y=6690446&scale=16000&text=Hirsijärvi〈=FI

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessähän voi olla myös inhimillinen erehdys. Itse olen ollut korjaamassa romuja, kun helikopteri otti voltit voimalinjasta järveen. Paikka oli taatusti pilotille tuttu, mutta kenties unohdus ja nousu vasten aurinkoa tekivät tehtävänsä. Ikäviä tapauksia....  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä katsoin toisesta karttapalvelusta, enkä edes muista mikä sen nimi oli, mutta siinä ei näkynyt noita sähkölinjoja.

 

Sinun löytämäsi karttakuvan alempi (eteläisempi) sähkölinja näyttää muuten menevän juuri sen tien pohjoispuolelta, jonka varrelta hälytys tehtiin. Se tie menee siinä oikealla puolella rantaa ja päättyy siihen merkityn mökin/talon kohdalle. Ilpola, kun siirtää karttaa oikealle alaspäin.

 

Todennäköisesti juuri tuo sähkölinja oli siis se, johon kone ikävä kyllä törmäsi.

 

Jos kone oli lähtenyt Inkoosta, kuten epäillään, niin Kisko on Inkoosta länteen päin eli illalla (jolloin onnettomuus tapahtui) vasta-aurinkoon. Ja riippuen tuulensuunnasta ja voimakkuudesta pilotti on joutunut laskua varten kaartamaan joko etelään tai sitten pohjoiseen päin...ja sähkölinja jäänyt huomaamatta.

 

Ikävä juttu kerta kaikkiaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika hyvin kuoli keskustelu näihin siirtoihin, mutta eipä tässä asiassa enää tainnut mitään puitavaa ollakaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä, siis jos kone putoaa osuttuaan sähkölinjoihin silminnäkijän nähdessä tapahtuman, niin eipä siihen juuri ole lisättävää.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuo sähkölinjoihin lentäminen taida olla kovinkaan hankalaa kun pitkillä järvillä sen sähkölinjan on jossain vaiheessa pakko mennä ylitse jokatapauksessa, ellei sitten useammassakin kohdassa. Päijänteen rannalta löytyy heinolan läheltä oma mökki ja siellä menee juuri sähkölinja a) meidän mökin vierestä b) mökin edessä olevalle luodolle c) siitä seuraavaan saareen ja d) kapeasta kohdasta suoraan laivareitin yli "mantereelle". Mökillä olellessani juuri vesitaso lensi suoraan sähkölinjojen ALI ja laskeutui silti aika pitkän matkan päässä. Jos ei mennyt ali niin sitten meni todella läheltä. Koneella ei korkeutta ollut paljonkaan, mutta laskeutuminen veteen tapahtui silti melko pitkältä kun en sitä nähnyt niemen tunkiessa eteenpäin.

Harvoin tuolla kyllä vesitasoja näkyy laskeutuvan lähelle vaikka niitä pörrääkin yli sillointällöin.

 

Ps. Ja merkkejä ei linjoihin ole kiinitettynä, mutta toisella puolella on suuri kyltti niistä ilmoittamassa ja lentokoneesta ne voi olla hyvinkin hankala huomata.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös näitä sähkölinjoihin törmäämisiä ole joskus tapahtunut myös maastolaskua tekeville purjekoneille?

 

Ja muistaakseni myös matalalentoa harjoitteleville sotilaskoneille (Fouga Magister onnettomuus Hämeenlinnan lähellä hämästi mielessä?)

 

Ja Pohjois-Italiassa osuivat köysirataan. Että vaarallisia ovat nuo langat ovat niin ohuita ja näkymättömiä mutta silti vahvoja.  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päijänteen rannalta löytyy heinolan läheltä oma mökki ja siellä menee juuri sähkölinja a) meidän mökin vierestä b) mökin edessä olevalle luodolle c) siitä seuraavaan saareen ja d) kapeasta kohdasta suoraan laivareitin yli "mantereelle".

 

Missäs päin tarkemmin ottaen? Rutalahdessahan (juuri täällä Heinolassa) veti ilmavoimien Piper Arrow linjoihin joskus kymmenen vuotta sitten :-\.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missäs päin tarkemmin ottaen? Rutalahdessahan (juuri täällä Heinolassa) veti ilmavoimien Piper Arrow linjoihin joskus kymmenen vuotta sitten :-\.

 

Tornionsalmen kohdalta mennöö linjat. Tornionsalmi lienee sinulle tuttu, tai jos ei ole niin n. 15min nopealla veneellä heinolasta kohti kalkkisia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tornionsalmen kohdalta mennöö linjat. Tornionsalmi lienee sinulle tuttu, tai jos ei ole niin n. 15min nopealla veneellä heinolasta kohti kalkkisia.

 

Juu... Piti vähän kartasta tarkemmin katsoa, kun ei heti kuulostanut tutulta... Mutta löytyi kyllä :).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös näitä sähkölinjoihin törmäämisiä ole joskus tapahtunut myös maastolaskua tekeville purjekoneille?

 

Ja muistaakseni myös matalalentoa harjoitteleville sotilaskoneille (Fouga Magister onnettomuus Hämeenlinnan lähellä hämästi mielessä?)

 

Ja Pohjois-Italiassa osuivat köysirataan. Että vaarallisia ovat nuo langat ovat niin ohuita ja näkymättömiä mutta silti vahvoja.  :(

 

Norjan VFR-opas varoittaa muistaakseni kanssa aiheesta, vuonoissa on myös sähköjohtoja *vuonon poikki* reunalta toiselle. Ja niissähän ei sitten ymmärrettävistä syistä ole tolppiakaan..

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kiskon Hirsijärveen viime viikolla pudonnut lentokone törmäsi järven ylittävään sähkölinjaan 120 kilometrin tuntinopeudella.

-Tiedämme lähes sekunnin tarkkuudella millä nopeudella, millä korkeudella ja mihin aikaan ohjaaja on missäkin lentänyt, onnettomuustutkija Ismo Aaltonen onnettomuustutkintakeskuksesta kertoo.

 

Tutkijat aikovat lentää järvellä

 

Lentäjä oli noussut ilmaan merenlahdelta Inkoosta puolisen tuntia aiemmin ja hänen tarkoituksenaan oli laskeutua Hirsijärveen.

Aaltosen mukaan ohjaaja ei ollut vielä laskeutumassa törmätessään 300 metriä pitkään ilmakaapeliin järven yllä.

Paljon lentänyt 63-vuotias ohjaaja oli todennäköisesti vasta tarkastamassa järven sopivuutta laskeutumiseen.

Ylilennon tarkoituksena oli havaita kivet, karikot ja muut vaaralliset kohdat.

Teknistä vikaa koneessa ei ollut.

Aaltosen mukaan tutkinnassa keskitytään nyt sääolosuhteisiin ja sähkölinjan näkyvyyteen.

-Silminnäkijöiden mukaan aurinko ei paistanut ainakaan kirkkaalta taivaalta.

Olosuhteet ovat todennäköisesti olleet aika harmaat, Aaltonen toteaa.

Kiikalan lentokentällä on automaattinen säähavaintoasema, josta tutkijat saavat vielä tarkat tiedot sen hetkisestä säätilasta.

Tutkijat aikovat myös lentää Hirsijärven yllä nähdäkseen onnettomuus paikan ilmasta.

 

Salon Seudun Sanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulee vaan mieleen, että millähän korkeudella sähkölinjan narut ovat? Eikö aluetta kannattaisi tarkistaa kuitenkin jostain 50-100 metristä? Luulen, että siltä korkeudelta pystyy hahmottamaan mahdolliset esteet, eikä sähkölinja luultavimmin ole niin korkealla. Kertokaahan asiantuntijat!

 

EDIT: Niin, jos se linja on joku korkkarilinja, se voi olla pitkien tolppien varassa ja maastossa tietysti vieläkin ylempänä, kuin veden kohdalla...

 

EDIT 2: Hmmm... tuossa uutisessa oli, että 300 m pitkä ilmakaapeli. Aika pitkä väli, joten taitaa olla kuitenkin vähän isomman ja korkeamman luokan vaijereita järven yllä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse pohdin samaa.

GPS on säilynyt onnettomuudesta ehäjä ja sitä tutkitaan.

Eiköhän lopullinen tieto tule aikanaan, kuinka ja miten ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös näitä sähkölinjoihin törmäämisiä ole joskus tapahtunut myös maastolaskua tekeville purjekoneille?

 

Tuomarinkylässä sattui paha onnettomuus, kun kokenut lentäjä lensi PIK-20:llä esittelylennon pellolla olleille katselijoille. Paikka oli katsottu ja tarkastettu aiemmin, sähkölinja oli tiedossa, mutta silti hän törmäsi linjaan. Kuoli.

 

Samaten erittäin kokenut kilpalentäjä laskeutui Portaan kylässä Tammelassa peltoon, ihan tuttuun paikkaan. ("Kaikkihan" sen tietävät.) Ei huomannut voimalinjaa. Kone paloi mutta lentäjä selvisi pikkuvammoilla.

 

Pienempiä vaurioita on sattunut silloin tällöin.

 

Yleensä linjat näkyvät ilmaan hyvin, tosin tolpat paljon paremmin kuin johdot. Linjojen logiikka on aika selvä, voi päätellä, mistä ne menevät. Vesistön ylittävä linja on varmaan paljon hankalampi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja joskus on johtojen kanssa vielä onneakin...tässä tapaus vuodelta 2002, 7 syyskuuta. Onnettomuustutkinnan raportista "Kuumailmapallo laskeutui 110 kV:n voimalinjan läpi pallon polttimen sammuttua... Kun hän laskeutui 300-500 jalan korkeudelle etsiäkseen laskeutumispaikkaa, molempien polttimien pilottiliekit sammuivat. Lentäjä yritti saada liekit syttymään uudelleen käyttäen polttimien omia kipinäntekokoneita ja erillistä sytytintä. Liekit eivät kuitenkaan syttyneet ja pallo lähti vajoamaan törmäten lopulta voimalinjaan. Kuumailmapallo vaurioitui seuranneessa sähköiskussa pahoin. Lentäjä ei loukkaantunut." ja vielä yksityiskohta "Kori ja pallo menivät ensin yläpuolisten ukkosköysien ja sitten vaihejohtojen välistä. Pallon osuessa vaihejohtoon sähkövirta löi pallon läpi. Korin yksi kannatinvaijeri paloi poikki sähköiskussa. Myös pallo kärsi pieniä palovaurioita"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka asiasta on oma ketjunsa tuolla toisella puolella, niin pistetään linkki tutkintapöytäkirjaan tännekin, jotta saadaan asia päätökseen:

 

http://www.onnettomuustutkinta.fi/36765.htm

 

Lisäisin vielä sen, että tässä ketjussa esilläolevassa kartassa, joka on poimittu Kansalaisen Karttapaikka-sivuilta, tuo sähkölinjan sijainti olisi näkynyt, jos pilotti olisi sieltä tajunnut katsoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään