Jukka Ihalainen

Kelpuutus turboproppiin?

12 viestiä aiheessa

Hei vaan.

 

Tuli tuossa puhetta että mitähän vaatii PPL:ään (SEP) lisäksi jotta voisi lennellä esim Cessna Caravania, tai esim RediGo:ta?

Eli yksimoottori-turboproppeja yleensä.

 

Kiitos vastauksista etukäteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös sellainen SET (single engine turbine) kelpuutus ole olemassa? Mutulla kyllä tuo...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelisin, että yksimoottoriseen yhdenohjaajan potkuriturbiinilentokoneeseen tarvitaan luokkakelpuutus. Toisin sanoen täytyisi käydä kurssi johon sisältyy teorikoulutusta, lentokoulutusta ja tarkkari. Karavaanin tapauksessa lupakirjaan tulisi merkintä: Cessna SET.

 

Jotkut yksmoottoripropit, kuten TBM 700, ovat ns. HPA (High Performance Aircraft) lentokoneita. Näihin koneisiin täytyisi, luokkakelpuutuksen lisäksi, käydä HPA-kurssi. Jos on ATPL-lupakirja tai ATPL-teoriat suoritettu, niin HPA vaatimuksen katsotaan täyttyneen. HPA-kurssin sisältöä voi ihmetellä JAR FCL1 1.251 Liite1.

 

Mut kuitenkin Karavaaniin ei HPA:ta tarvita, pelkkä luokkakelpuutus vain.

 

EDIT: SEP:iä (luokkakelpuutus tämäkin) ei tarvi jos lentää Karavaanilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailumääräyksistä kohdassa "koulutusluvan haltijat" (TRG T1-8) näyttää löytyvän lyhenteiden joukosta SET (single engine turbine), mutta kun kahlasin kaikki kouluttajat lävitse Finnairista Patrian kautta lentokerhoihin, niin yhdenkään kouluttajan kohdalla ei ollut mainittu nimenomaan tuota termiä erikseen.

 

Ilmeisesti siis, jos tuollaisen kelpuutuksen haluaa lisätä vaikka PPL:ään, täytyy järjestää itselleen joku räätälöity kurssi.

 

Mitähän tuollainen kurssi tulisi maksamaan? Entäs, onko yhdenkään riittävän korkeatasoisen koulutusorganisaation luvissa yhtään sopivaa konetta siihen tarkoitukseen?

 

Varmaankin arvokasta lystiä joka tapauksessa. Eikä Suomen rekisterissä muistaakseni kovin montaa SET-konetta ole?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti siis, jos tuollaisen kelpuutuksen haluaa lisätä vaikka PPL:ään, täytyy järjestää itselleen joku räätälöity kurssi.

 

Käytännössä konetta operoiva taho hakee Ilmailuhallinnolta kurssikohtaista lupaa järjestää kurssi, tai mennään ulkomaille kurssille. Karavaaniin saa ainakin Flight Safetyltä ostaa kurssin Full Flight Simussa lennettynä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lounais-Saksassa näyttää olevan Advanced Aviation GmbH, joka järjestää C-208 Caravan-kursseja.

 

Teoriat: 1500 €

 

Lennot, kiinteä kurssimaksu 1500 €

 

Opettaja per päivä 500 €

 

Mahdollinen välipäivä, jolloin ei voi lentää esim. sään takia 300 €

 

1 lentotunti sis. polttoaineet 750 €

 

Tarvitaan: vähintään 5-7 tuntia VFR

 

                vähintään 7-10 tuntia VFR + IFR

 

Plus laskeutumis- ja navimaksut

 

Plus asumiskulut

 

Plus matkakulut paikan päälle ja takaisin

 

Minimilentokokemuksesta ennen kurssin aloittamista ei puhuta mitään, mutta tuskin ihan 50 h kokemuksella kannattaa edes ajatella moista.

 

Tuostahan voi sitten laskeskella, mitä se Cessna SET-kelppari PPL-lupakirjassa tulisi maksamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään