Sami Virkkula

Nikon D80 julkistettu plus pari uutta linssiä

70 viestiä aiheessa

Josko minäkin selvennän, niin Canonin 5D on siis tietenkin aivan eri kohderyhmälle kuin Nikonin 200D. 5D:n ottaa se filmikuvaaja, joka haluaa samat kuvakulmat samoista putkista myös diginä. Tai joku jolle isomman kennon tuoma hieman parempi signaali/kohinasuhde on jostain syystä erityisen tärkeä. 200D:n ottaa se, joka haluaa ammattirungon sään- ja iskunkesrtävyyden mutta harrastajarungon koon ja painon. Yhteistä niille on vain se, että kumpikin valitaan silloin kun se parempi harrastajarunko (D80 tai 30D) ei ihan riitä.

Joo, onneksi megapikselihype on jo aikahyvin tukehtunut omaan typeryyteensä, mutta aina joku lähes tai täysin merkityksetön numero nousee siksi myyntivaltiksi. Puskurin koko on hyvä kandidaatti, se on tosiaan useimmille täysin merkityksetön.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

5D:n ottaa se filmikuvaaja, joka haluaa samat kuvakulmat samoista putkista myös diginä.

Tai laajakulmiin ihastunut kuvaaja...

Se on kutakuinkin ainoa syy, miksi itse voisin ottaa full frame kennon...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu kylläpä ne obiskatkin piirtää parhaimmalla osallaan croppikennollisissa kameroissa. Laajikset on sitten oma lukunsa ja syynsä käyttää full-framea. Ja tietty S/N suhde.

Tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä laajis sinänsä ole syy double frameen (se on kinofilmin koko, vaakasuuntaan käännetyn 35 mm elokuvafilmin kaksi ruutua) koska sama kuvakulma voidaan kyllä tehdä DX-putkena jopa hieman halvemmalla, mutta valikoimat ovat kyllä kinokokoon vielä paremmat. Toivottavasti pian saadaan markkinoille suorakulmainen 10 mm /2.8 DX-putki.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ai niin juu, pölyt näkyy 5D kuvissa paremmin.....(ainut mikä oikeesti rassaa)

Kantsis olla Nikoni ;D Yksi erittäin positiivinen asia, minkä olen tuon D200:n kanssa huomannut, on ollut pölyn vähyys. Olen kyllä surutta vaihtanut linssiä kovassa tuulessa hiekkapohjaisessa heinikossa (Jämillä mm. tai ylipäätään lentokentillä) ja siitä huolimatta en ole joutunut kennoa puhdistamaan kuin vasta yhden kerran viimeisen viiden neljän kuukauden aikana. Samassa ajassa D70:n olin ehtinyt puhdistaa jo useasti. Täysin selkeä johtopäätös on, että D200:ssa on panostettu (peilin?) tiiviyteen...

Eikös Canon anna 30D:n mukana ilmaiset pölypallerot jo kaupantekijäisinä? ;D (vitsi vitsi, vai onko sittenkään?)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Laukase kamerasi taivaalle F11:llä ja katso onko pölyä, ihme on jos ei oo.

Niin no, eipä F11:llä saa näkyviin vielä, kuin ne kaikkein suurimmat pölyt. Mä pistän aukon 40:een ja vetäsen jollakin puolen sekunnin valotusajalla kunnon  90 asteen "pannauskuvan". Sillä saa pölyt näkyviin... Ja tokihan sitä pölyä kertyy tuonne D200:n kennolle, enhän minä muuta väittänytkään. Mutta sitä tulee huomattavasti vähemmän, kuin esim. just D70:llä. Siis oikeasti tuollaisella käsittelyllä, kuin mitä olen tuon D200:n kanssa linssejä vaihtaessa tänä kesänä tehnyt, D70 olisi ollut jo aikaa sitten siinä kunnossa, että olisi saanut kiikuttaa huoltoon asti puhdistettavaksi...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo 70-300 lienee nykyinen 70-300 ED vakaajalla lisättynä. Eli ei mikään erityisen tavoittelemisen arvoinen putki, mutta varmaan aika halpa. Minä vaan en näe paljon järkeä vakaajan ymppäämisessä halpaputkeen, kun se kuitenkin sitten jo maksaa, eikä se hyväksi siitä muutu. Vaan kaipa ne markkinat semmoista vaatii.

Eipä taida olla. Vanhassa on 62 mm suodinkierre, 13 linssielementtiä 9 ryhmässä ja yksi ED-elementti, mutta uudessa on 67 mm kierre, 17 linssielementtiä 12 ryhmässä ja 2 ED-elementtiä. Eli ihan eri lasi!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo 70-300 lienee nykyinen 70-300 ED vakaajalla lisättynä. Eli ei mikään erityisen tavoittelemisen arvoinen putki, mutta varmaan aika halpa. Minä vaan en näe paljon järkeä vakaajan ymppäämisessä halpaputkeen, kun se kuitenkin sitten jo maksaa, eikä se hyväksi siitä muutu. Vaan kaipa ne markkinat semmoista vaatii.

Juu tervetuloa vain Nikoniltakin vihdoin tällainen. Rakas Cilpailijahan uskoi jo 10 vuotta sitten että kuvaajat ovat valmiit maksamaan vakaimen lisähinnan juurikin tämänlaisessa objektiivissa (EF 75-300 IS). Se vaikuttikin merkittävästi omaan laitemerkin valintaan  ;) Filmikaudellahan 300 mm käsivaralta kuvaaminen tuli aika kalliiksi  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä taida olla. Vanhassa on 62 mm suodinkierre, 13 linssielementtiä 9 ryhmässä ja yksi ED-elementti, mutta uudessa on 67 mm kierre, 17 linssielementtiä 12 ryhmässä ja 2 ED-elementtiä. Eli ihan eri lasi!

Ahaa, no sittenhän se voi olla vaikka ihan hyvä. Ei nyt huippu, sanoo valovoima, mutta 2 ED:tä kertoo kyllä että optiikka on laadukkaampaa (ED-lasi maksaa, joten sitä voi pitää jonkinmoisena indikaattorina putken suunnittelulähtökohdista, ei se tietenkään sinänsä ihmeitä tee). Alkaa hiljalleen varovasti kiinnostaa, tuon mittaiselle käyttökelpoiselle lasille olisi kyllä tarvetta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kameran Suomi hinta on tippunut n.1050€ tasoon. Nikoni haluaa ilmeisesti myydä näitä kotimaisissa kameraliikkeissäkin ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainakin tällä hetkellä kotimaiset kaupat voivat saada hinta tietoisiakin asiakkaita. Palvelevassa liikkeessä asioinnissahan on se hyvä puoli, että voi aina kysäistä jotain kaupanpäälle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainakin tällä hetkellä kotimaiset kaupat voivat saada hinta tietoisiakin asiakkaita. Palvelevassa liikkeessä asioinnissahan on se hyvä puoli, että voi aina kysäistä jotain kaupanpäälle.

Tuolla hintaerolla ei paljon kannata saksasta lähteä tilaamaan.

Itsellä on käynyt pari kertaa ac-foton kanssa että sieltä tulee extra kamaa pyytämättä mukaan.  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse sääsästin ainakin 100€ tilaamalla Saksasta oman runkoni nyt(mutta en sentäs D80:stä  tai Nikonia muutenkaan ;D ), varmaan realistisemmin 150-200€ tuli säästöä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taisit tilata malliston huippupäästä? Pari vuotta sitten pystyi vielä säästämään 200€ laitteesta, jota täällä myytiin 800€ hintaluokassa. Kehitys on ollut kuluttajalle positiivista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään