Antti Tuomela

Matkustus ehdot lentoyhtiöillä

16 viestiä aiheessa

En oikeen keksinyt mihin tämän olisi jatkoksi laittanut niin laitoin sitten oman aiheen.

 

Kaverit oli tuossa Ryanairilla reissun päällä ja tietysti ensimmäinen lento myöhästyi joten jatko kerkesi mennä. No loppu hyvin kaikki hyvin, vuorokautta myöhemmin he itsensä Tampereelta 'löysivät'.

 

Lueskelin vain tuossa noita Ryanairin matkaehtoja ja löysin aika omasta mielestä jännän maininnan

 

"Kahden pisteen välinen" lentoyhtiö

 

Ryanair on lentoyhtiö, joka lentää vain kahden pisteen väliä. Sen vuoksi emme tarjoa mahdollisuutta tai apua matkustajille siirtymisessä tai matkatavaroiden siirtämisessä toisille lennoille, olivatpa lennot Ryanairin tai muiden lentoyhtiöiden lentoja. Älä siis varaa jatkoyhteyksiä Ryanairilta tai miltään muultakaan lento- tai liikenneyhtiöltä. 

 

Harvemminhan näitä tekstejä tulee tarkkaan luettua, mutta onko muilla firmoilla vastaavaa kieltoa jatkoyhteyksien varaamisesta. Maininnan että muiden yhtiöiden jatkolentoja ei korvata muistelisin nähneeni, mutta tää jotenkin 'rankemmalta' näytti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harvemminhan näitä tekstejä tulee tarkkaan luettua, mutta onko muilla firmoilla vastaavaa kieltoa jatkoyhteyksien varaamisesta.

 

Lähes kaikki halpalentoyhtiöt kuljettavat matkustajia vain kahden pisteen välillä eli eivät takaa vaihtoyhteyksiä omille jatkolennoillekaan. Matkustaja voi tietenkin ostaa jatkolennon, mutta se on täysin erillinen lento, eli vaihtopaikassa pitää käydä hakemassa matkatavaransa hihnalta, mennä uuteen lähtöselvitykseen ja turvatarkastukseen. Jos tulolento on myöhässä ja matkustaja myöhästyy jatkolennolta, niin lentoyhtiö ei matkustusehtojensa mukaan vastaa siitä mitenkään vaan matkustaja joutuu ostamaan uuden lipun seuraavalle lennolle, jolla on tilaa.

 

Poikkeuksena halpalentoyhtiöistä on kuitenkin ainakin Air Berlin, joka myy Suomestakin vaihdollisia yhteyksiä joihinkin kohteisiinsa.

 

Ns. perinteiset eli verkostolentoyhtiöt takaavat koneenvaihdot (myös eri lentoyhtiöiden välillä), jos lentojen välillä on kenttä- ja kohdekohtaisesti (koti/ulkomaa) määritelty minimivaihtoaika ja lennot ovat samassa varauksessa (ymmärtääkseni). Eli jos tulolento on myöhässä ja matkustaja sen vuoksi myöhästyy jatkolennolta, niin tulolennon lentoyhtiö huolehtii matkustajan perille kohteeseen ilman lisäkuluja matkustajalle ja tarvittaessa korvaa hotelliyöpymiset ja ruokailut vaihtokentillä. Tästä on useitakin omakohtaisia kokemuksia ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, ns. Point-to-Point lennoista on kysymys jolloinka matkustajia eikä matkatavaroita voida selvittää jatkoille.

 

Itse kun lähtöselvitystä teen muun muassa kuulee usein ongelmatilanteissa hauskan lauseen asiakkailta;"Ei kukaan niitä matkustussääntöjä oikeasti lue, kunhan laittaa raksin ruutuun vaan."

 

???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Ei kukaan niitä matkustussääntöjä oikeasti lue, kunhan laittaa raksin ruutuun vaan."

 

Tämä on totta... kuka niitä jaksaa lukea. Lentomatkustushan kuuluu olla sitä että ostetaan lippu, mennään kentälle ja lennetään määränpäähän, that's it.  :P

 

Toki sitten ihmetellään kun virkailijat alkavat ääneen lukea niitä sääntöjä ja tajuaa että olisi ehkä voinut tsekata pari juttua itsekin.

 

Itse ihmettelin tänään ylikilo-systeemiä... kun minulla oli 35 kiloa ja tietenkin saa olla vain 20. Maksoin sitten 9 kg, 5€ per kilo, mutta miksi virkailija sitten "antoi" ne 6 kiloa? Ei sillä, ei minua yhtään huvittanut maksaa senttiäkään ja tuntuuhan se 30€ jossain, mutta mietin vain että käykö niillä virkailijoilla sitten sääliksi matkustajaa joka joutuu ottamaan kaksi isoa laukkua mukaan ja maksamaan sitten niistä kiloista. Jos voi antaa 6 kiloa niin miksei samalla 15? Näin on useimmiten tehty, minä kun otan soittimen mukaan niin se 20 kiloa tulee siitä.

 

Lentomatkustus on sitten vissiin tällaista...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tatu,

 

Tohon "anteeksiantamiseen" saattaa vaikuttaa parikin asiaa. Yksi saattaa olla, että virkailija oli vain hyvällä tuulella ja joustava. Toinen syy voi olla se, että sinulla ei ollut paljoa (tai lainkaan?) käsimatkatavaroita. Esimerkkitapaus: Lipussa sallittu 20kg + 5kg käsimatkatavaroita, mutta matkustajalla on 35kg ja 0kg käsimatkatavaroita. Virkailijan ei kuulu veloittaa 15:stä kilosta vaan kymmenestä.

 

"Jos se kerran oli kiltti ja anto 6 kiloa anteeks niin miksei kaikkea?". Koska 15kg on kuitenkin iso määrä ylimääräistä. Vähän saa joustaa, mutta yhtiön säännöistä on pidettävä kiinni, ja 15:n kilon antaminen anteeksi olisi niiden vakavampaa laiminlyöntiä. Jos olet aina aiemminkin kulkenut mukanasi tuo 35kg matkatavaroita, sinulla on ollut joko a) lipussa sallittu enemmän kuin 20kg tai b) hyvää tuuria.

 

Varmasti harmittaa tuo 30€:n menetys, mutta 15:stä kilosta tuo on pieni määrä. Itse olen parhaimmillaan nähnyt ihmisten maksavan nelinumeroisia summia ylipainosta. Lentomatkustamisessa peli on raakaa, ja säännöt on hyvä tietää.

 

T. Checkari

 

P.S. Checkauksessa hyvin käyttäytyvät matkustajat (ja hyvännäköiset naiset) saavat aina eniten ylikiloja anteeksi ja parhaimmat paikat. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen parhaimmillaan nähnyt ihmisten maksavan nelinumeroisia summia ylipainosta. Lentomatkustamisessa peli on raakaa, ja säännöt on hyvä tietää.

 

Näistä ylipainoista tuli mieleen:

 

Työkaveri lensi kiinaan, mukana oli työlaukun ja henk.koht matkalaukun lisäksi parissa nipussa 70kg kaapelia. Toinen tapaus: Pekingin lennon check-inissä kaveri sanoi "Jos olisit mennyt bisneksessä olisit päässyt 800euroa halvemmalla"  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites muuten semmosessa tilanteessa kannattaa toimia että matkassa on läppäri ja kameralaukku, kumpaakaan ei tahtois ruumaan työntää..

Onko helpointa mennä kauppaan ja ostaa yhdistelmälaukku vai onko kahden kassin rahtaaminen käsimatkatavaroissa mahdollista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites muuten semmosessa tilanteessa kannattaa toimia että matkassa on läppäri ja kameralaukku, kumpaakaan ei tahtois ruumaan työntää..

Onko helpointa mennä kauppaan ja ostaa yhdistelmälaukku vai onko kahden kassin rahtaaminen käsimatkatavaroissa mahdollista?

 

Ainakin jenkkiyhtiöillä on mahdollista viedä käsimatkatavaran lisäksi yksi "Personal Item". Molemmathan menee hätätilassa vaikka jalkatilaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites muuten semmosessa tilanteessa kannattaa toimia että matkassa on läppäri ja kameralaukku, kumpaakaan ei tahtois ruumaan työntää..

Onko helpointa mennä kauppaan ja ostaa yhdistelmälaukku vai onko kahden kassin rahtaaminen käsimatkatavaroissa mahdollista?

 

Minulla ainakin on SASsilla mennyt ihan hienosti kumpikin käsimatkatavaroissa. Finnairilla hiukan valiteltiin siitä, että ei saa olla kuin yksi laukku mutta sain kuitenkin kummatkin mukaan pienen neuvottelun jälkeen. (Varsinkin kun pyysin kirjallista vakuutusta siitä, että läppäri tai kamera ei mene rikki ruumassa) Tosin Finnairin omien ohjeiden mukaan ruumaan ei saisi laittaa mitään arvokasta. (Eli ei kameraa eikä läppäriä...)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta ylipainosta vielä... Faija kun aikoinaan matkusteli paljonki Kiinaan ja muutenkin Aasiaan valokuidunvetokoneita rakentelemaan, niin voitte kuvitella paljonko tulee ylipaino maksuja, kun asentajia oli kymmenkunta ja jokaisella normivaatelaukun lisäks muutama 40-50kg työkalulaukku mukanaan. Siinä vinku firman American Express ihan mukavasti kuulemma(nelinumeroisia lukuja =)...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites muuten semmosessa tilanteessa kannattaa toimia että matkassa on läppäri ja kameralaukku, kumpaakaan ei tahtois ruumaan työntää..

Onko helpointa mennä kauppaan ja ostaa yhdistelmälaukku vai onko kahden kassin rahtaaminen käsimatkatavaroissa mahdollista?

 

kävin Japanissa ko varustuksella eli kamera reppu (yli 10kg) ja läppäri omassa laukussaan, matkaan sisältyi 7 lentoa (Lufthansa ja ANA) ja kertaakaan ei edes kyselty saati punnittu mitään... läppäristähän on oikein maininta monen yhtiön säännöissä että "matkustamoon vain yksi kassi korkeintaan 8kg, lisäksi saa ottaa läppärin matkustamoon" , mutta ainakin mulle on jäänyt pienehkö epäselvyys että pitääkö kassi+läppäri olla yhteensä se sallittu 8kg, vai saako olla 8kg + läppäri... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

P.S. Checkauksessa hyvin käyttäytyvät matkustajat (ja hyvännäköiset naiset) saavat aina eniten ylikiloja anteeksi ja parhaimmat paikat. ;)

 

Siis myöskö ne hyvännäköiset naiset, joilla niitä ylikiloja muuallakin kuin matkatavaroissa... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites muuten semmosessa tilanteessa kannattaa toimia että matkassa on läppäri ja kameralaukku, kumpaakaan ei tahtois ruumaan työntää..

Onko helpointa mennä kauppaan ja ostaa yhdistelmälaukku vai onko kahden kassin rahtaaminen käsimatkatavaroissa mahdollista?

 

Yleensä käytäntö on että tietokonetta ei tsekata sisään ollenkaan, eikä kameraakaan kukaan tsekkari ota vastuulleen (ainakaan minä). Joten mukaan saa ottaa kunhan ne mahtuu käsimatkatavaran painorajoihin ja kokorajoihin.

 

Tuosta ylikilojen "neuvottelusta" sen verran että itse ainakin ns. annan anteeksi koska haluan kuitenkin että asiakkaalle jää miellyttävä muisto vaikka pitääkin maksaa...  ::)

Asiakkaalla ei ole merkitystä siihen veloitanko vai en...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinällään ihan ok, että halpayhtiöiden osalta välillä halvat hinnat lyövät asiakasta vasten kasvoja, vaikkei toki kenellekään henkilökohtaisesti vaikeuksia toivo.

 

Näitä ylläreitä vastaan voi tietysti suojautua matkavakuutuksella, ainakin jossain määrin. Muutama vuosi takaperin mulle tuli tarvetta henkilökohtaisista syistä peruuttaa jo maksettu matkalippu (halpalentoyhtiö nimeltään SAS) mutta lippu oli tyyppiä "ei peruutusoikeutta".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites muuten semmosessa tilanteessa kannattaa toimia että matkassa on läppäri ja kameralaukku, kumpaakaan ei tahtois ruumaan työntää..

Onko helpointa mennä kauppaan ja ostaa yhdistelmälaukku vai onko kahden kassin rahtaaminen käsimatkatavaroissa mahdollista?

Finnairilla Finnair Plus -jäsenet saavat ottaa turistiin käsimatkatavaran lisäksi läppärilaukun. Hollantiin mennessä minulla tosin oli läppäri ja järkkäri samassa isohkossa repussa (järkkäri omasssa pienessä repussa ja läppäri pehmustetussa salkusssa), koska loppumatka taittui junalla, jonne ei viitsi ottaa yhtään ylimääräistä laukkua. Nipinnapin mahtui painorajoihin kun laittoi kaikki piuhat ruumaan, mitään muuta ei sitten käsimatkatavaroihin tullutkaan. :D Ja turvatarkastuksessa oli ihanaa pelatakaikkien niiden pussien kanssa. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairilla Finnair Plus -jäsenet saavat ottaa turistiin käsimatkatavaran lisäksi läppärilaukun. Hollantiin mennessä minulla tosin oli läppäri ja järkkäri samassa isohkossa repussa (järkkäri omasssa pienessä repussa ja läppäri pehmustetussa salkusssa), koska loppumatka taittui junalla, jonne ei viitsi ottaa yhtään ylimääräistä laukkua. Nipinnapin mahtui painorajoihin kun laittoi kaikki piuhat ruumaan, mitään muuta ei sitten käsimatkatavaroihin tullutkaan. :D Ja turvatarkastuksessa oli ihanaa pelatakaikkien niiden pussien kanssa. ::)

 

Tosi miehet nakkaa taskuun parit objektiivit niin kameralaukku ei paina liikaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään