Mikael Paulinow

19 tuuman litteät näytöt

32 viestiä aiheessa

Tervehdys!

Jälleen ihmettelemisen aihetta. Eli uusi näyttö pitäisi hankkia, kun alkaa tämä kuvaputkihärpäkkä viedä liikaa tilaa. Eli ajattelin 19 tuumaista littunäyttöä. Teillä varmasti rutkasti kokemuksia näistä. Varmaan suurimmalla osalla jo on. Eli budjetti on siinä parinsadan paikkeilla. Saako tällä mitään vai täytyykö hakea 17 tuumaisia tällä hinnalla. Eli sellainen perusnäyttö, ei tarvitse olla mikään huippu. Mutta toimiva, varmaankin 8ms riittää?, ei käy kuumana, luotettava(ei räjähdä käsiin heti, ja tehdastakuuta jonkinverran). Mitä näyttöjä suosittelette, ja mitä näyttöjä(merkkejä/malleja) tulisi välttää? Toivottavasti teillä on jotain ehdotuksia ja kommentteja. Kiitoksia

-Mikael

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

19" ja 17" on käytännössä sama asia. Sama resoluutio, pikselit ovat vaan isompia 19":ssa. Vasteajalla ei ole juuri käytännön merkitystä, koska hitaita ei enää ole. Merkki ei kerro paneelista mitään, koska paneelivalmistajia on vain muutama ja useimmat näyttövalmistajat käyttävät useampia paneelimerkkejä. Hinta kertoo laadusta aika paljon. Isommalla rahalla saa parempaa kontrastia, suurempaa katselukulmaa yms. Minimivaatimuksena minulla on aina DVI-liitäntä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Löytyykö muuten littunäyttöä, joka kykenee 1600x1200 resoon? Ihmetyttää, että läppäreissä on tuo jo suhtkoht vakiotavaraa, mutta pöytänäyttöjä ei tahdo löytää millään - jos ei meinaa myydä ylimääräisiä elimiä kustannusten kattamiseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ju 20:set ovat 1600X1200 vasteaika voisi olla alle 12ms ja kontrasti suhte maholisiman iso DVI on pakkolista! niin isolla näytölla VGA alka olla aika kehno :thmbdn:

Jos vaan on mahtolista kannatta menna liikeisen ja nähtä livena näytön latua.  Tarkista tausta valoa eli näykö se! "valuko" reunoila valo kuvalle, onko tummien sävyjen toisto kunossa jne.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin tai sitten käväsee netissä lukemassa/omista laatikoista kaivamassa/kirjastosta lainaamassa vuoden 2006 toukokuun MIKROBITTI lehden siinä on noi 20,1" näytöt oli testissä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin tai sitten käväsee netissä lukemassa/omista laatikoista kaivamassa/kirjastosta lainaamassa vuoden 2006 toukokuun MIKROBITTI lehden siinä on noi 20,1" näytöt oli testissä

Eilen pläräilin kyseistä lehteä ja Sony SDM-S205K voitti testin.  Kenellekkään ei varmaan ole mikään yllätys että testin jälkeen oli koko sivun sony-mainos (eri malli)  :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eilen pläräilin kyseistä lehteä ja Sony SDM-S205K voitti testin.  Kenellekkään ei varmaan ole mikään yllätys että testin jälkeen oli koko sivun sony-mainos (eri malli)  :-\

Ei minulla kyllä...? Vertailu loppuu sivulla 47, seuraavalla alkaa uusi tarina ("Tehosyöppö nimeltä tietokone") ja ensimmäinen kokosivun näyttömainos on sivulla 53. Se ei kuitenkaan ole Sonyn, vaan ViewSonicin - ja se puolestaan oli vertailun toiseksi viimeinen! Oisko eri painos.

Mutta onhan se niin, että kaikki tämmöiset testit kaikissa lehdissä on luettava erittäin kriittisellä asenteella. Ei se ole sattuma, että Tekniikan Maailman kännykkätestin voittaa Nokia ja Teknikens Världin kännykkätestin Eriksson...

--- Jorma

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen myös etsimässä 19" TFT:tä ja näyttöjen karsiminen on ollut hyvin hankalaa. Nyt olen jonkin verran saanut katsittua eri malleja ja olen ainakin teknisten tietojen perusteella päätymässä tähän: http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=3170

Jos jollain on kokemusta tuosta näytöstä, niin kuulisin mieluusti arvion, tai millaisella tasolla on muuten noiden LG:n näyttöjen luotettavuus?

Mieluusti kuulisin myös muita suosituksia noista 19" TFT näytöistä. Hintaraja on  300€.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Etsin myös 19" littua ja meinaan hommata viikon sisällä. Ehdottomasti DVI-liitännällä. Itselläni on vaihtoehtona Samsung, joka saanut arvosteluita 4-5/5 eri sivustoilla.

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=13017

Mutta Jukan harkinnassa olevasta LG:sta... siinä on kontrasti parempi 1400:1 kuin Samsungin 700:1.

Tuohan on ihan käyttäjän silmissä, miten näytön näkee ja katsoo. Mutta pitää tsekata molemmat kaupassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuota noin... :-\

Onko tuolla kuvasuhteella merkitystä? Venytteleekö laajakuva 16:9 kuvaa jotenkin luonnottomaksi? Vai rajaako se ylä- ja alareunasta jotakin pois?

NM: Itsekin näytön vaihtoa harkinnut :thmbup:

Timppa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuota noin... :-\

Onko tuolla kuvasuhteella merkitystä? Venytteleekö laajakuva 16:9 kuvaa jotenkin luonnottomaksi? Vai rajaako se ylä- ja alareunasta jotakin pois?

NM: Itsekin näytön vaihtoa harkinnut :thmbup:

Timppa

Ei venytä eikä rajaa mitään pois, siinä on vaakasuunnassa enemmän pikseleitä kuin normaalisti. Eihän nuo 17 ja 19" litteätkään ole perinteisiä 4:3-malleja vaan 5:4...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onhan sillä merkitystä sikäli, että tietokoneohjelmia ei suunnitella laajakuvanäyttöön, joten ruudun hyödyntäminen ei ole niin tehokasta kuin normaalilla kuvasuhteella. Se ei ole myöskään mitenkään luonteva silmään tietokonekäytössä. En ottaisi laajakuvaista, ellei töllön ainoa tarkoitus ole elokuvien katsominen. Tyhmä laajakuvatelkkareista johtuva muoti-ilmiö, joka toivottavasti pian kuolee.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onhan sillä merkitystä sikäli, että tietokoneohjelmia ei suunnitella laajakuvanäyttöön, joten ruudun hyödyntäminen ei ole niin tehokasta kuin normaalilla kuvasuhteella. Se ei ole myöskään mitenkään luonteva silmään tietokonekäytössä. En ottaisi laajakuvaista, ellei töllön ainoa tarkoitus ole elokuvien katsominen. Tyhmä laajakuvatelkkareista johtuva muoti-ilmiö, joka toivottavasti pian kuolee.

Itseasiassa normaali kuvasuhde rajoittaa paljon enemmän käyttöä kuin mitä laajakuva. Pitää vain oppia hyödyntämään mahdollisuudet mitä laajakuva tarjoaa. Esimerkiksi normaalilla kuvasuhteella voit pitää vain yhtä ohjelmaa kerralla esillä, jolloin tämän takia joutuu usein hyppimään eri ikkunoiden välillä. Laajakuvassa voit jakaa näytön kahtia, joilloin voit samanaikaisesti pitää kahta eri ohjelmaa esillä. Tästä on suuri hyöty ja olen itse huomannut sen todella tärkeäksi tekijäksi. Homma on vähän sama, jos pidät kahta normaalikuvasuhdenäyttöä vierekkäin.

Moni ohjelma toimii pelkässä ikkuna moodissa, joten sitä voi pienentää tarpeen mukaan, turhaa sitä on pitää esillä koko näytön leveydeltä.

Myös pelit suunnitellaan nykyään tukemaan myös laajakuvaa, joka on ihan omiaan niissä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Laajakuvanäytössä on saman tuumamäärän normaaliin verratuna enemmän pikseleitä vaakasuunnassa mutta vähemmän pystysuunnassa, eli juuri tärkeä suunta on kapeampi. Yläreunaanhan sitä jatkoa aina kaipaa töllöön. Kahta töllöä laajakuva ei likimainkaan korvaa, lisäkaistale on niin kapea. Kahta töllöä käyttäessäni minä pidän pääasian ykköstöllössä koko ruudun kokoisena ja kakkostöllössä apuohjelmia. Mutta enimmäkseen mulla on kakkostöllö sammutettu tarpeettomana. Siksi kun silmä ei taivu luontevasti levitettyyn näkymään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Applen monet uudemmat softat on kyllä tehty selkeästi toimimaan 16:10 näyttöjen kanssa mitä nykyiset laajikset on. Mitä enemmän itse olen nyt laajiksia käyttäny, sitä paremmilta nämä on alkaneet tuntua paremmilta. Tuo kakkosnäyttönä oleva 5:4 kuvasuhteella oleva 19" LCD kyllä nykyisellään lähinnä tuntuu hankalalta kun aina tuntuu ahtaalta leveytensä puolesta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siksi kun silmä ei taivu luontevasti levitettyyn näkymään.

Mutta kyllähän ihmisen näkökenttä on leveydeltään paljon suurempi kuin mitä se on korkeudeltaan, joten laajakuvan pitäisi silloin olla luontevampi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On silloin kun katsoo leffaa, mutta ei silloin kun katsoo alas näppikseen ja ylös näyttöön vuorotellen. Katse liikkuu luontevammin pelkästään pystysuuntaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

offtopic: mites tuo simulaattori "käyttäytyy" noiden laajakuvanäyttöjen kanssa?

Asiaa!! YES!

Tästähän tässä minun aiemmassa viestissäni olikin kysymys. Nyt pöydällä seisoo kaksi 17" crt-näyttöä vierekkäin. Ajattelin vaihtaa ne yhteen laajakuvanäytölliseen littunäyttöön, johon sijoitetaan simun näyttö. Miten se näkyy siinä?   

Vaihtoehtona on, että nuo crt:t pidetään pöydällä mittaristona ja kiinnitetään tuo laajakuvalittunäyttö niiden taakse seinään maisemanäytöksi. Tässä tapauksessa pitänee ostaa vanha PCI-väyläinen näytönohjain (n. 50€ Gigantissa) pyörittämään mittaristoja. Club 3D ATI 9600 Pro lienee viisainta valjastaa maiseman pyörittämiseen DVI-liittimen kautta.  Olenko ymmärtänyt asian oikein??? :-\

Timppa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt varmaan kaikki keskusteluun osallistuneet ovat omat näyttönsä hommanneet ja niitä ahkerasti käyttäneet. Uusimmat mielipiteet tänne kiitos.

-Juha, joka lähtee kohta kauppaan näyttöjä katselemaa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään