Lasse Kaila

Matkakuvia.. TMP-ARN-OSL-LIS-FRA-ARN-TMP (45 kuvaa)

11 viestiä aiheessa

Pistänpä tähän väliin vielä muutaman matkakuvan. "Raportissa" myös bongauksia terminaaleista matkan varrelta.

 

TMP-ARN tutulla Blue1:n avrolla. Suht. tyhjänä mentiin, lähtö klo 06:35..zZz

[ attachment removed / expired ]

 

Tukholmassa oli sitten pari tuntia aikaa norkoilla. Portin 10 luota löytyy kivat portaat, josta pääsee ison lasiseinän läpi kuvailemaan koneita. Tässä sterlingin sinilintu.

[ attachment removed / expired ]

 

FödEksin A310

[ attachment removed / expired ]

 

A330 on suht. yleinen tipu Arlandassa, varsinkin lomalentofirmoilla. Olispa finskilläkin.....

[ attachment removed / expired ]

 

SAS:n logojetti lainanenällä

[ attachment removed / expired ]

 

Aerosvit ilmeisesti?

[ attachment removed / expired ]

 

Mädärin hieman kulahtanut nokka.....

[ attachment removed / expired ]

 

...mutta toisen puhdas takamus :)

[ attachment removed / expired ]

 

A330-300 mallia MyTravel

[ attachment removed / expired ]

 

Seuraava kyyti, eli SAS:n B737-800 ARN-OSL

[ attachment removed / expired ]

 

Kohti norjaa

[ attachment removed / expired ]

 

Oslossa taas kolmen tunnin odottelu =/ Aika kypsää liikennettä siellä oli, putteja vaan toisensa perään. Wideroen tumppi-dassi sentään oli piristys.

[ attachment removed / expired ]

 

Luffe ja Norski

[ attachment removed / expired ]

 

Seuraava kyyti, OSL-LIS välille. SAS Braathens:n B737-700. Lento kesti 4h ja tarjoilu maksullinen vedestä lähtien. Hassusti TMP-ARN ja ARN-OSL tumppilegeillä kuitenkin sai juomaa ja sämpylät :)

[ attachment removed / expired ]

 

Braathensin putte sisältä.

[ attachment removed / expired ]

 

Reissaus loppuu, Lissabonin yllä finaalissa vihdoinkin klo 15 illalla. Mokoma lyhyt matka kesti noinkin kauan.

[ attachment removed / expired ]

 

Lissabonin kenttä on aika keskellä kaupunkia. Portinvartiana tämä Zairelainen kaunotar.

[ attachment removed / expired ]

 

TAPpibussi tuulettelee luukut auki.

[ attachment removed / expired ]

 

Portugal on ihan kiva paikka, Estorilin rivieralla riitti arskaa.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja Sintran vuoristossa kirjaimellisesti pilvilinna (Pena Palace 1800-luvulta)

[ attachment removed / expired ]

 

Ja rantaviivalla linnoituksia muistuttamasta entisestä mahtivallan ajoista.

[ attachment removed / expired ]

 

Pienkoneita pörräsi innokkaasti...mitäs se CS-AIA nyt vetää perässään?

[ attachment removed / expired ]

 

...bannerihan se :)

[ attachment removed / expired ]

 

Kiva nähdä tätä perinteistä lentomainontaakin välillä.

[ attachment removed / expired ]

 

Kotiinlähdön aika. Kello 04:00 kentälle, Luftwaffen A300-600 piti lähteä klo 07:00. Lissabonin laukkusysteemi on kuulemma susi, n. 1000 laukkua jää jälkeen joka päivä koska hihnat ovat alimoitoitettu ja GroundForcen virkailijan mukaan saksalainen tehokkuus (sakujen valmistamat vehkeet) ei päde Portugalissa :P

[ attachment removed / expired ]

 

Pushback. Tässä vaiheessa selvisi että #2 motti ei käynnistynytkään. Joku ilmaventtiili sökönä, samasta koneesta saa ilmastointikin ilmeisesti käyttövoimansa sillä koneessa oli tuskaisen kuuma. Korjaus kesti melkein 2 tuntia, mutta vihdoin pääsimme liikkeelle. BlueLinen mädäri odotteli vieressä....

[ attachment removed / expired ]

 

..ja platalla paikallisia laajarunkoja.

[ attachment removed / expired ]

 

Lufthansan bussissa alkoi ikä jo näkyä nahkapenkeissä. 3h lennolla oli kuitenkin hyvät tarjoilut ja homma toimi saksalaisella särmällä ilman turhia höpinöitä. Kapu hoiti tiedotuksen aina, ja raportoi missä mennään korjauksien ja myöhästymisestä johtuvien jatkolentojen selvittelyn kanssa.

[ attachment removed / expired ]

 

Frankfurt näkyvissä.....

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten pienet 3h odottelua ennen tukholman lentoa. Koitimme saada paikat myöhempään lentoon, koska jatkoyhteydet kusivat jo muutenkin. Olisi tullut 8h luppoaikaa, ja olisi voinut käydä kaupungilla. Mutta ei ollut tilaa millään lennolla :-/

 

Portti A26:n vieressä oli taas sopiva ikkunarako mistä kuvata:

[ attachment removed / expired ]

 

Kiinan wahna rahtari

[ attachment removed / expired ]

 

Saudi ja mahtimotit :o

[ attachment removed / expired ]

 

Jes...Brasilialaiset tulevat tyylillä! (hitsin aita..)

[ attachment removed / expired ]

 

Sibirian albiino

[ attachment removed / expired ]

 

En osannut odottaa jordanialaisia pikkubussissa.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaappanin edustus

[ attachment removed / expired ]

 

Spanairin logojetti

[ attachment removed / expired ]

 

Emiraatit ja futislogo

[ attachment removed / expired ]

 

RAM

[ attachment removed / expired ]

 

Yök tätä väriä!

[ attachment removed / expired ]

 

Vihdoin kohti Arlandaa. Lufthansan A319:llä, tarjoilivat välipalaakin.

[ attachment removed / expired ]

 

Tukholmassa kivat 5h odottelua. Kymppigatelle taas....austrian blondikone ilta-auringossa

[ attachment removed / expired ]

 

Malev vastavaloon

[ attachment removed / expired ]

 

Mädärien taivas

[ attachment removed / expired ]

 

Tähän onkin hyvä lopettaa. Klo 22:55 kohti tamperetta Blue1:lla. Nyt alkoi sämpylät maistumaan jo aika puulta :-& Hieman venähti paluumatkan kesto. Onneksi AY alkaa lentämään taas suoraan lissaboniin, ei tarvitse tehdä tällaisia koukeroita.

[ attachment removed / expired ]

 

Kiitos ja kumarrus. Taisin hieman innostua kuvien määrän suhteen :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahatava pläjäys. Tälläisiä matkoja kun itsekkin pääsisi tekemään...  :o:( Mutta näitä lisäääääää!!!!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika mutkan kautta Lissaboniin  ;D .... no, tuloksena ihan hyvä ja mielenkiintoinen kertomus. Näitä kuvia maailmalta ei koskaan näe liikaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Upeat kuvat ::) Rupesin vaan miettimään että miten tuommosella mainoskoneella noustaan ja laskeudutaan, kun on se banneri perässä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Upeat kuvat ::) Rupesin vaan miettimään että miten tuommosella mainoskoneella noustaan ja laskeudutaan, kun on se banneri perässä?

 

En ole aivan varma startista, mutta lasku tapahtuu siten, että mainosplakaatti tiputetaan esim. kiitotien viereen nurmelle ja tullaan sitten laskuun. Startti muistaakseni tapahtui siten, että aluksi mainosplakaatti on tavallaan lentokoneen menosuuntaa vastaan, ja naru kiinni koukussa. Plakaatin tukitankojen alapäässä on painot, jotka pitävät plakaatin suorassa. Kun kone kiihdyttää lentoonlähtöön, plakaati rullautuu pehmeästi mukaan...Tämä perustui siis hataraan muistiini :P

 

Varmaan täällä on sellaisiakin heppuja, jotka ovat noilla lentäneet. He varmaan tarkentaavat/korjaavat muistelemiani tapoja ???  :)

 

Edit: ja plakaatilla tarkoitan siis banneria :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Villelle informaatiosta. Olisi kyllä kiva nähdä IRL tuommoista bannerin hinausta. Btw onko tuommoista "bannerikonetta" mallinnettu simuun?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Startti muistaakseni tapahtui siten, että aluksi mainosplakaatti on tavallaan lentokoneen menosuuntaa vastaan, ja naru kiinni koukussa. Plakaatin tukitankojen alapäässä on painot, jotka pitävät plakaatin suorassa. Kun kone kiihdyttää lentoonlähtöön, plakaati rullautuu pehmeästi mukaan...Tämä perustui siis hataraan muistiini :P

 

Saattaahan se joku hullu tehdä sen noinkin :P Mutta yleensä se tapahtuu näin:

 

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sorry, ei nyt tähän hätään ollut parempia kuvia lähellä...

 

Eli kone lähtee ilmaan vain köysi perässään ja köyden perässä on koukku. Sitten kone käy poimimassa sen viirin kyytiin vetämällä sen köyden koukkuineen siihen viiriin. Ja sen viirin "kiinnityskohta" on nostettu ilmaan (keltaiset liput kuvassa), jolloin sillä koukulla on mahdollisuus tarttuakin siihen. Sitten vaan hanaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meinasin kirjoittaa myös tuosta(päässäni ajattelin että tuo kuulostaa niin hullulta, että en kirjoita.. :P), mutta arvelin, että kyllä sieltä kohta joku selventää asiaa...Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa :D

 

 

Ja näyttäähän tuo melko hurjalta touhulta! :o

 

Ja erilaisia variaatioita on varmaan niin paljon kuin lentäjiäkin :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla