Bamce Fabricius

Kyssäri: Pienin atlantin ylittänyt lentokone?

12 viestiä aiheessa

Minkälainen lentolaite on pienin joka on ylittänyt Atlantin? Milloin ylitys tapahtui? Voittajalle luvassa K&K (Karmaa ja Kunniaa).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikea vastaus on webbitutkimukseni perusteella TAM-5, joka alle 5 kg painoisena elokuussa 2003 ylitti Atlantinin reilussa 38 tunnissa.

 

[glow=red,2,300]K[/glow]armaa ja [glow=red,2,300]K[/glow]unniaa [glow=red,2,300]K[/glow]immolle! ;D

 

Bamce

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saaks siitä karmaa ja kunniaa, jos tietää, että Mira Slovak ylitti Atlantin Fournier RF4D-moottoripurjehtijalla, eli pikku-Tuulialla? Se lienee edelleen piskuisin miehitetty kone, jolla ylitys on suoritettu.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saaks siitä karmaa ja kunniaa, jos tietää, että Mira Slovak ylitti Atlantin Fournier RF4D-moottoripurjehtijalla, eli pikku-Tuulialla? Se lienee edelleen piskuisin miehitetty kone, jolla ylitys on suoritettu.

 

-A-

 

Miten määritellään piskuisin? nimittäin ei se tuo kone ainakaan mitoiltaan ole pienin, jolla on Atlatti ylitetty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten määritellään piskuisin? nimittäin ei se tuo kone ainakaan mitoiltaan ole pienin, jolla on Atlatti ylitetty.

 

Emmää tiä. Tilanteethan ovat tietysti voineet muuttua, jolloin ei kande karmaakaan kysellä :o

 

Jossakin vaiheessa tilanne kuitenkin oli näin. Olisikos MTOW:llä jotakin tekoa asian kanssa? Sitä en tosin tiedä, millä lisäpolttoainejärjestelmillä Slovak lentonsa lensi, mutta lensipähän kuitenkin. Kunnioitettava saavutus joka tapauksessa. Kokemuksen syvä rintaääni kertoo lentäneensä samalla tyypillä pisimmän lentonsa 2 h 16 min, jonka jälkee jalat olivat reisistä saakka amputaatiota vailla...

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Emmää tiä. Tilanteethan ovat tietysti voineet muuttua, jolloin ei kande karmaakaan kysellä :o

 

Jossakin vaiheessa tilanne kuitenkin oli näin. Olisikos MTOW:llä jotakin tekoa asian kanssa? Sitä en tosin tiedä, millä lisäpolttoainejärjestelmillä Slovak lentonsa lensi, mutta lensipähän kuitenkin. Kunnioitettava saavutus joka tapauksessa. Kokemuksen syvä rintaääni kertoo lentäneensä samalla tyypillä pisimmän lentonsa 2 h 16 min, jonka jälkee jalat olivat reisistä saakka amputaatiota vailla...

 

-A-

 

Charles Lindbergin pojan poika, Eric Lindberg lensi viime keväänä New Yorkista Pariisiin non-stoppina tällaisella Lancair LC-40-550FG Columbia 300:lla. Kyllähän tuo tietysti painaa enemmän kuin "Tuulia", mutta on kyllä muuten mitoiltaan pienempi... No, meneppä sitten ja tiedä, että miten se pienin kone tosiaan lasketaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Charles Lindbergin pojan poika, Eric Lindberg lensi viime keväänä New Yorkista Pariisiin non-stoppina tällaisella Lancair LC-40-550FG Columbia 300:lla. Kyllähän tuo tietysti painaa enemmän kuin "Tuulia", mutta on kyllä muuten mitoiltaan pienempi... No, meneppä sitten ja tiedä, että miten se pienin kone tosiaan lasketaan...

 

Nyt joutuu kysymään, että miltä mitoilta tuo on Tuuliaa pienempi? Siiven kärkiväliltä varmaan. Slovakin kone on yksipaikkainen mopu, jonka MTOW vakiona on 390 kg. Voimanlähde 39 hp 1200 VW-pohjainen pata.

 

Malliksi vaikka tämä:

 

http://users.evtek.fi/~k0101928/Seko/380wb2.jpg

 

Ergonomiasta ei voi noiden kahden koneen kohdalla puhua samana päivänäkään...

 

-Antti-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt joutuu kysymään, että miltä mitoilta tuo on Tuuliaa pienempi? Siiven kärkiväliltä varmaan. Slovakin kone on yksipaikkainen mopu, jonka MTOW vakiona on 390 kg. Voimanlähde 39 hp 1200 VW-pohjainen pata.

 

Malliksi vaikka tämä:

 

http://users.evtek.fi/~k0101928/Seko/380wb2.jpg

 

Ergonomiasta ei voi noiden kahden koneen kohdalla puhua samana päivänäkään...

 

-Antti-

Atlantin ylitys koneella, jossa normaalikokoinen henkilö mahtuu suurinpiirtein pyörittelemään päätään ja peukaloitaan on verrattavissa hyvinkin Lindyn lentoon. Btw, hieno koneyksilö.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Atlantin ylitys koneella, jossa normaalikokoinen henkilö mahtuu suurinpiirtein pyörittelemään päätään ja peukaloitaan on verrattavissa hyvinkin Lindyn lentoon. Btw, hieno koneyksilö.

 

 

Sanopa muuta. Harmi vain, että kyseinen yksilö ei ole juuri tällä hetkellä ihan noin nätissä kuosissa kuin tuossa 90-luvun puolivälissä, jonne nurkille kuva osuu (oliskohan -95, kun olin just ostanu uuden kameran?). Odotellaan innolla, josko Make laittaa sen entistä ehommaksi...

 

Sattuuko kenelläkään olemaan oikeasti tietoa siitä, miten polttoaineen riittävyys oli taattu tuossa hommassa? Se 38 litraa ei ihan Atlantin ylitykseen taida riittää.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään