Timo Hyvönen

Pitkä finaali valvomattomalle kentälle

14 viestiä aiheessa

Terve,

 

näin perjantain kunniaksi virittelisin keskustelua itselleni hieman oudosta aiheesta - purjekoneella kun harvoin pitkiä finaaleja tulee tehtyä (ainakaan kovin pitkiä).

 

Olin eilen lentämässä Hyvinkäällä. Myöhäisestä ajankohdasta ja heikohkosta näkyvyydestä (savu) huolimatta toiminta oli vilkasta, ultria pörräsi seudulla kuin kärpäsiä ja jokunen mopokoululentokin pyöri lähistöllä. Lisäksi kentällä hinattiin varjoliitäjiä ja purjekoneita.

 

Myöhäisestä ajankohdasta johtuen ei purjelentokeliä ollut, vaan lentäminen jäi mäenlaskuksi. Olin n. 350 metrin korkeudessa lentämässä kohti laskukierrosta, kun kuulin harmikseni jonkun ilmoittelevan saapuvansa kentälle pitkällä finaalilla. En siinä vaiheessa viitsinyt (!) opastaa lähestyjää, vaan liityin aikanaan normaalisti myötätuuliosalle, jossa jo edessäni menikin yksi Cessna. Ilmoitukseni jälkeen pitkäfinaalilähestyjä toki kysyi kohteliaasti, ehtisikö hän alta pois - vastasin että edelläni laskukierroksessa menee kyllä yksi Cessnakin ja jätin arvioinnin lentäjälle. Hän teki mielestäni oikean ratkaisun ja kaartoi odottamaan sivummalle. Minkäänlaista vaaratilannetta ei syntynyt.

 

Purjekoneilla kun ei ole tuota mahdollisuutta jäädä kaartelemaan sivummalle, olen tottunut tekemään aina - maastolaskuissakin - normaalin laskukierroksen. Näkeepähän mistä kohtaa ne traktorit ym. lehmät pitää väistää.

 

Miten te moottoroituna korpikenttiä kiertelevät yleensä teette - missä vaiheessa uskaltaudutte pitkältä suoraan laskuun, millaisissa tilanteissa teette sen laskukierroksen?

 

t. Timo

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä kyllä ole ikinä pitkällä finaalilla mennyt valvomattomalle lentopaikalle. Hyviä Syitä omasta mielestäni on paljonkin, mutta esim. kiitotien kunto, pintatuuli, mahdollisesti kiitotielle jätetty/jäänyt köysi tai muu sivullisten tuoma roina, pohjoisessa POROT!, lennokkiharrastajat, ym. Sitten vielä se mahdollinen radioton liikenne laskukierroksessa tai lähistöllä.

 

Osoittaa mielestäni jopa piittaamattomuutta ja ylimielisyyttä toimia tuolla tavoin  :okylläpäs mieli oikein kuohahti, anteeksi...

 

Itse ajelen mielelläni oudolla kentällä aina laskukierroksen, tuleepa tehtyä joskus matalalähestymisiäkin kiitotien kuntoa silmäillessä. Tietysti ainahan päällikkö viimekädessä päättää miten ja mitä tekee, mutta ei kai se myötätuuliosan kautta liittyminen niin paljon rasita...

 

 

EDIT: lisää hyviä syitä välttää pitkää finaalia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En siinä vaiheessa viitsinyt (!) opastaa lähestyjää, vaan liityin aikanaan normaalisti myötätuuliosalle, jossa jo edessäni menikin yksi Cessna. Ilmoitukseni jälkeen pitkäfinaalilähestyjä toki kysyi kohteliaasti, ehtisikö hän alta pois - vastasin että edelläni laskukierroksessa menee kyllä yksi Cessnakin ja jätin arvioinnin lentäjälle. Hän teki mielestäni oikean ratkaisun ja kaartoi odottamaan sivummalle.

 

Mutta miksi näin? Siis jos hän olisi jatkanut lähestymistä niin olisiko hän ehtinyt alta pois ja mitä sinä olisit tehynt/voinut tehdä? Kyllähän nyt kuitenkin pitää pelata turvallisesti ja terveellä järjellä. Siitä on jo aikaa kun itse olen lentänyt ja tällaistä miettinyt, mutta eikö ole olemassa myös liikennesäännöt tällaisten tilanteiden varalle? Ja minulle tosiaan opetettiin että ensin lennetään kentän yli, tarkistetaan tuulipussi ja kiitotien kunto ja siitä sitten laskukierrokseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nähnyt ko. konetta joten en pystynyt itse arvioimaan ehtimistä, varsinkin kun edessäni oli vielä menossa toinen kone. Olisi varmaan ennen minua ehtinytkin, en osaa sanoa - aika lähellä kenttää kone sitten oli kun näin sen kaartavan.

 

Liikennesääntöhän on että purjekone menee ensin, mutta hyvinhän näitä yleensä sovitellaan. Oli mukava seurata Hyvinkään liikennettä, kun kaikki mahtuivat ruuhkasta huolimatta sekaan.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nähnyt ko. konetta joten en pystynyt itse arvioimaan ehtimistä, varsinkin kun edessäni oli vielä menossa toinen kone. Olisi varmaan ennen minua ehtinytkin, en osaa sanoa - aika lähellä kenttää kone sitten oli kun näin sen kaartavan.

 

Niin no jos ei näe, niin silloin varsinkin pitää selvittää että missä se toinen menee, kokemusta tästä on että kerran melkein kaarsin yhden eteen kun se oli tekemässä myöskin jotain älyttömän pitkää lähestymistä. Eipä tullut mieleenkään sen jälkeen hetkuilla mihinkään ennen kuin tasan tarkkaan tiesin missä kukin on.

 

Liikennesääntöhän on että purjekone menee ensin, mutta hyvinhän näitä yleensä sovitellaan. Oli mukava seurata Hyvinkään liikennettä, kun kaikki mahtuivat ruuhkasta huolimatta sekaan.

 

Niin, tehän siellä lennätte ja tiedätte paremmin, mutta kun asian otit puheeksi niin sanoin sitten oman mielipiteeni että kannattaa ottaa varman päälle ja vaikka "opastaakin" muita jos on tarvis.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve,

 

näin perjantain kunniaksi virittelisin keskustelua itselleni hieman oudosta aiheesta - purjekoneella kun harvoin pitkiä finaaleja tulee tehtyä (ainakaan kovin pitkiä).

 

 

Kisoissa tulee usein aika pitkiä finaaleja esmes 50 km ;) Pari kertaa muutenkin mennyt sen verran tarkalle, että ollut pakko laske asuoraan (nämä siis kotikentälle ja asianmukainen radioliikenne). Kisoja lukuunottamatta ei koskaan tavoitteena, mutta joskus.... elämä on ;)

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin no jos ei näe, niin silloin varsinkin pitää selvittää että missä se toinen menee.

 

Toki tiesin - pitkällä loppuosalla käytössä olevalle kiitoradalle. Kone oli matalammalla eikä havaittavissa myötätuuliosalta. Siksipä jätinkin arvioinnin sen lentäjälle, varsinkin kun olin vasta toisena laskeutumassa.

 

Niin, tehän siellä lennätte ja tiedätte paremmin, mutta kun asian otit puheeksi niin sanoin sitten oman mielipiteeni että kannattaa ottaa varman päälle ja vaikka "opastaakin" muita jos on tarvis.

 

No, onneksi tarvetta ei tullut. Ja niinhän se on - valvomattomalla lentopaikalla jokainen vastaa itse tekemisistään, joten en ainakaan itse näe syytä ryhtyä lennonjohtajaksi.

 

t. Timo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten te moottoroituna korpikenttiä kiertelevät yleensä teette - missä vaiheessa uskaltaudutte pitkältä suoraan laskuun, millaisissa tilanteissa teette sen laskukierroksen?

 

Kentän kiertäminen ja laskukierros kuuluu rutiiniin aina, kun menen laskuun korpikentälle, vaikka kyseessä olisi sama kenttä, jolta olen aikaisemmin samana päivänä noussut ilmaan. Koska lennonjohtoa tai lentotiedottajaa ei ole, on itse otettava selvää, mitä toimintaa kentällä on parhaillaan ja mille kiitotielle sopii laskea.

 

Pitkällä finaalilla laskuun tulevat moottorikoneet aiheuttivat mielenkiintoisia tilanteita jo 1980-luvulla, kun lensin purjelentoa Hyvinkäällä. Olen omassa toiminnassani koettanut välttää aiheuttamasta niitä itse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä kyllä ole ikinä pitkällä finaalilla mennyt valvomattomalle lentopaikalle. Hyviä Syitä omasta mielestäni on paljonkin, mutta esim. kiitotien kunto, pintatuuli, mahdollisesti kiitotielle jätetty/jäänyt köysi tai muu sivullisten tuoma roina, pohjoisessa POROT!, lennokkiharrastajat, ym. Sitten vielä se mahdollinen radioton liikenne laskukierroksessa tai lähistöllä.

 

Olen asiasta samaa ja eri mieltä. Mielestäni tulee toimia juuri näin kuten kirjoitit. Mutta poikkeuksena kuitenkin näkisin tilanteen, jossa radiosta kuulen kentällä olevan liikennettä muutenkin ja tiedän millaista toimintaa kentällä on menossa. Esimerkkinä, juuri äskeisen kaltainen tilanne Hyvinkäällä, Räyskälässä, Menkijärvellä tai missä vain missä on paljon toimintaa. Tuskinpa silloin mitään yllätyksiä kiitotiellä on, tai ainakin itse aikalailla luotan siihen, että jos niin on, muut kierroksessa/kentälläolijat asiasta varoittavat. Näin on ainakin tähänasti homma toiminut esim. edellämainitsemilla kentillä.

 

Eikä pitkällä finaalilla tulevan koneen sovittaminen lentosääntöjen mukaan liikenteeseen ole mielestäni tähänastikaan ollut mikään ongelma valvomattomilla tai valvotuillakaan lentopaikoilla. Kyllähän tarvittaessa myötätuuliosaa voi pidentää, tai finaalissa oleva kone tarvittaessa tehdä pussia tai 360. Kyllä esim. Malmilla johdetussakin karusellissä joskus joutuu omaa kulkuaan sovittamaan muuhun liikenteeseen, vaikka lennonjohtaja tornissa istuukin.

 

Mutta jos kentällä tosiaan ei ole muuta liikennettä tai ei tiedä mitä kentällä tapahtuu, on mielestäni aina syytä tarkastaa merkinantoalue, tuulipussi ja kiitorata. Edellisellä lapinreissulla juuri joutui hätistelemään porojakin kiitotieltä ennen laskua, huonostippa olisi tainnut käydä jos olisi vaan tyrkännyt suoraan laskuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse kävisin mielelläni näitä pitkän finaalin lentäjiä potkimassa munille. Sen verran typerää puuhaa se minusta on.

 

Perustelut olen kirjannut tähän: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,55131.msg588239.html#msg588239

 

Erittäin hyvä kirjoitus tuon linkin takaa löytyi, jossa oli myös hyviä perusteluja asialle :thmbup:

 

Mutta jos asia on niin, että ennenkuin asiasta on keskusteltu ja esitetty perusteluja, aletaan potkia munille, niin minä siirryn takaisin pelkäksi FSnordicin lukijaksi ja pyydän anteeksi osallistumistani keskusteluun  :thmbdn: Voi kuitenkin olla jopa niin, että joillekkin ilmailijoille on opetettu, että näin voi myös toimia. Kyse ei siis välttämättä ole tyhmyydestä tai tahallisesta kiusantekemisestä, vaan tietämättömyydestä.

 

Edit: Ja eihän tuo nyt mikään suuri vaiva luulisi kenellekkään olevan kiertää kenttä, liittyä myötätuuleen tai varsinkaan niinkuin tuossa tekstissä oli, lentää vähintään perusosa. Toisaalta, miksei sitten samantien lentäisi sitä myötätuuliosaa, kun siltä kuitenkin ehtii nähdä ja muutenkin näkee kaikki kentän asiat paljon paremmin kuin pelkältä perusosalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erittäin hyvä kirjoitus tuon linkin takaa löytyi, jossa oli myös hyviä perusteluja asialle :thmbup:

 

Mutta jos asia on niin, että ennenkuin asiasta on keskusteltu ja esitetty perusteluja, aletaan potkia munille, niin minä siirryn takaisin pelkäksi FSnordicin lukijaksi ja pyydän anteeksi osallistumistani keskusteluun  :thmbdn: Voi kuitenkin olla jopa niin, että joillekkin ilmailijoille on opetettu, että näin voi myös toimia. Kyse ei siis välttämättä ole tyhmyydestä tai tahallisesta kiusantekemisestä, vaan tietämättömyydestä.

 

Edit: Ja eihän tuo nyt mikään suuri vaiva luulisi kenellekkään olevan kiertää kenttä, liittyä myötätuuleen tai varsinkaan niinkuin tuossa tekstissä oli, lentää vähintään perusosa. Toisaalta, miksei sitten samantien lentäisi sitä myötätuuliosaa, kun siltä kuitenkin ehtii nähdä ja muutenkin näkee kaikki kentän asiat paljon paremmin kuin pelkältä perusosalta.

 

Joo, se nyt oli sellainen karkea kielikuva. Olen tuon artikkelin kirjoittanut vuonna 2000, eivätkä mielipiteeni ole siitä muuttuneet. Useita tällaisia kavereita olen tavannut, mutta tyytynyt vain huomauttamaan asiasta. Kenestäkään en ole eunukkia tehnyt.

 

Luulisin, että syy kentän kiertämättä jättämiseen on rahassa. Puoli laskukierrosta kestää vähintään 2 minuuttia ja jos sen tekee joka paikassa, niin kalliiksi tulee. Joku on asiaa pohtinut ankarasti ja todennut, että mikään ei tule niin kalliksi kuin turvallisuudesta tinkiminen (If you think safety is too expensive, try an accident). Ei ilmeisesti kaikkien tiedossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta jos kentällä tosiaan ei ole muuta liikennettä tai ei tiedä mitä kentällä tapahtuu, on mielestäni aina syytä tarkastaa merkinantoalue, tuulipussi ja kiitorata.

 

Tämä on oikeasti tärkeä asia  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tärkeää on! Tässä tapaus kahden vuoden takaa syyskesällä Räyskälässä. Räyskälässä ei ollut varsinaista purjelentotoimintaa ( ei hinauskonetta kentällä/ilmassa). Olin avustamassa itsestartaavaa purjekonetta kentällä. Startti tapahtui 26 R:ltä koska 30:t olivat suljetut moottoripyöräpoliisien harjoitusajoja varten. Tämä tapahtuu yleisesti toukokuussa ja syyskuussa Räyskälässä. Käytöstä pois olevat kiitotien osat ovat merkityt valkoisilla risteilla 2x2m. Olin päässyt takaisin asuntovaunualueelle ja seurasin radioliikennettä avustamani purjekoneen takia. Jaksolta kuului kutsu :"OH-xxx long final 30 to Rayskala". En voinut puuttua tilanteeseen, koska en vaunualueelta tiennyt kentän tilanteesta. Kuului hetken kuluttua uudelleen kutsu:Rayskala OH-xxx... ". Ei vastausta. Meni taas minutti ja uudelleen kutsu:" Rayskala OH-xxx long final on 30R". Nyt ilmassa olevan purtsikan kapteeni tokaisi: "30 R and L are closed in Rayskala ".  Vähän ajan kuluttua kuului kun moottorikone  keskeytti lähestymisen/laskeutumisen radalle 30. Sen jälkeen oli jaksolla ja ilmassa hiljasta. Oma kommenttini saunassa oli, että finaali oli aloitettu Hyvinkäältä ja pursipilotti tokaisi, että oli DC-10:n finaali. Ei oltu luettu Notameja...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään