Tumi Hämäläinen

Mitenkäs voi etsiä tietyn koneen?

14 viestiä aiheessa

Niin, kertokaapas, miten voisi kätevästi etsiä jotain tiettyä ilma-alusta. Esimerkiksi kauneimmaksi koneeksi valitsemani Convair Metropolitan (joku voi moittia makuani, ok) OH-LRH (Kar-Air - Finnair) on tietääkseni Norjassa, mutta mikä on kätevin konsti saada varmaa tietoa asiasta? Rekkarikin on varmasti muuttunut.

 

Aina silloin tällöin pöllähtää eteen jokin vanha lepakko, jonka elinkaaresta haluaisi ihan vain mielenkiinnosta saada selvää. Kaiketi joka maalla on jonkin sortin ilma-alusrekisteri, mutta selviääkö niistä historiatiedot.

 

Elekääkä moittia minuva laiskaksi, löydän varmasti johtolankoja netistä, mutta jospa pääsisin tätä kautta helepommalla... 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytän itse aika usein tätä http://www.aerotransport.org/  Tosin se on maksullinen, mutta ainakin ennen jonkin verran hakuja pystyi tekemään ihan ilmaiseksikin.  Esim. tämän mukaan tuo OH-LRH löytyy nykyään N202RA Aviation Business Corp nimiseltä putiikilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytän itse aika usein tätä http://www.aerotransport.org/  Tosin se on maksullinen, mutta ainakin ennen jonkin verran hakuja pystyi tekemään ihan ilmaiseksikin.  Esim. tämän mukaan tuo OH-LRH löytyy nykyään N202RA Aviation Business Corp nimiseltä putiikilta.

 

Aha, mutta mielellään jos ilmaiseksi pääsisi tietoja onkimaan, niin parempi. Osuiko uumoiluni oikeaan: onko tuo Metro Norjassa ja mahtaakohan se olla lentokunnossa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla toisaalla Tumi kyseli vanhojen Finnairin Convaireiden kohtaloita. Tämmöistä tietoa olisi minulla:

OH-LRA myytiin USA:an, tunnus N999JZ, tuhoutui 10.6.73 Phnom Penhin kentällä vissiin puna-khmerien raketti-iskussa

OH-LRB on Vantaalla ilmailumuseossa

OH-LRC myös USA:an N999TZ, sittemmin Filippiineille, jossa lensi tunnuksilla RP-C362 ja RP-C805, viimeinen operattori oli kai nimeltään Oasis, kone on poistettu käytöstä

OH-LRD USA:an, tunnus N137CA, poistettu käytöstä reilut 10v sitten, rekisterissä omistajana Windmiller Aviation

OH-LRE USA:an, tunnus N136CA, ollut käytössä ainakin Air Resorts Airlinellä ja Cochise Airlinesillä, nykyinen omistaja Aviation Business Corp, St Louisista Missourista, ehkä lentokunnossa?

OH-LRF meni Norjan kautta USA:an, sieltä Peruun ja lopulta Boliviaan, jossa lensi Servicios Aereos Santa Ana - nimisellä firmalla tunnuksella CP-2256. Se tuhoutui Colquemanca-nimisessä paikassa Perussa 14.9.93.

OH-LRG myytiin USA:an, Cosmopolitan Airlinesille, tunnuksella N3756Z, myöhemmin tunnuksella N138CA se lensi Coastal Airlinesillä ja Federal A/l:lla. Romutettiin vuonna 1996, ohjaamo-osa lienee jäljellä museoituna Chinossa Californiassa.

OH-LRH siis meni Norjan kautta USA:an, sitten Kanadan kautta takaisin USA:an, jossa lienee edelleen lentokuntoisena, tunnuksella N202RA, omistaja Aviation Business Corp, kuten ex-LRE:lläkin

OH-VKM myytiin Kanadaan (CF-HAF), sittemmin se lensi USA:ssa tunnuksilla N27KA, N27KE ja viimeksi Salairilla tunnuksella N356SA. Kone tuhoutui rahtilennolla Dominikaanisessa Tasavallassa 27.6.95.

 

Tuo on siis suomalaisten Convairien lyhennetty historiikki, tietoja saa lisätä ja korjailla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytän itse aika usein tätä http://www.aerotransport.org/  Tosin se on maksullinen, mutta ainakin ennen jonkin verran hakuja pystyi tekemään ihan ilmaiseksikin. 

Kyllä ATDB toimi myös ilmaisena. Rajoituksia on viime aikoina tapahtuneiden muutosten suhteen, muistaakseni

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä ATDB toimi myös ilmaisena. Rajoituksia on viime aikoina tapahtuneiden muutosten suhteen, muistaakseni

 

Mutta "PRO" käyttäjälle ilmainen ei sovi, yritäppä hakea useamman(!) kerran pienen ajan sisällä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

juu, se rajoitus tuolla ATDB:ssä on ilmaiskäytössä juuri tuo hakukertojen määrä.  En ole tosin ikinä näitä vertaillut, joten nuo kokonaan ilmaisetkin voi olla ihan yhtä päteviä.  Tai ehkkä parempiakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla toisaalla Tumi kyseli vanhojen Finnairin Convaireiden kohtaloita. Tämmöistä tietoa olisi minulla:

OH-LRA myytiin USA:an, tunnus N999JZ, tuhoutui 10.6.73 Phnom Penhin kentällä vissiin puna-khmerien raketti-iskussa

OH-LRB on Vantaalla ilmailumuseossa

OH-LRC myös USA:an N999TZ, sittemmin Filippiineille, jossa lensi tunnuksilla RP-C362 ja RP-C805, viimeinen operattori oli kai nimeltään Oasis, kone on poistettu käytöstä

OH-LRD USA:an, tunnus N137CA, poistettu käytöstä reilut 10v sitten, rekisterissä omistajana Windmiller Aviation

OH-LRE USA:an, tunnus N136CA, ollut käytössä ainakin Air Resorts Airlinellä ja Cochise Airlinesillä, nykyinen omistaja Aviation Business Corp, St Louisista Missourista, ehkä lentokunnossa?

OH-LRF meni Norjan kautta USA:an, sieltä Peruun ja lopulta Boliviaan, jossa lensi Servicios Aereos Santa Ana - nimisellä firmalla tunnuksella CP-2256. Se tuhoutui Colquemanca-nimisessä paikassa Perussa 14.9.93.

OH-LRG myytiin USA:an, Cosmopolitan Airlinesille, tunnuksella N3756Z, myöhemmin tunnuksella N138CA se lensi Coastal Airlinesillä ja Federal A/l:lla. Romutettiin vuonna 1996, ohjaamo-osa lienee jäljellä museoituna Chinossa Californiassa.

OH-LRH siis meni Norjan kautta USA:an, sitten Kanadan kautta takaisin USA:an, jossa lienee edelleen lentokuntoisena, tunnuksella N202RA, omistaja Aviation Business Corp, kuten ex-LRE:lläkin

OH-VKM myytiin Kanadaan (CF-HAF), sittemmin se lensi USA:ssa tunnuksilla N27KA, N27KE ja viimeksi Salairilla tunnuksella N356SA. Kone tuhoutui rahtilennolla Dominikaanisessa Tasavallassa 27.6.95.

 

Tuo on siis suomalaisten Convairien lyhennetty historiikki, tietoja saa lisätä ja korjailla.

 

Suuri kiitos, Juha!

 

Kerro nyt vielä, miten ongit nuo tiedot. Jos se ei ole salaisuus... ;)

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suuri kiitos, Juha!

 

Kerro nyt vielä, miten ongit nuo tiedot. Jos se ei ole salaisuus... ;)

 

Suurin osa näistä tiedoista löytyy Koala-kustannuksen kustantamasta kirjasta Finnish Civil Aircraft 1926-2000, tekjöinä Tuomo T.Mäkinen ja Eino Ritaranta. Nimenomaan Eino Ritaranta  tunnetaan maan tietävimpänä siviili-ilmailun historian asiantuntijana. Arvaapa muuten huviksesi onko Juhalla mahdollisesti sukurasitteita suoraan alenevassa polvessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, rasitteitakin löytyy. Mutta nuo samat jutut löytää esim semmoisella konstilla, että aluksi laittaa Googleen hakusanoiksi Convair OH-LRA. Siitä rupeaa tulemaan tietoa näytön täydeltä. Takaan, että ennenkuin olet ehtinyt LRE:hen, on vaimosi keksinyt jo sinulle parempaakin tekemistä, ellet sitten ole poikamies...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koala-kustannuksen kustantamasta kirjasta Finnish Civil Aircraft 1926-2000, tekjöinä Tuomo T.Mäkinen ja Eino Ritaranta

 

Painos on ilmeisesti loppuunmyyty, niin onko näitä näkynyt missään kuleksimassa eli vinkkejä hankintapaikan suhteen otetaan vastaan?

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, rasitteitakin löytyy. Mutta nuo samat jutut löytää esim semmoisella konstilla, että aluksi laittaa Googleen hakusanoiksi Convair OH-LRA. Siitä rupeaa tulemaan tietoa näytön täydeltä. Takaan, että ennenkuin olet ehtinyt LRE:hen, on vaimosi keksinyt jo sinulle parempaakin tekemistä, ellet sitten ole poikamies...

 

Tokko tuo nyt niin rasite on, Juha?  ;)

 

Juu, kyllä vaimo keksii tekemistä, vaikka olisin koneen ääressä vain sen sekentin. Niin, ja poika myös - tuleva pilotti. Tavarat ainakin lentelevät... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään