Ilkka Toivanen

Lentoasema 5:n historiakuvia, sarja II: Lentonäytös 3.8.1935

11 viestiä aiheessa

Lentonäytöskuviin. Koneita näkyy näissä vähän, mutta enemmän sitten seuraavissa sarjoissa. Kuvissa on sarja I:n tunnistetietojen lisäksi ainakin ilmansuunta äärioikealla ja ilmakuvissa myös valotus-, etäisyys- tai muita mittaustietoja kuvan oikeassa reunassa - ilmeisestikin FO:n tai vastaavan viistokamerasta kuvattuna.

 

1. Yleiskuvaa Suur-Merijoelta. Konetyypit vasemmalta Junkers W.34, MO, SM, AE ja AEj (jälkimmäiset valkeita), FO, GA ja FO-rivistö.

[ attachment removed / expired ]

 

2. Ilmakuvaa.

[ attachment removed / expired ]

 

3. Mannerheim saapuu.

[ attachment removed / expired ]

 

4. Isäntiä ja ulkomaalaisia sotilasasiamiehiä

[ attachment removed / expired ]

 

5. Fokker C.X FO-68

[ attachment removed / expired ]

 

6. Yleisöä lentokoneesta kuvattuna ja 3 GA:ta laskussa

[ attachment removed / expired ]

 

7. Pommit tai kk paukkuu

[ attachment removed / expired ]

 

8. Ilmakuva yleisöstä matalalta...

[ attachment removed / expired ]

 

9. Kuin myös

[ attachment removed / expired ]

 

10. Autorivistöä suoraan ylhäältä

[ attachment removed / expired ]

 

11. Yleisö poislähdössä. Huomaa "Väisälän sääkopit", jotka eivät ole kentillä sittemmin muuttuneet miksikään...

[ attachment removed / expired ]

 

 

Edit: Bulldogit Gamecockeiksi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpa todella hienoja kuvia! Kiitos vain kun laitat ne esille tänne. Olisiko siinä kuutoskuvassa ne laskevat koneet kumminkin Gamecockeja (GA)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpa todella hienoja kuvia! Kiitos vain kun laitat ne esille tänne. Olisiko siinä kuutoskuvassa ne laskevat koneet kumminkin Gamecockeja (GA)?

 

Olet oikeassa, suurennoksesta näkee että pyrstö on GA:n kaksiosainen. Samana päivänä otettu BU-rivistökuva hämäsi liikaa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vielä parit suurennokset ekasta kuvasta:

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, FK oli ihan eri kone, C.V:tä ei tietääkseni Ilmavoimilla ollutkaan, mutta kuvassa olevat FO:t lienevät olleet ihan C.X:iä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Janne muuten on ihan oikeassa, nuo FO:t ovat Fokker C.V:ia, C.X:t olivat hiukka tukevampitekoisia ja tulivat kuvioihin myöhemmin, olivat siis tunnuksiltaan FK.

 

Edit: Fokker C.VD ja C.VE koneita oli käytössä kaikkiaan 19 kpl, ensimmäinen tuli jo vuonna 1927, 13 lisää tuli vuonna 1935, Ruotsi lahjoitti 3 kpl Talvisodan aikaan ja Norjasta pakeni Saksan miehitystä kaksi C.VD:tä vuonna 1940. Ensimmäiset C.X:t tulivat suomeen vasta alkuvuodesta 1937, kaikkiaan FK-koneita oli käytössä 39 kappaletta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fokker C.V E koneita tuli juuri Lentoasema 5:n lentolaivue 12:ta Suurmerijoelle v.1935 13 kpl.

Markku

Ei voi muuta sanoa kuin että hienoja kuvia ! Osa sellaisia joita harvemmin on harvemmin näkynyt, tuo ensimmäinen "ryhmäkuva" on ollut useammassakin lähteessa mm. "Ilmapuolustus sanoin ja kuvin" v.1937

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia kerrassaan ... miten tälläiset saisi säästettyä tarinoineen kaikkineen ettei ne poistuisi bittitaivaaseen niinkuin kuvien on tapana täällä foorumissa.

 

t:marko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla