Jani Nissi

Kysymys ilmailukarttamerkistä. (Tien levennys (EMERG). )

68 viestiä aiheessa

Nousutiehän tuo Pirkkalan kaiketi lähinnä on, mutta kyllähän sitä tietysti voi hätätilanteessa käyttää laskeutumiseen. Melko paljon siinä on kyllä korkeusvaihtelua että ei ole varmaan mukavin mahdollinen laskun varalta. Mitään kaapeleiden paikkaahan tuolla pätkällä ei ole.

 

Nousutienä tuo esiteltiin keväällä järjestetyllä "mitä tiedät ilmapuolustuksesta" -kurssilla. En muista puhuttiinko laskeutumisista mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä samanlaisia tienpätkiä löytyy muistakin maista. Itse olen sellaisen nähnyt Sveitsissä. Jos muistan oikein, niin se oli Zürichistä Berniin vievällä moottoritiellä. Vuorten välissä oli laakson suuntaisesti pari-kolme kilometriä suoraa (yleensähän moottoritiet Euroopassa koko ajan kaartavat jompaan kumpaan suuntaan, ainakin kaikki kuuskyt luvulla tehdyt tai uudemmat). Keskikaistan - siis sen yleensä nurmetetun alueen - korvasi viivat, väli asfalttia ja siinä holkeissa tolpat ja ketjua tavallisen kiinteän kaiteen sijasta. Voi nopeasti kerätä pois ja voilá - kiitotie valmiina. En varmaan ois huomannut, jos ei yksi paikallinen kaveri olisi vinkannut, että tässä onkin oikeasti kiitotie.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän niistä tiedetään... lisätään listaan EFHK:n nelos-kiitotie.

 

Onkos toi nelos-kiitotie se missä autotie ja jalkakäytävä on samalla tasalla ja erotettu petoniporsailla se on muuten varmaankin juuri tuollainen nousutie

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kauanko kestää, että saadaan kaksi poliisipartiota paikalle, ja selitettyä mitä pitäisi tehdä, ja sulut pystyyn, ja pätkä tyhjäksi? Se on puolen tunnin homma, vähintään.

 

Ei välttämättä. Olen tästä aiemminkin kertonut, kun pojilla tuli moottorin käyntihäiriö (armotonta täristystä ja epätasaista käyntiä) palolennolla joskus tuossa takavuosina. Siinä ei hirveän montaa minuuttia ollut tuhraantunut, kun palokunta oli Nivalan varalaskupaikan sulkenut liikenteeltä ja pojat pääsivät turvallisesti laskuun. Tosin onhan se palokunta siinä ihan vaan muutaman kilometrin päässä, joten matkaan ei tuhraannu liikaa aikaa....

 

Oletteko muuten koskaan kiinnittäneet huomiota Rissalan kentän eteläpuolella olevaan ohituskaistaan Joensuun tiellä? Valotolpat näyttävät olevan nopeasti kaadettavaa mallia jne. Taitaapi tarvittaessa toimia nousutienä...

 

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki.html?x=3540985&y=6986131&scale=40000&text=epäilyttävä%20suora%20pätkä〈=FI

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kittilä, tienro 939, näkymä Ylläksen suuntaan (huhtikuu 2006)

[ attachment removed ]

 

Alavus ("Sarvikas"), route 66, näkymä kohti Alavusta (kesäkuu 2006),

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kittilä, tienro 939, näkymä Ylläksen suuntaan (huhtikuu 2006)

[ attachment removed / expired ]

 

 

Et malttas laittaa tästä paikasta Karttapaikan linkkiä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun monta vuotta sitten olin virkamiehenä Ilmailulaitoksessa, niin otin eräässä yheistoimintakokouksessa keskustelun aiheeksi nämä monien tuntemat varalaskupaikat. Ehdotin, että ne varustettaisiin asianmukaisilla kylteillä ja liikennevaloilla, jotka voitaisiin sytyttää aluelennonjohdoista. Ehdotukselle ei lämmetty.

 

Varmaa on kuitenkin se, että lentokoneen päällikkö tekee pakkolaskun parhaaseen mahdolliseen paikkaan. Usein se paikka on maantie.

 

Esa   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites muuten jos nyt kävisikin niin että tarvitsisi jollain isolla koneella humauttaa varalaskupaikalle... Ainakain meikäläiselle herää kysymys: miten se iso kone saadaan pois sieltä ???

 

Kyllähän sellainen tyhjänä nousisi melko vikkelään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän sellainen tyhjänä nousisi melko vikkelään.

 

Ja miksei täytenäkin. Onhan nuo varalaskupaikat kuitenkin ihan yhtä pitkiä, ellei pidempiäkin, kuin keskivertolentoaseman kiitotiet... Eri asia sitten, kestääkö se sitä painavan koneen laskua se tie...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta tulee väkisinkin mieleen se hauska lyhytfilmi, 405 the movie, jossa iso kone (DC-10?) laskeutui highwaylle auton päälle...

 

Pätkä löytyy googlella edelleen netistä. En nyt juuri muista, löytyykö tosielämän tapauksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Vaan olettekos huomanneet Ruotsin puolella samanlaisia?

 

Ruotsin kylmän sodan aikainen ilmapuolustus nojasi varsin vahvasti maantietukikohtiin. Enimmillään oli yli 200 valmiiksi kokeiltuja/harjoiteltuja tukikohtapaikkoja, lentokentät mukaanluettuna. Nykyään lukumäärä on vähentynyt huomattavasti. Lähde

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja miksei täytenäkin. Onhan nuo varalaskupaikat kuitenkin ihan yhtä pitkiä, ellei pidempiäkin, kuin keskivertolentoaseman kiitotiet... Eri asia sitten, kestääkö se sitä painavan koneen laskua se tie...

 

Olis myös mukava nähdä, että miten joku iso kone saataisiin kääntymään siellä nousua varten ;D. Vaikka kyllä 2002 katselin Lusissa hieman haavi auki, kun ilmavoimien Fokkeri ilmestyi finaaliin tekaisi laskun suoralle... Ja äkkiä ne sen kääntivätkin toisessa päässä ja rullasivat takaisin. Mutta toisaalta onhan Lusi hyvin leveä baana ::).

 

(Kuvan laatu on mitä on... Kuvattu halvalla filmipokkarilla ;))

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt juuri muista, löytyykö tosielämän tapauksia.

Hei Ilkka,

 

Ulkomailla on laskeuduttu maantielle monesti, mutta usein huonolla menestyksellä. Malmilainen pienkone on ainakin kerran laskeutunut ilman vahinkoja Lahden tielle. Sitten muistan tapauksen, jossa kaksimoottorinen lentokone (Navajo?) laskeutui Turun tielle polttoaineen loppumisen vuoksi.

 

Esa 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsin kylmän sodan aikainen ilmapuolustus nojasi varsin vahvasti maantietukikohtiin. Enimmillään oli yli 200 valmiiksi kokeiltuja/harjoiteltuja tukikohtapaikkoja, lentokentät mukaanluettuna. Nykyään lukumäärä on vähentynyt huomattavasti. Lähde

 

Jotain tämäntapaista muistelenkin kuulleeni, linkki oli mielenkiintoinen, kiitos  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletteko muuten koskaan kiinnittäneet huomiota Rissalan kentän eteläpuolella olevaan ohituskaistaan Joensuun tiellä? Valotolpat näyttävät olevan nopeasti kaadettavaa mallia jne. Taitaapi tarvittaessa toimia nousutienä...

 

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki.html?x=3540985&y=6986131&scale=40000&text=epäilyttävä%20suora%20pätkä〈=FI

 

 

Jos muistan oikein niin sinne rissalaan olis tulossa toinenkin nousutie tai ainakin tämmöstä ne lennoston poijjaat toivo.

 

Ja muuten laittakaapa ihmeessä lisää kuvia jos löytyy tuolla aikaisemmassa keskustelussa oli jonkin verran kuvia mutta ku ne ei näy enää

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja muuten laittakaapa ihmeessä lisää kuvia jos löytyy tuolla aikaisemmassa keskustelussa oli jonkin verran kuvia mutta ku ne ei näy enää

 

Tässäpä olisi jokunen Joroisten nousutieltä viime syksyltä...

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hemmetin hyviä kuvia Mikko :thmbup:. Katselin jos silloin syksyllä, että upeeta settiä... Hienosti tulee jälkipoltto esille synkkää taivasta vasten!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan nuo varalaskupaikat kuitenkin ihan yhtä pitkiä, ellei pidempiäkin, kuin keskivertolentoaseman kiitotiet...

 

Juu, Niinisalon päällyste on 3400 x 21m

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo upeita kuvia joitain noista olin jo aikaisemmin nähnytkin jatka vaan samaan malliin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(Kuvan laatu on mitä on... Kuvattu halvalla filmipokkarilla ;))

 

No äh, älkää nyt aina nöyristelkö kameravehkeidenne kanssa, kuvahan on hieno dokumentti ja mielenkiintoinen katsaus toimintaan.

 

Ne pikselien viilailut, kohinan tutkimiset ja muu välinevarustelu nousee sitten oleelliseen asemaan kun kaikki sata spottaajaa yrittävät saada toisia paremman kuvan siitä laskeutuvasta airbussista Vantaalla.

 

Oikeasti kiinnostavia kohteita kuvaavat voivat ottaa vähän rennommin  ;D

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No äh, älkää nyt aina nöyristelkö kameravehkeidenne kanssa, kuvahan on hieno dokumentti ja mielenkiintoinen katsaus toimintaan.

 

Juu dokumenttinahan tuon tänne pistinkin... Ajattelin vain varoittaa, ennen kuin joku alkaa mussuttamaan surkeesta laadusta :P. Kyllä kun filmipokkarista siirtyi järkkäriin, niin alkoi laatu kummasti paranemaan :D. Harmittaa vaan kun ei ole tuolla Lusissa ollut noita harjoituksia sitten tuon Ilma 2002 pääsotaharjoituksen jälkeen :-\. Älyttömän hyvät paikat kuvailla ja kun olisi nyt paremmat kuvaus kamatkin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No uskallampas laittaa vielä muutamia dokumentaarisia kuvia Lusista, jos ei filmipokkari kuvia kerran pelätä ;D.

 

HW:t parkissa kesäkuussa 2002.

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

HN:t kun nousi poltto päällä, niin hieman tuntui sisuskaluissa ;D. Tässä tosin HW... Lennoston kutsuvierailla ihan kivat katselupaikat ;). (Syksy 2001)

[ attachment removed ]

 

Lusissa liikenne ohjataan vieressä menevälle vanhalle tielle...

[ attachment removed ]

 

Hornet parkissa... ja syksy 2001 edelleen.

[ attachment removed ]

 

Oli myös ihan kiva kokemus kun HN tuli laskuun siitä alle 20m pään päältä...

[ attachment removed ]

 

Ja tässä vielä tuore kuva Joutsan baanasta. Jää sopivasti meidän palolennon alle... että jos konerikko sattuu, niin toivottavasti sattuu Joutsan kohilla ;D. (29.7.2006)

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et malttas laittaa tästä paikasta Karttapaikan linkkiä?

 

Karttojen linkitys onnistuu myös Google Mapsissa.

 

Versio 1:

  • Siirry Google Mapsin sivulle [maps.google.com]
  • Etsi haluamasi paikka kartalta
  • Kun on valmista, paina karttasivun [Link to this page] -linkkipainiketta
  • Selaimen osoitekenttään tulee karttapaikkaa osoittava linkki parametreineen (koordinaatit, zoom, karttatyyppi)
  • Kopio linkki ja liitä se viestin yhteyteen
  • [Esimerkki 1]

 

Versio 2: (Alku on sama)

  • Siirry Google Mapsin sivulle [maps.google.com]
  • Etsi haluamasi paikka kartalta
  • kun on valmista, paina karttasivun [Link to this page] -linkkipainiketta
  • Selaimen osoitekenttään tulee karttapaikkaa osoittava linkki parametreineen (koordinaatit, zoom, karttatyyppi)
     
  • Poimi osoitekentästä koordinaatit ja kopioi ne Google Mapsin hakukenttään
  • Kirjoita koordinaattien perään sulkuihin haluamasi teksti, esim. 62.171172,27.859869(Tänne torstaina)
  • Paina Search Map -painiketta
  • Karttapohjalle ilmestyy kohdetta osoittava nuoli + teksti ja koordinaatit infoikkunan sisällä
  • Paina uudelleen [Link to this page] -linkkiä
  • Selaimen osoitekenttään tulee karttapaikkaa osoittava informatiivisempi linkitys
  • Kopio linkki ja liitä se viestin yhteyteen
  • [Esimerkki 2]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelen joskus lukeneeni, että kun noita tienlevennyksiä alettiin rakentaa 1960-luvun alkupuolella, niin nimitys "varalaskupaikka" otettiin tarkoituksellisesti käyttöön. Nimittäin niiden rakennustöille oli helpompi saada poliittinen hyväksyntä kuin "maantietukikohdille". Eli ei niitä koskaan ole tarkoitettukaan kaupallisen liikenteen varalaskupaikoiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään