Guest Hans_Sukka

Mitä lentokoneen omistaminen maksaa?

20 viestiä aiheessa

Moi!

 

Muutama kysymys Tietäväisille, mitä lentokoneen omistaminen maksaa arviolta vuosittain? Mitä toimenpiteitä koneelle pitää tehdä vuosittain? Millaiset tulevaisuudennäkymät omistamisen suhteen ovat?

 

/Hansu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka paljon aiot lentää koneella? Se on oleellisin kysymys.

 

Koneessahan maksaa suurimpana kuluna polttoaine (lentobensa maksaa vajaa 2 euroa litralta) ja vakuutukset, mahdollinen lentokonehallin vuokra, huollot (50h ja 100h, vuositarkastukset.  50h-huollon ilmeisesti ainakin tietyssä määrin voi koneen omistajakin tehdä itse) - lisäksi ainakin lentoasemien kausikortit tulee mieleen.

 

Kasko on ~5-10% koneen vakuutusarvosta riippuen paikasta ja konetyypistä (Ultrissa kait tuo 10% viimeaikaisten vauriomäärien takia, tosin tämä riippunee vakuutusyhtiöstä paljon)

 

Voisin kuvitella että alle 150 tuntia lentävän ei kauheasti kannata taloudellisessa mielessä hankkia omaa konetta. Luku on täysin hatusta vedetty, mutta jos koneen vakuutusarvo on esim. 100kEur, 5% siitä tekee jo 5000e vuodessa. Jos lennät 100h, joka lentotunnin hinnasta 50e on kaskoa. Toki ilman kaskoakin voi lentää, mutta jos koneen hankintaan joutuu ottamaan lainaa, ainakin itse kyllä vakuuttaisin sen kunnolla. Se voi hajota myös esim. niin että tuulenpuuska heittää platalla seisovan viereisen koneen halaamaan omaasi, ei välttämättä oman virheesi takia.

 

Jos ilmailukerhon kone lentää paljon, nuo kiinteät vuosikulut ovat paljon kohtuullisemmat lentotuntia kohden.

 

Tietenkin asiassa on myös se puoli, että oma kone on oma, ja sen saa käyttöön koska tahansa - ja sen voi pitää käytössään vaikka kaksi viikkoa eikä se ole keneltäkään toiselta pois. Riippuu sitten itsestäsi, miten arvokas asia tämä on verrattuna siihen minkälaiseksi koneen kulut muodostuvat lentotuntia kohden.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo hallissa pitäminen,ainakin malimilla, on pirun kallista; Saratogan painoisen koneen (1635 kg MTOW),  hallipaikan vuokra on n. 1700eur/ 3 kk :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo hallissa pitäminen,ainakin malimilla, on pirun kallista; Saratogan painoisen koneen (1635 kg MTOW),  hallipaikan vuokra on n. 1700eur/ 3 kk :o

 

No, siinä saratogassa on moni muukin asia aika pirun kallista ;D

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

.. mitä lentokoneen omistaminen maksaa arviolta vuosittain? Mitä toimenpiteitä koneelle pitää tehdä vuosittain? Millaiset tulevaisuudennäkymät omistamisen suhteen ovat?..

 

/Hansu

 

Noin hinta  esim 2-paikk. Cessna152:n kiinteistä vuosikuluista on siinä 5000eur, sisältäen vakuutukset ja vuosihuollot, katsastukset, kausikortit , JOS ei ilmene mitään suurempaa katsastuksessa tai muuten vuoden aikana.

Toimenpiteet: määräaikaishuollot, lentokelpoisuus katsastus, + normaali kunnossapito, ehkä jopa ehostaminenkin.

 

Niin ja sitten alkaa vasta se lentäminen ::)

 

Näkymät, jos on rahaa niin ei onkelmaa ;D 

mutta melkein Dieseliin on katseet käännettävä.

 

 

//Kimmo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, siinä saratogassa on moni muukin asia aika pirun kallista ;D

 

//T

 

 

Niin on - sen takia sillä onkin hallipaikka. Mitäs muuten maksaa 172:n hallipaikka?

 

//Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin on - sen takia sillä onkin hallipaikka. Mitäs muuten maksaa 172:n hallipaikka?

 

//Mika

 

Mä en ole ihan varma. Huhun mukaan pienemmän koneen hallipaikka olisi parisen sataa kuussa, ehkä se Skyhawkin hinta sattuu johonkin noiden väliin.

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä en ole ihan varma. Huhun mukaan pienemmän koneen hallipaikka olisi parisen sataa kuussa, ehkä se Skyhawkin hinta sattuu johonkin noiden väliin.

 

//T

 

172:lle hallipaikan hinta on noin 440 euroa kuukaudessa (Malmilla).

 

Nelipaikkaisen Piperin kiinteät vuosikulut (ilman hallipaikkaa) liikkuvat n. 7000 euron molemmin puolin, riippuen siitä mitä täytyy ylläpitää (onko GPS-päivityksiä, onko Jeppesen-tilauksia, minkälaiset vakuutukset jne.). Yksin omistaminen on turkasen kallista, mutta jos sopiva porukka löytyy, kimppakone ei sitten enään olekaan niin paha. Sopivan kokoisessa kimpassa myös koneen saa aina kun haluaa ja pidemmäksikin aikaa.

 

t. tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hanna-Marille tiedoksi, että useimmat ilmailuharrastusta aloittavat henkilöt pohtivat tätä samaa asiaa,

että ostanpa oman koneen.  Vanhoja Cessnoja ja Pipereitä kun voi saada melko halpaankin hintaan.

Hinta vain on joskus hämäävä, jos ei ole perehtynyt, mitä lentokuntoiselta lentokoneelta vaaditaan.

 

Olen tehnyt nelisen vuotta toteutuneiden kulujen perusteella kustannuslaskelmaa kompuksemme

lentsikoista. Ilmaisia palveluja ei ole olemassa, vaikka sitten omistaisi itse koneen.

 

Esim. P28 A  140 hp moottorilla, käytössä kaskovakuutus, pienet huollot tehty itse, isommat korjaamolla.

Huomioitu uuden moottorin hankintavaraus, koska se tulee eteen joka tapauksessa ja vaikuttaa

lentokoneen jälleenmyyntiarvoon. Huomioitu myös ns. kausikortti valtion kentille.

Sen sijaan pääomakuluja ei ole alla huomioitu. Ne tulevat vielä päälle. Halli on oma, jossa useita koneita.

Lentoaika:

100 h/v     149 e/h

150 h/v     120 e/h

200 h/v     105 e/h

 

Tänä vuonna bensa on noussut sen verran, että eivät nuokaan hinnat enää pidä paikkaansa.

Toki ilman kaskovakuutusta ja hieman harmailla huoltojärjestelyillä voisi päästä halvemmalla.

Mikäli taas kaikki huollot teetetään JAR-korjaamolla, hinta lienee hieman korkeampi.

 

Lentokerhojen Piperin tuntihinnat jäsenilleen vaihtelevat 80-140 euron nurkilla pikaisen

nettikatsauksen mukaan. Mikäli ei erityistä syytä ole hankkia omaa lentokonetta, eikä

rahaa ole syydettäväksi itse omistukseen, kannattaa olla lentokerhon jäsen ja lennellä

vuosittaiset lentonsa yhdistyksen lentokoneilla. Meilläkin mottikoneita on neljä valittavaksi.

 

Tuttavapiirissäni normaali ilmailun harrastaja lentää vuosittain n. 30-50 h moottorilentoa.

100 h vuodessa on sitten jo todella aktiivista moottorilentämistä. Mikäli kimpassa

on 2-3 tuollaiset keskimäärin 60-70 h lentävää heppua, voisi oma kone juuri ja juuri

olla siedettävä kustannusrakenteeltaan. Toki, jos rahalla ei ole merkitystä, ei näitä

kannata miettiä. Voihan sitä huonomminkin setelinippunsa käyttää, kuin lentokoneeseen.

 

Hyviä syyslentoja!

T:Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On totta, että jos laskee kaikkia kuluja yhteen ja sitten tuntihintaa, tulee ensiarvoisen tärkeäksi se, että koneella lennetään mahdollisimman iso määrä tunteja...jos siis halutaan per tunti kustannusten pysyvän aisoissa.

 

Toinen mahdollisuus on hoitaa asia siten, kuin me olemme omassa konekimpassamme sen tehneet. Jo kimpan perustamisen yhteydessä todettiin, että koneen omistaminen maksaa rahaa, kiinteät kulut ovat aina samat, huolimatta lennettyjen tuntien määrästä. Näinollen sovittiin, että osakkaaksi pääsi jos oli valmis tämän tosiasian huomioimaan = kiinteät kulut maksetaan kuukausimaksuna per osakas, aina ja samansuuruisena kaikilta, lensi koneella tai ei.

 

Tällä tavalla jokainen tietää etukäteen kustannukset, jotka koneesta vuodessa hänelle tulee. Jos lentää paljon, tuntihinnaksi muodostuu erittäinkin kilpailukykyinen summa ja jos lentää vähän, on hyväksyttävä se tosiasia, että se on itsestä kiinni eikä asiassa ole naputtamista. Vähän lentävällekin (n. 2h/kk) hinta muodostuu käytännössä suurinpiirtein samaksi, kuin kerhohinta...sen sijaan jos ei lennä juuri ollenkaan, on se tietenkin vastaavasti paljon kalliimpaa.

 

Tässä systeemissä on se paras puoli, että kenenkään ei koskaan tarvitse huolehtia siitä, seisooko kone platalla tai tuleeko sille riittävästi tunteja. Omistaminen ja lentäminen maksaa kaikille aina sen saman, riippumatta tuntimääristä.

 

t. tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meinaat siis että 2h lentäminen kustantaa 200e sisältäen sen kiinteänkin kulun?

 

//T

 

 

Riippuu täysin tuntihinnasta kerhossa. Jos (ja yleensä kun) esimerkkinä käyttämääni konetta vastaava maksaa kerhossa 140 euroa tunti, niin kaksi tuntia kiinteine kuukausikuluineen tulee tässä tapauksessa jo halvemmaksi. Lisäksi täytyy huomioida vielä kerhon jäsenmaksu ja mahdollinen huolto/kalustomaksu.

 

Huom. Vastaava kone = (vastaava nopeus, tyyppi jne.)

 

t. tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuomas jo asiaa sivusikin, mutta kannattaa huomioida "unettomien öiden hinta". Mokomat siivekkäät kun eivät pärjää itsekseen edes kesällä, varsinkin jos seisovat ulkona. Aina niitä saa olla taputtelemassa ja sidontaköysiä tarkastamassa, jos siis yhtään välitää pelistä. Täysin oman onnensa nojassa olevia koneita on aika paljon ja siinä piilee mielestäni jo pieni turvallisuusriski.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuomas jo asiaa sivusikin, mutta kannattaa huomioida "unettomien öiden hinta". Mokomat siivekkäät kun eivät pärjää itsekseen edes kesällä, varsinkin jos seisovat ulkona. Aina niitä saa olla taputtelemassa ja sidontaköysiä tarkastamassa, jos siis yhtään välitää pelistä. Täysin oman onnensa nojassa olevia koneita on aika paljon ja siinä piilee mielestäni jo pieni turvallisuusriski.

 

 

 

Totta puhut. Toisaalta asiaan liittyy myös sekin pointti, että omaa on aina kymmenen kertaa kivempi puunata ja siitä huolehtia, kuin kerhokoneesta.

 

t. tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta puhut. Toisaalta asiaan liittyy myös sekin pointti, että omaa on aina kymmenen kertaa kivempi puunata ja siitä huolehtia, kuin kerhokoneesta.

 

Tämä asia on kyllä aivan siitä oman nenän asennosta ja asenteesta kiinni.  ;D

 

Ainakin meillä on erinomaisen hyvä meininki nykyään.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä asia on kyllä aivan siitä oman nenän asennosta ja asenteesta kiinni.  ;D

 

Ainakin meillä on erinomaisen hyvä meininki nykyään.

 

//Tuomas

 

 

Hmm...Miten niin "nykyään"? En muista että olisi koskaan aiemminkaan ollut huono meininki.

En tarkoittanut oman koneen puunaamisen mukavuudella kuitenkaan nenän asentoa tai mitään siihen liittyvää...lähinnä ihan muita asioita.

 

t. tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm...Miten niin "nykyään"? En muista että olisi koskaan aiemminkaan ollut huono meininki.

 

Joo, en tarkoittanut tuolla ollenkaan että "ennen ei ollut" - MIK:issä on ollut hyvä henki koko sen ajan mitä olen siellä ollut. Mutta kerholla on pyörinyt mukavasti väkeä, toiminta on vilkasta ja varsin nyt kun kesä on keleiltään ollut loistava, se saa aikaan hyvän fiiliksen.

 

En tarkoittanut oman koneen puunaamisen mukavuudella kuitenkaan nenän asentoa tai mitään siihen liittyvää...lähinnä ihan muita asioita.

 

Juu toki. Mutta kerhonkin koneen puunaaminen on mukavaa, kun siinä on hyvä porukka sitä hoitamassa. Toki jos sitä tekee samat väsyneet kaverit vuodesta toiseen, se ei ole kivaa. Mutta onneksi tilanne on olennaisesti parempi sen suhteen  8)

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu toki. Mutta kerhonkin koneen puunaaminen on mukavaa, kun siinä on hyvä porukka sitä hoitamassa. Toki jos sitä tekee samat väsyneet kaverit vuodesta toiseen, se ei ole kivaa. Mutta onneksi tilanne on olennaisesti parempi sen suhteen  8)

 

//Tuomas

 

 

Juuri näin. Enemmänkin tätä tarkoitin....eli että kerhopuunaamiseen väsyy, jos joutuu aina samat henkilöt sen hoitamaan...sen sijaan omaa konetta jaksaa puunata yksinkin ja useamminkin, sillä silloin ei voi odottaa, että kukaan muu sitä tulisi tekemään ;-)

 

t. tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli mieleen, että vielä 10 vuotta sitten oli mahdollista käydä esim. Brommassa vuokraamassa ruotsalainen Arrow alle kesäksi esim. 100 h pakettihinnalla, joka oli huomattavan edullinen verrattuna Suomen hintoihin.

 

Kaksi kaveriani teki niin ja jakoivat könttäsumman ja tunnit puoliksi.

 

Vieläköhän tällainen olisi mahdollista ja mitähän maksaisi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli mieleen, että vielä 10 vuotta sitten oli mahdollista käydä esim. Brommassa vuokraamassa ruotsalainen Arrow alle kesäksi esim. 100 h pakettihinnalla, joka oli huomattavan edullinen verrattuna Suomen hintoihin.

 

Kaksi kaveriani teki niin ja jakoivat könttäsumman ja tunnit puoliksi.

 

Vieläköhän tällainen olisi mahdollista ja mitähän maksaisi?

 

Kiitos vastauksista! Sellainen lisäkysymys heräsi Mäkelän viestin myötä: onko kellään kokemuksia koneen vuokraamisesta kesän ajaksi yksin tai kimpassa? Miten kustannukset siinä tapauksessa jaettaisiin?

 

/Hansu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään