Guest OldCrow

Supermarine Spitfire 70-vuotta ( 40 kuvaa )

19 viestiä aiheessa

Yksi tunnetuimmista sotilasilmailun hävittäjäkoneista kautta aikain lienee englantilaisten Supermarine Spitfire! Tänä vuonna tuli kuluneeksi 70-vuotta Spitfiren ensilennosta. Syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna ( 2.-3.9.2006 ) järjestetään Duxfordissa Spitfiren kunniaksi lentonäytös. Paikalle pyritään saamaan yli kaksikymmentä lentävää yksilöä. Noin 50 koneyksilöä on säilynyt lentokuntoisena. Tässä kuvasarjassa viidennes kaikista lentävistä Spitfireistä  Flying Legends 2006-näytöksestä.;).

 

Taistelu Britanniasta-muistolentueen aavikkomaalattu MkVb AB910 Wing Commander Ian R. Gleedin tunnuksilla.

[ attachment removed ]

 

Wanha Spitfire-mies muistelee....

[ attachment removed ]

 

Nuorempi sukupolvi muistelee omalla tavallaan....

[ attachment removed ]

 

Spitfiren myllyjä! Alkupään koneissahan olivat Rolls-Royce Merlinnit ja myöhemmissä Griffonit.

[ attachment removed ]

 

Spitti nelilapaisella potkurilla IX-mallissa.

[ attachment removed ]

 

XIV:n viisilapainen huiska.

[ attachment removed ]

 

Ja kuusilapainen tuplahuiska PR19-mallista. Oli valokuvausversio.

[ attachment removed ]

 

Moni näistä lentävistä Spiteistä palveli sodan jälkeen "portinvartijoina" eri RAF:n tukikohdissa. Nyt onneksi alkuperäiset yksilöt ovat kerätty talteen ja portinvartijoina toimivat muovista valetut Spitfiret ja Hurricanet.

[ attachment removed ]

 

Spitfirestä kehitelty Seafire F.XVII Royal Navyn tarpeisiin.

[ attachment removed ]

 

Valitettavasti keli oli yhtä englantilainen kuin itse Spitfirekin.... Pilvet tulivat ja peittivät auringon molempina näytöspäivinä 11 nousevan Spitfiren aikoihin... :thmbdn:.

[ attachment removed ]

 

Mutta äänimaailma korvasi menetyt kuvauskohteet  8).

[ attachment removed ]

 

Välillä lähdettiin parina.

[ attachment removed ]

 

Toinen pari.

[ attachment removed ]

 

Ja uutta Duxfordin peruskauraa uunista ulos  8). Molemmat muuten ässä-tittelin omaavia Spittejä maalattuina sota-ajan väreihinsä!

[ attachment removed ]

 

Tämä Polakkilaivueen ( 317 Sqn ) Vb on oma suosikkini.

[ attachment removed ]

 

MT928 ZX-M mallia HF.MkVIII. Siviilirekkari G-BKMI ja oikea sotilasrekkari MV154.

[ attachment removed ]

 

Marsalkan ratsu! Cliff Spinksin omistama MkXVIe on maalattu toisen maailmansodan ( 2nd TAF ) aikaisiin väreihin ja Spinksin nimikirjaimet komistavat Spitin kylkeä toisen maailmansodan laivueen- ja rykmentinkomentajien tyyliin! Spinks itse loi mahtavan uran RAF:ssä ja palveli myös 74. laivueessa, jonka tunnus on myös maalattu Spitin keulille.

[ attachment removed ]

 

The Old Flying Machine Companyn MkIXb MH434 ZD-B on maalattu sota-aikaisiin 222 ( Natal )-laivueen väreihin. MH434 lensi 79 sotalentoa ja sillä saavutettiin viisi ilmavoittoa. Legendaarisen Ray Hannan nimikko Old Flying Machine Companyn riveissä  8).

[ attachment removed ]

 

Toinen ysi-sarjan Spiteistä oli tämä TA805 FX-M. Siviirekkariltaan G-PMNF.

[ attachment removed ]

 

Ei korvatulppia ei!

[ attachment removed ]

 

Gleedin aavikkomalattu Vb azure blue pohjallaan.

[ attachment removed ]

 

Taas räimivät suoraan päältä!!

[ attachment removed ]

 

Ensimmäinen neljän kopla Balbossa. Balbo on isokoinen warbirds-muodostelma, joka päättää Flying Legends tapahtuman vuosittain.

[ attachment removed ]

 

Balbon toinen Spittimuodostelma.

[ attachment removed ]

 

Ja vimoset Curtiksella höystettynä.

[ attachment removed ]

 

Balbo ensimmäisen ylilennon jälkeen. Häntäpäänjohtaja Mitchell oli jo tosin laskukierroksessa.

[ attachment removed ]

 

Seuraavan ylilennon aikana oli aika taas osan irtaantua laskuun....

[ attachment removed ]

 

Ja vielä yksi kierros kaupanpäälle!

[ attachment removed ]

 

Spittejä oli kuin Cessnoja Malmilla!

[ attachment removed ]

 

Viisilapainen MkXVIII SM845 GZ-J 32.laivueen väreissä.

[ attachment removed ]

 

Rolls-Roycen operoima MkXIX PS853 G-RRGN.

[ attachment removed ]

 

Siivellä matkustelija  ;D.

[ attachment removed ]

 

Foylen sodastakin tuttu juttu  ;).

[ attachment removed ]

 

Legendaarisen Johnnie Johnsonin JE-J tunnuksilla MkXIVe/FR14E MV293 G-SPIT.

[ attachment removed ]

 

Griffonilla varustettu MkXIX / FR18E on komia ja vauhdikkaan näköinen ilmestys kuplamallin kuomulla.

[ attachment removed ]

 

"Se on moro Spitfire-osaston puolesta"! Useimmat Spittikuskeista olivat liikennelentäjiä, jotka harrastuksinaan puikottelevat näitä pelejä  8).

[ attachment removed ]

 

Tim Mannan Seafire esiintyi ensimmäistä näytöskauttaan restauroinnin jälkeen.

[ attachment removed ]

 

Ja Rolls-Roycen tarina jatkuu toisessa muodossa....

[ attachment removed ]

 

Mutta sitä ennen tutut ja turvalliset nettijatkot lisäkuvilla ja tiedoilla täällä: http://www.saunalahti.fi/cabpilot/flyingspits.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika hyvin noita Spittejä on vielä säilynyt maailmalla. FlyPast Special Spitfire70-julkaisun mukaan hätähisesti koottu lista näyttää tältä:

 

SPITFIRET

 

I 9 kpl

II 4 kpl

V 22 kpl

VII 1 kpl

VIII 13 kpl

IX 53 kpl

XII 1 kpl

XIV 19 kpl

XVI 28 kpl

XVIII 8 kpl

XIX 8 kpl

F21 3 kpl

F22 4 kpl

F24 3 kpl

yht. 176 kpl

 

SEAFIRET

 

LIIC 1 kpl

LIII 2 kpl

FXV 5 kpl

FXVII 3 kpl

F46 2 kpl

F47 1 kpl

yht. 14 kpl

 

Ja noin 50 on lentokunnossa  8).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuhannet kiitokset mahtavista kuvista!

Kuvat puhuvat puolestaan ja jopa ilman äänimaailmaa niistä menee melkein sanattomaksi :D

Ehkä maailman tunnetuimmat moottorit yhdistettynä täydellisyyttä tavoittelevaan koneeseen, ei kai siihen ole mitään lisättävää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SEAFIRET

 

LIIC 1 kpl

LIII 2 kpl

FXV 5 kpl

FXVII 3 kpl

F46 2 kpl

F47 1 kpl

yht. 14 kpl

 

Ja noin 50 on lentokunnossa  8).

 

Todellakin komeita kuvia, mutta otti silmään tuo Seafire lista. Tarkoitatko siis että nuo kaikki ovat lentokuntoisia, niin ainakin käsitin. Tulee vain pieni ristiriita, kun lukuisten artikkelien mukaan ei ole kuin kaksi lentokuntoista Seafireä (SX336 ja VP441). Ihan uusia tekstejä vielä. Onko nuo loput siis jotain conversioita spitistä joita ei voi laskea Seafireksi, vai miten tuo oikein menee?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä käsitin tuon listauksen niin, että Spitfireja ja Seafireja on jäljellä yhteensä 190 kpl, joista n. 50 on lentokuntoisia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No noinhan sen on sitten tosiaan mentävä. Katsoin vain pikaisesti juuri tuota Seafire listaa, enkä ollenkaan Spitfire listaa sen kummemmin. Tuosta 176 kpl:n määrästähän tuo olisi tosiaan selvinnyt. Spittejä kun on tosiaan se pyöreästi 50 lentokuntoisena, kuten Jukka kirjoittikin.

 

Tuli siis aivan turha viesti kirjoiteltua aiemmin, mutta selviää siitä ainakin se lentokuntoisen Seafirejen määrä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo lista on työstetty FlyPastin juhlajulkaisun usealta eri sivulta ja se käsittää lentokuntoiset, ei lentokuntoiset ja restauroinnin alla olevat koneyksilöt. Spitfire70-juhlajulkaisun etusivulla on todettu lentokuntoisten Spittien lukumääräksi noin 50 kpl. Seafirejä on lentokuntoisena vain pari yksilöä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno setti kuvia upeasta koneesta, Jukka. Kiitoksia. :thmbup:

 

Spitfiren suunnittelija Mitchell sanoi muuten Spitfire-nimestä: "Bloody silly sort of a name". Ja konehan jo ehdittiin melkein nimetä "Shrike"-nimiseksi... :'( Onneksi ei! :thmbup:

 

Engelsmannithan ovat jälkeenpäin sanoneet, että " Shrike...höh..olisimme hävinneet sodan sen vuoksi!"  :laugh:

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No onhan tuo Spitfire parempi nimi kuin joku Shrike  :thmbup: ja eikös se ole jonkun

sienilajin nimi tuo "Shrike"  :P vai muistanko väärin  ???

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No onhan tuo Spitfire parempi nimi kuin joku Shrike  :thmbup: ja eikös se ole jonkun

sienilajin nimi tuo "Shrike"  :P vai muistanko väärin  ???

 

Shrike= Lepinkäinen, Spitfire= kiukkupussi joten ainakin saksalaisten mielestä jälkimmäinen sopii paremmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lepinkäinen on lentävä "sieni" eli lintu, hieman kottaraista pienempi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Engelsmannithan ovat jälkeenpäin sanoneet, että " Shrike...höh..olisimme hävinneet sodan sen vuoksi!"  :laugh:

Jukka

Ja jos Mitchell ois pysynyt alkuperäisessä konstruktiossaan, ainakin "Taistelu Englannista" ois voinut mennä vähän pieleen

 

[ attachment removed / expired ]

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lepinkäinen on itse asiassa koostaan huolimatta varsin häijy petolintu. Eli eiköhän se Shrike olisi ihan kohtuullisesti toiminut kiukkuisen lentopelin nimenä.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No taistelusta Britanniasta taisi kummiskiin pääosissa olla Hurricane  :thmbup:.

[ attachment removed ]

Mutta olisihan se "hävytöntä" jos ILMAILU- tai SIIVET-lehti jättäisivät julkaisematta tämän 70-vuotiaan kaunottaren elämäntarinan 2006 vuonna  ;).

[ attachment removed ]

Joten toimittaja ( maksettu sellainen ) Duxfordin seuraavaan ilmailutapahtumaan!!! Tai onhan noi tarinat jo julkaistu FlyPast:in toimesta.... Summa summarum: Lontoossa asuu enemmän ihmisiä kuin koko Suomessa  :P. Ministeritason englanti ei taida pärjätä sittenkään "kengänkiilottajien" Lontoon-murteelle  ;. Ei tullut nyt tippiä  :laugh:. Joten mennään(m)pä sitten anyway saunaan  8).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla