Guest katariina

Kysymys MD-82

10 viestiä aiheessa

Hei,

 

Täältä varmasti löytyy tietoa mikä tarkoitus ja mikä osa on kuvassa nuolella merkitty...?  ???

 

24m8crb.jpg

 

(Matkustajasiltaa ajellessa usein miettinyt tuota..."No step" -astinlautaa)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on "linnunpaska lauta", aivan niin kuin Mkko arvelikin ilmanohjain. Nämä ohjaimet jouduttiin lisäämään DC-9-50 koneista eteenpäin eturunkoon koska pituutta kasvaneen rungon aiheuttama ilmavirtaus häiritsi korkeusperäsinta/vakaajaa.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on "linnunpaska lauta", aivan niin kuin Mkko arvelikin ilmanohjain. Nämä ohjaimet jouduttiin lisäämään DC-9-50 koneista eteenpäin eturunkoon koska pituutta kasvaneen rungon aiheuttama ilmavirtaus häiritsi korkeusperäsinta/vakaajaa.

Juha.

 

Ja täsmennyksenä vielä, että kyseinen "lirpake" on lämmitettävissä sähkövastuksin :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on "linnunpaska lauta", aivan niin kuin Mkko arvelikin ilmanohjain. Nämä ohjaimet jouduttiin lisäämään DC-9-50 koneista eteenpäin eturunkoon koska pituutta kasvaneen rungon aiheuttama ilmavirtaus häiritsi korkeusperäsinta/vakaajaa.

 

Ei se virtaus mitään korkeusvakaajaa häirinnyt vaan sivuperäsintä. Suurella kohtauskulmalla syntyvä pyörteinen virtaus pystytään nose strakejen avulla "painamaan" sivuperäsimen alaosaan. Ilman strakeja virtaus osuisi peräsimen yläosaan, mikä heikentäisi suuntavakautta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksista !

 

Hauska ajatella että tuollainen pieni lauta kyljessä muuttaa jotain noinkin merkittävää  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se virtaus mitään korkeusvakaajaa häirinnyt vaan sivuperäsintä. Suurella kohtauskulmalla syntyvä pyörteinen virtaus pystytään nose strakejen avulla "painamaan" sivuperäsimen alaosaan. Ilman strakeja virtaus osuisi peräsimen yläosaan, mikä heikentäisi suuntavakautta.

 

Hmm, eikös ton vekottimen idea ollut nimenomaan saada sitä turbulenttista virtausta korkeusperäsimelle, koska pitkärunkoiset ysit eivät tahtoneet oieta sakkauksesta? Vankka ilmailuhuhu kertoo kotimaassakin sattuneen kolmen kilometrin korkeudenmenetyksen koelennolla.

 

"Linnunpaskalaudankin" sijoittaisin ihan toiseen paikkaan lentokonetta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se virtaus mitään korkeusvakaajaa häirinnyt vaan sivuperäsintä. Suurella kohtauskulmalla syntyvä pyörteinen virtaus pystytään nose strakejen avulla "painamaan" sivuperäsimen alaosaan. Ilman strakeja virtaus osuisi peräsimen yläosaan, mikä heikentäisi suuntavakautta.

Kyllä asia on todellakin näin. Fuselage strakesit parantavat koneen suuntavakavuutta suurilla kohtauskulmilla sivuluisussa.

 

Sakkauksen oikenemiseen vaikuttavat vortillonit, jotka ovat ne "kanootit" siiven alapuolella melko tyvessä. Tarkkaan ottaen niiden tehtävä on varmistaa nokan painuminen alaspäin sakkauksessa muodostamalla suurella kohtauskulmalla pyörre, joka nousee siiven yläpinnalle ja estää kärkivälinsuuntaista poikittaisvirtausta siivellä.

Sakkausominaisuuksiin vaikuttaa myös nacelle strakesit, jotka sijaitsevat moottoripeltien kyljessä. Niiden tehtävä on parantaa koneen oikaisutehoa ns. supersakkauksessa. Supersakkauksessa kohtauskulma on kasvanut poikkeuksellisen suureksi ja koneen korkeusvakain on siiven ja moottoreiden sakanneessa virtauksessa toimien huonolla teholla. Nacelle strakeseista lähtee suurilla kohtauskulmilla pyörre, joka korkeusvakaajaan osuessaa tehostaa tämän toimintaa, jotta korkeusohjaukseen saadaan riittävä teho nokan painamiseksi alas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja lisättäköön tähän vielä, että DC-90:ssä on tuota "supersakkausta" silmälläpitäen asennettu erittäin uniikit pylon flapit painavien mjoottoreiden takia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään