Mikko Kartano

Transponderin käytöstä

59 viestiä aiheessa

EFRO tornista ja EFPS:sta löytyy Eurocatin v 3.6, eli sama peli joka on HK:lla ja OU:ssakin.

 

Ponderi STBY:lle vaihdon ajaksi, ettei tule rullailtua kaikkia kohdalle sattuvia koodeja uutta koodia valitessa. Mr Murphy järjestää nimittäin automaattisista järjestelmistä lähes poikkeuksetta uudeksi koodiksi sellaisen, johon on helppo pyöritellä esim 7500:n kautta...ja taas soivat pillit.

 

Jos on oikein näppäräsorminen, niin ehtii varmaan veivata neljä rullaa uuteen asentoon kahden ponderin lähetteen välillä... tosin en kyllä tunne ketään ihan niin näppäräsormista.

 

Eurocatin toiminnasta muistelen sen verran, että tuo aikaikkuna jonka labeli näkyy tutkalla vaikka ponderi ei pihahtaiasikaan, on paljon pitempi kuin 12 sek. Järjestelmä laskee uutta todennäköistä paikkaa aikaisemman trackin perusteella ja jos uutta lähetettä ei kyseiseltä tarkastelualueelta löydy, aluetta laajennetaan. Paikkapaikoinhan käytössä on myös primääri, jonka data yhdistetään SSR:n dataan. Vaikka SSR-tracki katoaisikin, pysyy lento järjestelmässä hereillä kyseiseen paikkamerkkiin yhdistetyn primäärikaiun ansiosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli siis rovaniemellä tornista näkee rullaavatkin koneet näyttöpäättellä? maatutka??... Työn puolesta haeskelen tälläistä tietoa.. Että millainen järjestelmä EFROlla on.. Pitänee vissiin soitella jollekulle joka työskentelee EFRO:lla... Eikö ennen vanhaan ollut tälläinen softa kuin ACCR???... siitä tais nähdä TAXI, DEP, HLD, VFR jne jne.!?! Eli vastaavanlaista ohjelmaa etsisin!! Kiitos!!!

 

Ja tuosta ilmailulaitoksen tutkien toiminnasta.. Itse lueskelin vuodelta 2000 olevaa onnettomuustutkintaa.Siinä oli ihan mielenkiintoista tietoa tutkista ja niiden toiminnasta sekä transponderin käytöstä.. Tai käyttämättä jättämisestä.. Tai viasta. :P

http://www.onnettomuustutkinta.fi/uploads/al8h7kz9zxs7.pdf#search=%22eurocat%22

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Järjestelmä laskee uutta todennäköistä paikkaa aikaisemman trackin perusteella ja jos uutta lähetettä ei kyseiseltä tarkastelualueelta löydy, aluetta laajennetaan.

Heh, mahtaa siinä olla joidenkin ilma-alusten kohdalla vähän laskemista, kerran "välähtää" ja sitten taas tuntiin on vähän hiljaisempaa :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta onko järkevää/turvallista se että tutka laskee pitkän aikaa ilman osumia koneesta sen mahdollista olinpaikkaa. Jos tutka ei saa singnaalia koneesta jonka jälkeen ei tutka vaan järjestelmä alkaa kuvitteellisesti päivittämään konetta ilman singnaalia arvioidulle suunnalle ym. Tämähän on kuitenkin epäluotettavaa tietoa ja johtaako tämän mukaan sitten joku? jos johtaa niin aikamoinen turvallisuusriski!!!... Itse luulisin että järjestelmän päivitystiheys on luokkaa 12sek.. Mutta tästä asiasta olisi kiva saada lisää faktaa.....

 

Kyssärikilpailu samaan. Paljonko on TAR tutkan mittausetäisyys..? Löytyy varmaan googlaamalla ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh, mahtaa siinä olla joidenkin ilma-alusten kohdalla vähän laskemista, kerran "välähtää" ja sitten taas tuntiin on vähän hiljaisempaa :laugh:

 

eheiii..ei kaikilla näköjään välähdä edes kerran tuntiin. ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään