Harri Koskinen

spottausretki Arlandaan 12.-13.8. (26 kuvaa)

19 viestiä aiheessa

Kävin viikonloppuna kahden päivän spottausmatkalla Arlandassa. Minun piti olla mukana tässä 04R:ltä nousevassa Blue1:n RJ100:ssa OH-SAM, mutta suostuin vapaaehtoisesti korvausta vastaan lähtemään vasta seuraavalla lennolla.

[ attachment removed ]

Blue1 siirsi minut Finnairin lennolle, jolla koneena oli tämä A319 OH-LVA.

[ attachment removed ]

Ennen lentoni lähtöä jäi vielä tunnin verran aikaa kuvailla EFHK:n liikennettä. Cargoluxin rahtijumbo LX-RCV rullaa kohti 04R:ää.

[ attachment removed ]

Lufthansan A320 D-AIQK nousussa 04R:ltä kohti Frankfurtia.

[ attachment removed ]

Tässä ollaan jo kaartamassa kohti Arlandan 01L:n finaalia. Koska tuulet olivat koko viikonlopun koillisen ja idän väliltä, niin 01L oli käytössä laskuihin ja 08 lentoonlähtöihin.

[ attachment removed ]

Kun saavuin perille, niin aavistukseni osoittautui todeksi, eli matkalaukkuni jäi saapumatta perille. Mikähän laukun siirtämisessä yhtiöltä toiselle on niin vaikeaa, että se ei tunnissa onnistu? Laukku tuli perille vasta Finnairin päivän viimeisellä lennolla klo 17.00.

 

Jäin aluksi muutamaksi tunniksi kuvaamaan terminaalin sisältä käsin. Tämä US Airwaysin Boeing 767 N646US nousi 01L:ltä kuten muutama muukin heavy.

[ attachment removed ]

Continentalin wingleteillä varustettu Boeing 757 N19177 rullaamassa kohti 08:n lähtöpaikkaa.

[ attachment removed ]

Yksi viikonlopun harvinaisuuksista oli Liettuan kilvissä oleva "villihanhi" ATR 42 LY-DOT.

[ attachment removed ]

Norjalaisen Wideroen DHC-8-300 LN-WFP uusissa väreissä.

[ attachment removed ]

Iran Air lensi päivän vuoron Boeing 747-200:lla EP-IAG.

[ attachment removed ]

Tämän jälkeen kävin noutamassa vuokra-auton (viikonlopun vuokra Avisilla oli 595 SEK eli noin 65 EUR) ja ajoin 01L:n finaalille. Paikka löytyi helposti seuraamalla Cargo City -kylttejä. Pysähtyminen oli kielletty 150 m lähestymislinjan molemmilla puolilla, mutta auton sai helposti parkkiin pientareelle.

[ attachment removed ]

Minulle Lissabonista tuttu TAP Portugalin A320 CS-TNK.

[ attachment removed ]

Malaysian Airlines lentää Kuala Lumpurista Tukholman kautta New Yorkiin. Triplaseiska 9M-MRL saapuu Kuala Lumpurista.

[ attachment removed ]

Nordic Airwaysin Purobeach-logojetti SE-RGP on Finnairin entinen OH-LPD.

[ attachment removed ]

Tanskalaisen MyTravel Airwaysin A330 OY-VKH.

[ attachment removed ]

Sterlingin punainen wingleteillä varustettu Boeing 737-800 OY-SEJ.

[ attachment removed ]

Keltainen Boeing 737-800 OY-SEC ilman winglettejä.

[ attachment removed ]

Novairin A330 SE-RBF.

[ attachment removed ]

Joku paikallinen kuvaaja kertoi poislähtiessään minulle toisesta kuvauspaikasta 01L:n kynnyksen lähellä. Jälkikäteen huomasin, että tuota paikkaa ei ollut kerrottu netissä olevissa Arlandan spottausohjeissa. Paikka löytyi melko helposti läheisen paloaseman ja lukion takaa kenttäalueen aidan vieressä olevalta kumpareelta. Taustalla keskellä näkyy kiitotien toisella puolella oleva terminaalialue ja oikeassa reunassa rahtiterminaalit.

[ attachment removed ]

Lähestymiskuvissa sai metsää taustalle. SAS Braathensin Boeing 737-800 LN-RCN.

[ attachment removed ]

Lähelle kynnystä laskeutuneista koneista sai myös kosketuskuvia. Novairin A321 SE-RDO.

[ attachment removed ]

LOT lensi Embraer 175:llä SP-LIC. Mikähän idea LOT:lla on ollut hankkia myös vain marginaalisesti Embraer 170:iä suurempia 175-koneita?

[ attachment removed ]

Sunnuntai valkeni sääennusteiden mukaisesti pilvisenä joten päätin toteuttaa pari päivää aiemmin keksimäni varasuunnitelman eli käynnin 250 kilometrin päässä Linköpingissä ilmavoimien museossa. Edellisestä käynnistäni olikin ehtinyt vierähtää jo 12 vuotta.

 

Takaisin Arlandan 01L:n finaalille ajoittaiseen tihkusateeseen ehdin puoli neljäksi ja pari tuntia ehdin kuvailla ennen kuin piti lähteä paluulennolle. Mitään kovin erikoista ei linssin eteen osunut varsinkin, kun Air Chinan lento oli puolisentoista tuntia myöhässä. Tässä kuitenkin vielä muutama kuva sunnuntailta. Sterlingin sininen Boeing 737-800 OY-SED.

[ attachment removed ]

Norwegian Air Shuttlen Boeing 737 LN-KKU.

[ attachment removed ]

Paikallinen pelastushelikopteri Sikorsky S-76C SE-HEJ lähdössä tehtävälle.

[ attachment removed ]

Puolalaisen Air Polonian LET L-410 SP-KPZ.

[ attachment removed ]

Kaiken kaikkiaan matka oli sunnuntain huonosta kelistä huolimatta varsin onnistunut eikä takuulla viimeinen Arlandan-reissuni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukavaa katsella ennen näkemätöntä Arlanda-kalustoakin.

 

Silmiinpistävää on SAS:n isojen koneiden puuttuminen sarjasta - itsekään en ole saanut kuvaa A321:stä isommasta, vaikka kamera on ollut usealla työmatkalla mukana Arlandassa. Oletko karsinut ne pois vai liikkuvatkohan nuo A330-340:t väärään aikaan, vai pitääkö niitä käydä Kastrupissa asti kuvaamassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

vai liikkuvatkohan nuo A330-340:t väärään aikaan, vai pitääkö niitä käydä Kastrupissa asti kuvaamassa?

 

Ainakin Köpiksessä noita paljon parjattuja lussubusseja näkyi tämän tästä. Puolentunnin sisään niitä lähti ainakin nelisen yksilöä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukavaa katsella ennen näkemätöntä Arlanda-kalustoakin.

 

Silmiinpistävää on SAS:n isojen koneiden puuttuminen sarjasta - itsekään en ole saanut kuvaa A321:stä isommasta, vaikka kamera on ollut usealla työmatkalla mukana Arlandassa. Oletko karsinut ne pois vai liikkuvatkohan nuo A330-340:t väärään aikaan, vai pitääkö niitä käydä Kastrupissa asti kuvaamassa?

 

kaks 330:sta tulee joka aamu ja lähtee iltapäivällä... siinä se taitaa sitten olla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitkäs ovat Köpiksen spottaus mahdollisuudet? Onko kenelläkään kokemusta? Siellähän luulisi liikenteen olevan vielä monipuolisempaa kuin Arlandassa...?

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitkäs ovat Köpiksen spottaus mahdollisuudet? Onko kenelläkään kokemusta? Siellähän luulisi liikenteen olevan vielä monipuolisempaa kuin Arlandassa...?

 

Olikohan se DHL:n työntekijöiden parkkipaikka vai joku muu, mutta sieltä sai hyvin nousevista koneista kuvia. En muista mikä rata oli kyseessä. Täytyy kaivaa tieto jostain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin Köpiksessä noita paljon parjattuja lussubusseja näkyi tämän tästä. Puolentunnin sisään niitä lähti ainakin nelisen yksilöä.

 

Offtopic ja tietämättömänä kysyn: mistä "lussubussi" -nimitys tulee?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Offtopic ja tietämättömänä kysyn: mistä "lussubussi" -nimitys tulee?

 

Sanotaanko näin, että A340-300 ei lähde kuin kuppa Töölöstä tai hirvi makuulta. ;D Ts. kone on hidas nousemaan/kiihtymään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silmiinpistävää on SAS:n isojen koneiden puuttuminen sarjasta - itsekään en ole saanut kuvaa A321:stä isommasta, vaikka kamera on ollut usealla työmatkalla mukana Arlandassa. Oletko karsinut ne pois vai liikkuvatkohan nuo A330-340:t väärään aikaan, vai pitääkö niitä käydä Kastrupissa asti kuvaamassa?

 

En karsinut pois SAS:n isoja koneita, niitä ei vaan sattunut tällä kerralla linssin eteen osumaan. Kuten Jari tuossa ylempänä totesikin, niin SAS:llä on Tukholmasta vain kaksi A330-lentoa päivässä, mutta ne kyllä lähtevät jo aamupäivällä. Aikataulut ovat:

 

SK904 Newarkista saapuu klo 7.15, ja SK903 lähtee takaisin klo 10.40.

SK946 Chicagosta saapuu klo 7.45, ja SK945 lähtee takaisin klo 10.15.

 

Parhaiten nuo saisi siis kuvatuksi finaalilta aamuvarhaisella ja kaupan päälle saisi samalla myös mm. Thai Airwaysin, US Airwaysin ja Continentalin koneiden saapumisen.

 

Seuraavalla kerralla pitää varmaankin uhrata yksi hotelliyö enemmän ja mennä jo perjantai-iltana, jolloin nuo saapumiset saa kuvatuksi sekä lauantai- että sunnuntaiaamuna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanotaanko näin, että A340-300 ei lähde kuin kuppa Töölöstä tai hirvi makuulta. ;D Ts. kone on hidas nousemaan/kiihtymään.

 

Ahaa, siis vähän kuin meikäläinen...hämäläinen.  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ahaa, siis vähän kuin meikäläinen...hämäläinen.  :-[

Jos kuulin oikein mitä lussun kapu selitti, niin toi bussi nousee 1000-1500f nousussa. Matkalentopinnalle noustaa siellä korkeusissa sitten 100-300f  :o:D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiallista settiä!  :thmbup: Millä koneella Harri tulit takasin sieltä? Kun olin sunnuntaina 04L finaalissa ihmettelemässä, mutta muistaakseni nuo Finskin bussikuvat meni vähemmän ja enemmän putkeen sitten loppuenlpuksi. Kun Tukholmasta tuli illalla Finskin Bussi meinaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millä koneella Harri tulit takasin sieltä?

 

Tulin takaisin Blue1:n RJ100:lla OH-SAN, joka tuli laskuun reilusti auringonlaskun jälkeen klo 21.40. (Minulla oli siis Blue1:n lennot, mutta menomatkalla minut siirrettiin ylibuukatun lennon vuoksi Finnairille.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kelpo raportti ja hulppeet kuvat :P

On se niin väärin, että länsinaapuriin lentää jos jonkinmoista heviä, muttei sitte tänne :( Toi Iran Airki ois aika mukava vieras HK:lla ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kelpo raportti ja hulppeet kuvat :P

On se niin väärin, että länsinaapuriin lentää jos jonkinmoista heviä, muttei sitte tänne :( Toi Iran Airki ois aika mukava vieras HK:lla ::)

Edes T7 tai 330 kelpais ;D

 

Kivat kuva, näitä jaksaa aina katsoa :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla