Guest niko korpela

Open Skies EFHK 14.08.06(lisätty kuvia 15.08.06)

15 viestiä aiheessa

Eilen iltapäivästä, auton ajamisen ohella piti suorittaa aisti-ilmavalvontaa, kun Antonovin näköinen "savurasia" pölähti finaaliin, ja ei muuta kuin Nissanin keula kohti kenttää, jossa aidan takaa tälläinen näytti "kuonoansa..., mutta siitäpäs spotterikoira oli innoissaan" ::)

 

Antonov An-30 Russian Air Force Open Skies Treaty Controlling Aircraft Reg 87 Cn 0807

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

Mutta mitäs tuo tekee täällä, toisen käden tietona kuulin että missään ei ole ilmoitettu, että "keltainen" naapurista tekisi valvontalennon, ja vastahan alkukesästä siskonsa 04 kävi EFHK:lla, itsekin sen tuolla AP4:llä kävin kuvailemassa, monen muun tunnistamani ja tunnistamattoman spotterin kanssa, kuvien laatu on taas taskukameralaatua, joten koittakaa kestää  :-[, ja kommentithan on aina tervetulleita, kiitos.

 

Viikonjatkoja, palaillaan.... :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta mitäs tuo tekee täällä, toisen käden tietona kuulin että missään ei ole ilmoitettu, että "keltainen" naapurista tekisi valvontalennon, ja vastahan alkukesästä siskonsa 04 kävi EFHK:lla, itsekin sen tuolla AP4:llä kävin kuvailemassa, monen muun tunnistamani ja tunnistamattoman spotterin kanssa, kuvien laatu on taas taskukameralaatua, joten koittakaa kestää  :-[, ja kommentithan on aina tervetulleita, kiitos.

 

Samaa minäkin mietiskelin nyt aamulla käydessäni kuvaamassa koneen. Mitään puolustusministeriön tai puolustusvoimien tiedotetta lennosta ei vielä ole tullut.

 

Open Skies -valvontalennothan (sekä vastaanotettavat että itse suoritettavat) ovat tarkkaan maakohtaisesti kiintiöityjä joten olisi hieman outoja, jos sama maa suorittaisi vuoden aikana kaksi valvontalentoa Suomeen. Yksi mahdollinen selitys voisi olla se, että jokin muu maa on vuokrannut/lainannut Venäjän koneen käyttöönsä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä tuo nokassa oleva lasikupu on niitä kun sattuu olemaan lähes jokaisessa neuvosto aikaisessa koneessa.

 

Eikös se kutakuinkin niin mene, että vanhan neuvostoperiaatteen mukaan kaikki koneet piti olla helposti modifioitavissa sotaväen käyttöön tarpeen vaatiessa. Eli se on varmaankin sitten joku pommittajan, suunnistajan jne paikka, tai varmaan noihin saa myös tarvittaessa etuampumon?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Mikä tuo nokassa oleva lasikupu on niitä kun sattuu olemaan lähes jokaisessa neuvosto aikaisessa koneessa.

 

Suunnistajan koppi. Tosin sitä ei yleensä käytetä enään...monissa Il-76:oissa ja Tu-134 ne on jopa maalattu umpeen.

 

Kuten Mikko jo mainitsikin niin niitä voi myös muuttaa ampumoiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nikolta kelpokuvia! :P

Saanen lainata threadiasi ja lisätä muutaman oman pokkariräpellyksen samalta päivältä?

 

 

1. Sama kone, sama paikka ;) Missasin laskun ku tuli tietenki leftille ja ite norkoilin rightin päässä >:(

[ attachment removed ]

 

2. Potkurimotti

[ attachment removed ]

 

Sitte pari muuta lentävää härveliä samalta päivältä:

3. Bulgarian lomalaiset tuloo. Sää oli lähes koko päivän hiirenharmaa, eikä venäläisten savumerkit (muutkin kuin lentokoneiden ;D) auttaneet yhtään :(

[ attachment removed ]

 

4. Ja sainpas LELlikinkin kaapattua kuvaan :laugh:

[ attachment removed ]

 

5. Pudongin patonki ::)

[ attachment removed ]

 

6. Niinikään idästä.

[ attachment removed ]

 

7. oLGA oli edelleen huonossa maalissa...

[ attachment removed ]

 

8. Yks pakollinen bussikuva. Kolmen aikaan alko jo aurinko kurkistamaan pilvien seasta 8)

[ attachment removed ]

 

9. Loppuun yks kokeilumielessä tehty matala rajaus. BLC.

[ attachment removed ]

 

Semmonen viiminen lomapäivä :'( Tuli opittua, että pokkarit ei oo harmaita kelejä varten :-

Mutta laittakaahan toki sitä paljon puhuttua kommenttia ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se kutakuinkin niin mene, että vanhan neuvostoperiaatteen mukaan kaikki koneet piti olla helposti modifioitavissa sotaväen käyttöön tarpeen vaatiessa. Eli se on varmaankin sitten joku pommittajan, suunnistajan jne paikka, tai varmaan noihin saa myös tarvittaessa etuampumon?

 

Ja on siinä sille tähystäjä-suunnistaja-ampujalle tehty oikein pottakin, niin ei tartte rämpiä kesken session minnekään... ;D ..nimenomaan tarpeen vaatiessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nikolta kelpokuvia! :P

Saanen lainata threadiasi ja lisätä muutaman oman pokkariräpellyksen samalta päivältä?

 

9Semmonen viiminen lomapäivä :'( Tuli opittua, että pokkarit ei oo harmaita kelejä varten :-

Mutta laittakaahan toki sitä paljon puhuttua kommenttia ;)

 

 

Eipä siinä tervetuloa joukkoon iloiseen, miten niin pokkarit ei ole harmaita kelejä varten, jatkan tähän tältä päivältä harmaasta kelistä taskukamerakuvilla... >:(

 

OH-WIP  Falcon 20F-5B Ex N369CE

[ attachment removed ]

 

N128AB Gulfstream G400 PrimeJet LLC. Ex N402QS

[ attachment removed ]

 

Ja viimeisenä N988H Dassault Falcon 900 EX Easy Honeywell International Inc. Ex F-WWFB

[ attachment removed ]

 

Eli heittäkäähän kommenttia tulemaan noista harmaan, viimeinkin sateisen päivän fotoista, kiitos... :(

 

"Väkivaltakonttori" Ja RG-3???

[ attachment removed ]

 

Ja OH-WIN Dassault Falcon 20F-5B Ex N369CE Tosiaan JetFliten koneet olivat kivasti ulkoilemassa spotterille... :thmbup:

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli heittäkäähän kommenttia tulemaan noista harmaan, viimeinkin sateisen päivän fotoista, kiitos... :(

 

Kuvissa kalustopuoli kunnossa, joten kaikki hyvin loppu hyvin.

 

T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen tämä Antonov, josta eilen illalla yritin kuvaa aidanraosta (piilotettu puoliksi bisnesterminaalin kainaloon). Muuan ystävällinen ja avulias virkailija tuli platan puolelta avukseni ja kävi ottamassa hienot kuvat molemmilta sivuilta. Jäi kiireessä esittelyt tekemättä, kun piti ehtiä kuvaamaan KLM:n Tripla-Seiskan lähtö (ehdin nipin napin kun annostelin sopivasti Saabin ahtopaineita). Liekö ollut auttajani joku tämän foorumin vakihenkilöistä? Kuka tunnustaa? Monet kiitokset joka tapauksessa sekä kuvausavusta että tiedosta, että 777 oli juuri päästetty lähtemään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaa minäkin mietiskelin nyt aamulla käydessäni kuvaamassa koneen. Mitään puolustusministeriön tai puolustusvoimien tiedotetta lennosta ei vielä ole tullut.

 

Open Skies -valvontalennothan (sekä vastaanotettavat että itse suoritettavat) ovat tarkkaan maakohtaisesti kiintiöityjä joten olisi hieman outoja, jos sama maa suorittaisi vuoden aikana kaksi valvontalentoa Suomeen. Yksi mahdollinen selitys voisi olla se, että jokin muu maa on vuokrannut/lainannut Venäjän koneen käyttöönsä.

 

Sain pääesikunnasta vastauksen kysymykseeni, että kyseessä oli Venäjän Open Skies -lento. Tiedotetta ei oltu pystytty julkaisemaan nettiyhteysongelmien vuoksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Open Skies -valvontalennothan (sekä vastaanotettavat että itse suoritettavat) ovat tarkkaan maakohtaisesti kiintiöityjä joten olisi hieman outoja, jos sama maa suorittaisi vuoden aikana kaksi valvontalentoa Suomeen. Yksi mahdollinen selitys voisi olla se, että jokin muu maa on vuokrannut/lainannut Venäjän koneen käyttöönsä.

 

Ei tuota määrää ole rajattu yhteen lentoon vuodessa.

 

Lennot on jaettu jäsenvaltioille kiintiöperiaatteella valtioiden koon mukaan: suurilla valtioilla on noin 40, keskisuurilla noin 12 ja pienillä 2 – 4 lentoa vuodessa. Valtio ei saa tehdä enempää lentoja muihin jäsenvaltioihin kuin mitä se vuosittain itse vastaanottaa. Suomen vastaanottolentokiintiö on 5.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuota määrää ole rajattu yhteen lentoon vuodessa.

 

 

Tiedän, mutta ihmettelin itsekseni miksi Venäjä haluaa "tuhlata" Suomeen kaksi lentoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihinkä se ne sitten tuhlaisi (isoilla valtiolla noin 40 lentoa vuodessa)... Mun puolesta voi tuhlata vaikka Suomen koko kiintiön kunhan pitää huolen että tulevat joka kerta eri koneella ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla