Guest kenkku

Lennonjohtajaksi.. Koulutusvalinnat?

150 viestiä aiheessa

Hei,

Tässä alkoi 9. luokka ja ensimmäisellä OPO-tunnilla kyseltiin luonnollisesti, minne aikoo mennä peruskoulun jälkeen. Tavoitteenahan on päästä lennonjohtajaksi(ja edellytyksetkin ovat ihan hyvät siihen, olen todella hyvä matematiikassa ja englannissa). Lukioonhan tässä joka tapauksessa mennään, mutta rupesin tuossa miettimään, että mitä jos sitä ei sitten pääsekkään sinne lj-kurssille.. :-\ (ja optimistinenhan pitää olla, eikö vaan ;D) Samalla tunnilla oli puhetta yhdistetystä lukiosta ja AMK:sta.. Siinä sitten putkahti mieleen, että tuostahan saisi hyvän "varasuunnitelman", jos lennonjohtajaksi ei pääsekkään. Samalla on siinä mahdollisessa välissä joku kunnon ammatti. Toisaalta tämä vaatii jonkin verran lisätyötä.

Toinen asia, mitä mietin, oli tuo Tikkakosken Lukio(opettaja mainitsi). Siellä näyttää olevan todella hyvät mahdollisuudet ilmailusta kiinnostuneelle (esim. PPL(A) kurssi, minkä luulisi olevan hyvä jos lj-koulutukseen aikoo). Lukion sivujen mukaan yleinen keskiarvoraja on 7,0.. Sillä pitäisi minunkin päästä sisään (KA yleensä 8,5 paikkeilla ja lukuaineiden 8,9).

Minua kiinnostaisi kommentit näistä ja varsinkin lennonjohtajakoulutukseen pyrkivien (ja varsinkin päässeiden) koulutustausta.

edit: myös varusmiespalvelusta on mietitty eli sitä, miten siitä saataisiin mahdollisimman tulevaa ammattia suosiva..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Armeijan osalta parhaiten tukeva paikka taitaa olla jonkinlainen Ilmavoimien yksikkö taistelunjohto- tai lentopuolelta.

Alan koulutus ja kiinnostuneisuus alasta yleensäkin katsotaan eduksi haettaessa kurssille. Pisteitä noista ei kovin massiivisesti ropise, mutta jotain kuitenkin. Lukio sinänsä ei ole mikään ehdoton edellytys lennonjohtajakoulutukseen valittaville. Periaatteessa mikä tahansa keskiasteen tutkinto riittää, mutta ongelmat voivat tulla vastaan koulutuksen aikana hyväksiluettavia opintoja valittaessa.

Koulutustausta on lähes poikkeuksetta lukio. Kurssilaisten keski-ikä on viime vuosina noussut jonkin verran, minkä vuoksi on nykyään varsin tavallista, että useilla opiskelijoilla on jo joku tutkinto takataskussaan. Useat ovat myös olleet jo vuosien ajan työelämässä ennen kurssin alkua.

Hyvä ehdotus tuossa vaiheessa on lukio (ilmailu- tai tavallinen sellainen) ja sen jälkeen hakeutuminen varusmiespalvelukseen Ilmavoimiin. PPL-kurssista ei varmasti ole ainakaan haittaa. Koska lennonjohtaminen ei ole mitään avaruusmiehen työtä, ei lukion aikana tehdyillä suuntautumisilla ole suurtakaan merkitystä. Tarvittavat tiedot ovat lähinnä juuri matematiikka (yksinkertaisella tasolla) ja englanti, joka on toinen virallinen ilmailukieli maassamme.

Lisää tietoa kannattaa urkkia sekä Ilmavoimien, Avia Collegen, että SLJY:n sivuilta, mikäli et ole niillä vielä käynyt.

www.ilmavoimat.fi

www.aviacollege.fi

www.sljy.org

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen käynyt lukion+elektroniikka-asentajaksi. Tutkinnon nimi on kaksoistutkinto, ja suoritusaika 3-4 vuotta. Opiskeltavaa on samanverran kuin esim. lukiossa, koska lukioaineita voidaan lukea hyväksi ammattikouluun, ja amiskassa käydään sitten vain ammatillisia aineita.

Ja tuosta Tikkakosken lukiosta senverran, että heillä on tarjottavana PPL(A) kurssin teoriat. Lentokoulutuksen joutuu siis maksamaan itse. Teorioiden rahallinen arvo on noin 700€. Muutamia oppilaita on sitten kuulemma suorittanut lennot meidän kerhossamme (Keski-Suomen Ilmailijat). Ilmailusta kiinnostuneelle tuo lukio on varmaan ihan ok paikka.

Ja tähän mennessä ei ainakaan omalla kohdallani ole ollut haittaa siitä, että olen suorittanut kaksoistutkinnon, päinvastoin :)

Jos siis tuntuu esim. että pelkkä teoria ei kiinnosta, niin tuo kyseinen kaksoistutkino olisi paras, sillä amiskassa tehdään sitten muutakin kuin vain luennoidaan... :thmbup:

Onnea tuleviin koitoksiin ja ammatinvalintaan :thmbup:  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tarraan vielä hieman tuohon ikäasiaan, josta Mikko jo hieman mainitsikin. Oman kurssini alussa keski-ikä oli hatusta heitettynä ehkäpä 26v. Siitä voikin jo päätellä, että harvassa olivat ne jotka pääsivät mukaan suoraan lukion penkiltä, armeijan jälkeen. Omalla kurssilla tais olla 1 tällainen tapaus. Lopuilla olikin yksi tai useampia opiskelu- / työvuosia välissä ja suurella osalla valmis ammattitutkintokin. Meitä oli yhteensä 18, joista yksi ei ollut käynyt lukiota. Arviolta 75% oli hakenut aikaisemminkin, osa oli kolmatta kertaa mukana. Kannattaa siis ensisijaisesti keskittyä siihen varasuunnitelmaan ja koittaa sitten jossain vaiheessa onnea lj-testeissä ilman isompia odotuksia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nostetaanpas.

Tänään posti toi ilmoituksen 1. valintakokeesta. Pikaisella vilkaisulla n. 500 nimeä lapussa.

Onko muita tältä foorumilta tulossa tuonne soveltuvuustestiin?

27.2 itse siis menossa, ja ensimmäistä kertaa. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nostetaanpas.

Tänään posti toi ilmoituksen 1. valintakokeesta. Pikaisella vilkaisulla n. 500 nimeä lapussa.

Onko muita tältä foorumilta tulossa tuonne soveltuvuustestiin?

27.2 itse siis menossa, ja ensimmäistä kertaa. :)

Moro!

Sama homma myös meikäläisellä. Samana päivänä tarttis tulla Vantaalla käymään.

Toivottavasti onni suosii jatkon suhteen mutta onpahan seuraavaa kertaa varten tietoa,

minkälaiset testit alussa odottaa.

Testejä odotellessa, hyvää kevään odotusta!

Miko S.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko tuo siis haku lennonjohtajakoulutukseen vai lennonjohtajaksi Uttiin?

Moro!

Oli haku lennonjohtaja koulutukseen Avia Collegeen, mut päätty 25.1.

Miko

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei,

Toinen asia, mitä mietin, oli tuo Tikkakosken Lukio(opettaja mainitsi). Siellä näyttää olevan todella hyvät mahdollisuudet ilmailusta kiinnostuneelle (esim. PPL(A) kurssi, minkä luulisi olevan hyvä jos lj-koulutukseen aikoo). Lukion sivujen mukaan yleinen keskiarvoraja on 7,0.. Sillä pitäisi minunkin päästä sisään (KA yleensä 8,5 paikkeilla ja lukuaineiden 8,9).

Morjesta !

Vääksystä (n. 30km Lahdesta pohjoiseen) löytyy Vääksyn yhteiskoulun lukio. Jossa on Ilmailulinja, itse olen toisen vuosikurssin opiskelija.

4. vuosikurssi alkaa ensi syksynä.

Lisää tietoja annan mielelläni, mutta alkuun:

http://vyk.asikkala.fi/?id=75

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vääksystä (n. 30km Lahdesta pohjoiseen) löytyy Vääksyn yhteiskoulun lukio. Jossa on Ilmailulinja, itse olen toisen vuosikurssin opiskelija.

4. vuosikurssi alkaa ensi syksynä.

Mihis se 3. jäi?  ::);D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mihis se 3. jäi?  ::);D

Siinä se tänäsyksynä alkoi :D 

Ja ensi syksynä 4vuosikurssi, mallia 09.

Väärinymmäryksiä, mutta olen 2vuosikurssin opiskelija, ja tällä hetkellä 2 vuotta lukiossa :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mullekkin tuli kutsu valintakokeisiin. Hieman tässä mietityttää, että lähenkö ollenkaan täältä Rovaniemeltä asti tulemaan, kun on niin suuri hakijamäärä. Varmaan tälläkin kertaa n. 20 otetaan? Joka tapauksessa hyvin harva pääsee opiskelemaan.  Kävin jo pari vuotta sitten ilmavoimien pääsytesteissä ja siellä karahdin psykologisissa. Taso on varmaan vielä kovempi kuin siellä silloin. Voishan sitä ehkä lähteä onneaan kokeilemaan ja sitten parin vuoden päästä uusi yritys :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mullekkin tuli kutsu valintakokeisiin. Hieman tässä mietityttää, että lähenkö ollenkaan täältä Rovaniemeltä asti tulemaan, kun on niin suuri hakijamäärä. Varmaan tälläkin kertaa n. 20 otetaan?

Jos kerran olet kurssille hakenut niin miksi et lähtisi valintakokeeseen?!? Eivät kaikki pääse edes ensimmäisen vaiheen valintakokeeseen... Ja tuo asenne täytyy heittää roskikseen saman tien, että koska hakijoita on paljon niin ei voisi päästä. Aina joku pääsee! Arvailut siitä, kuinka monta otetaan sisään kannattaa myös unohtaa vielä haun tuossa vaiheessa.

Joka tapauksessa hyvin harva pääsee opiskelemaan.  Kävin jo pari vuotta sitten ilmavoimien pääsytesteissä ja siellä karahdin psykologisissa. Taso on varmaan vielä kovempi kuin siellä silloin. Voishan sitä ehkä lähteä onneaan kokeilemaan ja sitten parin vuoden päästä uusi yritys :)

Vaikka lennonjohtajat (ja lj-opiskelijat  ;)) yli-ihmisiä ovatkin  :) niin kurssille hakee ihan tavallisia suomalaisia ihmisiä. Eli hakijoiden tasostakaan ei kannata vetää mitään johtopäätöksiä vielä. Siis pääsykokeisiin mars, ja spekulointi mielestä pois!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vaikka lennonjohtajat (ja lj-opiskelijat  ;)) yli-ihmisiä ovatkin  :) niin kurssille hakee ihan tavallisia suomalaisia ihmisiä. Eli hakijoiden tasostakaan ei kannata vetää mitään johtopäätöksiä vielä. Siis pääsykokeisiin mars, ja spekulointi mielestä pois!

Tämä on aivan totta ja tottakai menet sinne kokeisiin.

Jostain lähteneen vanhan tiedon mukaan lennonjohtajat tuon yli-ihmisominaisuuden lisäksi syövät pieniä lapsia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos kerran olet kurssille hakenut niin miksi et lähtisi valintakokeeseen?!? Eivät kaikki pääse edes ensimmäisen vaiheen valintakokeeseen... Ja tuo asenne täytyy heittää roskikseen saman tien, että koska hakijoita on paljon niin ei voisi päästä. Aina joku pääsee!

Oletpa Elssa ihan oikeassa siinä mielessä, että tuo asenne todellakin täytyy heittää pois heti paikalla. Ei se, että niitä hakijoita on suuri määrä, tarkoita suinkaan sitä, ettei sinulla olisi minkäänlaisia mahdollisuuksia päästä. Kun kerran pääsit tuosta paperivaiheesta läpi, niin sinne vaan tekemään testit ja katsot, että mihin se sitten johtaa. Niihin testeihinkään ei kuitenkaan ihan kaikkia oteta, joten sekin kertoo jo jotain että olet niihin päässyt.  ;):thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jostain lähteneen vanhan tiedon mukaan lennonjohtajat tuon yli-ihmisominaisuuden lisäksi syövät pieniä lapsia.

Ennen oli lennonjohtajien lisäksi joitakin ylilennonjohtajia, mm. Penttisen Rike Rovaniemeltä.

Rike aina sanoi, että kun hän on ylilennonjohtaja, niin hän hoitaa vain ylilentävät ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

^ Heh :D Kyllä on taas nimike keksitty!

Mie oon kyllä aika puusilmä, nyt vasta tajusin että tää ketju on alotettu 2006  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

[ot]

Muuan museoviraston arkkitehti sai nimityksen yliarkkitehdiksi. Säästäväisenä henkilönä hän jatkoi vanhojen käyntikorttiensa käyttöä tehtyään ensin tittelinsä kohdalla tällaisen pienen lisäyksen: "arkkitehti " ;D

[/ot]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nou hätä. Näitä pitkään eläviä jollekin asialle vihkiytyneitä, välillä hukkuvia ja sitten ihmeylösnuosemisen kokevia ketjuja on täällä useampiakin. Tämäkin ketju on näköjään herätetty henkiin muutaman kuukauden hiljaiselon jälkeen muutama päivä takaperin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lähinnä näitä raha-asioita mietin kun olen köyhä opiskelija  :thmbdn: Mutta tosiaan junamatkan saa puoleen hintaan ja olen tädin luona yötä, joten ei se olekaan ongelma. :)

Kiitos teille kovasta kannustuksesta. :laugh: Eli eikun lippuja ostamaan ja reilun viikon päästä maanantaina sitten testeihin. :)  Ilmeisesti vaan kognitiivisia kykyjä testaillaan tällä ekalla kerralla? Kauempaa tulevien kannalta olis kiva, että ei näin monessa vaiheessa testattais.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään