Juhani Sipilä

Uudehkon osallistujan ensimmäinen näyte (EFHK 160806)

16 viestiä aiheessa

Olen ihan aloittelija järkkäri-digirintamalla (keväällä hommattu D 50) ja  mielenkiinnolla seurannut arviointejanne. Tässä olisi arvioitavaksi yksi kuva tältä illalta HK:lta. Spotterina olen uusvanha: harrastin asiaa 70-luvun alkupuoliskolla, mutta sitten tuli katkos, jota kesti tämän kesän kynnykselle saakka. Onko kohde kuinkakin harvinainen Helsingissä?

[ attachment removed / expired ]

PH-BQH, B777-206-ER, EFHK160806

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tervetuloa foorumille!  :thmbup:

Kyllä tollasella kalustolla pitää tollanen kuva tossa kelissä saadakin, ei mitään valittamista. Ehkä rajaus vähän liian tiukka, voi väljempikin olla, ainakin mun mielestä :) Mut mielipidekymysyksiä nämä :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos kommentista. Rajauksesta piti tehdä tiukka, kun systeemi vaati koon pienentämistä 200 kiloon. Oli vaikeuksia saada yli neljän megan RAWista niin pientä lättyä. Itsekin tykkäisin jättää ilmaa ympärille, erityisesti nokan eteen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos kommentista. Rajauksesta piti tehdä tiukka, kun systeemi vaati koon pienentämistä 200 kiloon. Oli vaikeuksia saada yli neljän megan RAWista niin pientä lättyä. Itsekin tykkäisin jättää ilmaa ympärille, erityisesti nokan eteen.

Kuvasta saa rajaamattomanakin alle 200 kiloisen, kun tallentaa sen hieman isommalla JPG-pakkauksella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse en olisi halunnut nähdä tämmöistä ratkaisua rajauksessa. Siivet vaan pois ja överirajaus tai sitten jopa peräpäästä konetta ulos kuvasta ja tiukka rajaus siipien liitoskohdasta keulaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En viittiny uutta alottaa. Aloittelijan ekoja kuvia hämärässä, eikä se helppoo oo.

Jalustan sain lainaan, mutta meinas tärähtää silloki.  >:(

D 50 oli täälläki kamera.

Neuvoja tarvitaan!!  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noihan on ihan hienoja, hyvä alku.

Hämärässä voi alivalottaa hiukan jos haluaa "hämärän" tunnelman myös kuviin. Kamera usein yrittää "normipäivä" -valoisuutta kuvaan, ja hämäräkuvat helposti näyttävät luonnottomilta jos kamera vaalentaa ne johonkin keskiarvoon..?

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuvasta saa rajaamattomanakin alle 200 kiloisen, kun tallentaa sen hieman isommalla JPG-pakkauksella.

Miten se tapahtuu Photosopissa (Limited, Mac-versio)? Itse pienensin kuvaa vain ylitiukalla rajaamisella ja kuvan leveyttä vähentämällä (moneen kertaan...). Olenkin ihmetellyt, miten muut saavat täysleveät ja suht. kookkaat kuvansa mahtumaan tuohon sallittuun 200 kiloon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten se tapahtuu Photosopissa (Limited, Mac-versio)? Itse pienensin kuvaa vain ylitiukalla rajaamisella ja kuvan leveyttä vähentämällä (moneen kertaan...). Olenkin ihmetellyt, miten muut saavat täysleveät ja suht. kookkaat kuvansa mahtumaan tuohon sallittuun 200 kiloon.

Jos ei muuten selviä, niin varmaan siinä tallennusikkunassa on myös help? Yleensä niissä kuitenkin on siinä tallennuslaatikossa (missä kirjoitetaan nimi ja valitaan tallennusformaatti) joko suoraan joku slideri, missä valitaan pakkaussuhde (esim. compression ratio, jpeg compression tjsp.), tai sitten se on siellä tallennuslaatikossa esim. jonkun options-nappulan takana. Esim. PSP:ssä se tapahtuu siten, että aloitetaan tallentamaan, valitaan muodoksi jpg ja sen jälkeen painetaan options-nappia, jonka takaa aukeaa pakkaussuhteen slider...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainakin "täydessä" fotarissa on erikseen "save for web" missä voi sitten tuunata sitä kuvatiedoston kokoa ja laatua mielin määrin ja se näyttää filen koon sen hetkisillä asetuksilla jne..

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Katsoppa tämä tutoriaali niin pitäisi onnistua.

http://www.myjanee.com/tuts/save/saveweb.htm

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos ohjeista. Yritin niitä noudattaa, mutta mutkitta ei tämäkään matka mennyt - taas piti rajata lisäää. Mutta pannaan samasta kohteesta (PH-BQH, Boeing 777-206-ER, EFHK 160806) muutama erilainen näkökulma näytille, tiukempaa ja vähemmän tiukkaa. Onhan tuo kone ainakin hieno - useimpien mielestä ainakin. On sillä ainakin komeat kannut, suorastaan hinkit...

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä tykkään noista koko koneen näyttävistä rajauksista - siinä saa vähän perspektiiviä koko koneeseen.

Tuo viimeinen kuva näyttää jäävän vähän pehmeäksi. Mitä linssiä käytät?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla