Markku Kanninen

OH-LRB Oulussa 1957 (kuvia lisätty)

32 viestiä aiheessa

Näin kesän loppupuolella jatketaan tätä mun arkiston penkomista.  Noista Jannen loistavista valokuvista päästään jouhevasti jatkamaan tuota Konna-aihetta: Raimo Sallanko kuvasi Oulussa v.1957(6?) tuota OH-LRB:ä, siis 440 muutosten jälkeen.   

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoisia ja osin tuttujakin kuvia. Minulla on suoraan seinällä tietokoneen monitorin yläpuolella tuo kolmas kuva. Ja sen oikealla puolella kolmonen ja vasemalla Caravelle, kaikki Markulta ostetuista kuvista tehtyjä.

Juha. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kivoja kuvia taas. Convairin kyydissä meikäpoika eka lentonsa lensi. Tosi "tyylikkäissä" kuteissa ja tärkeännäköisenä poseeraa tuo pikkupoika. Mahtaako olla linja-auton rahastaja? :)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoisia ja osin tuttujakin kuvia. Minulla on suoraan seinällä tietokoneen monitorin yläpuolella tuo kolmas kuva. Ja sen oikealla puolella kolmonen ja vasemalla Caravelle, kaikki Markulta ostetuista kuvista tehtyjä.

Juha. 

Joo Vantaa museon harraste/kirjapäivillä noita tuli myytyä sillon kun vielä viitti mennä pimiöön kuvia vedostaan ..

Mulla on n. 250 Sallangon kuvaamaa 6x6 negaa ja Raimo lupas, että minä saan panna tänne näytille. Lisää on tulossa kunhan keretään...

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kivoja kuvia taas. Convairin kyydissä meikäpoika eka lentonsa lensi. Tosi "tyylikkäissä" kuteissa ja tärkeännäköisenä poseeraa tuo pikkupoika. Mahtaako olla linja-auton rahastaja? :)

Jukka

Tuo porrasmekanismiä esittelevä ja pyrstöntakana poseeraava ravattiherra on Aeron virkailija nimi muistaakseni Utunen.

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kivoja kuvia taas. Convairin kyydissä meikäpoika eka lentonsa lensi. Tosi "tyylikkäissä" kuteissa ja tärkeännäköisenä poseeraa tuo pikkupoika. Mahtaako olla linja-auton rahastaja? :)

Jukka

Kysyin just Raimolta kuka tuo pikkumies oli? Oli kuulemma sukulaispoika jota olivat koneelle saattelemassa. Siksi "limukkapuku" päällä ja ilme senmukainen. Lentokoneen kyyti oli tuonikäiselle tuolloin harvinaista herkkua. Lentomatkustajat olivat tuolloin pääasiassa tällaisia arvokkaanäköisiä herrasmiehiä...

[ attachment removed ]

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun mulla on jokunen Jaakkolan Mikon negoista vedostettu kuva ja kun kysyin Mikolta että tykkääkö huonoa vaikka hänenkin aikaansaannoksiaan tänne eksyy.  Joten luvan jälkeen:

Kaksi Konnankuvaa on vuodelta 1973 jolloin Finnair juhlisti 50-vuotistaivaltaan 1923-1973 tekstillä. Kuvatti Oulussa.

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin kesän loppupuolella jatketaan tätä mun arkiston penkomista.  Noista Jannen loistavista valokuvista päästään jouhevasti jatkamaan tuota Konna-aihetta: Raimo Sallanko kuvasi Oulussa v.1957(6?) tuota OH-LRB:ä, siis 440 muutosten jälkeen. 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Oliskos se niin, että 440:n erottaa 340:stä ulkoapäin parhaiten tästä kulmasta? Itselläni oli sellainen käsitys, että 340:ssä oli kaksi pyöreää ejektorityyppistä pakoputkea tässä näkyvän 440 laatikkomaisen sijasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun mulla on jokunen Jaakkolan Mikon negoista vedostettu kuva ja kun kysyin Mikolta että tykkääkö huonoa vaikka hänenkin aikaansaannoksiaan tänne eksyy.  Joten luvan jälkeen:

Kaksi Konnankuvaa on vuodelta 1973 jolloin Finnair juhlisti 50-vuotistaivaltaan 1923-1973 tekstillä. Kuvatti Oulussa.

 

[ attachment removed / expired ]

Markku

 

 

Tämä pitkänokkainen Konna on omasta mielestäni kaunis. Nokan alta pilkottaa harvinainen konetyyppi; SOCATA ST-10 Diplomate.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-SAB pyöri tuollon 70-luvulla Oulussa joten pannaan siitäkin kuva...ei vaan oo päästy skannauksissa tuone pikkukonepuolelle vielä olenkaan ;)

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä on nyt niin paljon hienoja Convair-kuvia, etten malta olla laittamatta tätä vanhaa postikorttia. Kortti lienee ostettu matkamuistoksi, sillä sitä ei ole koskaan lähetetty. Valitettavasti kuvassa ei näy koneen rekisteriä.

 

[ attachment removed ]

 

Kuva ei kyllä pärjää laadultaan Markun hienoille skannauksille.

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuva ei kyllä pärjää laadultaan Markun hienoille skannauksille.

-Esa

Miten niin ei pärjää, nuokin mun kuvat on vain tökätty monitoimivehkeen lasille ja painettu "skannaa kuva muistikortille" nappia.

Nuo postikortit on ammattivalokuvaajien työtä ja siten laadukkaita. Tuossakin kuvassa on otettu hienosti nuo pilvet haltuun, mustavalkokuvauksessa piti käyttää sopivaa suodatinta objektiivin edessä jos halus pilvet noin hyvin esille.

Markku

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun mulla on jokunen Jaakkolan Mikon negoista vedostettu kuva ja kun kysyin Mikolta että tykkääkö huonoa vaikka hänenkin aikaansaannoksiaan tänne eksyy.  Joten luvan jälkeen:

Kaksi Konnankuvaa on vuodelta 1973 jolloin Finnair juhlisti 50-vuotistaivaltaan 1923-1973 tekstillä. Kuvatti Oulussa.

 

 

 

Tuosta VKM:n hallikuvasta tuli mieleen, että mitä nykyään käytössä olevaa "ammattikalustoa" EFOU:n halliin sopii ovimodifikaation jälkeen ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Halli laajennettiin eli jatkettiin vähän ja ovet mitoitettiin silloin (1990) käytössäolleelle Ysi-MD kalustolle. Airbus ei mahdu, Emppu taitas mahtua.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Halli laajennettiin eli jatkettiin vähän ja ovet mitoitettiin silloin (1990) käytössäolleelle Ysi-MD kalustolle. Airbus ei mahdu, Emppu taitas mahtua.

Markku

 

Noudattaa sitten EFRO:n hallin historiaa ja nykypäivää.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samoilla piirustuksilla nuo hallit taidettiin 50-luvun lopulla rakentaa ympäri Suomea..

Markku

Ps. Paitsi Rovaniemen halli kyllä paloi kertaalleen 28.11.1955 ja nykyinen vähän erinäköinen kuin Oulun halli.

sama.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samoilla piirustuksilla nuo hallit taidettiin 50-luvun lopulla rakentaa ympäri Suomea..

Markku

 

Ei välttämättä. EFRO:n halli on kaarihalli, kuten Kemin ja EFHK:n, silloinen Karhumäen halli. EFOU:n halli taas myötäilee samaa tyyliä Kuopion ja Vaasan hallien kanssa, jotka eivät ole kaarihalleja.

 

Milläs muilla kentillä näitä siviilikoneille (Convair luokan) rakennettuja siviilihalleja muuten on ? Jojensuu ?

 

EDIT: Kemin hallinhan ei Convair mahtunut, DC-3 kylläkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samoilla piirustuksilla nuo hallit taidettiin 50-luvun lopulla rakentaa ympäri Suomea..

Markku

Ps. Paitsi Rovaniemen halli kyllä paloi kertaalleen 28.11.1955 ja nykyinen vähän erinäköinen kuin Oulun halli.

sama.

 

En huomannutkaan tätä sinun lisäystä. Hallihan on tosiaan mainitsemanasi päivänä palanut kivijalkaan. Nykyinen halli rakennettiin palaneen perustuksille, ja sitä jatkettiin joskus 90-luvulla MD-80 sarjalle sopivaksi.

 

Oliko alkuperäinen halli kaarihalli vai tyyliä Oulu ?. En ole koskaan nähnyt alkuperäisestä hallista kuvia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko alkuperäinen halli kaarihalli vai tyyliä Oulu ?. En ole koskaan nähnyt alkuperäisestä hallista kuvia.

Alakulpin "Lapin ilmailuhistoria II" on kuva vain palaneesta joten vaikea sanoa. Oulun halli rakennettiin v.1957 joten noissa Sallangon kuvissa ei vielä näy hallille menevää rullaustietä. Sillä paikalla on tuo Shellin koppi. Maakasoista päätellen rullaustie on rakenteilla.

 

[ attachment removed / expired ]

Markku

p.s. Tuolla Konnan mahan alla muuten pilkistää samanlainen Shellin auto kuin niissä Jannen Hesan värikuvissa v.1954

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alakulpin "Lapin ilmailuhistoria II" on kuva vain palaneesta joten vaikea sanoa.

 

 

Tarinan mukaan silloiselle, legendaariselle lentoaseman päällikölle, Osmo Rautavaaralle olisi silloin soitettu  yleistentöitten ja kulkulaitosten ministeriöstä, ja pahoiteltu sitä, että hänen kentällä paloi halli.

"Osku" oli kuulemma vastannut, että mitäs tuosta. Eihän siitä ole kuin kymmenen vuotta kun täällä paloi 15 hallia. (Lapin sodan aikana vuonna 1945 Sakujen halleja)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei välttämättä. EFRO:n halli on kaarihalli, kuten Kemin ja EFHK:n, silloinen Karhumäen halli. EFOU:n halli taas myötäilee samaa tyyliä Kuopion ja Vaasan hallien kanssa, jotka eivät ole kaarihalleja.

 

Milläs muilla kentillä näitä siviilikoneille (Convair luokan) rakennettuja siviilihalleja muuten on ? Jojensuu ?

 

EDIT: Kemin hallinhan ei Convair mahtunut, DC-3 kylläkin.

 

Vaasan halli tosiaan rakennettiin tietojeni mukaan n. 1956-57, ja "Convair-luukku"-löytyy ovien yläpuolelta. Eli Convairin sivuvakaaja ei muuten olisi mahtunut sisään. Luukku avattiin aina myös, kun Skywaysin Fokker F-50:set yöpyivät tuossa muutamia vuosia sitten Vaasassa.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin Oulussa tuo pyrstöluukku oli varsinainen teknisen nerouden riemuvoitto. Sähkömoottori oli hallin sisäseinällä. josta voima johdettiin murrosnivelöityjen akseleiden välityksellä katonrajassa roikkuvalle akselille. Akselissa oli kaksi vaijerikelaa joista meni vaijerit luukun alareunaan ja niillä luukku vedettiin ylös. Koko halli tärisi ja tutisi kun luukkua avattiin eikä luukkua mitenkään varmistettu vaan se roikkui yläasennossaan vaijereiden varassa. Niimpä kerran 1980 luvulla kun FA:n Bandeirante oli juuri saatu sisälle joku systeemissä petti (muistaakseni yksi murrosnivel) koko luukku rojahti ala-asentoon ja oli kaataa koko päätyseinän.  Bandesta ois tullut entinen jos ois tapahtunut hetkeä aikaisemmin. Tämä tapaus vauhditti osaltaan Oulun hallin oviremonttia.

Markku

p.s. Tässä vähän epäselvä kuva systeemistä:

 

[ attachment removed / expired ]

sama

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin Oulussa tuo pyrstöluukku oli varsinainen teknisen nerouden riemuvoitto. Sähkömoottori oli hallin sisäseinällä. josta voima johdettiin murrosnivelöityjen akseleiden välityksellä katonrajassa roikkuvalle akselille. Akselissa oli kaksi vaijerikelaa joista meni vaijerit luukun alareunaan ja niillä luukku vedettiin ylös. Koko halli tärisi ja tutisi kun luukkua avattiin eikä luukkua mitenkään varmistettu vaan se roikkui yläasennossaan vaijereiden varassa.

 

 

 

Tuolla Oulun hallin pyrstöluukulla on aikanaan kolhittu Convairin sivuperäsintä. Kolhu ei ollut kovinkaan paha, koska kone lensi normaalin reittilennon Oulusta rovikselle. Kone oli roviksella hallissa ja mekaanikko tiiraili sivuperäsimem kärkeä, kertoen, että sitä oli kolhittu Oulussa pyrstöluukulla. En minä ainakaan siinä mitään silminnähden havaittavaa huomannut.

 

Täysin samaa teknisen nerouden riemuvoittoa oli myös roviksenkin hallin pyrstöluukku. 70-luvulla roviksen hallin pyrstöluukku modifioitiin DC-9:n tarpeisiin, ja se toimi hydraulisylintereillä. IL:n työpäällikkö (muistaakseni Mustonen), kertoi aikoinaan minulle, että roviksen pyrstöluukun modifikaatio oli hänen ensimmäinen työ, jonka hän sai hoidettavakseen, kun tuli laitokselle töihin. Hän muisti mielenkiintoisen yksityiskohdan suunnitelmasta. Pyrstöluukun ylälaita oli tasan 200 m merenpinnasta.

 

Heikkotasoisessa kuvassa, jossa näkyy modifioitu pyrstöluukku, on OH-LYG menossa moottorin vaihtoon roviksen halliin.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla