Kirjoitettu Elokuu 17, 2006 Iltapäivää, Pistetääs pitkästä aikaa kyssäri liikenteeseen. Eli mitä/mikä kuvassa? [edit: Eipäs pistetäkään.] -m Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 17, 2006 Musta laatikko? EDIT_ Vaikka nyt torstai tosiaankin onkin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 17, 2006 Painemittaus tms. yksikkö kun näyttää olevan pitot input. Tarkennetaan sen verran että olisko joku EGPWS systeemi. KGP 980? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 17, 2006 Musta laatikko? EDIT_ Vaikka nyt torstai tosiaankin onkin Totta, mustahan tuo laatikko on...eipä siinä kuitenkaan taida hirveästi yhtäläisyyttä olla sen "mustan laatikon" kanssa ulkoisesti... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 17, 2006 [edit: Kuvat ja tarina poistettu yritysturvallisuuden nimissä. Harmillista, että lentokoneiden korjaustoiminnan yllä halutaan pitää salaperäisyyden verhoa, mutta näin pyydettiin korkeammalta taholta tekemään. ] -m, top secret-hommissa nykyään Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 17, 2006 Mielenkiintoinen teksti kuvien kera. Kiva nähdä välillä kulissien taaksekkin.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 17, 2006 Hienoa Mikko. 8) Itsekkin tekniikan ihmisenä on mukava lueskellä näitä "kulissien takana" -juttuja. Edit: Kivat epoksi kerrokset piirilevyissä. Noita ei ihan helpolla kolvailla Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 17, 2006 Juu, mielenkiintoinen kuvasarja. Laita joskus lisää. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 17, 2006 Hienoa kaima! Mielenkiintoinen juttu itse lentämisen vierestä! Mukava nähdä avioniikkaa vähän lähemmin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 17, 2006 wow, hieno kertomus eniten sävähdytti nuo erittän hi-tech kalibrointityökalut (tai mikälie) sen ADT-testerin päällä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 17, 2006 Jep, erittäin kiintoisa ja asiallinen kuvasarja! Tämmöistä peruskauraa vinnairin koneista jaksaa katsellakin :-) //T Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 17, 2006 Erinomainen kuvakertomus! Konkreettinen tarina siitä, mitä lentoturvallisuuden ylläpitäminen käytännössä tarkoittaa! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 18, 2006 Nonni! Vanhan testaajan silmään kävi kovinkin hyvin tämä tarina. Erittäin mielenkiintoista. Vain eivät näytä olevan ihan uudenkarheita nuo pistoyksiköt päätellen IC-piirien merkinnöistä? -92 vko 16, -91 vko 42..... lentokoneissa on siis elektroniikkakin pitkäikäistä.... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 18, 2006 Lähteekös teilläkin nuo mittalaitteet helposti itse kävelemään tiehensä, kun olet noin huolella omaksi merkannut ? Jopa tuon pöydänkin!!! t: V-M Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 18, 2006 No nyt on asiallista settiä! Elektroniikkasuunnittelijana ja intissä MILspex-laitteiden kanssa säätäneenä osa vehkeistä ovat samansukuisia. Milspec-laitteissa tosin ei taitaisi tuollainen räppilankaviritys mennä läpi. Nykyvermeillä varmaan tuon koko laatikon kamat saisi integroitua luottokortin kokoiselle piriikortille, mutta avioniikka ja sotilaselektroniikka tietenkin käyttää hyväksi todettuja (lue: wanhoja) ratkaisuja eikä uusinta uutta Tahtoo liissäää [EDIT] aika jännä että kalibrointi tapahtuu kolvaamalla vastuksia irti...paljonko tuollainen "tarkkuusvastus" (0.5%) yhden kappaleen erissä Finnair- ja avioniikkalisineen maksaa? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 18, 2006 [EDIT] aika jännä että kalibrointi tapahtuu kolvaamalla vastuksia irti...paljonko tuollainen "tarkkuusvastus" (0.5%) yhden kappaleen erissä Finnair- ja avioniikkalisineen maksaa? Ajattelin ihan samaa juuri äsken, onhan se vastus tietty tarkempi pysymään asetusarvossaan kuin trimmeri -vai onko? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 18, 2006 Ajattelin ihan samaa juuri äsken, onhan se vastus tietty tarkempi pysymään asetusarvossaan kuin trimmeri -vai onko? No luotettavampi ainakin, mitä noissa vehkeissä varmaan arvostetaan... t: V-M Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 18, 2006 Jotenkin, näyttää homma jostain kumman syystä aika tutulta Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 18, 2006 Heh jotenkin noin ne hinnat taitavat mennä juu Mikä tuon kalibrointitarpeen sitten luo? Kiinteä vastus nyt ei varmaan kummosesti "ryömi" ellei se sitten ihan hajoa? PS. Olisko DC-10:n kamoista mitään kuvia, ne vasta mielenkiintoisia olisivat! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 18, 2006 Todella mielenkiintoinen tarina tosiaan. Taas jotenkin tajuaa miten monen asian pitää mennä oikein että nämä koneet pysyvät ilmassa. Tässä varmaan piilee myös se syy miksi jännitän lentämistä/olen kiinnostunut lentokoneista. Ei pysty ymmärtämään miten niin moni tekninen laite voi toimia luotettavasti samaan aikaan ja mahdollistaa käsittämättömän isojen metallikasojen lentämisen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 19, 2006 Sopiiko kysyä, vieläkö Olavi Uotila on Finskin avioniikka/elektroniikkapuolella töissä vai ehkä jo eläkkeellä? Hän oli samassa lukiossa (HKYL) pari vuotta minua ylemmällä luokalla ja näpräsi jo silloin radioiden parissa, joskin "hieman" paremmalla asiantuntemuksella kuin meikäläinen. Siis niihin aikoihin, kun Elektrofoto Oy:stä sai ostettua yhden tarkkuusvastuksen kerrallaan, parilla markalla...ts. 60-luvulla, jolloin rulasivat ECC 83 ja EL 84, vahvistimien rungot väännettiin itse alumiinipellistä ja hammasharjakoteloihin kyhättiin AM-radiovastaanotin korvanappikuulokkeella, jolla kuunneltiin tylsillä oppitunneilla YLEn lähetyksiä Tuskin hän muistaa meikäläistä, mutta kysynpä nyt kumminkin, jossei tämä mikään valtionsalaisuus ole. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla