Mikko Kartano

MD-11 avioniikkaa (oli: Keskiviikkokyssäri)

37 viestiä aiheessa

Iltapäivää,

 

 

Pistetääs pitkästä aikaa kyssäri liikenteeseen. Eli mitä/mikä kuvassa?

 

[edit: Eipäs pistetäkään.]

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Painemittaus tms. yksikkö kun näyttää olevan pitot input.

 

Tarkennetaan sen verran että olisko joku EGPWS systeemi. KGP 980?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Musta laatikko? :P

EDIT_ Vaikka nyt torstai tosiaankin onkin  :laugh:

 

Totta, mustahan tuo laatikko on...eipä siinä kuitenkaan taida hirveästi yhtäläisyyttä olla sen "mustan laatikon" kanssa ulkoisesti...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[edit: Kuvat ja tarina poistettu yritysturvallisuuden nimissä. Harmillista, että lentokoneiden korjaustoiminnan yllä halutaan pitää salaperäisyyden verhoa, mutta näin pyydettiin korkeammalta taholta tekemään. :-\]

 

-m, top secret-hommissa nykyään

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen teksti kuvien kera. Kiva nähdä välillä kulissien taaksekkin.. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa Mikko.  8) Itsekkin tekniikan ihmisenä on mukava lueskellä näitä "kulissien takana" -juttuja.

 

Edit: Kivat epoksi kerrokset piirilevyissä. Noita ei ihan helpolla kolvailla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

wow, hieno kertomus  ;)

 

eniten sävähdytti nuo erittän hi-tech kalibrointityökalut (tai mikälie) sen ADT-testerin päällä  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erinomainen kuvakertomus! Konkreettinen tarina siitä, mitä lentoturvallisuuden ylläpitäminen käytännössä tarkoittaa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nonni!

 

Vanhan testaajan silmään kävi kovinkin hyvin tämä tarina. :thmbup: Erittäin mielenkiintoista. Vain eivät näytä olevan ihan uudenkarheita nuo  pistoyksiköt päätellen IC-piirien merkinnöistä? -92 vko 16, -91 vko 42.....  lentokoneissa on siis elektroniikkakin pitkäikäistä.... :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähteekös teilläkin nuo mittalaitteet helposti itse kävelemään tiehensä, kun olet noin huolella omaksi merkannut  ;) ? Jopa tuon pöydänkin!!!  ;D

 

t: V-M

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt on asiallista settiä! Elektroniikkasuunnittelijana ja intissä MILspex-laitteiden kanssa säätäneenä osa vehkeistä ovat samansukuisia. Milspec-laitteissa tosin ei taitaisi tuollainen räppilankaviritys mennä läpi. Nykyvermeillä varmaan tuon koko laatikon kamat saisi integroitua luottokortin kokoiselle piriikortille, mutta avioniikka ja sotilaselektroniikka tietenkin käyttää hyväksi todettuja (lue: wanhoja) ratkaisuja eikä uusinta uutta :)

 

Tahtoo liissäää

 

[EDIT] aika jännä että kalibrointi tapahtuu kolvaamalla vastuksia irti...paljonko tuollainen "tarkkuusvastus" (0.5%) yhden kappaleen erissä Finnair- ja avioniikkalisineen maksaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[EDIT] aika jännä että kalibrointi tapahtuu kolvaamalla vastuksia irti...paljonko tuollainen "tarkkuusvastus" (0.5%) yhden kappaleen erissä Finnair- ja avioniikkalisineen maksaa?

 

Ajattelin ihan samaa juuri äsken, onhan se vastus tietty tarkempi pysymään asetusarvossaan kuin trimmeri -vai onko?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajattelin ihan samaa juuri äsken, onhan se vastus tietty tarkempi pysymään asetusarvossaan kuin trimmeri -vai onko?

 

No luotettavampi ainakin, mitä noissa vehkeissä varmaan arvostetaan...

 

t: V-M

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh jotenkin noin ne hinnat taitavat mennä juu :)

 

Mikä tuon kalibrointitarpeen sitten luo? Kiinteä vastus nyt ei varmaan kummosesti "ryömi" ellei se sitten ihan hajoa?

 

PS. Olisko DC-10:n kamoista mitään kuvia, ne vasta mielenkiintoisia olisivat!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella mielenkiintoinen tarina tosiaan. Taas jotenkin tajuaa miten monen asian

pitää mennä oikein että nämä koneet pysyvät ilmassa.

 

Tässä varmaan piilee myös se syy miksi jännitän lentämistä/olen kiinnostunut

lentokoneista. Ei pysty ymmärtämään miten niin moni tekninen laite voi toimia

luotettavasti samaan aikaan ja mahdollistaa käsittämättömän isojen metallikasojen

lentämisen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sopiiko kysyä, vieläkö Olavi Uotila on Finskin avioniikka/elektroniikkapuolella töissä vai ehkä jo eläkkeellä?

 

Hän oli samassa lukiossa (HKYL) pari vuotta minua ylemmällä luokalla ja näpräsi jo silloin radioiden parissa, joskin "hieman" paremmalla asiantuntemuksella kuin meikäläinen.

 

Siis niihin aikoihin, kun Elektrofoto Oy:stä sai ostettua yhden tarkkuusvastuksen kerrallaan, parilla markalla...ts. 60-luvulla, jolloin rulasivat ECC 83 ja EL 84, vahvistimien rungot väännettiin itse alumiinipellistä ja hammasharjakoteloihin kyhättiin AM-radiovastaanotin korvanappikuulokkeella, jolla kuunneltiin tylsillä oppitunneilla YLEn lähetyksiä  :)

 

Tuskin hän muistaa meikäläistä, mutta kysynpä nyt kumminkin, jossei tämä mikään valtionsalaisuus ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla