Mikko Kartano

MD-11 avioniikkaa (oli: Keskiviikkokyssäri)

37 viestiä aiheessa

Todella mielenkiintoinen tarina, siitä isot plussat!

 

Itse vastaan eräässä suurehkossa suomalaisessa kännykkäverkkoja valmistavassa yrityksessä 3G tukiasemien testauksesta (ml. lopputestaus), joten testauspuoli on kyllä kohtuullisen tuttua :). Erona meidän hommiin on, että kaikki mitä voidaan tehdään pintaliitoskomponentein ja monikerroslevyin ja äärettömän monimutkaisin ASIC-piirein. Tuommosia räppilankavirityksiä en ole nähnyt kuin jossain 90-luvun alun tuotteissa ja nykyään joskus harvoin protoissa ;D.

 

Olispa kyllä kiinnostavaa työskennellä ilmailuavioniikan tai simulaattoreiden parissa.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Itse vastaan eräässä suurehkossa suomalaisessa kännykkäverkkoja valmistavassa yrityksessä 3G tukiasemien testauksesta (ml. lopputestaus), joten testauspuoli on kyllä kohtuullisen tuttua .

 

Tää nyt menee täysin offtopic mutta samaisen verkkovalmistajan leivissä sitä on omakin testauskokemus joskus tullut hankittua... silloin kun niitä räppiliitoksia oli todellakin käytössä paljon ;D Ilmailuun sillä valitettavasti ei ollut muuta yhteyttä kuin mitä nyt joskus Ilmavoimien käytössä olleen TIPU verkon kilkkeitä testaillessa ( kaukainen kaukainen VIRVE:n esi-isä ). Eli samasta phonebookista löydytään vieläkin....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sopiiko kysyä, vieläkö Olavi Uotila on Finskin avioniikka/elektroniikkapuolella töissä vai ehkä jo eläkkeellä?

 

Olavi taitaa olla osa-aikaeläkkeellä. Vilahti ainakin toimiston ohi tuossa tällä viikolla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tää nyt menee täysin offtopic mutta samaisen verkkovalmistajan leivissä sitä on omakin testauskokemus joskus tullut hankittua... silloin kun niitä räppiliitoksia oli todellakin käytössä paljon ;D Ilmailuun sillä valitettavasti ei ollut muuta yhteyttä kuin mitä nyt joskus Ilmavoimien käytössä olleen TIPU verkon kilkkeitä testaillessa ( kaukainen kaukainen VIRVE:n esi-isä ). Eli samasta phonebookista löydytään vieläkin....

 

Kylähän TIPU oli ainakin viimevuonna vielä kovasti käytössä. Tosin en kyllä keksi mitä tekemistä sillä on VIRVE:n kanssa. Kyseessähän on ihan ilmavoimien sisäinen (tai sai sillä soitettua ulospäinkin) pikapuhelinjärjestelmä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Orvo tarkoittanee, että VIRVE-verkon juuret ovat TIPU-verkossa... kaukaiset sellaiset. Eikait sitä nyt aina kaikkea puhtaalta pöydältä suunnitella ;D.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitäpä sitä.... tämän kyseisen valmistajan verkoista ainakin tuntuu aina löytyvän samaa rautaa kun tarpeeksi syvälle kaivaa.  Mutta mitäs sitä hyvää muuttamaan??  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heips. Löytyykö jostain tietoa tuosta tipu verkosta? Kun nimittäin satun olemaan radiomiehiä, mutta ko. nimi ei ole sitten yhtään tuttu. :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[edit: Kuvat ja tarina poistettu yritysturvallisuuden nimissä. Harmillista, että lentokoneiden korjaustoiminnan yllä halutaan pitää salaperäisyyden verhoa, mutta näin pyydettiin korkeammalta taholta tekemään. :-\]

 

-m, top secret-hommissa nykyään

 

 

Näin on käynyt aiemminkin  ( http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,37420.0.html )

Vaikkei minun kuvat olleet läheskään noin yksityiskohtaisia kuin sinun, Mikko.

 

Terv. nimim. "kokemusta on !"   :-[   (myös Top Secret hommissa)  ::)

 

PS. Näistä tietty vois muutkin yhtiön (miksei muidenkin) leivissä olevat ottaa onkeensa, jottei käy huonosti työsuhteen kanssa !

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylla on taas Finnair niin top secret lentoyhtio etta.. Naita kuvia sun muita ohjaamovideoita on netissa muilta lentoyhtioilta (esim. KLM) vaikka kuinka, mutta Finnair tuntuu kieltavan aina kaikki tallaiset. Mita ihmeen haittaa siita on etta nakee miten heilla huolletaan koneita? Vai onko siina jotakin havettavaa/salattavaa? Muistan myos miten eras Finnairin ohjaamovideo kiellettiin, tosin taitaa nykyaan loytya video googlesta. Pelkaako Finnair etta tavalliset ihmiset saavat huonon kuvan yhtiosta jos nakevat heidan toimintaa pintaa syvemmalle? Vai pelataanko etta jos nayttaa kuvan jostakin laitteesta/videon, niin se lisaa terrorismia? Molemmat kuulostaa hiukan hassulta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin politiikka kaikkien tämmösten kuvien/videoiden tms. suhteen on kyllä semmonen, että sitä on järjellä hankala perustella. Ymmärrän, että halutaan suojata joitain proprietary dokumentteja tai yrityksen sisäistä "henkistä pääomaa". Mutta että esim. ohjaamovideoita ei saa näyttää, avioniikan huoltaminen on top-secret hommaa tms, niin noissahan on kyse kyllä jostain arkaaisesta "meidän sisäiset jutut ei kuulu kellekkään" -ajatuksesta.

 

Huolestuttavaa on myös se, että firmassa on ihmisiä, jotka näitä foorumeita seuraa, ja sitten ottavat asiakseen tiedottaa "paljastuksista" juuri niille henkilöille, jotka ovat kaikista vastahakoisimpia paljastamaan yhtään mitään kulissien takaa. Maailma on varmaan paljon parempi paikka nyt, kun Mikon (todella mielenkiintoista!) raporttia ei täällä enää ole.

 

edit: tosiaan perusteluna se, että jos "tavikset" tai terroristit näkee kuinka esim. MD-11 operoidaan tai jotain muuta materiaalia, niin se on semmonen homma että internet on aivan pullollaan eri lentokoneista materiaalia, niin maintenance manuaaleista täydellisiin SOP ja AOM-dokumentaatioon. Eräs nimeltämainitsematon yhtiö piti jopa omaa lentäjien aluettaa julkisella puolella omalla web-serverillään, jolloin kellä tahansa oli pääsy kaikkiin bulletiineihin yms, jotka koskivat mm. B757 (muiden ohessa) konetyyppiä.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meinasinpa kysäistä silloin kun nuo MD-11 tekniikka kuvat vielä olivat täällä, että onko kuvaajalla ja julkaisijalla Finnairin lupa julkaista kuvia netissä.

 

Itse en ilman kirjallista lupaa julkaisisi edes kuvaa duunipaikan miestenvessan kaakeleista jos nyt ylipäätänsä olisi joku tarve julkistaa duunipaikan asioita kaikelle kansalle.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni mennään taas vähän liian pitkälle näissä yhtiön "salaisuuksissa". Kertomus oli todella mielenkiintoinen! Mukava nähdä mitä töitä siellä toisessa päässä rakennusta paiskitaan .

 

 

Sampo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla