Guest laurindo

Näennäinen ja fyysinen muisti?

23 viestiä aiheessa

Mikä on näennäisen ja fyysisen muistin ero? Mulla kun tuo FS tilttaa melko usein ja valittaa että näennäismuistia on liian vähän ja että järjestelmä vapauttaa sitä käyttöönsä. Mutta silti ei ole kaatuilu loppunut. Luin netistä että näennäisen muistin määrää voisi jotenkin manuaalisesti muuttaa mutta päätin kuitenkin kysyä vielä täältä luottofoorumilta että miten se tapahtuu, tai että voiko koneessani tuota näennäismuistin määrää edes kasvattaa enää.

Tässä vähän tietoja:

Fyysistä muistia yhteensä 512,0 mt

Fyysistä muistia vapaana 292,18 mt

Näennäismuistia yhteensä 2,00 gt

Näennäismuistia vapaana 1,96 gt

Sivutiedoston tila      1,24 gt

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näennäismuisti tarkoittaa kiintolevyllä sijaitsevaa tiedostoa, jota käyttöjärjestelmä käyttää muistin jatkona. Oletuksena Windows säätää sen kokoa itse. Joskus voi olla kannattavaa nostaa sen minimikokoa, koska koon automaattinen kasvattaminen aiheuttaa tilapäistä hidastelua. Näennäismuistin säätö löytyy Järjestelmänhallinnasta kohdasta Lisäasetukset - Suorituskyky, asetukset - Lisäasetukset - Näennäismuisti, muuta. Siellä saa määrätä kullekin asemalle sivutustiedoston aloitus- ja maksimikoon. Tiedosto vie tietenkin kokonsa verran levytilaa, joten älyttömyyksiin ei kannata mennä.

Niin ja fyysinen muisti tarkoittaa tietenkin muistikampoja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näennäismuisti tarkoittaa kiintolevyllä sijaitsevaa tiedostoa, jota käyttöjärjestelmä käyttää muistin jatkona. Oletuksena Windows säätää sen kokoa itse. Joskus voi olla kannattavaa nostaa sen minimikokoa, koska koon automaattinen kasvattaminen aiheuttaa tilapäistä hidastelua. Näennäismuistin säätö löytyy Järjestelmänhallinnasta kohdasta Lisäasetukset - Suorituskyky, asetukset - Lisäasetukset - Näennäismuisti, muuta. Siellä saa määrätä kullekin asemalle sivutustiedoston aloitus- ja maksimikoon. Tiedosto vie tietenkin kokonsa verran levytilaa, joten älyttömyyksiin ei kannata mennä.

Niin ja fyysinen muisti tarkoittaa tietenkin muistikampoja.

Katsoin tilanteen omalta koneeltani. C-asemalla oli näennäismuistin alaraja noin 2G, yläraja noin 4G. D-asemalla, jossa minulla on FS 2004, ei ollut lainkaan näennäismuistia. Määrittelin sillekin asemalle 2G/4G.

Sitten minulla on toinenkin kiintolevy, jossa on asemat F ja G. Pitäisikö niillekin määritellä tuo näennäismuisti? Tosin nuo toimivat lähinnä varatiedostojen sijaintipaikkoina.

Teinköhän mitenkään järkevästi?

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuo 4-8 gigaa varmasti riittää, turha lisätä virtuaalimuistitiedostoja enää. Sitä ei suinkaan tarvita joka levylle, se ei liity mitenkään levyoperaatioihin. Syy eri levyille hajauttamiseen on vain laiteistosta riippuen mahdollisesti nopeammat luku- ja kirjoitusoperaatiot. Tietenkään ei hyödytä mitään laittaa virtuaalimuistitiedostoja saman levyn eri osioille, se vain hidastaa. Vain eri fyysisille levyille jakamisesta voi olla jotain hyötyä. Tai sitten ei. Sanoisin yleisohjeeksi, että kannattaa antaa olla se yksi ainoa virtuaalimuisti ja pitää se samalla levyllä kuin käyttöjärjestelmä, ellei tiedä hyötyvänsä muunlaisesta ratkaisusta. Vain alarajaa kannattaa nostaa, jos levtilasta ei ole tiukkaa ja käyttää monia paljon muistia vieviä sovelluksia. Ylärajaa kannattaa nostaa vain jos tulee ilmoitus muistin loppumisesta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onkohan tästä mun säädöstä ollut mitään hyötyä: Mulla on Windows ja FS molemmat asennettuina C-asemalle. Mulla on myös D-asema jonka koko levytila on miltei käyttämätöntä. Laitoin siis eilen D-asemallekkin tuota näennäismuistia muistaakseni 800mt/2gt. Onko tuosta nyt ollut mitään hyötyä ajatellen FS:n pelaamista kun koneeni tuppaa kaatumaan pelin aikana ja sen jälkeen valittamaan että näennäismuisti ei riitä ja että sitä pitää lisätä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos FS lopetti kaatuilun niin sitten oli. Tuo 800 MB lisäys nyt ei kylläkään ole paljon. Jos D: ja C: ovat saman levyn kaksi osiota, älä laita näennäismuistia molemmille. Jos ne ovat eri levyjä eri väylässä ja molemmat nopeita, voit kokeilla näennäismuistia molemmillekin. Jos ne ovat samalla levyllä, laita näennäismuisti vain jommallekummalle. FS:n kaatuiluun auttaa luultavasti sen aloituskoon nostaminen. Mulla se on yleensä 2048 MB.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on siis 150 gt levy jaettu kahteen asemaan C: ja D:. Vaikka minulla on kaikki ohjelmat asennettu C:asemalle niin voiko kaikki näennäismuisti olla kuitenkin D:llä? Mulla oli defaulttina(siis ennen sitä kun eilen säädin) näennäismuistia pelkästään C:llä eikä D:llä mitään. Onko tuolla vaikutusta ohjelmien toimintaan jos ohjelmien omalla asemalla ei ole yhtään näennäismuistia?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näennäismuistia ei (muistaakseni) välttämättä tarvitse olla järjestelmäosiolla. Mitään hyötyä sinulle ei siitä ole, että laitat sen toiselle osiolle samalla levyllä, paitsi jos C: on niin täynnä ettei sinne mahdu. Kahden virtuaalimuistin pitäminen samalla levyllä eri osioilla vain hidastaa, kun lukupäät hyppelevät niiden välillä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ehdottomasti paras vaihtoehto on laittaa virtuaalimuisti fyysisesti eri levylle kuin käyttöjärjestelmä, silloin joskus kun vielä pöytäkoneen omistin oli tuota tarkoitusta varten 40Gb:n levy missä ei ollut mitään muuta....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaa myös muistaa, että virtuaalimuisti on aina hidasta, koska se on yhtä kuin kovalevy.

Tehokkainta on toki aina lisätä sitä fyysistä muistia, jos se vain on mahdollista.

- Ville -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä Esa olet siitä mieltä, kun eräs guru neuvoi määrittämään sivutustiedoston koon kiinteäksi ja kolme kertaa keskusmuistin suuruiseksi? En jaksa muistaa enää perusteluja...  :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos levytilasta ei ole pulaa, niin mikäpä siinä. Mutta ei se kerroin mikään yleispätevä ole. Mulla esmes on 2 gigaa keskusmuistia ja 2 gigaa sivutustiedoston minimi, eikä järjestelmä ole ikinä kasvattanut sitä. Sitä siinä vaan kannattaa vahtia, että tuleeko niitä koon säätöjä. Jos ei tule, syytä kasvattamiseen ei ole. Ylimääräinen virtuaalimuisti ei hyödytä mitään. Kuten ei ylimääräinen keskusmuistikaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve!

Voit seurata muistin  (ja prosessorin) kuormitusta Windowsin tehtävänhallinnasta (suorituskyky -välilehti).  Sovelluksiin nähden liian vähäisen keskusmuistin huomaa  kyllä myös kovalevyn merkkivalon jatkuvasta vilkkumisesta ja levyn pitämästä "rutinasta".

Niinkuin, täällä sanottiin RAM -muisti on huomattavasti nopeampaa kuin näennäismuisti, joten keskusmuistin lisääminen on yleensä ehkä kannattavin/halvin  tapa lisätä vanhan koneen suorituskykyä....

terv. risto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nostan vanhan aiheen ylös kun kyssäriä pukkaa taas....

Yritin muuttaa näennäismuistin enimmäismäärää mutta koneeni ei anna laittaa sitä korkeammaksi kuin 4096mt. Minulla olisi yli 100 gigaa ylimääräistä tilaa ja haluaisin hyödyntää sitä. Voiko tuota enimmäismäärän rajoitusta muuttaa mistään?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikään ohjelma ei käytä tuollaisia muistimääriä, joten mitään hyötyäkään sen nostamisesta ei ole vaikka saisitkin sitä nostettua! Kun fyysinen muisti loppuu otetaan virtuaalimuisti käyttöön, joka näkyy erittäin rankkana koneen hidasteluna :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yritin muuttaa näennäismuistin enimmäismäärää mutta koneeni ei anna laittaa sitä korkeammaksi kuin 4096mt. Minulla olisi yli 100 gigaa ylimääräistä tilaa ja haluaisin hyödyntää sitä. Voiko tuota enimmäismäärän rajoitusta muuttaa mistään?

Onko se levy FAT32-muodossa? Siinä taisi olla neljän gigan kokoraja yhdelle tiedostolle. Tai sitten Windowsin päivitykset eivät ole ajan tasalla.

Mutta tiedätkö oikeasti mitä olet tekemässä? Mitä toivot saavasi isolla näennäismuistilla? Sellaista tarvitaan vain poikkeustilanteissa. Jos saat jollain koneesi oikeasti käyttämään paljon näennäismuistia, se pyörii silloin normaalia hitaammin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko se levy FAT32-muodossa? Siinä taisi olla neljän gigan kokoraja yhdelle tiedostolle. Tai sitten Windowsin päivitykset eivät ole ajan tasalla.

Mutta tiedätkö oikeasti mitä olet tekemässä? Mitä toivot saavasi isolla näennäismuistilla? Sellaista tarvitaan vain poikkeustilanteissa. Jos saat jollain koneesi oikeasti käyttämään paljon näennäismuistia, se pyörii silloin normaalia hitaammin.

No siis myönnän etten tiedä kunnolla mitä teen. Haluaisin FS:n toimimaan jouhevammin virtuaalimuistia lisäämällä. Koneeni edustaa jo sen verran vanhaa tekniikkaa etten raaski enää päivittää sitä. Uuden koneenkaan hankinta ei ole mielessä kuin vasta puolen vuoden kuluttua. En tuosta levyn muodosta kyllä tiedä.... 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No siis myönnän etten tiedä kunnolla mitä teen. Haluaisin FS:n toimimaan jouhevammin virtuaalimuistia lisäämällä.

Ei onnistu virtuaalimuistilla. Virtuaalimuisti hidastaa sovelluksia aivan älyttömästi.

Edit: olettaen siis, että se sovellus joutuu käyttämään sitä. Virtuaalimuistia EI siis saa laittaa nollillekaan, muuten muisti ei riitä kaikelle. Siitä ei vain ole hirveästi hyötyä ainakaan nopeuteen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, virtuaalimuistin maksimin lisääminen ei voi koskaan nopeuttaa mitään. Siitä on hyötyä ainoastaan, jos joku ohjelma kaatuu muistin loppumiseen. Sen sijaan virtuaalimuistin minimimäärän kasvattamisella on nopeuttavaa merkitystä. Jos minimi on niin pieni, että Windows joutuu kasvattamaan virtuaalimuistin kokoa, tuon kasvattamisoperaation ajan kone hidastuu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mites tähän kannattaa laittaa?:

[ attachment removed / expired ]

???

Tuollaisena se kannattaisi pitää ellei joku noista levyistä ole fyysisesti toisella kiintolevyllä jolloin sen toiminta voisi pikkaisen nopeentua, kun näennäismuisti ja windows eivät ole samalla levyllä. Mutta ei sitä nopeutta kovin kauheasti tule lisää. Tosin jos olisi Gigabyten i-ram ja siinä 4Gb muistia niin sitten se olisi sutjakkaa menoa.  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään