Hannu Salonen

Ensikertalaisen kuvia kommentoitavaksi (efhk 12. ja 13.8.06), lisätty md11

22 viestiä aiheessa

No niin terve vaan kaikille! Nyt on 2 vkoa ollut tuo nikonin d50 ja pari lasia - eka järkkärini ikinä. Aiemmin kuvia, tosin ei konekuvia, on tullut räpsittyä erittäin kompaktilla digipokkarilla. Koneita on tullut aina jollainlailla spottailtua, kunnes löysin tämän foorumin ja saitin - olin mennyttä. Pitkän kuvien katselemisen jälkeen uskalsin rekisteröityä ja kamerahankinnan jälkeen menin 12.8. ekaa kertaa kentän laidalle. Kuvia tuli parina päivänä otettua melkoisesti uudella kameralla. Laitanpa nyt tänne pari otosta kommentoitavaksi. Lauantaina 13.8. tuli melkein koko Finskin kalusto kennolle mutten tapa teitä peruskauralla kuin parin kuvan suhteen näin alkuunsa.

LN-ROW

[ attachment removed ]

OH-LEK

[ attachment removed ]

OH-LQA

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Todella kivat kuvat mielestäni, olisi saanut laittaa lisääkin ;). Erityisesti lussubussi-kuva on hiano!

Tervetuloa foorumille!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Teretulemast juu,  ja samat sanat; eli minä ainakin peruskauran vannoutuneena ystävänä olisin kestänyt katsoa vielä muutaman kuvan lisääkin  ;) Ja on kyllä hyviä kuvia nämä, viiminen ehdottomasti paras! :thmbup: Emppu olis muuten tosi jees, mutta vähäsen epäterävän oloinen tuo rungon vaalea alue...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tervetuloa joo munkin puolesta, kuvat jees. LQA on näistä se nätein, tosin Emppukin on loistava taustaltaan :)  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvät kuvat, varsinkin ensikertalaisen ottamiksi!  :thmbup: Komeita pilviäkin olit löytänyt taustalle..

Jos oikein hakemalla hakee, niin voi löytää pari parannusehdotusta seuraavaa harjoituskertaa varten:

- Aperture priority on hyvä idea, mutta aukkoa voi hyvin pienentää f/8 tai jopa f/10 tienoille. Useimmat lasit ovat terävimmillän niillä tienoilla. [Valoa kun näytti riittäneen: Vikassa valotusaika oli vain 1/1600, joka on liiankin nopea..]

- Itse pitäisin enemmän 3:2-kuvasuhteesta, varsinkin kun taustalla on upeita pilviä!

- Saturaatiota oli ehkä himpun verran liikaa(?) Finskin sininen on sille aika arka..

- Terävöitystä voisi varovasti lisätä

Ps. Tervetuloa forumille!

Pps. Olisi tosi kiva, jos kaikki jättäisivät EXIF-tiedot kuviin. Niiden tutkiskelu on kovin opettavaista..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No hemmetti, laitetaan sitten vielä pari ei-finskiä.

SE-DZN

[ attachment removed ]

LY-SBD

[ attachment removed ]

melkein sain potkurit pyörimään... onneksi aeroja tuli tätä ennen niin pysty harjoittelemaan...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onkohan tässä mun näytössä asetukset päin p*ersettä, vai miten näyttää että kuvat on palanut puhki? -What evö, kuvat on alottelialle varsin mallikkaita, on niitä huonompiakin nähty. :P Komiat taustapilvet tuossa emppu-kuvassa  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuvissa ei aloittelevalle kuvajalle ole mitään valittamista, paitsi että omasta mielestäni motiivit alkavat olla jo aikas tylsiä, suomi on liian pieni paikka... :(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvät kuvat, varsinkin ensikertalaisen ottamiksi!  :thmbup: Komeita pilviäkin olit löytänyt taustalle..

Jos oikein hakemalla hakee, niin voi löytää pari parannusehdotusta seuraavaa harjoituskertaa varten:

- Aperture priority on hyvä idea, mutta aukkoa voi hyvin pienentää f/8 tai jopa f/10 tienoille. Useimmat lasit ovat terävimmillän niillä tienoilla. [Valoa kun näytti riittäneen: Vikassa valotusaika oli vain 1/1600, joka on liiankin nopea..]

- Itse pitäisin enemmän 3:2-kuvasuhteesta, varsinkin kun taustalla on upeita pilviä!

- Saturaatiota oli ehkä himpun verran liikaa(?) Finskin sininen on sille aika arka..

- Terävöitystä voisi varovasti lisätä

Ps. Tervetuloa forumille!

Pps. Olisi tosi kiva, jos kaikki jättäisivät EXIF-tiedot kuviin. Niiden tutkiskelu on kovin opettavaista..

Tosiaan en ole koskaan ennen nikonin ostoa kuvannut järkkärillä, joten on ollut varsin mielenkiintoinen pari viikkoa kun on opetellut näitä aukko ja muita säätöjä takapihalla lähinnä kukkia kuvaillen. Kiitos neuvoista - seuraavalla kuvaussessiolla kokeilen aukon pienennystä - noissa kuvissa pääsääntöisesti käytin valotuksen korjausta jotteivat ylivalotu - olisi todennäköisesti hoitunut osiltaan tuon aukon pienentämisellä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onkohan tässä mun näytössä asetukset päin p*ersettä, vai miten näyttää että kuvat on palanut puhki? -What evö, kuvat on alottelialle varsin mallikkaita, on niitä huonompiakin nähty. :P Komiat taustapilvet tuossa emppu-kuvassa  :thmbup:

Eipä näy olevan puhkipalamista muualla kuin Suapin ohjaamon ikkunassa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisi tosi kiva, jos kaikki jättäisivät EXIF-tiedot kuviin. Niiden tutkiskelu on kovin opettavaista..

Nyt on pakko udella että miten ne saa jäämään? Olen yrittäny mutta en ole onnistunut :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä näy olevan puhkipalamista muualla kuin Suapin ohjaamon ikkunassa...

Ach! Elikkä vika on litun asetuksissa.. Onnistuneita otoksia myös nuo jälkimmäiset!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tervetuloa! Tässä plussaa ja miinusta:

1. + rajaus sinänsä ok (paitsi itse hieman vierastan alhaaltapäin otettuja kuvia), - hieman puhki palanut

2. + tausta, - myös hieman puhki palanut, hieman pehmeä

3. + rajaus ja kuvaussuunta, - epäonneksi kone on varjossa, muuten jo aika täydellinen a.net-tyyppinen kuva

4. + terävä, tausta ja valo hyvät, - (itse suosin etuviistosta tai sivusta otettuja kuvia)

5. + kuvaussuunta kohdallaan!, potkurit, - hieman puhki ohjaamon kohdalla

Kaikissa on havaittavissa aavistuksen verran liikaa värikylläisyyttä (saturaatiota). Mahdollisesti jokin "Vivid Colors"-asetus päällä?

Rekisteritunnus näkyy kaikissa paitsi 1:ssä, mikä on joillekin varsin tärkeä asia.

Ja nämähän olivat vain omia henk.koht. mielipiteitä. Ensiesitykseksi ihan ok  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

noissa kuvissa pääsääntöisesti käytin valotuksen korjausta jotteivat ylivalotu - olisi todennäköisesti hoitunut osiltaan tuon aukon pienentämisellä?

Oletan, että käytät jatkossakin aperture priorityä (suosittelen pienin varauksin, toimii useimmissa tilanteissa). Tällöin kameran automatiikka säätää aukkoa pienenettäessä vastaavasti valotusaikaa pidemmäksi, pitäen valotuksen samana => valotuksen korjausta tarvitaan edelleen.

Pienemmällä aukolla saavutetaan siis "ainoastaan" suurempi syväterävyysalue ja parempi piirto.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt on pakko udella että miten ne saa jäämään? Olen yrittäny mutta en ole onnistunut :)

Millä ohjelmalla?

EXIF-datan säilytys on mahdollista useimmissa kuvankäsittelyohjelmissa, ainakin tallennusoptioita säätämällä. Tosin esim. Photoshopissa "Save for Web" ei muistaakseni tallenna EXIF:iä, mutta normaali "Save As" antaa option siihenkin.. Ilmeisesti kaikkea ei voi saada samassa paketissa?  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitti kommenteista ja neuvoista.

Mulla on kameran asetuksissa 'optimize image' - valikosta 'Normal' valittuna. Kyseisestä valikosta löytyy myös tuo mainittu 'vivid'. Tarkoititkohan tuota? Vai jotain muuta asetusta? Kuvankäsittelyssä taas en tsekannut oikeastaan muuta kuin levelit ja kontrastin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuvankäsittelyssä taas en tsekannut oikeastaan muuta kuin levelit ja kontrastin.

Kun pienennät kuvia, niin sen jälkeen niitä pitää ehdottomasti terävöittää "unsharp mask" työkalulla, muuten ne jäävät ihan pehmeiksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvät kuvat, varsinkin ensikertalaisen ottamaksi ;D Onkos vielä muita samantapaisia kuvia, vaikka finskin md-11, jos niitä sattui saapumaan?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvät kuvat, varsinkin ensikertalaisen ottamaksi ;D Onkos vielä muita samantapaisia kuvia, vaikka finskin md-11, jos niitä sattui saapumaan?

Kyllä kaikista 13.8. iltapäivällä saapuneista heavyistä löytyy kuvia - pitänee laittaa tähän muutama, tosin pitää ensin ne pienentää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä vielä muutama otos 13.8. saapuneista md-11. Puhkipalamista havaittavissa mutta oli ensikertalaiselle hieman haastellista tuon valon kanssa välillä... ja pahus vieköön muumit tulivat ennen minua kentälle.

OH-LGD

[ attachment removed ]

OH-LGE - tosi suttusessa kunnossa maalipinta...

[ attachment removed ]

OH-LGG

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Enpä puhuis puhkipalamisesta näiden viimisen kolmen yhteydessä. Loistokuvia! :thmbup:

Kiitti kiitti!

Kaikki nää kommentit ja palautteet sekä neuvot kannustavat kyllä erinomaisesti reenaamaan lisää kameran käyttöä ja kuvanottoa tolla järkkärillä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla