Guest TLinkku

Kysymys D (danger) -alueista.

19 viestiä aiheessa

Moi.

 

Ensisijaisesti palstan lennonjohtajille. Saa toki muutkin tietäjät vastata  :)

 

Mitä ilmatilaluokkaa Danger -alue on lennonjohdollisesti? Esim. D62 - Pohjankankaan ampuma-alue. Onko se luokiteltua ilmatilaa (C, D tai G)? Jos Danger -alue on G ilmatilassa, onko tuolloin Danger -alueen sisälläkin G ilmatilaa - olipa vaara-alue aktiivinen tai ei?

 

http://www.finavia.fi/ais/aipsup/Sup/S2006/S0432006.pdf , entäpä tuo TEMPO D - mitä ilmatilaa sen "sisältö" on?

 

Lienee outo (ja tyhmä) kysymys, mutta haluaisin vastauksen? Jos haluatte tarkennuksia kysymykseen niin ilmotelkaa.

 

TLi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi.

 

Ensisijaisesti palstan lennonjohtajille. Saa toki muutkin tietäjät vastata  :)

 

Mitä ilmatilaluokkaa Danger -alue on lennonjohdollisesti? Esim. D62 - Pohjankankaan ampuma-alue. Onko se luokiteltua ilmatilaa (C, D tai G)? Jos Danger -alue on G ilmatilassa, onko tuolloin Danger -alueen sisälläkin G ilmatilaa - olipa vaara-alue aktiivinen tai ei?

 

Sarjaan "muun tietäjän(?)" vastaus:

Silloin kun D-alue ei ole voimassa, kyseinen alue on samaa ilmatilaluokkaa kuin ympäröivä ilmatila.

 

Silloin kun D-alue on voimassa, kysymys ilmatilaluokasta ei ole relevantti, sinnehän ei saa mennä. Ihan sama onko valvottua vai valvomatonta, sinne vaan ei saa mennä. Edelleen D-alueen yläpuolella oleva ilmatila on samaa kuin ympäröivä ilmatila.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juup Sakari olen samaa mieltä.

 

Olen vaan "hevosmiehiltä'" kuullut, että se sisäpuoli olis jotakin ilmatilaluokkaa...vaikka se olisikin aktiivinen ja sinne ei saa mennä?

 

TLi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen vaan "hevosmiehiltä'"...

 

Hevosmiehet pitäkööt ilmatilansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

D alue on Danger alue ja sinne on turha mennä.. Toki jos ampuma-alueella ammutaan pelkikkä rynnäkkökivääreillä vaara-aluuen lakikorkeus lienee noin 6000feettiä..jotta sen yläpuolelta saa lentää.. Mutta järki kädessä näissäkin.. tiiä kuka varusmies siellä räkänokassa miettii että osuiskohan tuohon cessnaan jos oikein tarkkaan tähtäilis. :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkennan kyssäriä.

 

Oletetaan, että haluat perustaa TEMPO D:n syystä tai toisesta.

Saat Finavialta luvan haluamaasi  TEMPO D -alueeseen omaa Cessna -lentelyä varten - minkä ilmatilaluokan VMC -minimeillä lennät omalla juuri saamallasi TEMPO D -alueella, kun olet aktivoinut vaara-alueen?

 

Tää on vähän tällästa filosofiaa, mutta uskokaa tai älkää todellista. Kuten sanoin, kysymys on outo ja ymmärrän täydellisesti, että D:t ja TEMPO D:t ovat jyrkästi vaara-alueita (on PPL(A) ja lennän kohtuullisesti siviilissä ja työssä).

 

ps. en ole todellakaan hakemassa TEMPO D:tä omaa Musketeer lentelyä varten  :)

pss. tämä on asia, josta keskustellaan työmaalla...

 

TLi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta en tiedä mutta esimerkkejä voineen kertoa.. Eli Firma nimeltä Robonic( http://www.robonic.fi/ ) varasi Rovajärven ampuma-alueelta suht koht ison pläntin omien lennokkien lennätystä varten. En tiedä pitääkö olla joku hyvä syy että saa alueita.. Ja varaahan Ilmavoimatkin TSA alueita kun lähtevät harjoittelemaan... Voin katsoa ensi viikolla AIP:stä jos sattuis löytymään..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hevosmiehet pitäkööt ilmatilansa.

 

Juuri näin - ko. "hevosmies" on lennonjohtaja. Hän ei osannut tuota asiaa varmaksi sanoa, mutta heitti lopulta vastauksen, että D -luokan ilmatilaa... Niin  - ei oo J.Laukkanen muuten tuo jututettu LJ. Onko sulla Jouni "kantaa" tai tietoa?

 

TLi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aktiivinen D-alue säilyttää saman ilmatilaluokituksen joka sillä on muulloinkin. Status ei siis muutu vaikka alue aktivoidaan. Aktiivisiin osiin ei ihan noin vain saa lentää, mutta sitäkin tehdään (esim. miehittämättömillä puolustusvoimien lennokeilla ja ilmavoimien kalustolla maalinhinaustehtävissä).

 

Jos alue ulottuu valvottuun ilmatilaan, pysyy kyseinen ilmatila myös luokitukseltaan samana. Tämä tosiaan ei ole kovin relevanttia, koska sinne ei silloin lennetä, eikä siellä myöskään tarjota ilmatilaluokituksen mukaista palvelua.

 

Tilapäisten alueiden (tempo) osalta tilanne on täysin sama. Jos alue on normaalisti G-ilmatilaa, ei se mihinkään pelkällä D-alueen perustamisella muutu.

 

Jos taas perustetaan tilapäinen valvotun ilmatilan osa jotain tarkoitusta varten, sen ilmatilaluokitus määritellään julkaistavassa AIP SUP:ssa. Sama homma toki vaikka perustettaisiin tilapäinen AFIS, jonka G+ -ilmatila taas ei ole valvottua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri näin - ko. "hevosmies" on lennonjohtaja. Hän ei osannut tuota asiaa varmaksi sanoa, mutta heitti lopulta vastauksen, että D -luokan ilmatilaa... Niin  - ei oo J.Laukkanen muuten tuo jututettu LJ. Onko sulla Jouni "kantaa" tai tietoa?

 

Siis jos sinulla olisi "oma" D-alue, joutuisit lentämään siellä aina johdettuna? Pitäisi olla aina selvitys? Ei kai.

 

Minimeissä ei matalalla ole suurta eroa... "Selvästi erossa" pilvestä, tai 300 metrin päässä, ei taida käytännössä olla kovinkaan eri asia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos koet tarvitsevasi oman D-alueen, suosittelen käyntiä ammattiauttajan luona. =) 

 

Ajatellaan kuitenkin, että sattuisit ostamaan henkilökohtaiseen käyttöösi D-alueen jostain päin maata. Sen ilmatilaluokka todennäköisesti olisi alunperin G. Sinulla nimittäin tuskin on varaa ostaa kallista C-ilmatilaa FL95 yläpuolelta. Melko kallista taitaa olla myös D-ilmatila, eikä Finavia varmaankaan ole halukas myymään sitä sinulle.

 

Tällaisessa varaamassasi ilmatilassa voit sitten lennellä normaalien G-ilmatilan määräysten mukaan (ei plaania, ei lennonjohtoselvitystä, ei radiovaatimusta alakorkeuksissa ja hieman köykäisemmät sääminimit.)

 

Luulen, että myyvänä tahona tuollaisen alueen osalta on EFIN ACC, jossa ilmatilan käyttöä kootusti koordinoidaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No siis, kyllä esim. Malmilla monesti on hankala saada taitolentoa varten ilmatilaa kentän päältä tai "boksista" (siellä Sipoon Box:in kylän lähellä oleva alue) varausta ko. toimintaa varten.

 

Joskus on tullut kuultua jaksolla että taitolentoa varten onkin sitten varattu käyttöön joku Helsingin edustan D-alueista jos eivät ole muuten aktiivisina. Oudoltahan tuo ensin tuntuu, mutta kun sitä hetken miettii, idea on ihan fiksu.

 

Eli sinänsähän tuo ei ole ihan hullu kysymys.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus on tullut kuultua jaksolla että taitolentoa varten onkin sitten varattu käyttöön joku Helsingin edustan D-alueista jos eivät ole muuten aktiivisina. Oudoltahan tuo ensin tuntuu, mutta kun sitä hetken miettii, idea on ihan fiksu.

 

Näin varattu alue ei ole Danger-alue, vaan ilmatilavaraus, joka on tehty valmiin karttamerkinnän kohdalle. Tilanne taitaa olla samanlainen kuin G-alueen varaus: g-ilmatilassa G-alueella liikkuva VFR-liikenne voi kulkea vapaasti, mutta ylempänä d-ilmatilassa liikkuva IFR-liikenne ei pääse G-alueelle.

 

Meni vähän arvailun puolelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edellä jo kollega Mikko vastasi kysymykseen.

 

Lisään pari nyanssia. Valvotussa ilmatilassa voidaan koneita lennättää notamoidun, mutta ei-aktiivisen vaara-alueen läpi. Eli vaikka vaara-alue olisikin voimassa Notamin mukaan, ei siellä välttämättä tapahdu oikeasti tätä ilmailulle vaarallista toimintaa, vaan vasta kun siihen on paikan päältä pyydetty (puhelimitse) lupa ja lennonjohto on sen antanut.

 

TD-alueet myöntää Ilmailuhallinto, ei Finavia. Uuden ilmailulain mukaan on näin.

 

Oman D-alueen varaaminen voi olla vaivalloista. Mutta aivan kuten edellä sanottiin, Robotronic tekee sitä Kemijärvellä. Ilmailija voi taas varata käyttöönsä ilmatilaa varaamalla G-alueen. Lentotoimintamuoto on tällöin joko VFR tai IMC.

 

Varsinkin purjelentäjiä kehoittaisin tekemään toimintailmoituksen (valvomattomassa) ja ilmatilavarauksen (valvotussa ilmatilassa) aina IMC-lentotoiminnassa. Olen nimittäin jostakin lukenut, että joskus jossain on purjelentäjä epähuomiossa sattunut joutumaan lähemmäksi pilviä kuin VMC-minimit edellyttäisivät.  Jos purjelentäjä sydäntään tutkiessaan päätyy siihen mahdollisuuteen, että tällainen erehtyminen on mahdollista, olisi kaikkien kannalta reilua, että lähtökohtaisesti ilmoitetaan toiminnan aina olevan IMC-lentotoimintaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...Olen nimittäin jostakin lukenut, että joskus jossain on purjelentäjä epähuomiossa sattunut joutumaan lähemmäksi pilviä kuin VMC-minimit edellyttäisivät.  Jos purjelentäjä sydäntään tutkiessaan päätyy siihen mahdollisuuteen, että tällainen erehtyminen on mahdollista...

 

:-[ Kylläpä jotkut meistä osaavat muotoilla asioita diplomaattisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sorry - kerron teille tämän dilemman ihan suoraan - en ihan aluksi uskaltanut sitä sanoa ja homma ei selviä nyt ihan niinkuin halusin.

 

Kun meidän firman (PV:n) Ranger miehittämätön 3.lk ilma-alus lentää TEMPO D alueella Jämillä niin mitä ilmatilaluokkaa tuo TEMPO D sisällöltään tuolloin on vai onko mitään?

 

Omat VMC säännöthän (IlmavKom vahvistamat) meillä on, mutta minua nyt kiinnostaa tuo asia  :D samoin paria kolleegaa...

 

Sorry harhaanjohtavat aikasemmat sepustukset. Minä en edelleenkään aio varata itselleni TEMPO D:tä  ;D

 

TLi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sorry - kerron teille tämän dilemman ihan suoraan - en ihan aluksi uskaltanut sitä sanoa ja homma ei selviä nyt ihan niinkuin halusin.

 

Yritäksää ny vihjailla että täällä asiallinen keskustelu saattaisi joskus vähän nyrjähtää sivuraiteelle vai mitä?  ;D

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yritäksää ny vihjailla että täällä asiallinen keskustelu saattaisi joskus vähän nyrjähtää sivuraiteelle vai mitä?  ;D

 

//T

 

:D On siinä joskus saattanut niinkin käydä.

 

Luin nuo kaikki vastaukset tässä kahvitauon alkuun huolella läpi ja kas -> Haluamani vastaus löytyi sittenkin! Ylianttilan Mikko selvensi puheenvuorossaan asian minulle ymmärrettävään muotoon - kiitos Mikko paljon. Juu ja en tarvitse ammattiauttajaa ;D.

 

Kiitokset keskusteluun osallistuneille - olen tyytyväinen kaikkien vastauksiin (vrt. kysymyksen asettelu).

 

Sitten eiku rapujuhliin! Viikonloppuja.

 

Teemu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin varattu alue ei ole Danger-alue, vaan ilmatilavaraus, joka on tehty valmiin karttamerkinnän kohdalle. Tilanne taitaa olla samanlainen kuin G-alueen varaus: g-ilmatilassa G-alueella liikkuva VFR-liikenne voi kulkea vapaasti, mutta ylempänä d-ilmatilassa liikkuva IFR-liikenne ei pääse G-alueelle.

 

Meni vähän arvailun puolelle.

 

Niin just. Ja Helsingin edustalla taitolentoa varten tehtävän varauksen alaraja on vähintään 2 000 jalkaa, joten laatikosta ja sen ympäriltä löytyy pelkkää C-ilmatilaa.

 

Joku aika sitten turvallisuudestaan huolestunut matkustaja oli vähällä perua koko keikan kun torni selvitti "vaara-alueelle taitolentoa varten".. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään