Ilkka Mäkelä

Liikennekoneita, jotka ovat laskeutuneet väärälle lentokentälle

7 viestiä aiheessa

Airliners.netin keskustelut tuppaavat olemaan usein Airbus vastaan Boeing-tyyppistä riitelyä, jota ei kukaan viitsi lukea.

 

Joskus kuitenkin löytyy ihan kiinnostavaa asiaa.

 

Eilen oli joku turkkilainen kone (Sky Airlines 737) laskeutunut Puolassa erehdyksessä sotilaskentälle, joka oli 14 Km päässä siitä siviilikentästä Poznanissa, minne oli tarkoitus laskeutua.

 

Ensin luulin, että jep, turkkilaiset tyrivät taas, mutta jo vastauksessa 5 alkaa tulla sellainen lista vastaavia tapauksia joka puolelta maailmaa, että oksat pois  :o

 

Ja eteenpäin kelattaessa juttu vain paranee.

 

Nimenomaan tällaista tietoa en ole nähnyt yhteenkoottuna esim. millään onnettomuussivustolla, koska näissä erehdyksissä ei välttämättä kone vaurioidu tai kukaan loukkaannu tai kuole.

 

Siis jos tällaiset tapaukset kiinnostavat, niin kannattaa vilkaista:

 

http://www.airliners.net/discussions/general_aviation/read.main/2940991/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös vastaavaa ole tapahtunut ihan kotisuomessakin? Jostakin olen kuullut legendaa vahingossa Malmille laskeutuneista ulkomaisista charter-koneista...  ::) Ken tietää, kertokoon enemmän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, ei se ole legendaa, että eräs turkkilainen liikennekone oli VÄHÄLLÄ laskeutua Malmille Vantaan sijasta, mutta pilotit huomasivat erehdyksensä ajoissa ja nostivat korkeutta ennenkuin oli liian myöhäistä ja laskeutuivat Vantaalle.

 

Tuossa a.netin ketjussa sensijaan on kysymys koneista, jotka todella laskeutuivat väärille kentille.

 

On siellä pari hieman noloakin tapausta...mm. Valkoisen talon tilaama lehtimiesten kuljetus päätyi väärälle kentälle laskuun ja Jasser Arafatia kuljettanut kone samoin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulee vaan mieleen, että míkä menee pieleen  tapahtumaketjussa kun sorvataan laskua kilometrikaupalla pieleen?

 

Noin maalaisjärjellä ajateltuna, jos kyse on pääsääntöisesti IFR-liikenteestä, niin onko menetelmä ollut sitten  näkölähestyminen, koskapa jos jotain mittarimenetelmää ajetaan, niin luulisi sen tuovan aika tarkasti perille -ainakin kun kilkkeet on oikeilla taajuuksilla  ;D

 

Nimim. Vähän tietävä VFR-pilotti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lista on aika pitkä, mutta tuorein täälläkin kerrottu tapaus siitä taitaa puuttua (mainitaan tosin erikseen)

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,56092.0.html

(Eli jos naputellaan tietokoneeseen määränpääkentän nimi väärin, niin väärälle kentälle sitten mennäänkin)

 

Listalta puuttuu myös vuotta 1972 vanhemmat tapaukset. Bromman historiasta kertovassa kirjassa sivulla 166 on kerrottu useita tapauksia, kun Brommaan tulossa olleet koneet ovat laskeutuneet vahigossa Barkabyhyn. Suuri ja kaunein niistä Air Francen Constellation 1950-luvulla.

 

Edit: Tapauksesta näyttää olevan maininta Wikipedia-artikkelissa

http://sv.wikipedia.org/wiki/F_8_Barkarby

ja täällä kerrotaan että se tapahtui 15.3.1956

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun on ilmeinen sekaannuksen vaara niin on kerrottu näköjään esim. kentän lähestymiskartassa.

Näin oli esim. Ruåtsissa eräällä kentällä missä kiitoradan suuntaisesti rinnalla kulki maantie. Saattaahan tuota vaikka eksähtääkkin vielä finaalissa  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin M11:han laskeutui joskun jonkun aikaa sitten väärälle kiitoradalle miamissa  :thmbdn:

 

edit: voihan kehveli. nyt puhuttiinkin vääristä kentistä ei radoista  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään