Jukka Nisula

Convair Metropolitan Kar-Airin väreihin Malagalla

17 viestiä aiheessa

Iltasanomat kertoo tänään oikein kuvan kera, että Malagan kentälle "jäänyt" Convair CV-440 Metropolitan kunnostetaan muistomerkiksi ja maalataan Kar-Airin puna/musta/valkoisiin väreihin. Kone on ilmeisesti SAS:n vanha Convair, sarjanumero taisi olla 503, ja vastaa täysin Kar-Airin käytössä olleita "Konnia", joiden sarjanumerot ovat ihan lähellä tuota konetta. Tällä halutaan kunnioittaa Kar-Airin aloittamia lentoja Malagaan, ja hankkeen puuhamiehenä on suomalainen mieshenkilö. Ehdin vain vilkaista jutun nopeasti läpi, mutta joku täällä foorumilla varmaan on lukenut sen tarkemmin, ja voisi kertoa enemmän yksityiskohtia tästä asiasta... ;)

 

edit: Kone on todennäköisesti ex SE-BSY "Assur Viking" (c/n 503).

 

Linkin kolmannen kuvan kohdalla, joka on otettu v.2005, lukee:

" N8042W (cn 503) How long will you stay in Málaga buddy? I'm not sure about this classic will be airborne again."

 

http://www.airliners.net/search/photo.search?regsearch=N8042W&distinct_entry=true

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Näenkö oikein, että tuossa "Konnassa" on terävähkö nenu?  :o Taisivat olla konnat pääosin pyöreillä nessuilla varustettuja (poislukien tietysti esim. OH-LRH, jossa siis oli se säätutka siellä nokalla ja siksi kuono oli pidempi ja suipompi). En kyllä ole aikaisemmin nähnyt tuollaista kärsää Convairissa... ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näenkö oikein, että tuossa "Konnassa" on terävähkö nenu?  :o Taisivat olla konnat pääosin pyöreillä nessuilla varustettuja (poislukien tietysti esim. OH-LRH, jossa siis oli se säätutka siellä nokalla ja siksi kuono oli pidempi ja suipompi). En kyllä ole aikaisemmin nähnyt tuollaista kärsää Convairissa... ???

 

Joo, se on myöhemmin modifioitu tuo nokka. Katsopa tätä kuvaa, missä sama kone on vielä SAS:n väreissä 1967:

 

http://www.abpic.co.uk/photo/1010009/

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinhän ne oli erilaisia nuo Kar-Airin 440:n nokat, niinkuin kuvassakin näkyy, tutka sisällä, ja nokka pitempi. Iltasanomien mukaan kone on samanlainen kuin Kar-Airin koneet olivat...no, mehän tiedetään erot, kaikki lehtitoimittajat ei. Mutta ideahan koneen museoinnista Kar-Airin väreihin tässä tapauksessa on pääasia, ja hyvä sellainen.  :thmbup: Tuo pieni detaljiero nokassa saattaa häiritä kyllä meitä vanhojen koneiden harrastajia... 8) .

 

Kone on ilmeisesti seisonut Malagassa jo syksystä 2000. Löysin linkit, joissa kerrotaan "Konnasta": (espanjankieliset olkaa hyvä!)

 

JUNIO 2006: llega, en el mejor estado de conservación deseable, un Convair 440-75 Metropolitan. Este modelo es clave en la historia del Aeropuerto de Málaga, ya que un Convair de KAR-AIR fue el primer vuelo internacional que recibe nuestro Aeropuerto en 1959. Como homenaje, el Museo va a restaurar el exterior del avión en los colores de la compañía KAR-AIR, para lo que cuenta con los incombustibles Amigos y con una asociación de pilotos finlandeses que vive en la Costa del Sol. En cuanto al interior, no tiene los asientos al ser su último uso como carguero, lo que se aprovechará para hacer una galería que explique ciertas particularidades del avión, y su importancia en el turismo malagueño.

 

http://www.aeroplaza.org/cont-novedades.htm

 

http://www.aire.org/portal/modules.php?name=News&file=article&sid=3801

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan tuon noitahatun takana jälkiasennettu säätutka?

Hieno homma, että saadaan suomalaisia värejä ulkomaille. Maailmalla ei ole montaa (yhtään?) suomalaisen lentoyhtiön väreissä olevaa liikennekonetta.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan tuon noitahatun takana jälkiasennettu säätutka?

 

Jos tarkoitatte "noitahatulla" (hiukan kömpelö kielikuva) tuota terävähköä Konnan nenukkata, niin jos minulta kysyttäisiin, niin kyllä tuo OH-LRH:n naama on ihan toista ryhtiluokkaa. Taitaa mennä makuasioitten ja estetiikan sektorille... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai tässä nyt keskusteltukaan siitä mikä nokka on kaunein? Vaan siitä, että tuollainen tylppä nokka tarkoittaa koneen lähteneen tehtaalta ilman säätutkaa ja, että sellainen on koneeseen jälkeenpäin asennettu.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai tässä nyt keskusteltukaan siitä mikä nokka on kaunein? Vaan siitä, että tuollainen tylppä nokka tarkoittaa koneen lähteneen tehtaalta ilman säätutkaa ja, että sellainen on koneeseen jälkeenpäin asennettu.

Juha.

 

Voidaan hyvin keskustella myös siitä, mikä nokka on kaunein. 8) Eihän tässä alunperinkään keskusteltu siitä, miksi koneessa on sellainen nokka kuin on??  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voidaan hyvin keskustella myös siitä, mikä nokka on kaunein. 8) Eihän tässä alunperinkään keskusteltu siitä, miksi koneessa on sellainen nokka kuin on??  ;)

 

Juu juu. Aivan. Tiedätkö, miksi nokka on muutettu? Aerodynamiikkaa?

 

Eli mistäköhän tässä nokkajutussa nyt sitten olikaan kyse?

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli mistäköhän tässä nokkajutussa nyt sitten olikaan kyse?

Juha.

 

TÄSSÄ KESKUSTELUSSA oli alunperin jutun aiheena Convair Malagassa (tai Malagalla). Kaikki muu juttu on tullut kylkiäisenä, eikä se minua ole haitannut. Jos loukkaannuit siitä, että "noitahattu" oli mielestäni kömpelö kielikuva, niin ei voi mitään. Sori. Mielipiteitä saa ja pitääkin olla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä pari kuvaa mainitusta Konnasta Malagan platalla. Kuvat on otettu heinäkuussa 2004. Samoilla sijoilla kone näytti olevan viime kesäkuussakin.

 

Kuvat on muuten otettu yleisilmailuterminaalin terassilta. Samaisessa paikassa sijaitsee myös pieni ilmailumuseo. Pitääpä jossain vaiheessa laittaa pari kuvaa siitäkin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Malagan EX-SAS:n Convair on siis sarjanumeroa 503 ja Kar-Airin OH-LRH:n oli 497, eli aika lähellä ovat toisiaan. Ja OH-VKM oli numeroltaan 432. Kirjoitin siinä alussa Iltasanomien juttua lainaten, että "koneet ovat samanlaisia." Kyllähän ne muuten ovatkin, poislukien tuo paljon parjattu nokka...

 

SAS:n kone on tullut aikoinaan tuotantolinjalta ilman säätutkaa lyhyemmällä nokkakartiolla ja Kar-Airin koneet taasen säätutkalla ja pitemmällä nokalla. Tuskin noissa vehkeissä muuta eroa onkaan, niin lähellä toisiaan ne ovat tehtaalta tulleet ulos.

 

Tuo jälkeenpäin lisätty säätutka tosiaan tekee Malagan Convairin vähän töpön näköiseksi, ei voi mitään. Meikäläisten alkuperäiset "pitkänokat" ovat kyllä kauniimpia minunkin mielestä.

 

Ja ei muuta kuin onnea projektiin. :thmbup:

 

Jukka

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään